Svenska randorekord

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Rekorden bör IMHO bara ligga på specifika banor då de ser ganska olika ut med tex stadsåka, höjdmeter, typ av vägar och antal kontroller.

Dessutom tycker jag minimitiden signalerar att det är rätt fel att jaga den. Med de krav på säker cykling som gäller för randolopp finns det ju uppenbar risk för ökat risktagande om jaga tider blir huvudmålet.

Den enda gång jag varit med om att gå runt snabbast, täby600k, blev den bra tiden en lycklig omständighet. Visst körde vi rätt hårt men vi fikade desto hårdare. Det rekordet slogs redan sommaren efter.

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Dessutom tycker jag minimitiden signalerar att det är rätt fel att jaga den. Med de krav på säker cykling som gäller för randolopp finns det ju uppenbar risk för ökat risktagande om jaga tider blir huvudmålet.
Fast det resonemanget gäller ju alla oavsett vilken tid "man jagar", vad den blir handlar snarare om kapacitet än risktagande.

F.ö står erbjudandet kvar om jag bjuder på startavgiften om någon har för avsikt att göra rabdorekordförsök på någon bana med start i smutsiga södern.

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Dessutom kräfva jag att ACP omedelbums inför klass för typ av cykel (racer, TT/Tri, fixie, brommie, cargobike, recumbent, velomobil) i rapporteringen så att allas enskilda förutsättningar får en egen underkategori i listan.

😉

Pugilism

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Dessutom kräfva jag att ACP omedelbums inför klass för typ av cykel (racer, TT/Tri, fixie, brommie, cargobike, recumbent, velomobil) i rapporteringen så att allas enskilda förutsättningar får en egen underkategori i listan.

😉
Varför inte fler kategorier? Typ vikt och längd och könsindelning av cyklisterna.
Lite som simgrupper i handikapp OS. Simsätten = cyklar osv.
Då kan alla få sitt alldeles egna rekord.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Rekorden bör IMHO bara ligga på specifika banor då de ser ganska olika ut med tex stadsåka, höjdmeter, typ av vägar och antal kontroller.

Den enda gång jag varit med om att gå runt snabbast, täby600k, blev den bra tiden en lycklig omständighet. Visst körde vi rätt hårt men vi fikade desto hårdare. Det rekordet slogs redan sommaren efter.
Om du menar att jag ska göra ett urval bland banorna och bara beakta tider satta på dessa banor säger du väsentligen att jag borde ta bort listan då jag inte har ork att försöka ta fram kriterium för att på ett objektivt sätt göra detta urval. Och att göra urvalet lite ad hoc ligger inte gör mig,

Som jag skrev tidigare så kommer jag att plocka bort listan om jag får indikationer att den faktiskt fått randonnörer att slarva med säkerheten. Till dess får den vara kvar med mindre än att moderatorerna eller ett stort antal happyiter har invändningar.

ohellstrom

Aktiv medlem
Svenska randorekord
SÅ fort cyklar man ju inte för att nå en minimitid. Man ska, till skillnad från kortare träningsturer som kan gå betydligt fortare, bara göra det i många timmar och helst undvika att slösa med tiden.

På gångna helgens 30-milare hade vi 12 minuter stopptid inklusive kontroller, kisspauser, påfyllning av vatten, en järnvägsövergång samt ett betydande antal rödljus både ut och in ur Malmö.
Det är alltid farligt om man går över sina egna gränser, men det blir varken mer eller mindre farligt av att ens egen kapacitet råkar ligga i närheten av en arbiträr maxhastiget på en brevet.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag är inte ute efter att kritisera någon som kör. Alla tar sitt ansvar. Ska dock tiderna vara något annat än kuriosa gäller det att alla förstår poängen med rando. Lätt hänt att det kan bli fel med många nya och ystra som ser rekord att slå (jmf VR/SUB gr) som främsta målet.

Undantaget här såklart ultradistanserna där det är tävling och där också tragiska dödsfall skett som direkt konsekvens.

@GoranS hetsning måste få ett slut😂

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag är inte ute efter att kritisera någon som kör. Alla tar sitt ansvar. Ska dock tiderna vara något annat än kuriosa gäller det att alla förstår poängen med rando. Lätt hänt att det kan bli fel med många nya och ystra som ser rekord att slå (jmf VR/SUB gr) som främsta målet.

Undantaget här såklart ultradistanserna där det är tävling och där också tragiska dödsfall skett som direkt konsekvens.

@GoranS hetsning måste få ett slut😂

nieves

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Mitt syfte med listan var ärligt talat inte mycket större än att det skulle vara kuriosa. Har personligen i alla fall inget intresse av att jaga några rekord. Kanske mest pga att jag är för kass på att cykla!?
Kuriosa eller inte, jag gillar att läsa om dom trots att jag aldrig har varit eller kommer i närheten av dom. För mig är ofta mest kul att se vilken disciplin vissa har med stopptiden. Trots att jag ältar pizzamenyer i timtal så står jag ändå där å velar bort tid när det ska beställas.
Ringa i förväg är livsfarligt, tänk om man ändrat sig, smaklökarnas förändring efter timmar i sadeln är inget man skojar bort.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Om ngn kan bifoga ålder, längd, vikt och hårfärg på samtliga cyklister som åkt brevet sedan 2003 samt vilken ram (märke, modell och storlekt), vilka hjul, vilka däck och slangar (samt däckstryck), antalet spacers, vevarmslängd, utväxling samt märke och modell på övriga komponenter på cykeln plus komplett klädselbeskrivning inklusive färger och storlekar, storlek på ev. väskor och slutligen politisk hemvist för cyklisten så ska jag upprätta en sådan mängd klasser att de flesta inte har några resultat i sig ännu, d.v.s. rekordjakt kommer att ersättas med jakt på olika utrustningar för att bli den första som kör i den klassen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Om ngn kan bifoga ålder, längd, vikt och hårfärg på samtliga cyklister som åkt brevet sedan 2003 samt vilken ram (märke, modell och storlekt), vilka hjul, vilka däck och slangar (samt däckstryck), antalet spacers, vevarmslängd, utväxling samt märke och modell på övriga komponenter på cykeln plus komplett klädselbeskrivning inklusive färger och storlekar, storlek på ev. väskor och slutligen politisk hemvist för cyklisten så ska jag upprätta en sådan mängd klasser att de flesta inte har några resultat i sig ännu, d.v.s. rekordjakt kommer att ersättas med jakt på olika utrustningar för att bli den första som kör i den klassen.
Hmm.... jag föredrar nog att bara cykla...

Manurhin2

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Akta dig så att inte nåt mongo anmäler inlägget och tråden blir låst(politik)

welovewei

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Ber om ursäkt att jag kapar tråden.

Jag tänkte om någon med större hjärnkapacitet kunde snickra på en inofficiell topp-/rankinglista på alla svenska brevets, kanske bara ha den här på Happy som denna rekordtråd. Som föregångare tänkte jag på den som orienterarna har. De har en "Sverigelista" med alla löpare från 15 år upp per automatik kommer med i. Den är väldigt avancerad. Och de använder sig av tex de senaste 5 eller 6 bästa placeringar på olika tävlingar under de 2 senaste åren. Det finns en total ranking på alla åldrar och kan indelat i olika "age groups". De använder sig av någon handikappsystem som min ärthjärna inte förstår sig på. Man får tex inte per automatik höga poäng endast för tex en vinst på en tävling, utan en faktor är även hur bra rankade de andra deltagarna som var med samma tävling har. Hur det går till kan du läsa här: https://eventor.orientering.se/Faq/Show/78

Visst, det går inte att kopiera orienteringens rankingsystem rakt av. Men spontant tänker jag att man i Rando skulle kunna hitta egna, typ kunna ranka de olika brevetsen i Sverige med längd och höjdmeter som en faktor. Tid och placering*, solo eller i grupp (av hur många) m.m. Hur långt efter minimitiden. Kanske t.o.m. vilket väder och vind. Möjligheterna är många. En del statistik finns ju redan på randonneurs.se.

Jag vet inte själv hur ett sånt rankingsystem skulle kunna se ut, men kastar ut en idé bara om någon skulle ha tid och kapacitet att utveckla. Jag kan bara tänka mig att det kan vara ganska spännande och kul att följa denna rankinglista och kanske tom att man kommer ut och kör några extra brevets (även på annan ort) fast man inte är sugen (jag aldrig sugen) men kör endast för rankingen. Den som slutar 1:a vid randosäsongens slut är Sveriges bästa inofficiella Randonneur.

*) Ja, jag vet att rando inte är en tävling.

welovewei

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Största skillnaden tänker jag är att man på en brevet inte cyklar mot utan med varandra. Placering är sällan intressant.
Jag tänkte inte på vinnare som skär mållinjen först, utan som klunga som kommer in först samtidigt. Man får ju alltid samma slutstämplingstid ändå. Sedan om man e tex ett par så tingar de högre poäng än en klunga på 10pers. Enklare att åka snabbt med 10pers.

Tänk bonuspoäng baserad på nivå av missär, minusgrader, nattkörning, längsta sträcka mellan energi mm

Bengt-re

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Ber om ursäkt att jag kapar tråden.

Jag tänkte om någon med större hjärnkapacitet kunde snickra på en inofficiell topp-/rankinglista på alla svenska brevets, kanske bara ha den här på Happy som denna rekordtråd. Som föregångare tänkte jag på den som orienterarna har. De har en "Sverigelista" med alla löpare från 15 år upp per automatik kommer med i. Den är väldigt avancerad. Och de använder sig av tex de senaste 5 eller 6 bästa placeringar på olika tävlingar under de 2 senaste åren. Det finns en total ranking på alla åldrar och kan indelat i olika "age groups". De använder sig av någon handikappsystem som min ärthjärna inte förstår sig på. Man får tex inte per automatik höga poäng endast för tex en vinst på en tävling, utan en faktor är även hur bra rankade de andra deltagarna som var med samma tävling har. Hur det går till kan du läsa här: https://eventor.orientering.se/Faq/Show/78

Visst, det går inte att kopiera orienteringens rankingsystem rakt av. Men spontant tänker jag att man i Rando skulle kunna hitta egna, typ kunna ranka de olika brevetsen i Sverige med längd och höjdmeter som en faktor. Tid och placering*, solo eller i grupp (av hur många) m.m. Hur långt efter minimitiden. Kanske t.o.m. vilket väder och vind. Möjligheterna är många. En del statistik finns ju redan på randonneurs.se.

Jag vet inte själv hur ett sånt rankingsystem skulle kunna se ut, men kastar ut en idé bara om någon skulle ha tid och kapacitet att utveckla. Jag kan bara tänka mig att det kan vara ganska spännande och kul att följa denna rankinglista och kanske tom att man kommer ut och kör några extra brevets (även på annan ort) fast man inte är sugen (jag aldrig sugen) men kör endast för rankingen. Den som slutar 1:a vid randosäsongens slut är Sveriges bästa inofficiella Randonneur.

*) Ja, jag vet att rando inte är en tävling.
Jag kan tycka att ideen är lite tokig. Rando är att klara eller inte klara. Blir tråkigt om det blir VR stämning och folk jagar listplacering.

Oki med den här listan och att några högkapacitetscyklister jagar minimitider, tråkigt om det blir normen bara.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Som TS kan jag bara säga att jag kommer i varje fall inte att ta fram ngn sådan lista. Låter dels som mkt jobb. Dessutom inget som jag är så nyfiken på.

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag tänkte inte på vinnare som skär mållinjen först, utan som klunga som kommer in först samtidigt. Man får ju alltid samma slutstämplingstid ändå. Sedan om man e tex ett par så tingar de högre poäng än en klunga på 10pers. Enklare att åka snabbt med 10pers.

Tänk bonuspoäng baserad på nivå av missär, minusgrader, nattkörning, längsta sträcka mellan energi mm
Ah, du tänker zåå. 13-man vetternkette ger mindre cred än två på tur. Bonuspoäng för olägliga punkor och udda sovplatser. Jag tror det bäst avgörs på instagram ;-)

Peth

Aktiv medlem
Svenska randorekord
kanske en skattning av de olika banornas svårighetsgrad baserat på höjdmeter, extrakilometer, andel stadscykling, vägstandard etc? Då kan man tydliggöra vad som väntar och kanske också sätta lite perspektiv på prestation.

bigmollo

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag har inte hört något snack inom Randonneur Stockholm om ny banläggning för att åstadkomma korta åktider. Det är väl lite olika på de olika startorterna, men åtminstone Uppsala och Södertälje har väl ett ganska uttalat fokus på att ffa få till trevliga banor. Saker som relativt många stämplingar för att säkerställa banföljande eller färjetransporter har t.ex. inte fått banläggarna att dra öronen åt sig.
Den snabbaste banan från Barkarby är 40-milaren. Den var aldrig meningen att den skulle bli snabb utan det roliga med den var att vi startar på kvällen på Lilla Barkarby och går i mål samtidigt som de öppnar på lördagen igen. Nu visade det sig att den var rätt bra att cykla snabbt på eftersom det är ganska lättcyklat upp till Gävle med bra vägar och lite trafik. Att cykla snabbt var aldrig med i planeringen, bara att dricka öl efteråt.

ooms

Aktiv medlem
Svenska randorekord
kanske en skattning av de olika banornas svårighetsgrad baserat på höjdmeter, extrakilometer, andel stadscykling, vägstandard etc? Då kan man tydliggöra vad som väntar och kanske också sätta lite perspektiv på prestation.
Om det blir tydligt hur många höjdmeter dina rundor har så får du ju inga deltagare :sneaky:

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag skulle vara mer intresserad av en rankning av hur kul och trevliga banorna är att cykla och hur fina vyer de erbjuder. Det är dessutom något som jag tror intresserar fler randonnörer än ngn obegriplig rankning. Har svårt att se hur man såsom randocyklingen bedrivs i detta land skulle kunna gå fram en rankning som skulle vara ngt mer än en kuriositet. Sen ska jag väl kanske inte ”gnälla” då listorna i denna tråd knappast är så mycket annat heller.

Bengt-re

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Tjusningen med rando för mig är att var och en kan hitta sina individuella utmaningar och målsättningar, inom det befintliga systemet. Och sedan har man ändå roligt tillsammans! Jag ser inte vad ett komplicerat jämförelsesystem skulle bidra till det.
Jag försöker locka in cyklister till rando med motivet att det är trevligt och avspänt. Det kanske inte är sant längre?

siebengang

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag försöker locka in cyklister till rando med motivet att det är trevligt och avspänt. Det kanske inte är sant längre?
Då blir väl den individuella utmaningen att klara t.ex. 40 mil i ett streck på ett avspänt och trevligt sätt. Det funkar förmodligen inte vid första och andra försöket, men kanske sedan? Någonstans är ju detta också idrott och inte dagislek ;-)

Men visst är det härligt att det finns en stor mångfald i utrymmet mellan snabb touring och ultratävling! Och ingen som bedömer någon annan utifrån att det ena skulle vara ”bättre” eller ”sämre” än det andra. Det var det jag menade med individuellt.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jodå, det gäller fortfarande. Det enda som krävs är att man anser att mumiebullar och drickyoghurt på en Circle K-mack är höjden av kulinarisk lycka på en lördag och att busskurer, luftskåp eller släpvagnar är mycket mer bekväma än någon mjuk och äcklig säng. Om man sedan uppskattar att stirra på bakdelen av ett par genomskinnliga Assosbrallor i ett antal timmar för att sedan känna krafterna sina och farten halveras och veta att sträckan hem är så lång att ingen normalt funtad människa skulle åka den ens med bil utan att verkligen behöva, ja då är det verkligen "trevligt".

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Personligen tror jag att randotrådarna här lite grann sållar agnarna från vetet. Om man trots, eller kanske snarare p.g.a., allt snack om randocyklingens "små egenheter" i dessa trådar trakteras av konceptet så har man nog tillräckligt med lösa skruvar i skallen för att kunna uppskatta randocykling.

IM

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Personligen tror jag att randotrådarna här lite grann sållar agnarna från vetet. Om man trots, eller kanske snarare p.g.a., allt snack om randocyklingens "små egenheter" i dessa trådar trakteras av konceptet så har man nog tillräckligt med lösa skruvar i skallen för att kunna uppskatta randocykling.
Det står i alla fall på min att-göra-lista så snart jag är tillbaks på banan på riktigt igen. Jag tycker att det låter mysigt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jodå, det gäller fortfarande. Det enda som krävs är att man anser att mumiebullar och drickyoghurt på en Circle K-mack är höjden av kulinarisk lycka på en lördag och att busskurer, luftskåp eller släpvagnar är mycket mer bekväma än någon mjuk och äcklig säng. Om man sedan uppskattar att stirra på bakdelen av ett par genomskinnliga Assosbrallor i ett antal timmar för att sedan känna krafterna sina och farten halveras och veta att sträckan hem är så lång att ingen normalt funtad människa skulle åka den ens med bil utan att verkligen behöva, ja då är det verkligen "trevligt".
Skönt att höra att grundinställningen är kvar! För det ÄR ju roligt med lite äventyr. Och man får cykla vilket är roligt i sig bara det!

Peth

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Om det blir tydligt hur många höjdmeter dina rundor har så får du ju inga deltagare :sneaky:
Här är höjdkurvor från tre olika 20-milare. En med start i Södertälje, en från Barkarby och en från Bollnäs. De har ungefär lika många höjdmeter totalt, men Bollnäs har något färre än de två andra. Man kan konstatera att de är olika helt enkelt, men fina rundor alla tre.
42ACF584-F6D6-418E-91C6-7185C1A41C4F.png

2FE8D6D0-4281-41BD-AC85-0B67D351DD56.png

EB0ED694-EFF0-4AFB-BE7A-C9011E814267.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer