Sverigeleden under 3 månader

PappaPontus

Ny medlem
Hej! Jag planerar att cykla Sverigeleden från Umeå med start i juni och siktar på att vara tillbaka i slutet av augusti. Planen är att cykla söder ut hela vägen till Malmö för att sedan korsa sundet till Danmark. Från Köpenhamn ska jag till Fredrikshamn där jag tar färjan till Göteborg och sedan vidare norrut genom Norge hela vägen upp till Trondheim. Därefter cyklar jag österut till Umeå. Tanken är att jag ska sova i tält hela sommaren.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av resa (en lång en)?
Vad ska man tänka på? Vilka sevärdheter får inte missas? Vilken utrustning (som inte är helt uppenbar) bör man ha med sig? Alla tips och tankar uppskattas!

Laan84

Aktiv medlem
Hej! Jag planerar att cykla Sverigeleden från Umeå med start i juni och siktar på att vara tillbaka i slutet av augusti. Planen är att cykla söder ut hela vägen till Malmö för att sedan korsa sundet till Danmark. Från Köpenhamn ska jag till Fredrikshamn där jag tar färjan till Göteborg och sedan vidare norrut genom Norge hela vägen upp till Trondheim. Därefter cyklar jag österut till Umeå. Tanken är att jag ska sova i tält hela sommaren.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av resa (en lång en)?
Vad ska man tänka på? Vilka sevärdheter får inte missas? Vilken utrustning (som inte är helt uppenbar) bör man ha med sig? Alla tips och tankar uppskattas!
Oj, en imponerande resa. Skulle lägga en del tankar på delen i Norge. Om du planerar att cykla utmed kusten så får du otroligt många höjdmeter per dag. Cyklade north sea cycleroute delen i Danmark och Norge, delen i Norge var betydligt brutalare än jag trodde.

Har du cyklat 150mil + eller liknande tidigare och kan bygga på de erfarenheterna av knän, rumpa osv? 😁 Det är områdena som jag hade lite problem med.

Annars verkar det finnas rätt mycket om långa turer skriver här på happy.

En sak som jag nog skulle tagit med idag är ett reserv-däck. Det kan vara svårt att improvisera sig runt och jag har haft det behovet några gånger. Jag har tex alltid haft med extra kedja och växelwire, men aldrig behövt dessa.

Laan84

Aktiv medlem
Skyltningen i Sverige och Norge var då även bedrövligt dålig. Danmark toppen. I Sverige gick vägen också ofta omvägar kring orter, så det var krångligare att få tag i mat.

GoranS

Aktiv medlem
Att tänka på i Norge är också att det i bergiga delar är gott om tunnlar och att det inte är alla man får (eller vill) cykla i. Då vägnätet bitvis är ganska glest kan en dåligt rekad väg innebära att man blir tvungen att ta en ordentlig omväg om man kommer till en tunnel med cykelförbud.

DH

Aktiv medlem
Skyltningen i Sverige och Norge var då även bedrövligt dålig. Danmark toppen. I Sverige gick vägen också ofta omvägar kring orter, så det var krångligare att få tag i mat.
Se till att planera varje dagsrutt mha cykeldator, mobiltfn och lämplig app. Du ska undvika alla former av papperskartor och inte vara beroende av skyltning.
Med bra "it-stöd" slipper du fundera över vägen och kommer alltid rätt.

GoranS

Aktiv medlem
Kan vara värt att fundera på hur man hanterar en situation där "IT-stödet" av någon anledning fallerar.

En annan aspekt är om man vill improvisera lite. T.ex. om man kommer till ett vägskäl och den planerade vägen går åt höger men vägen åt vänster ser spännande ut. Jag upplever det smidigare att m.h.a. en fysisk karta kolla om jag kanske kan ta vägen till vänster och ändå komma dit jag ska än om jag ska börja fippla med någon app på tfn.

Och, nej, jag säger inte att man inte ska köra "IT-baserat", jag säger bara att det finns andra sätt som också kan fungera bra och att det i viss mån är tycke och smak som avgör vad som passar en själv.

mzi

Aktiv medlem
Just i det specifika fallet så låter det ju mycket lättare med en app som routar om åt dig när du cyklar som du vill, än en karta som du måste följa hela tiden för att verkligen ha koll på var du är.

fiskarn

Aktiv medlem
Låter underbart. Nu var det inte det du frågade men om du vill ha mer av Norge kan du ta färja Hirsthals - Kristiansand istället för Fredrikshamn - Göteborg.

GoranS

Aktiv medlem
Just i det specifika fallet så låter det ju mycket lättare med en app som routar om åt dig när du cyklar som du vill, än en karta som du måste följa hela tiden för att verkligen ha koll på var du är.
Jag vidhåller att överblicken man får med en karta är bättre än den man får på en relativt liten skärm. Och för mig är valet om jag ska rutta om större än att jag bara ska välja baserat på hur det momentant ser ut vid vägskälet. Jag vill väga de olika alternativen mot varandra i sin helhet. Och då tycker jag att kartan tillför något.

Sen säger jag inte att man inte alls ska använda elektroniska hjälpmedel. Jag har med mig tfn när jag är ute och kan absolut tänka mig att använda den som hjälp/backup. Däremot passar det min stil bättre att ha vägnötter som grund kompletterat med karta och tfn som backup. Och jag har full förståelse för om andra tycker annorlunda. Det som gjorde att jag invände var formuleringen med att man "ska" undvika kartor.

fiskarn

Aktiv medlem
När jag cyklade i Norge senaste och enda gången hade jag bara papperskarta. Det är jättebra för överblick men det hade tillfört mycket med nån GPS, ofta var det jävligt svårt att vet avar man var tyckte jag.

BFS

Aktiv medlem
Både och skadar nog inte. Känslan med papperskarta är nostalgiskt härlig (även om jag mest cyklat med mobil på senaste år).

DH

Aktiv medlem
Yep. Nackdelar med enbart digitalt är det kräver sannolikt powerbank och tillgång till laddning längs vägen. Se till att ha strömsnål cykeldator (Wahoo Bolt?) och förlita sig inte på telefon enbart. Rerouting längs vägen är inget problem.
Planering funkar jättebra (bättre?) på dator / telefon vs papperskarta - är min erfarenhet.

knaper

Aktiv medlem
Angående höjdmeter och vägar i Norge så är vägar längs havet oftast de med minst höjdmeter. Undantaget är Sör-Norge. Där är bergen så små att det gick att bygga vägar över dem, därför är det helvetiskt kuperat om man inte följer en dalgång eller en väg som går slaviskt längs havet. Längre norrut är det oftast så bergen är så stora att vägarna bara kan gå längs havet och några enstaka pass, och har därför liten höjdvariation (så länge man håller sig i en och samma fjord).

Jag har inte cyklat några längre distanser men har varit ute och vandrat en längre tur. Jag upplevde att noggranna förberedelser och gott planerad rutt bidrog till att man kunde vara lite mer avslappnad och dessutom slösa mindre tid på planering under turen. Samtidigt så försvinner lite av äventyret, och man ska ändå ha något att göra i tältet eller campingstugan på kvällen... Det är ju väldigt kul (tycker jag) att planera hemma framför datorn så därför blev det nog så för mig.

Bikzz

Aktiv medlem
Lite planering är kul och bra, speciellt för trixiga ställen. Och att känna sin egen förmåga och vad man gillar. Klarar du att cykla uppför 1000 hm med 6% lutning med packning - lätt. Med >10% lutning - No way. Så kolla tunnlar och backar i No i förväg, och välj en enkel väg !
I Swe är det enkelt, det gäller bara att hitta fina små vägar utan trafik, med butiker här och var så att man kan shoppa mat.
Är man intresserad så är det värt det att googla upp sevärdheter att besöka i förväg. Slott & vikingabyar & museum & glasbruk osv.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Lite planering är kul och bra, speciellt för trixiga ställen. Och att känna sin egen förmåga och vad man gillar. Klarar du att cykla uppför 1000 hm med 6% lutning med packning - lätt. Med >10% lutning - No way. Så kolla tunnlar och backar i No i förväg, och välj en enkel väg !
I Swe är det enkelt, det gäller bara att hitta fina små vägar utan trafik, med butiker här och var så att man kan shoppa mat.
Är man intresserad så är det värt det att googla upp sevärdheter att besöka i förväg. Slott & vikingabyar & museum & glasbruk osv.
Under några nätter utmed Norges södra kust så vaknade jag på nätterna pga ont i knäna 😳

Ett kul minne är en klättring ur en dal precis över scenen på ”norway rock” när backyard babies spelade 😁👍

Senast ändrad:

PappaPontus

Ny medlem
Tack för all svar!

En av mina stora farhågor är att hela resan bara kommer bli en enda lång jakt efter vatten. Jag ser framför mig hur jag kommer behöva söka mig till bensinmackar och livsmedelsbutiker på daglig basis bara för att fylla på, eller köpa vatten. Ett annat alternativ är ju att man kokar vatten från vattendrag, men det kommer vara tidskrävande.

Hur gjorde/skulle du ha gjort? Hur många liter vatten vill man bära runt på?

weldion

Aktiv medlem
Tack för all svar!

En av mina stora farhågor är att hela resan bara kommer bli en enda lång jakt efter vatten. Jag ser framför mig hur jag kommer behöva söka mig till bensinmackar och livsmedelsbutiker på daglig basis bara för att fylla på, eller köpa vatten. Ett annat alternativ är ju att man kokar vatten från vattendrag, men det kommer vara tidskrävande.

Vatten känns inte som något större problem. Kör med vattenfilter, knacka på hos folk, köp på affär/mack/kiosk.
Kommer du med cykel och en cykelhjälm på huvudet så skall det inte vara problem att få folk att bjussa på lite vatten tycker jag.

fiskarn

Aktiv medlem
Varje dag behöver man ju vatten men det finns ju också överallt. På mackar, affärer osv. Jag åt väl något mål ute varje dag och fyllde bara på där och nån mer gång. Hade 1-2 liter på cykeln för det mesta. Skulle säga vatten är ett ickeproblem.

BFS

Aktiv medlem
Jag (som lastar på mer än jag behöver) har två flaskor på cykeln, en 1 1/5 och en vanlig (stor) vattenflaska. Vid behov slinker det ner nån mindre petflaska eller två (men det är sällan de har behövts). Oftast finns det nån med vatten i närheten.

WSMC

Aktiv medlem
Tack för all svar!

Förutom de svaren du redan har fått kommer här ett till;
Kyrkor.
De finns i mängder och där brukar det alltid gå att få tag på en vattenkran, oavsett tid på dygnet.

Lite kuriosa gällande antal kyrkor i de olika länderna:
Sverige ca 3700 st (endast räknat de som tillhör Svenska kyrkan).
Danmark ca 2400 st (endast räknat de som tillhör Danska folkkyrkan).
Norge ca 1620 st (endast räknat de som tillhör Norska kyrkan).

Edit: antal norska kyrkor

Senast ändrad:

PappaPontus

Ny medlem
Bra tips att söka sig till kyrkor! Det hade jag inte tänkt på.

Hur mycket kläder borde man släpa med sig? Vilka plagg är viktiga och vilka klarar man sig utan? Vilka klädmaterial är att föredra?

fiskarn

Aktiv medlem
Bra tips att söka sig till kyrkor! Det hade jag inte tänkt på.

Hur mycket kläder borde man släpa med sig? Vilka plagg är viktiga och vilka klarar man sig utan? Vilka klädmaterial är att föredra?

När jag har cykelsemestrat har jag haft två uppsättningar cykelkortbyxor/tröjor, arm- och benvärmare, en tunn vindjacka, skoöverdrag ett tunt linne.
Sen en uppsätning tunna vardagskläder (syntetbyxor och skjorta en ull-thsirt). Ett par joggingskor. Faktiskt en dunjacka (gjorde en kort vandring) Två-tre par strumpor, ett par kalsonger. Hade säkert något slags regnplagg med.

Ja nåt sånt, sen kan man klara sig på mindre. Men det går ju komplettera längs vägen också. Skippa allt som är svårt att torka typ bomull. Ull är trevligt att ha närmast kroppen, det brukar hålla sig luktfritt ganska länge. Sen kan man ju tvätta med iofs.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tycker det är fantastiskt skönt att göra rutten i förväg och följa på digitalt hjälpmedel, då kan man göra mycket mera komplicerad väg med hit och dit i var och varannan korsning. Det orkar jag aldrig med karta.

Tiden springer ju framåt, när jag cyklade mera på det här viset (pre-kids) så hade jag en Garmin som tog AA-batterier. Mycket praktiskt, kan inte komma på något dåligt alls med det nästan.

Sen är ju karta oslagbart för överblick och som fallback.

BFS

Aktiv medlem
Jag gillar att spana efter intressanta platser i google maps. Ibland ser det mer intressant ut från ovan än vad det är i verkligheten, men ibland kan man hitta (sov)platser man definitivt inte hittat från vägen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer