Sveriges enda World Tour-tävlingen, Vårgårda, läggs ner.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Sveriges enda World Tour-tävlingen läggs ner, trafikverkets nya riktlinjer anges som en av orsakerna. Danskarna fixar Tour de France Grand depart och Sverige säger fuck off.

Bikzz

Aktiv medlem
Svensk Cykling går utför, Alpin skidåkning speciellt för Snubbar går utför ännumer, tur vi har Ski classics och Skidtjejerna kvar !!

WSMC

Aktiv medlem
Sveriges enda World Tour-tävlingen läggs ner, trafikverkets nya riktlinjer anges som en av orsakerna. Danskarna fixar Tour de France Grand depart och Sverige säger fuck off.

Givetvis jättetrist.
När jag läser artikeln så verkar det allra mest handla om ekonomi som anledning till att tävlingen läggs ner.
Trafikverkets nya riktlinjer hjälper ju givetvis inte till med att varken behålla ,eller för den delen starta, nya stora cykeltävlingar i Sverige heller.
Tråkigt.

Masjevel

Aktiv medlem
Givetvis jättetrist.
När jag läser artikeln så verkar det allra mest handla om ekonomi som anledning till att tävlingen läggs ner.
Trafikverkets nya riktlinjer hjälper ju givetvis inte till med att varken behålla ,eller för den delen starta, nya stora cykeltävlingar i Sverige heller.
Tråkigt.
Trafikverkets nya riktlinjer gör ju det mycket dyrare att arrangera tävlingar så deras riktlinjer är nog högst troligt en bidragande faktor att arrangören inte längre har råd att arrangera tävlingen.

42Hz

Aktiv medlem
Skillnad i relgler mellan tävling (WT) och motionslopp (VR, Siljan Runt)?

ooms

Aktiv medlem
Skillnad i relgler mellan tävling (WT) och motionslopp (VR, Siljan Runt)?
Ja, jag tänkte också på det. Siljan Runt höjer priset med 200kr i år (på längsta distansen, de kortare vet jag inte). Med 4500 deltagare blir det 900k. Då är banan 16 mil. Sedan lär väl inte hela höjningen bero på Trafikverket heller.
Blir intressant att se hur det blir med Scandinavian Race (världens äldsta cykeltävling) och Tour of Uppsala. Om det beror på Trafikverket borde även de få det tufft, de lär rimligtvis ha mindre intäkter än Vårgårda sponsorer borträknat men liknande krav på arrangemanget.

Clark

Aktiv medlem
När det gäller omskyltning och de kostnaderna är det nog ingen skillnad mellan storleken på arrangemanget. Längden på banan och omfattningen av avspärrningar har såklart betydelse. Lopp som Siljan Runt kommer kommer att fåsvårare än Scandinavian Race som går på varvbana (och ev. till största delen på kommunala vägar).

Många lopp kommer nog att få höja avgifterna, ändra bansträckning, eller lägga ned. På kort sikt har nog SCF eller RF möjlighet att ge stöd till de föreningar som arrangerar lopp. På lång sikt jobbar man för ändrade regler.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, jag tänkte också på det. Siljan Runt höjer priset med 200kr i år (på längsta distansen, de kortare vet jag inte). Med 4500 deltagare blir det 900k. Då är banan 16 mil. Sedan lär väl inte hela höjningen bero på Trafikverket heller.
Blir intressant att se hur det blir med Scandinavian Race (världens äldsta cykeltävling) och Tour of Uppsala. Om det beror på Trafikverket borde även de få det tufft, de lär rimligtvis ha mindre intäkter än Vårgårda sponsorer borträknat men liknande krav på arrangemanget.
Världens äldsta cykeltävling utan närmare precisering vad man menar känns som reklamfloskel. Den äldsta cykeltävlingen som genomförts årligen i någon form utan uppehåll kan jag möjligen köpa. Finns ju flera nu existerande tävlingar där första upplagan genomfördes tidigare och även sådana där loppet genomförts flera gånger.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Vad säger t.ex. Vätternrundan om de ökade kostnaderna för att uppfylla Trafikverkets krav?

Lahoms 3-dagars har väl också bantat till 1 dag om de nu arrangerar något. Kanske på tiden att Vättern som borde kunna utnyttja sin popularitet går i försvar till alla mindre tävlingar och motionslopp. Många av de mindre loppen fungerar som uppvärmning, test innan motionärer kör Vättern, de verkar i en outtalad symbios. Något behöver göras.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Världens äldsta cykeltävling utan närmare precisering vad man menar känns som reklamfloskel. Den äldsta cykeltävlingen som genomförts årligen i någon form utan uppehåll kan jag möjligen köpa. Finns ju flera nu existerande tävlingar där första upplagan genomfördes tidigare och även sådana där loppet genomförts flera gånger.
Det är så som du skriver som de kallar det, men jag orkade inte skriva ut det. Det intressanta i sammanhanget är om de med stark historik som kört både genom världskrig och pandemi kör vidare eller om de också lägger ner. Det borde ge en vink om hur stor inverkan Trafikverkets nya regler verkligen har vs andra ekonomiska aspekter.

ooms

Aktiv medlem
När det gäller omskyltning och de kostnaderna är det nog ingen skillnad mellan storleken på arrangemanget. Längden på banan och omfattningen av avspärrningar har såklart betydelse. Lopp som Siljan Runt kommer kommer att fåsvårare än Scandinavian Race som går på varvbana (och ev. till största delen på kommunala vägar).

Många lopp kommer nog att få höja avgifterna, ändra bansträckning, eller lägga ned. På kort sikt har nog SCF eller RF möjlighet att ge stöd till de föreningar som arrangerar lopp. På lång sikt jobbar man för ändrade regler.

Det är det jag också tror, och Vårgårda går väl också på en inte alltför lång varvbana. Så jag tror att det är andra ekonomiska aspekter som spelar större roll än Trafikverkets regler i Vårgårdafallet, vilket de själva också säger men som vissa här inte verkar tro på.

Masjevel

Aktiv medlem
Läser man vad de faktiskt själva skriver så gick 2022 års tävling knappt ihop trots ekonomiskt stöd.
Med ökade krav från UCI både organisatoriskt och ekonomiskt nästa år och framöver samt Trafikverkets nya regelverk som kommer påverka kostnaderna på ett kännbart sätt gör att de inte längre har råd att arrangera tävlingen utan att riskera hela föreningen.
https://www.vargardacycling.se/varg...ur-tavling-for-varldens-framsta-damcyklister/

ooms

Aktiv medlem
Låter som att det är på sponsorsidan det brister, samt att tävlingen vuxit sig större än vad de klarar att hantera med nuvarande (ideella?) organisation (och det första är antagligen en följd av det andra).

GoranS

Aktiv medlem
Det är så som du skriver som de kallar det, men jag orkade inte skriva ut det. Det intressanta i sammanhanget är om de med stark historik som kört både genom världskrig och pandemi kör vidare eller om de också lägger ner. Det borde ge en vink om hur stor inverkan Trafikverkets nya regler verkligen har vs andra ekonomiska aspekter.
"Cykeltävling med stark historik" hade ju i så fall varit tydligare än "världens äldsta cykeltävling" kan jag tycka.

AlbertH

Aktiv medlem
Vad säger t.ex. Vätternrundan om de ökade kostnaderna för att uppfylla Trafikverkets krav?

De har skrivit om det, https://cykla.se/artiklar/vatternrundan-vill-stoppa-nya-krav-som-hotar-mindre-cykellopp/

"– Det innebär att många små lopp kommer att få svårt att överleva. De är ofta en inkörsport till att åka våra lopp, så i förlängningen kommer det att påverka även oss negativt. Men framför allt kommer det att drabba folkhälsan."

DD88

Aktiv medlem
Är det inte som med fotboll då där majoriteten av befolkningen (höftar lite här) tycker att föreningen och deltagarna ska få stå för kostnaderna och inte samhället? Har svårt att se någon större skillnad.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Är det inte som med fotboll då där majoriteten av befolkningen (höftar lite här) tycker att föreningen och deltagarna ska få stå för kostnaderna och inte samhället? Har svårt att se någon större skillnad.
Du menar som motionärsfotbollsspelare gör genom att köpa mark i stan och bygga fotbollsplaner och fotbollshallar? Tror aldrig jag hört talas om det, utan det brukar vara en satsning från kommuner att skapa platser där människor kan motionera.

Jonatan F

Aktiv medlem

cykelklubbarna stor nog mer än gärna för kostnaden för hulliganvåld både på wc i Vårgårda och hulliganvåldet runt Vättern ;)

DD88

Aktiv medlem
Du menar som motionärsfotbollsspelare gör genom att köpa mark i stan och bygga fotbollsplaner och fotbollshallar? Tror aldrig jag hört talas om det, utan det brukar vara en satsning från kommuner att skapa platser där människor kan motionera.
Pratar vi arenor nu eller vad är kopplingen till att förening och deltagare står för notan där samhället tidigare har tagit kostnaden för tävling?

Sen är det väl sällan som ”motionärfotbollsspelare” spelar på några större arenor…

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Sorgligt. Ja Bilistverket gör verkligen vad de kan för att minska cyklingen. Heders till alla som sliter för att vi ska ha en cykelsport i Sverige.

Topp