Sverigetempot 2020

NLC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Om man inte kör med dynamo hade jag rekommenderat en USB-laddningsbar StVZO-lampa OCH en strålkastare som helljus. Förra året cyklade jag en 60-milare solo med en sådan setup (GVolt50 + Lupine Neo). För fler än 2 nätter får man väl stoppa ett extra 8.4V batteripack i drop bagen och ha med laddpuck för lilla lampan.

ohellstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Paradoxen är ju att man klarar sig med mindre batteritid ju längre loppet är...

Andelen stopptid blir ohjälpligt längre så det finns bättre möjligheter att, bokstavligt talat, ladda batterierna.

För övrigt tänkte jag följa NLCs råd. Det brukar bli så bra så!

Barrett

Medlem
Sverigetempot 2020
Jag har liknade problem, vilket jag inte riktigt löst.
Det lutar dock mot ett gaminfäste på tempopinnen, med Gopro fäste för att fästa lampa på undersidan.

Lampa på ovansidan styre med tempopinnar tycker jag blir trångt o tar bort möjligheten att vila händerna där. Nu har jag lampa på styret men på undersidan, det går bra bortsett från i kombination med styrväska då.

Har svårt att hitta någon tysk-godkänd lampa för upp-o-ner montage som jag fastnar för (o som finns i lager)

ohellstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Det lutar dock mot ett gaminfäste på tempopinnen, med Gopro fäste för att fästa lampa på undersidan.

Lampa på ovansidan styre med tempopinnar tycker jag blir trångt o tar bort möjligheten att vila händerna där. Nu har jag lampa på styret men på undersidan, det går bra bortsett från i kombination med styrväska då.

Har svårt att hitta någon tysk-godkänd lampa för upp-o-ner montage som jag fastnar för (o som finns i lager)
Jag har med framgång monterat en liten rörstump (helt specifikt en bit av en sadelstolpe i kolplast) längst fram mellan tempopinnarna. Här kan man montera valfri framlampa på alldeles vanligt vis.

Några besvär med fladdrande ljusbild har jag inte upplevt.

timon.la

Ny medlem
Sverigetempot 2020
En tråkig fråga om placering/montage m.m av FRAMLAMPA.
Jag planerar att använda en styrväska från Ortlieb och då kan jag inte ha en lampa på styret.
Då jag inte har dynamo så undrar jag vart man bäst fäster en lampa för bra sikt, samt vilken slags lampa bör man då satsa på.
Har idag en Cavo 4000 och en Magishine båda med separata batteripack men funderar på om man ska lämna dessa hemma och köpa en uppladdningsbar lampa istället.

Funderar även på tempobågar och då behövs en ny styrväska och samtidigt blir lampproblemet löst för då bör ja kunna ha lampan på styret.

Osäker på vad som blir den bästa lösningen.
Någon klok cyklist här som kan komma med ett bra tips.
Japp, funderar givetvis på en ny cykel men det löser inte riktigt problemet 😁
Koep iaf tempobagar!

Vad har du foer ortlieb vaeska och vilken taenkte du koper naer du fixar tempobagar?
Jag har naemligen ocksa en ortlieb handlebar bag och den gar att montera met tempobagar utan problem.

Jag har haft min lampa monterad pa tempobagar innan. Gar jaette bra.
1583172874278.png

Dock pga att jag har inte tillraegkligt mycket plats daeruppe nu, sag min setup sa haer ut pa sist. Lampan roer sig ganska mycket daer nere och jar har inte sa mycket erfarenhet med detta setup i moerkret. Sa det kan vara att det aer jobbigt naer den skaka hela tiden. (Min lampa har dock ett raett sa bred ljus)
1583172981812.png

1583173312204.png

Min lampa aer ocksa ganska tung. (B&M IXON Space) Jag kan inte taenker mig att det skaka sa mycket naer du har dynamo beljusning utan batteri.

timon.la

Ny medlem
Sverigetempot 2020

Dynamo eller batteri?

Foer dynamo:

ohellstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Smart! Hur har du fäst stumpen då?
jag filade ändarna konkava så stumpen skulle ligga stadigt mellan tempopinnarna. Sen borrade jag ett genomgående hål vid varje ända av stumpen. Så drog jag ett kraftigt buntband genom varje hål och runt respektive tempopinne. Snygga till med eltejp.

Jag är kanske mer pragmatiker än elegant på den punkten. Sverigetempot är ändå ingen skönhetstävling.

Ska nog investera i friska däck, kedja och bromsklossar iallafall... och säkert nån småpryl. annars är jag någorlunda i samma båt som mhenry.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
- oömma kläder
- glatt humör

hur svårt kan det vara?
Det är ju bara en lång nerförsbacke. :)

Behöver nog också investera i en ny framlampa. På tal om nya däck så börjar jag känna mig osäker på det innan självklara valet gp5000, är de så illa att kränga som ryktet säger är det inte så roligt om det behövs när allt annat är som sämst.

NLC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
På tal om nya däck så börjar jag känna mig osäker på det innan självklara valet gp5000, är de så illa att kränga som ryktet säger är det inte så roligt om det behövs när allt annat är som sämst.
Jag anser nog att det ryktet är överdrivet, eller åtminstone inte stämmer för alla modeller av fälgar. Däremot är jag tveksam till om sidoväggarnas hållbarhet visar sig vara av samma kvalite som för föregångaren, men vad ska man isf köra istället ?

Barrett

Medlem
Sverigetempot 2020
Nu vet jag inget om TL varianten av GP5000, men övriga TL däck jag provat är ju helt värdelösa på just den punkten. Svåra att kränga och behöver högre tryck än vad de pumpar jag haft i fält för att dom ska poppa.

Icke TL varianten av GP5000 är iaf som däck brukar vara. Har dessutom kört i princip hela vintern på mina 28:or utan en enda punka

Bengt-re

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Det är ju bara en lång nerförsbacke. :)

Behöver nog också investera i en ny framlampa. På tal om nya däck så börjar jag känna mig osäker på det innan självklara valet gp5000, är de så illa att kränga som ryktet säger är det inte så roligt om det behövs när allt annat är som sämst.
Köp pedros så klarar du även tuffare däck.

Bra däcksjärn är viktigare idag än förr.
Bte så är däck svårast när de är nya.

mhenry

Medlem
Sverigetempot 2020
Jag och @kri klämde ju alla våra slangar när vi med nöd och näppe fixade en punka på GP 5000 TL i Colorado. Slipper gärna det. Nån DT Swiss-fälg. Jag som körde tubeless fick å andra sidan inte en enda punka trots att jag körde typ en vecka efter att slitbanan var borta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Ja det är ju en chansning med tl, med tur får man ingen punka alls men får man det är värre. Har ett par schwalbe jag får använda däckfettet jag annars använder när jag kränger rallybilsdäck annars poppar de inte ens upp på fälgen. Vissa däck och fälgkombo är trista helt enkelt.
Får väl köpa hem och prova.

Vad istället är en ännu bättre fråga... Våren inleds på Turbo Cotton i alla fall.

NLC

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Nu vet jag inget om TL varianten av GP5000, men övriga TL däck jag provat är ju helt värdelösa på just den punkten. Svåra att kränga och behöver högre tryck än vad de pumpar jag haft i fält för att dom ska poppa.

Icke TL varianten av GP5000 är iaf som däck brukar vara. Har dessutom kört i princip hela vintern på mina 28:or utan en enda punka
Har pendelcyklat hela ”vintern” fram till i tisdags på GP5000 (25/28) men efter flera omotiverade punkor tröttnade jag och bytte till Schwalbe G-One Allround 35 på crossen. Men man går väl på Conti till sommaren igen.

Sverigetempot 2020
Jag skulle vilja se olika cockpitlösningar för långcykling.
Har ni något tips på nån bra sajt eller liknande.

Har nu köpt tempopinnar som ska testas i helgen.
Ska bli riktigt kul.

ohellstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Jag skulle vilja se olika cockpitlösningar för långcykling.
Jag skulle rekommendera att motstå frestelsen att montera mer (framförallt tungt) skräp än nödvändigt på styret. Det påverkar cykelns uppförande vilket KAN vara negativt i vissa situationer; tex om det blir väldigt svårt att cykla utan att hålla i styret eller tungt och trögt att svänga och rycka i framhjulet i dåligt väglag.

Sverigetempot 2020
Jag skulle rekommendera att motstå frestelsen att montera mer (framförallt tungt) skräp än nödvändigt på styret. Det påverkar cykelns uppförande vilket KAN vara negativt i vissa situationer; tex om det blir väldigt svårt att cykla utan att hålla i styret eller tungt och trögt att svänga och rycka i framhjulet i dåligt väglag.
Du har så rätt så.
Tänker mest för inspiration och se finurliga lösningar 😁

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Du har så rätt så.
Tänker mest för inspiration och se finurliga lösningar 😁
denna sida har en del, blandat.
Det mesta är bikepacking med rätt tunga riggar, men några bra tips går väl att snappa upp här och där.

t ex här också kanske:

TBy

Medlem
Sverigetempot 2020
jag filade ändarna konkava så stumpen skulle ligga stadigt mellan tempopinnarna. Sen borrade jag ett genomgående hål vid varje ända av stumpen. Så drog jag ett kraftigt buntband genom varje hål och runt respektive tempopinne. Snygga till med eltejp..
Gjorde en liknande lösning med en bit kabelrör i plast men tog ett jättelångt buntband och drog en "rundslinga" genom rörstumpen och runt tempopinnarna. Funkar också bra. Att formfila ändarna är nog viktigast för vridstabiliteten.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2020
Har idag testat med tempopinnar.
Fy satan va vingligt och då blåste det knappt.
Min AWOL är alldeles för nervös i styrningen.
Någon som vet om man kan få den stabilare och mindre nervös.

ohellstrom

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
”öva mer” är nog det mest handfasta rådet.

nu är det över 10 år sen jag började fuska med triathlon, men nog fan var det vingligt i början.

vattenplaskandet är sen ganska lång tid historia, men att cykla liggandes i tempoposition går alltjämt bra på vilken cykel som helst.

det finns givetvis justeringar man kan göra... tex kommer pinnarna ofta för långt fram på en cykel med ”racer-reach” så där kan en kortare styrstam absolut vara en förbättring. Men den hjälper nog mer på komforten än på vingligheten. fyra månader till start är som tur är rikligt för att låta sig. Det går fint det här!

Bengt-re

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Jag och @kri klämde ju alla våra slangar när vi med nöd och näppe fixade en punka på GP 5000 TL i Colorado. Slipper gärna det. Nån DT Swiss-fälg. Jag som körde tubeless fick å andra sidan inte en enda punka trots att jag körde typ en vecka efter att slitbanan var borta.
Kan man inte ta med sig dö
Så är det.

Triathlon kräver en satans massa timmar av träning.

nisseson

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Att få till vinklarna på armstöden gjorde en stor skillnad för mig när jag började med tt-pinnar. Från att knappt våga köra rakt utan vind till att bekvämt svänga och manövrera trängre passager i tempoställning. Lösningen för mig var att se till att armstöden är ganska klart högre på yttersidorna i sidled, då kan jag ta i lite mer genom att spänna upp underarmen mot yttersidan av armstödet när händerna samtidigt håller i pinnarna hårt.

Jocke77

Medlem
Sverigetempot 2020
Har idag testat med tempopinnar.
Fy satan va vingligt och då blåste det knappt.
Min AWOL är alldeles för nervös i styrningen.
Någon som vet om man kan få den stabilare och mindre nervös.
Som råden tidigare. Kortare styrtapp samt att justera padsen så du får stöd.Jag skulle passa mig för att vinkla dem så mycket att du får känslan av att du håller på att glida av. Sen kan du testa att vinkla in pinnarna så att du får en mer avslappnad handposition.

Förutom det är mina bästa tips att
1. Slappna av, spänner du dig och håller mot kommer du vingla mer. Våga följa cykeln och "tvinga" inte den i någon riktning.
2. Håll tryck på pedalerna, dvs trampa. Många börjar att rulla när de blir osäkra och det ökar bara vingligheten, du kan behöva ligga en växel tyngre än vanligt i början för att kunna ha bra tryck men ändå vara avslappnad.

heffe

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Så här säger SMHI om (delar av) juli 2019. Hur mycket slutsatser kan en dra av det?

Kylig och regnig inledning
Det var en kylig inledning av juli. Ett lågtryck hade sitt centrum över norra Sverige den 1 juli och /.../ lågtrycket påverkade vädret även följande dag med en del kraftigare regn- eller åskskurar. /.../

Natten mot den 3 juli sjönk temperaturen till -2,2° i Ljusnedal i Härjedalen, vilket blev månadens lägsta temperatur. Arjeplog hade +0,5° vilket för den stationen är det kyligaste i juli sedan 1972.

Även natten till den 4 juli var det på en del håll kyligast i juli sedan 1970-talet. Ett lågtryck gav senare samma dygn stora regnmängder på flera håll i södra Sverige. Söderby-Karlsäng i norra Uppland rapporterade 51,2 mm.

Kyligaste julinatten i Stockholm på över 40 år
Natten mot den 5 juli sjönk temperaturen till 7,8° i Stockholm, vilket är den lägsta julitemperaturen i huvudstaden sedan 1977. /.../ Ett nytt lågtryck rörde sig in över södra Sverige den 6 med regn- och åskskurar. /.../

Till den 8 hade lågtrycket dragit bort österut och svala nordvindar rådde över Sverige.

Högtryck i nordväst med åskväder i Sverige
Den 9 juli förstärktes ett högtryck över norra delen av Norska havet, vilket bidrog till att de svala nordvindarna bestod i flera dygn framåt.

Den 11 etablerade sig en nord-sydlig frontzon över Sverige med spridda skurar. Väster om fronten var det på sina håll högsommartemperaturer med exempelvis 27,3° i Arvika.

Den 12 bildades rätt mycket åska kring frontzonen och följande dag återbildades åskvädren. Då fick Tomelilla i Skåne 54,1 mm och Pjätteryd i södra Småland 49,7 mm.
Månadsmedeltemperatur:

Nederbördssumma 2019:

heffe

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Samtidigt går det inte att packa för allt . Försöker komma underfund vad det minsta en kan ha med sig.

Azog

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Samtidigt går det inte att packa för allt . Försöker komma underfund vad det minsta en kan ha med sig.
Visst är det så. Men jag har varit uppe i närheten av startpunkten ett antal somrar och de två senaste åren sticker ut ordentligt. Men visst sen kan man väl i viss mån anpassa listan efter hur det ser ut på prognoserna veckorna innan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Visst är det så. Men jag har varit uppe i närheten av startpunkten ett antal somrar och de två senaste åren sticker ut ordentligt. Men visst sen kan man väl i viss mån anpassa listan efter hur det ser ut på prognoserna veckorna innan.
På vilket håll?

Det är lite tidigt för mig att börja lägga fram strumpor.

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Minimum skulle jag säga är cykel och vattenflaska.
Varmare än normalt.

Som illustration:
2017: 5-10 grader och regn. Några dagar snöstorm.
2018: 27 grader och svårt att hitta vatten i en del områden pga torka.
Vänta nu:
2017: ca 7 grader,
2018: 27 grader.

Då borde det alltså ha varit 47 grader 2019 och bli 67 grader 2020. Tror ni kan skippa ylleundertröjan!

GoranS

Aktiv medlem
Sverigetempot 2020
Lyssna på Chez Martin. Att man kan kvala till PBP och dylika lopp på längre varianter är en sak. Vill man ha SR-medalj är det komplett serie som gäller.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer