Svetsa aluminiumram?

Svetsa aluminiumram?
Hej,
jag har kört sönder ramen på en Canyon Spectral från 2014 enligt bild nedan. Cykeln har fått en hel del stryk har har några år på nacken så det är väl dags att gå vidare :) Jag tänkte först att det var helt kört och bara att dumpa, men en kompis tipsade om att man eventuellt skulle kunna hitta nån duktig alu-svetsare som kan laga och jag skulle då kunna behålla cykeln som reservcykel eller liknande. Är det något som provat något liknande eller är det bara att åka till tippen?

image.png

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Alu är väl en ganska knepig metall att svetsa i, speciellt på en utsatt plats som i ditt fall. Temperatur, oxidation spänningar och luft/syreblandning ska tydligen påverka mycket. Har själv en ram som en polare svetsat lvg/gravel. Den var inte helt av utan ”bara” sprickor i kedjtestagen bakom bb. Får se hur det håller. Fick tipset att låta ramen ”vila” i ca 6 månader efter svetsningen för att spänningarna i godset ska avta. 👍

Bilagor

• D43A4B6D-ADE4-4706-A97F-3AEB7CCF1707.jpeg
    D43A4B6D-ADE4-4706-A97F-3AEB7CCF1707.jpeg
    375.6 KB · Besök: 83
  • B343CED1-6322-460E-8974-1AD869C06CE6.jpeg
    B343CED1-6322-460E-8974-1AD869C06CE6.jpeg
    445.2 KB · Besök: 85

Valhalla_

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Det där är lätt att laga, men påkänningen i det området är rätt hög på Spectral och de spricker alldeles för ofta där. Vet inte hur långlivad en lagning skulle bli. Går ju att förstärka lite också förstås, men tror man har oddsen mot sig. Blir det extrahoj av den, som inte används så värst mycket, kan det iofs funka.

n3wton

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Spectralerna är åtminstone konsekventa - alla går av.

Alu är ganska svårt, speciellt som grundkonstruktionen verkar vara kass. Nu lagar ju folk aluramar lite kors och tvärs så det är svårt att säga att det inte går öht, men man ska veta om att man behöver ha koll på vad man gör och trots att man vet vad man gör så finns det inga garantier att det kommer hålla. Har man de förutsättningarna och dessutom betalar lite för att någon med kompetens ska utföra arbetet är det nog ganska tveksamt värde i reparationen.

sammygadd

Ny medlem
Svetsa aluminiumram?
Jag har en sprektal AL 6 från 2018 som pajjat och skulle väldigt gärna få den ihopsvetsad. Känns dumt att kasta en hoj som jag köpte för 20k för ett år sedan på tippen, bara för att Canyon vägrar sälja ett kedjestag till mig.
Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få hjälp med ett sånt svetsjobb?

NON

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Alu är väl en ganska knepig metall att svetsa i, speciellt på en utsatt plats som i ditt fall. Temperatur, oxidation spänningar och luft/syreblandning ska tydligen påverka mycket. Har själv en ram som en polare svetsat lvg/gravel. Den var inte helt av utan ”bara” sprickor i kedjtestagen bakom bb. Får se hur det håller. Fick tipset att låta ramen ”vila” i ca 6 månader efter svetsningen för att spänningarna i godset ska avta. 👍
Tipset att låta ramen vila 6 månader för att öka hållfastheten i svetsningen har ungefär lika mycket bäring som att det skulle var gynnsamt att smörja in lagningen med ormolja :) eller liknande produkter. Spänningar relaxerar man med antingen förhöjd temperatur, översträckning av det svetsade området eller genom att hamra svetsen när den fortfarande är varm, inget av detta är direkt lämpligt att göra med en aluminiumram. Håller inte lagningen när den är nygjord så kommer den inte att hålla alls.

Bengt-re

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Tipset att låta ramen vila 6 månader för att öka hållfastheten i svetsningen har ungefär lika mycket bäring som att det skulle var gynnsamt att smörja in lagningen med ormolja :) eller liknande produkter. Spänningar relaxerar man med antingen förhöjd temperatur, översträckning av det svetsade området eller genom att hamra svetsen när den fortfarande är varm, inget av detta är direkt lämpligt att göra med en aluminiumram. Håller inte lagningen när den är nygjord så kommer den inte att hålla alls.
Det är iofs inte sant när det gäller aluminiumlegeringar.

Nysvetsade är de svaga, men åldras till ett starkare tillstånd även i rumstemperatur. Vill man ha full styrka så krävs normalt sätt en mer avancerad värmebehandling.

NON

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Det är iofs inte sant när det gäller aluminiumlegeringar.

Nysvetsade är de svaga, men åldras till ett starkare tillstånd även i rumstemperatur. Vill man ha full styrka så krävs normalt sätt en mer avancerad värmebehandling.
Tillsatsmaterial vid alusvetsning brukar sällan ha en beteckning över 600X och då är åldringen klar på två dygn i rumstemperatur.

Valhalla_

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Tillsatsmaterial vid alusvetsning brukar sällan ha en beteckning över 600X och då är åldringen klar på två dygn i rumstemperatur.
Nu är inte jag varken materialexpert eller expert på svetsning, även om jag hankar mig fram.
Men HAZ blir ofta den svaga punkten. Det bör vara här man har nytta av åldringen, och vad jag förstått tar det lång tid för t.ex 6061. Ofta blir svetsen dessutom lite rågad så materialmängden blir större, särskilt när man svetsar tunt gods. Man dubblar lätt materialtjockleken i svets vs plåttjocklek när man svetsar i en cykelram (i alla fall när jag gör det). Så svetsen i sig bör inte ha några problem med styrkan, däremot det tunnare, värmepåverkade materialet precis intill lär försvagas. Så även om tillsatsmaterialet nu skulle åldras färdigt jättefort tror jag inte man har något av det utan i så fall skulle det vara åldring av HAZ som ger en fördel.

Bengt-re

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Dock kryper värmen ut i grundmaterialet vid svetsning. Testa själv om du inte tror på saken. Sen kan man ju ofta påskynda åldringen genom att hålla detaljen varmare, men inte så varm att lacken ryker. Men vad som gäller för olika legeringar med värmebehandling finns att läsa. Bara att följa manualen - de är skrivna av folk som måste stå för sina utfästelser...

Bengt-re

Aktiv medlem
Svetsa aluminiumram?
Nu är inte jag varken materialexpert eller expert på svetsning, även om jag hankar mig fram.
Men HAZ blir ofta den svaga punkten. Det bör vara här man har nytta av åldringen, och vad jag förstått tar det lång tid för t.ex 6061. Ofta blir svetsen dessutom lite rågad så materialmängden blir större, särskilt när man svetsar tunt gods. Man dubblar lätt materialtjockleken i svets vs plåttjocklek när man svetsar i en cykelram (i alla fall när jag gör det). Så svetsen i sig bör inte ha några problem med styrkan, däremot det tunnare, värmepåverkade materialet precis intill lär försvagas. Så även om tillsatsmaterialet nu skulle åldras färdigt jättefort tror jag inte man har något av det utan i så fall skulle det vara åldring av HAZ som ger en fördel.
Yepp, så är det ju.

150 grader i ett dygn skall färdigåldra 6061. Riktig värmebehandling blir starkare såklart, men då ryker lacken.....

ulen

Medlem
Svetsa aluminiumram?
Jag kan rekommendera ambolt.se för att svetsa aluminiumram. De ser ut att ha gjort ett bta jobb. Hoppas det håller.

Bilagor

• svets2.jpg
    svets2.jpg
    330.3 KB · Besök: 74
  • svets1.jpg
    svets1.jpg
    265.6 KB · Besök: 75
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer