Svetsa ram spricka i Göteborg

Boldtaar

Medlem
Rekommendationer på någon som kan svetsa aluminiumram i Göteborg? Har en spricka i min mountainbike som uppstått där backhjulet tidigare skavt mot ramen.

Vågar man kör en multsporttävling innan svetsning?

Bilagor

• Ram_spricka.jpg
    Ram_spricka.jpg
    89.4 KB · Besök: 113

pbeijer

Aktiv medlem
Bara att kasta ramen och köpa ny. Klart det går att svetsa men ramarna brukar vara härdade vilket kan förändras i området där du svetsar vilket gör att den spricker på samma ställe igen.

Lasse_Alm

Ny medlem
En liten fundering kring det här med sprickor i ramen...
Går det inte att göra ett förband med hjälp av glasfiber/kolfiber när man upptäcker en sån här spricka?
På det sättet förstärker man ju området utan att tillföra en massa värme som kan ändra aluminiumets egenskaper.

Jag är nybörjare på cykelområdet så jag kanske är helt fel ute...

/Lasse

pbeijer

Aktiv medlem
Om nu däcket har tagit i ramen så blir det ju inte mer plats för däcket om man lindar några varv kolfiber runt staget :).

Men visst kan det säkert hålla med kolfiberförband.

perzzon

Aktiv medlem
Om det är bakdäcket som gått emot där sprickan är lär ju ett brått när du cyklar knappast leda till att du slår dig så illa.
Därmed är det väl ingen fara att fortsätta köra/försöka laga så länge du inte lägger några enorma summor på det.

Jag skulle nog också gå på kolfiber-stöd istället för svets.

Lasse_Alm

Ny medlem
Senast ändrad:

Boldtaar

Medlem
Hade tänkt få tag på någon med en TIG-svetsa.
Känns som det borde vara enklare att snabbt svetsa lite lätt än skaffa något kolfiberkitt och börja kladda med hemma i köket.

Har beställt en ny HT 29r. Men vill ändå har kvar den gamla som lekcykel utan att att behöva oroa mig för rambrott.
Köpa ny ram är nog inte aktuellt i första taget då jag inte vill lägga för mycket pengar på en redan gammal cykel. Skulle vara om jag får tag på något billigt ram från någon som uppgradera.

Kör inte med samma bred däck längre.

badMisterF

Ny medlem
Tänkte skaka liv i denna tråd igen istället för att skapa ny tråd.

Har spricka i min FS aluram eller svingen vid lagret.
Har någon tips på någon som i Gbg som kan svetsa skulle det vara uppskattat.

Bilagor

• IMG_20200802_205020.jpg
    IMG_20200802_205020.jpg
    338.2 KB · Besök: 85

rayy

Aktiv medlem
Tänkte skaka liv i denna tråd igen istället för att skapa ny tråd.

Har spricka i min FS aluram eller svingen vid lagret.
Har någon tips på någon som i Gbg som kan svetsa skulle det vara uppskattat.

Det där är inget ställe som med större enkelhet svetsas, i och med att godset är relativt tunt och ligger i anslutning mot ett lager. Försök på tag på en ny del till ramen istället, alternativt kolla om ditt försäkringsbolag täcker upp såna här skador.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer