Svett i ögonen - shout out till andra skalliga cyklister

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Ok, vänder mig främst till andra som likt mig blev begåvade med ett så vackert huvud att hår blev överflödigt. När jag cyklar på sommaren tenderar jag att svettas ganska ymnigt, inte minst från huvudet. När vadderingen i hjälmen är "mättad" börjar strida strömmar av salt svett att rinna ner i ögonen och även skvätta på glasögonen. Detta blir såklart väldigt stökigt till och från för synen.

Så min fråga är: Hur gör ni andra som saknar hår för att slippa både svett i ögonen och på glasögonen?

moros

Aktiv medlem
Pannband gör underverk. Kör ett från Grib Grab, summer någonting. Eller keps såklart. Oftare keps på lvg då jag gärna tar solskyddet det innebär. Inte lika nödvändigt i skogen. Svettas nog mer i skogen dock pga mindre fartvind kanske.

Sen finns det ju varianter av pannband med en liten silikonränna som leder bort eländet.

Makten

Aktiv medlem
Är inte skallig men snaggar 3 mm, så det är nog ungefär likvärdigt när jag är nyklippt. Pannband är lösningen. Helt omöjligt utan, inga problem alls med.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Där ser man! Keps upplever jag som trångt, knöligt och varmt. Men ett tunt pannband kanske vore något. Stort tack för svar!

peldah

Medlem
Har samma problem.. trots hår på huvudet :-)
Men kan varm rekommendera denna https://www.letro.se/shopartinfo_mer.asp?prodid=21371 eller något annat motsvarande. Hänger du längre perioder i bocken får du resa dig upp en stund för att tömma kanalen.
Hade tidigare problem med att svetten svider i ögonen, men nu är det inga problem längre... inte mycket stänk på brillorna heller.

pennan

Aktiv medlem
Jag har gett upp, ingenting funkar i längden.
Kan möjligtvis funka om man stannar och byter pannband, men vem har tid med sånt? :-)

Berk

Aktiv medlem
Jag svettar mycket och har inte mycket hår på huvudet. Jag brukar dock inte ofta har problem med svett i ögonen, men det droppar ofta på innan sida av glasögonen. Tror att jag har bra ögonbryn. Så kanske är lösningen att går till visagisten för att får fullare ögonbryn?

Jag har dock bara problemet när jag stannar. Då måste jag tar av glasögon direkt och torka huvudet.

När jag var yngre använda jag fula 90-tals solglasögon med inbyggd skumstrip. Funkade också.

Maakus

Aktiv medlem
Oakley DRT5! Den har en silikontätning i framkant på hjälmen, den samlar upp all svett ovan för tätningen, och när det är fullt så lutar man bara på huvudet och tömmer svettdammen.

Funkar bra om man har väldigt kort hår, omplacerad hårlinje eller orört kort eller långt hår.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Jag köpte en Oakley DRT5 den här säsongen och är helnöjd. Den har ingen vaddering utan en silikonremsa i fronten istället, som transporterar bort svett från pannan till tinningarna.

1625036420175.png

pennan

Aktiv medlem
Det enda som funkar någorlunda är flip-glasögon.
Att försöka stoppa svett i ögonen är helt omöjligt, men att bara vika upp glasen och torka sig i ögonen funkar ok.
Med vanliga brillor är det svårt.

frippegubben

Aktiv medlem
Jag köpte en Oakley DRT5 den här säsongen och är helnöjd. Den har ingen vaddering utan en silikonremsa i fronten istället, som transporterar bort svett från pannan till tinningarna.

Visa bilaga 498350
Den silikonremsan ser ju ut som en sån där tätningslist man har till dörrar och fönster. Kanske man kan byta mot det på hjälmen och bli svettfri i ögonen? #fulmek

Pfaff

Aktiv medlem
Vi har väl alldeles nyss haft en hel tråd (?) om cykelkepsens företräden?

Edit, här. 4 sidor sprängfyllda med tips, för och emot. Även svettiga tips för skalliga och håriga.

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Blir man inte ooouuöööverheeiijtad med en drt5? :)

Om keps är för tjockt kanske bandana funkar bättre? Har kört det både i cykelhjälm och mc-hjälm. Man behöver fixa så knuten inte är ivägen bara.

/R

Woodknocker

Aktiv medlem
Hår eller ej, har haft detta problemet sen urminnes tider. De säger att pannband funkar, det vet jag inget om då jag är för lat för att testa.

Största problemet som jag ser det är att det är livsfarligt använda glasögon då det inte funkar. Vet inte vad du ska göra, du får gilla läget.

Edit: Keps är ingen lösning, det körde jag förra veckan då blev jag överhettad och så droppade det från kepsen istället. Du får hoppas att du föddes med fördelar för att kompensera upp denna defekt.

pennan

Aktiv medlem
Ändå är det flertalet i den här tråden som lyckas med det. Konstigt.
Det är omöjligt för mig iaf, har provat alla rekommenderade svettband med och utan siliconrand, med helt utebliven effekt.
Sen svettas man väl från ögonbrynen och neråt också och då hjälper ju inte pannband så tillvida man inte leker cykelpinata..

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det enda som funkar någorlunda är flip-glasögon.
Att försöka stoppa svett i ögonen är helt omöjligt, men att bara vika upp glasen och torka sig i ögonen funkar ok.
Med vanliga brillor är det svårt.

Hår eller ej, har haft detta problemet sen urminnes tider. De säger att pannband funkar, det vet jag inget om då jag är för lat för att testa.

Största problemet som jag ser det är att det är livsfarligt använda glasögon då det inte funkar. Vet inte vad du ska göra, du får gilla läget.

Edit: Keps är ingen lösning, det körde jag förra veckan då blev jag överhettad och så droppade det från kepsen istället. Du får hoppas att du föddes med fördelar för att kompensera upp denna defekt.
När jag blir ordentligt svettig i keps så rinner det ju från pannan via skärmen och droppar av
framför glasögonen, förutsatt att man inte har den uppfälld.

Jag bär glasögon på 100% av mina cykelturer och enda gångerna jag har fått svett i ögonen är när jag inte har någon keps under.

Eftersom jag riktigt varma dagar sköljer kepsen med vatten genom ventilationshålen på hjälmen så brukar jag dessa gånger lyckas få vattenstänk på glasögonen.

Salabaladala

Aktiv medlem
Har svettband i nåt skumgummimaterial längs ovansidan på mina solglasögon och det är nåt jag inte visste att jag inte kunde vara utan. Adidas zonyk Aero pro heter dom.

Woodknocker

Aktiv medlem
När jag blir ordentligt svettig i keps så rinner det ju från pannan via skärmen och droppar av
framför glasögonen, förutsatt att man inte har den uppfälld.

Jag bär glasögon på 100% av mina cykelturer och enda gångerna jag har fått svett i ögonen är när jag inte har någon keps under.

Eftersom jag riktigt varma dagar sköljer kepsen med vatten genom ventilationshålen på hjälmen så brukar jag dessa gånger lyckas få vattenstänk på glasögonen.
Jag har mest problemet att svetten klistrar sig på glasögonen och det blir livsfarligt. De säger att massor av modeller slipper detta problemet men det är då inte sant för mig. Så jag orkar helt enkelt inte (står inte ut) med glasögon, rätt trist då ögonen tenderar att bli torra men men

Makten

Aktiv medlem
Det är omöjligt för mig iaf, har provat alla rekommenderade svettband med och utan siliconrand, med helt utebliven effekt.
Sen svettas man väl från ögonbrynen och neråt också och då hjälper ju inte pannband så tillvida man inte leker cykelpinata..
Jag reagerade mest på ditt generaliserande uttalande som om det skulle gälla alla, vilket uppenbarligen inte stämmer. 😉 Sen vet jag rätt många bekanta som klagar på svett i ögon och på glasögon men ändå aldrig provar någon av de föreslagna lösningarna. Sånt är för mig helt obegripligt. Men om du verkligen provat och det inte funkar så måste du ha annorlunda anatomi, svettas extremt mycket eller göra nåt annat som skiljer från dem som får det att funka.

Kan du inte ha ett svettband som täcker ögonbrynen? Ser gissningsvis ganska komiskt ut, men måste ju vara bättre än att få svett i ögonen hela tiden.

Zebb

Aktiv medlem
Ett motocrossknep är att lägga en dambinda ovanför pannan innan man tar på sig hjälmen.

RN

Aktiv medlem
Jag är faktiskt lite förvånad att jag inte upplevt problem med detta med tanke på hur mycket jag svettas. När jag cyklade med hofvet hade jag ofta med mig minst 50% mer vätska än alla andra och det räckte ändå inte (inte helt säkert att de hör ihop men ändå). Jag vet att när jag inte körde med bandana eller keps under hjälmen och var tvungen att smörja in den höga pannan med solkräm för att inte bränna mig pga hålen i hjälmen så gjorde det något överjävligt ont att få ner solkräm i ögonen.

JPL

Aktiv medlem
Kör med bandana under hjälmen. Har nu i sommar testat med keps för första gången i mitt liv. Kepsen tar bort svetten mycket bättre så att det tar vägen ut på skärmen på något magiskt vis. Dock upplever jag att det är knöligt med kepsen så jag har (för tillfället) återgått till bandana.

Tidigare hade jag relativt billiga glasögon från blizz som hade en formbar vaddering i övre delen av bågen som ledde bort svetten. Fungerade riktigt bra kan jag konstatera när jag nu har glasögon utan den där vadderingen.

Bästa bandanan jag haft för svettens skull är headsweats med inbyggd frotté mot pannan.

Problemet för mig primärt är inte svett i ögonen utan svettdropparna som rinner ner och kladdar på glasögonlinserna.

pennan

Aktiv medlem
Jag reagerade mest på ditt generaliserande uttalande som om det skulle gälla alla, vilket uppenbarligen inte stämmer. 😉 Sen vet jag rätt många bekanta som klagar på svett i ögon och på glasögon men ändå aldrig provar någon av de föreslagna lösningarna. Sånt är för mig helt obegripligt. Men om du verkligen provat och det inte funkar så måste du ha annorlunda anatomi, svettas extremt mycket eller göra nåt annat som skiljer från dem som får det att funka.

Kan du inte ha ett svettband som täcker ögonbrynen? Ser gissningsvis ganska komiskt ut, men måste ju vara bättre än att få svett i ögonen hela tiden.
Har som sagt flipbrillor nu( https://www.ebay.com/itm/383994435721?hash=item5967da1889:g:TKsAAOSwTo1cz-tS ) i kombo med HALO pannband med hockeymålvaktspannband (https://www.monkeysports.se/hockeymalvakt/malvaktsmasker/goal-mask-accessories-cages/svettband-ccm ) i fram, men det bli mättat ändå och då är flipbrillorna smidiga när man vill torka ögonen.
Jo jag har alltid haft lätt att svettas, redan som liten parvel kom man hem dyngsvettig efter spelat landhockey på gatan:-)
gissar att jag gör av med ca 2-liter timmen på ett mtb pass i ett FÖR MIG högt tempo.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Lösningen finns här. Jag svettas som en tok om huvet och testat en massa lösningar.
Även jag är en nöjd haloanvändare
Men trots att jag har flera av deras pannband använder jag dem inte särskilt ofta när jag cyklar.
Istället använder jag då deras cykelkeps eller (cykel-)solskärm som i princip är pannbandet + mer
Halo_Keps_Solskärm.JPG

Pannbandet i Halo har en "hängränna" i silikongummi i underkant fram som gör att det fungerar riktigt bra under lång tid utan att svett tränger igenom och droppar ned i ögonen.
a208b7132a38723f4d91e3338f5145ae.jpg

https://www.haloheadband.com

kais01

Aktiv medlem
svettens funktion är väl att dunsta och därmed kyla. åtgärder som hindrar dunstning får svetten att istället rinna.

en hjälm med dålig luftning exempelvis.

har aldrig erfarit problemet, inte ens i förrgår på en mtb-runda på ett par timmar i 30 grader, stor ansträngning och måttlig fartvind.

kör klassiska bell biker. men mycket hår har jag.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har testat castelli summer cap nu, en luftig hjälmluva av välventilerat slag. Funkar relativt bra, men när svetten väl kommer så rinner den i ögonen då den inte leds bort av att en skärm.

Makten

Aktiv medlem
Har samma problem.. trots hår på huvudet :-)
Men kan varm rekommendera denna https://www.letro.se/shopartinfo_mer.asp?prodid=21371 eller något annat motsvarande. Hänger du längre perioder i bocken får du resa dig upp en stund för att tömma kanalen.
Hade tidigare problem med att svetten svider i ögonen, men nu är det inga problem längre... inte mycket stänk på brillorna heller.
Jag köpte en sån där för att prova men det funkade inte alls. Eftersom huvudet är något framåtlutat vid cykling så blev rännan snabbt full (ca 10 minuter) och svett började rinna ner i nyllet längs näsroten. Dessutom tyckte jag det var grymt obekvämt med en såpass smal och hård "list" i pannan. Gick tillbaka till min avklippta löparmössa och allt var frid och fröjd igen. :cool:

Kan säkert funka om man tycker att det är rimligt att behöva tänka på att luta huvudet bakåt då och då (utan att veta exakt hur ofta), men det gör inte jag. Glömmer man det så är ju glasögonen rökta för resten av turen sen. Omöjligt att torka bort svett när allt på hela kroppen också är svettigt.

Jörgen_A

Aktiv medlem
Kan man bygga svettledare av wettexduk från pannan ut genom fufthålen på hjälmen?
Det var i a f vad jag funderade på tidigare då jag hade problemet.
Nu cyklar jag bara lugnare. Det funkar också...

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Kan man bygga svettledare av wettexduk från pannan ut genom fufthålen på hjälmen?
Det var i a f vad jag funderade på tidigare då jag hade problemet.
Nu cyklar jag bara lugnare. Det funkar också...
Har aldrig provat att cykla lugnt… 😂😅

vad jag märkt är att allt som kan bli ”mättat” tenderar att släppa igenom svetten förr eller senare, som den listen jag provade först i skumgummi, medan rent gummi/latex tätar ”helt”.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer