SVT vill ha tips om konstiga trafiklösningar i Skåne

NLC sa:
Det är väl bara att ge sig ut och kolla, man behöver inte leta länge...

+1, just min tanke när jag läste rubriken.
Behöver egentligen bara att titta ut genom fönstret från sin upphöjde position där intill Klaffbron.

Jag behöver inte röra mig mer än 250 meter för att hitta två riktigt dåliga här i Eslöv.

1 - Västergatan - Skolgatan.
På norra sidan av Västergatan går en g/c-bana.
Över Västergatan finns en g/c -övergång.
Om man ska in på Skolgatan - exempelvis för att ta sig till skolan - leds man rakt mot mötande trafik utan några som helst märkningar på gatan.

2. Torget - Västergatan
Om man kommer under tågspåren på norra sidan av gatan in mot centrum tar cykelbanan plötsligt slut och man tvingas antingen ut i trafiken eller över gatan på ett övergångsställe som är dåligt uppmärkt.

sketch-1559237873155.png

sketch-1559237956696.png

Den där idiotlösningen med dubbelriktad cykelväg de nyss byggde på disponentgatan i Malmö. Framförallt anslutningarna på bägge sidor. Kommer man från rörsjöstadenhållet måste man korsa bilvägen för att komma in på cykelvägen. Sen cyklar man 250m och måste korsa samma bilväg för att kunna komma in rätt i korsningen med sankt knuts väg. Någon måste ha skissat på den där efter att fredagsgroggen kickade in. Eller så hatar de bara cyklister på gatukontoret.

jonte987 sa:
Dave1979 sa:
jonte987 sa:
Jon sa:

+1
Oklart om den är skånsk dock.

Används sällan i Skåne.

Ah du. Inte i Malmö ialla fall. Helsingborgarna och andra upplänningar brukar bli lite gnälliga så det är möjligt att den finns där uppe.
Går ju bra att parkera på wessels och ta bussen om det är för hetsigt i storstan :)

Det förklarar saken. Bor i Båstad men är född i Malmö. Har aldrig fattat det där med högerregel. Jag tillämpar inte den iaf.

Innan jag kollade inslaget så var det första jag tänkte på hur man löste cykelbanan när man byggde om vid Malmö C, inte förvånad när det är det inledande klippet. Cyklar där varje dag och det är så dåligt att man blir arg bara man tänker på det. Förlängningen ner mot skeppsbron är ännu sämre. Tror man skall bygga ny cykelbanesreäckning "bakom" spåren, får hoppas den blir bättre. Skeppsbron skall förhoppningsvis också byggas om i framtiden (lär väl dröja). Tills vidare så får man smyga fram på den sträckan om man skall överleva till/från jobbet.

Jon sa:
jonte987 sa:
Dave1979 sa:
jonte987 sa:
Jon sa:

+1
Oklart om den är skånsk dock.

Används sällan i Skåne.

Ah du. Inte i Malmö ialla fall. Helsingborgarna och andra upplänningar brukar bli lite gnälliga så det är möjligt att den finns där uppe.
Går ju bra att parkera på wessels och ta bussen om det är för hetsigt i storstan :)

Det förklarar saken. Bor i Båstad men är född i Malmö. Har aldrig fattat det där med högerregel. Jag tillämpar inte den iaf.

:ryser:

Högerregeln i Stockholm tycker jag efterlevs i huvudsak iaf. Visst finns det några taxiförare som ser sig levandes över lagen men oftast så funkar det i mina ögon. Tråkigt att höra om laglösheten annorstädes.

Senast ändrad:
Äh, det funkar bra...Bara man hittar.
Jag tänkte mest på tex gamla östra förstads som inte var markerad huvudled men som borde varit det.

Tillbaka
Topp