symtom på överdoserad koffeinmängd?

pennan

Aktiv medlem
Vilka symtom visar sig om man överdoserar koffein vid cykling(tävlingsfart) blir man illamående, kramp? paj i magen? dvs vad kan hända?

DarkMatter

Aktiv medlem
Enligt google (eller snarare googles sökresultat) kan man drabbas av bland annat stress, skagighet, nervositet, lös mage, högt blodtryck, förhöjd puls samt nån sorts muskelnedbrytning som kan vara väldigt farlig (njursvikt).
Det sista verkar dock vara ovanligt.

RN

Aktiv medlem
Hur är det med doping och koffein numera, är det med på listan? Om jag inte missminner mig så var Pekka Lindmark och krafsade på dopingnivåer för koffein när han var aktiv genom att piska i sig en kanna kaffe i varje periodpaus (och kanske lite innan match också). Det kan vara en myt också, men det mesta rund karln är roligt :)

Kanske irrelevant med doping för TS men om man tävlar kan det vara bra att hålla koll på, om det nu är dopingklassat fortfarande.

/R

Psyclist

Aktiv medlem
Bara upplevt att händerna börjar skaka lätt, det var efter 2 koffeintabletter och det dröjde ungefär en timme innan jag fick sympton. Kändes inte jätteobehagligt, men jag har inte upplevt samma sak med kaffe.

Latmask

Aktiv medlem
De generella symptomen vid hög dos är ju lättgooglade (hjärtklappning, yrsel, oro mm), vid fysisk ansträngning på tävlingsnivå skulle jag nog vara litet restriktiv med doseringen med tanke på framför allt hjärtpåverkan och nog inte överskrida 3 mg/kg. Men det är ju bara jag, och jag hittade inga uppgifter i de studier jag orkade skumma om tydliga negativa effekter förrän vid betydligt högre doser. Och att koffein är prestationshöjande (med variation kring dos, genotyp mm) verkar vara rätt väl belagt.
Vill man grotta ner sig så söker man t ex på caffeine + exercise på Google Scholar, en bred metastudie från 2019 med idrottsfokus är t ex denna.

C-dale

Aktiv medlem
Effekten på en normalt kaffedrickande svensk är betydligt mindre än på ovant decaffedrickande folk.
Förr försökte jag få i mig en cola-kaffeblandning på slutet av långlopp, kanske gav en kick, men jag fick ändå en kick av att närma mig målet.

Latmask

Aktiv medlem
Effekten på en normalt kaffedrickande svensk är betydligt mindre än på ovant decaffedrickande folk.
Somliga effekter, men inte nödvändigtvis den rent fysiologiskt prestandahöjande.
1660039791730.png

...klippt ur:
1660039724124.png

C-dale

Aktiv medlem
Kollade lite o tydligen får man en bättre effekt av koffeinet om man intar det efter 14 dagars uppehåll inför ett event. (Källa Träningslära ).

nieves

Aktiv medlem
Känns väl bra också när man får häva kaffeabstinensen.
Jo det är ofta en grej som man kan se fram emot. Det har också slagit fel p.g.a trötthet då jag glömt bort att sovstoppet endast varit 3h bort och överdoserat koffein innan. Jättekul att ligga och vrida sig i sängen och få 3h istf 5-7h sömn som planerat.

Jag har testat tabletter som fungerar bättre då det inte alltid finns kaffe just när man vill börja trycka koffein.

Topp