Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar

ladda

Ny medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Hej! Vi är grupp som arbetar med ett projekt på JTH för att ta fram en laddstation till elcyklar som ska finnas i ett inhägnat cykelgarage på en arbetsplats/skola som enbart elever/ personal har tillgång till. Vi behöver synpunkter från er som använder elcykel och är tacksamma om ni har möjlighet att besvara några frågor.

Hur skulle du föredra att ladda batteriet? Ta loss batteriet och ladda separat eller ladda monterat på cykeln?

Räcker det att det är ett inhägnat garage eller vill du ha möjlighet att låsa in batteriet?

Hur ofta laddar du batteriet på din skola/ arbetsplats?

Vad är viktigast? Att stationen är lättillgänglig? Säkerheten? Funktionell?

Övriga synpunkter?
 

erik h

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
https://happyeride.se/ för cyklar på el.
happyride.se för cyklar man trampar själv.

Kan annars rekommendera elbils-grupperna på facebook, där mycket ventileras runt laddstolpar av olika sort med problem och annat, finns nog mycket lärdomar att ta från elbilvärlden.
 

moros

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Finns ett jättebra forum där elcyklister samlas och diskuterar, www.happyeride.se
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Noterar att småpåvarna direkt dyker upp i en tråd de egentligen inte har något intresse av...
 

moros

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
ForesterGuy sa:
Noterar att småpåvarna direkt dyker upp i en tråd de egentligen inte har något intresse av...
Var bara en vänlig hänvisning till en plats där folk som har batterier att laddas diskuterar sina frågor. Så det är kanske större möjlighet att få svar där.
 

tomasis

Ny medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
50% happy riders e idioter.. håll ut o häng kvar här.. happy e ride e en död plats
 

tomasis

Ny medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
ladda sa:
Hej! Vi är grupp som arbetar med ett projekt på JTH för att ta fram en laddstation till elcyklar som ska finnas i ett inhägnat cykelgarage på en arbetsplats/skola som enbart elever/ personal har tillgång till. Vi behöver synpunkter från er som använder elcykel och är tacksamma om ni har möjlighet att besvara några frågor.

Hur skulle du föredra att ladda batteriet? Ta loss batteriet och ladda separat eller ladda monterat på cykeln?

Räcker det att det är ett inhägnat garage eller vill du ha möjlighet att låsa in batteriet?

Hur ofta laddar du batteriet på din skola/ arbetsplats?

Vad är viktigast? Att stationen är lättillgänglig? Säkerheten? Funktionell?

Övriga synpunkter?
Det hade ju varit bra om man kan ladda på samma sätt som vanliga bilar . Tex ladda vanligt batteri ..då menar jag inte elbilar.

Jag antar när vi har 50% elbilar av hela bil parken inom några år blir drt självklart att ladda olika saker från en samma ställe.

Elektrifiering är här att stanna oavsett vad vissa happyride muppar tycker.
 

Klavikel

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Sätt upp snabbladdningstationer nära ingången på de vanligaste stigarna så elcyklingen kan komma igång på allvar.
Eldrivna pendlarjonnar är trams.
Längtar tills trenden kommer igång på allvar i skogen
 
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Man behöver egentligen bara ett vanligt 230V eluttag för att ladda. Problemet är att det inte bara är en sladd man ska ha med sig, utan det är en ganska stor klump med laddaren man ska ha med, och den är dessutom ganska dyr (1500 kr eller så). Ska jag ladda ute någonstans skulle jag vilja ha ett låsbart skåp där jag kan lägga laddaren under tiden, sen om det bara är laddaren eller laddare + batteri spelar inte så stor roll. Men är det ett skåp så får gärna hjälmen också få plats...

När jag behöver ladda på jobbet tar jag in både batteri och laddare på kontoret.
 

johan44

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
ladda sa:
Hej! Vi är grupp som arbetar med ett projekt på JTH för att ta fram en laddstation till elcyklar som ska finnas i ett inhägnat cykelgarage på en arbetsplats/skola som enbart elever/ personal har tillgång till. Vi behöver synpunkter från er som använder elcykel och är tacksamma om ni har möjlighet att besvara några frågor.

Hur skulle du föredra att ladda batteriet? Ta loss batteriet och ladda separat eller ladda monterat på cykeln?

Räcker det att det är ett inhägnat garage eller vill du ha möjlighet att låsa in batteriet?

Hur ofta laddar du batteriet på din skola/ arbetsplats?

Vad är viktigast? Att stationen är lättillgänglig? Säkerheten? Funktionell?

Övriga synpunkter?
Hej! Har elcyklat sen 2012 och har ett arbete som kopplar lite till elfordon. Jag gissar att de flesta inte har behov av att ladda på jobbet, en modern elcykel har en räckvidd som täcker de allra flesta ToR-resor. Jag antar att ni inte erbjuder laddare av alla sorter utan eluttag och då behöver man ta med laddare till sin egen cykel. Inte så smidigt i sånt fall. Dessutom, när man lär sig hur batterier fungerar så vill man undvika att köra tomt men även att ladda fullt, för att maximera livslängden, och då är laddning i ett kanske avlägset rum på jobbet ointressant, bättre att ladda hemma där man kan ha löpande koll. En bra parkering är alltid trevligt. Tricket med elcyklar är att bära med sig batteriet, då har den tomma cykeln ett väldigt lågt värde, men med ett garage så kan man slippa bära batteri. Bra.
Mina 5 öre. Inte det ni ville höra, ledsen för det.
 

moros

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
tomasis sa:
50% happy riders e idioter.. håll ut o häng kvar här.. happy e ride e en död plats
Vi kan ju fundera över vem som har en tråkig attityd med den här typen av inlägg. Du verkar ju vara så oerhört insatt i elcykel och vill gärna dela med dig. Så varför hjälper inte du till att lyfta den "döda platsen" då och göra den till ett fantastiskt forum om elcyklar?
 

solgule

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.
 
Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört ryckte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.
Jag håller med dig, men du/vi kan ju börja med att anmäla el-inläggen till moderator/ADMIN med "Rapportera-knappen" under varje inlägg (om det inte redan är gjort) om det ska hända något på sikt.
 

ooms

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
moros sa:
tomasis sa:
50% happy riders e idioter.. håll ut o häng kvar här.. happy e ride e en död plats
Vi kan ju fundera över vem som har en tråkig attityd med den här typen av inlägg. Du verkar ju vara så oerhört insatt i elcykel och vill gärna dela med dig. Så varför hjälper inte du till att lyfta den "döda platsen" då och göra den till ett fantastiskt forum om elcyklar?
+1
 

ooms

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.
+1
Håller fullständigt med.
 

johan44

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Saknar gamla snälla fyndiga happy. Noterar att de som är aggressivt emot elcykelprat i den här tråden är reggade 2015 eller senare förutom erik h som är rätt konstruktiv.

Ladda, hoppas ni snappat upp de kreativa förslagen mellan de ilskna inläggen.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
johan44 sa:
Saknar gamla snälla fyndiga happy. Noterar att de som är aggressivt emot elcykelprat i den här tråden är reggade 2015 eller senare förutom erik h som är rätt konstruktiv.

Ladda, hoppas ni snappat upp de kreativa förslagen mellan de ilskna inläggen.
Var i ligger ilskan i att vilja att el-cykeltrådar i första hand ska vara på det av Happy anpassade forumet https://happyeride.se/forum/list.php/1 med E i mitten?
 

Freddie L

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.
+1. Har inget emot elcykel som pendlingshjälpmedel, och skulle kunna tänka mig att elmtb tillåts som handikapphjälpmedel i skogen. Däremot är det inget handikapp att inte kunna trycka 500-750w när man vill, bara för att man vill. De som tycker det är ett krav för att det ska gå/vara roligt att cykla i skogen pinkar på de allra flesta här inne. Egoister.
 

perzzon

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Det här att det inte finns någon laddar-standard känns som en rätt rejäl showstopper. Samt lite då att det kanske är en lösning på ett ickeproblem.
Men vad vet jag, jag brukar trampa.
 

ladda

Ny medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Har lite kunskap om cykelforum och framförallt att det finns olika forum för cykel och elcykel. Ber om ursäkt för denna miss och fortsätter vidare till ett forum för elcyklar! Tack för tipsen!
 
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
@ladda, jag vidarebefordrade frågan till cykelgruppen på internforumet på jobbet. Får jag återkoppling skickar jag den till er.
 

solgule

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
ladda sa:
Har lite kunskap om cykelforum och framförallt att det finns olika forum för cykel och elcykel. Ber om ursäkt för denna miss och fortsätter vidare till ett forum för elcyklar! Tack för tipsen!
Tack. Ledsen om du kände du fick skulden för alla tidigare infekterade trådar i ämnet.

Antar det finns ett stort behov av att helt skilja mellan cykel och motorfordon hos mig och många andra cyklister. Politiker och jurister får gärna sluta blanda ihop cykling och motorer, så det inte blir en massa kryphål in i allemansrätt (och cyklistforum).
 

Tarkaz

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.

Jag hade nog varit mindre farlig med en elcykel. Mer pigg och ork kvar när man är uppe på toppen och ska utför. Ofta är man ju halvt död efter all stigning och dundrar på utför utan fokus.

Med lite elhjälp hade jag varit piggare på toppen och haft mer koll på läget när man skickar på utför.
 

26er

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.
+ 100 jävla miljoner tusen på den här.
Finns inge hejd på hur mkt problem de här jävlarna skapar i STHLM bl a.
 

Tarkaz

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
26er sa:
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.

Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.

Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.

Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.

Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.

Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).

Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.

Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?

Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.

Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.

Edit: stavfel + förtydligande om besinmoped.
+ 100 jävla miljoner tusen på den här.
Finns inge hejd på hur mkt problem de här jävlarna skapar i STHLM bl a.

Alla bor inte i sthlm.
 

Snuten

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Hur är det med brandsäkerhetsfrågan i samband med laddning? Är det ett överdrivet problem eller måste man ha med det i beräkningen? Vad säger tillsynsmyndigheten?
 
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Om jag skulle ladda på en avsatt laddstation så skulle det vara en plats där man kan låsa in sin laddare och samtidigt låsa fast cykeln, skyddat från direkt solsken och regn.
Alternativt att man har någonstans att ställa cykeln så att den är skyddad från regn (eftersom man tar loss batteriet) och kan lägga batteri och laddare i låst skåp med eluttag.

Men det är inte så enkelt alltid. När man bygger sådana där installationer så skall det göras i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter. Då blir det mer än bara det praktiska som skall lösas. Brandsläckare, enkel att komma åt strömbrytare för hela laddstationen, skyddsutrustning och att det inte får lämnas utan uppsikt.

Det mer praktiska alternativet för gemene "man" är att ha tillräckligt mycket batteri för tur och retur till arbetsplatsen/skolan. Även om det inkluderar att ha två batterier varav ett i väskan.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Det måste skrivas en massa eltrådar här. Annars går det inte att hålla mängden idioter på happyeride under 50%.
 

ooms

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Tarkaz sa:
Jag hade nog varit mindre farlig med en elcykel. Mer pigg och ork kvar när man är uppe på toppen och ska utför. Ofta är man ju halvt död efter all stigning och dundrar på utför utan fokus.

Med lite elhjälp hade jag varit piggare på toppen och haft mer koll på läget när man skickar på utför.
Det kanske inte är cykling du skall hålla på med då?
Eller så bejakar du en av de stora fördelarna med cykling, att det ger träning och bättre kondition. Verkar rätt bakvänt att ta bort den aspekten.
 
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
solgule sa:
Det finns ett forum för "elcyklar" (= strypta elmopeder) av en anledning.
Du är tydlig med att understryka din åsikt tidigt. "ELMOPED" aaaaah.
Detta dödade ditt inlägg innan det ens började.

Men svara gärna på vad anledningen till skapandet av happyeride var. Eftersom du verkar veta exakt varför dom skapade ett så gott som dött forum.

Och nej, det blir inte bättre av att alla elcyklister skriver där istället. Det skapar bara en "vi mot dom" situation och situationen som du oroar dig för blir istället ett faktum. För dom med elcykel håller inte med dig om slitage och risken för allemansrätten och på eride forumet skulle således ingen vanlig användare diskutera saken. Och alla som kommer in och gnäller om det skulle ju hänvisas till happyride eftersom eride är till för "riktiga människor".

solgule sa:
Någon politiker/jurist/lobbyist har tydligen fått igenom att elmoped är en cykel rent juridiskt, men el + motor + pedal = el+mo+ped = elmoped.
Någon enstaka alltså? Källa?

solgule sa:
Det startas elmoppedtrådar nästan varje dag i det här forumet för cyklister.
Nej, jag känner till två som handlat om elmopeder som startats senaste månaden. Om det är nästan varje dag för dig så undrar jag vad du gör dom andra, säg 28 för att, dagarna i månaden.

solgule sa:
Börjar kännas hotfullt, som någon slags infiltrationskampanj av de som vill sälja elmopeder eller på annat sätt har intressen av elmopeder och tränga ut trådar som handlar om cykling.
Igen, jag ser inte många trådar som handlar om elmopeder. Jag märker inte heller av någon sorts "infiltrationskampanj" utan snarare att intresset för elcyklar helt enkelt ökat. Jag är en av dom som såg lösningen på mina problem genom val av en elcykel.

Men du får gärna komma med mer direkta anklagelser mot dom du anser "säljer elmopeder" eller "säljer elcyklar" så kanske vi kan ha en mer genomgående undersökning i om det stämmer och vilket företag som ligger bakom.
Jag har bara sett en tråd som verkar passa in under kategorin "reklam".

solgule sa:
Många cyklister är rädda för att elmopeder ska försämra för cyklingen både på cykelbanor och i skog. Det är saker som trimning, sönderkörning av stigar, ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning av folk som inte har samma värderingar och kunskaper som de flesta cyklister, och i till slut ett förstört rykte för cyklister.
Hur många då? Hur stor andel av cyklisterna är rädda för att elmopeder skall försämra cyklingen på cykelbanor och i skogen?
Och vart har du sett elmopeder köras i terrängen? Jag har sett elcyklar men inga elmopeder än så länge.

Har du underlag för problemen med trimmning, sönderkörning av stigar och ökade antal tyngre fordon i hög hastighet på cykelbanor och i skog, ökad buskörning...
Hur vet du att "folk som inte har samma värderingar och kunskaper" som de "flesta cyklister" existerar i den utsträckningen du verkar tro?

Och för att vara snäll så skall jag jämföra vikten av en icke assisterad cykel och en elcykel och en normal elmoped.
7-14 kg (Cykel utan hjälpmotor)
18-24 kg (Cykel med hjälpmotor)
60-110 kg (Elmoped)

Det är alltså som mest 11 kg skillnad på en elcykel och en cykel utan el. Medans vikterna på olika (vanliga) cyklister hamnar i spannet 30 kg till 120 kg. Så i bästa fall lägger alltså en elcykel till 10% extra vikt och besparar en sådan cyklist risken att skada sig själv eller andra allvarligt på grund av fysisk utmattning. En lättare cyklist (barn @ 30 kg) så lägger en elcykel till 33% mer vikt. Men då väger hela ekipaget bara runt 50 kg till skillnad från en atletisk vuxen på 70 kg med en 8 kg cykel.

Elmopeder åå andra sidan väger i princip lika mycket som deras förare. Och dom har inte brukats i skogen speciellt mycket och när dom gör det så syns det klart och tydligt att dom inte är cyklar.

Förvisso finns det ju vissa undantag, elcyklar vars effekt överstiger 250 watt och utan hastighetsbegränsning. Dessa kan man ju kalla elmopeder om man vill men problemet är att så kallade speedelecs inte är godkända i Sverige utan utrustningen som krävs på en moped.
Dessa är alltså oregistrerade fordon. Varken elmopeder eller cyklar.
Men ja, där kan jag hålla med om att det finns en viss risk att dom förstör för andra cyklister av båda slagen.

solgule sa:
Rädslan är att sammanblandningen av elmoped och cykel medför indragande av friheter i skog och mark (allemansrätt för cykel försvinner) och att folk ska bli ännu mer rädda för att cykla på cykelbanor, för där kommer det "cyklister" med trimmade elmoppar i 40-50 km/h på fordon som är konstruerade för att stänga av motorn vid 25 km/h. Dessutom går det kanske snabbare nedför med tyngre dödvikt och därmed längre bromssträcka och mer skador för de som blir påkörda på cykelbanor av elmopeder (ja, bensinmopeder på cykelbanor är ännu större problem för de är oftast strypta motorcyklar utan trampor, så politiker/jurister har även förstört termen moped en gång i tiden).
Jag har svårt att se hur en elmoped och en cykel kan blandas ihop på så vis att friheter dras in. Jag har lika svårt att se hur synen på cyklar skulle påverkas av mopeder oavsett drivmedel.

Elmopeder kommer i två klasser, klass I har en konstruktionshastighet @ 45 km/h och får bara köras på väg, inte cykelbana.
Klass II har en konstruktionshastighet på 25 km/h och är alltså oftast långsammare än en cyklist eftersom dom ofta idag saknar trampor och därför inte kan köra snabbare än 25 km/h.
Bensindrivna mopeder har samma hastighetsbegränsningar och användningsområden.

Sen att du säger "strypta motorcyklar", ja det stämmer ju i praktiken eftersom en moped är byggd på samma vis som en motorcykel.
Där har du ju också själv erkänt skillnaden mellan elcyklar och mopeder, en elcykel är inte en "strypt" elmotorcykel. Det är en cykel med hjälpmotor.
En elmoped är en elmotorcykel med mindre motor och hastighetsbegränsning.

solgule sa:
Dessutom är jag rädd för att miljönyttan med elmoped äts upp av alla dessa kortlivade batterier och att många inser (för sent) att en tyngre "elcykel" inte är något för dem när de måste ta ned den i källare, trampa hem dem när batteriet gett upp eller köpa nytt batteri efter några år.
Ja, batterier är fortfarande inte direkt det miljövänligaste.
Jag förstår inte varför du blandar ihop elcyklar och elmopeder här dock. Elcyklar går faktiskt att lyfta med en arm. Det är lite svårare med elmopeder.
Och jag har trampat utan assistansmotor vid flera tillfällen redan. Det är tungt men inte så att man tröttnar på att ha elcykel.
Antingen handlar det om att man kört slut på batteriet utan att ha planerat i förväg, eller så handlar det om att man faktiskt planerar i förväg som jag gjorde när jag skulle med på en happyrajd och ville spara batteriet till själva eventet.

solgule sa:
Det blir ofta dålig stämning här för många cyklister blir irriterade på detta elmoppe-snack, kanske inte så konstigt med ovanstående rädslor om att cyklingens friheter är under hot?
Det finns ett antal användare på detta forumet som skapar en dålig stämning från båda sidorna av myntet.
Det finns dom som skiter på sig när dom läser "elcykel" och så finns det dom som svarar oförskämt på deras utlägg.
Men stämningen beror inte på elcykeln utan vissa användares helt enkelt kassa attityd. Och hade det inte varit elcykel så hade det varit markägarrätten, landsvägscyklar, lycra, ringklockor, surgubbar, strava och cykelförbud som varit de ämnena som tagit plats istället.
Dvs, hade fenomenet elcykel plötsligt upphört existera så hade dessa användare valt något annat att hata på och skapa dålig stämning över.

solgule sa:
Känns väldigt frustrerande att detta elmoppe-snack fortsätter. Vi som gillar cykel vill inte behöva filtrera bort en massa trådar som inte handlar om cykel (mer än juridiskt) och som istället handlar om ett fordon som av många anses vara ett hot mot cyklingens friheter.
Det som är frustrerande är att se hur folk som har NOLL intresse av elcyklar fortfarande väljer att hoppa in i trådar som berör ämnet och sprider en massa dålig stämning.
Hoppar du in på trådar som handlar om ballettdans och förstör dom också?

solgule sa:
Önskar att ni som håller med mig skriver och reagera i denna tråden och alla andra elmopedtrådar här på forumet.
Ni med skrivlust om elmoppar får gärna hålla er till ert forum och sluta infiltrera och spamma cyklistforum.
De som hållit med dig så långt utan att invända på något av det du sagt har tydligt visat att dom är ointresserade av en saklig diskussion i ämnet.
Så det skall jag ge dig, du har lyckats få dessa att visa sina sanna jag.
 
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
ooms sa:
Tarkaz sa:
Jag hade nog varit mindre farlig med en elcykel. Mer pigg och ork kvar när man är uppe på toppen och ska utför. Ofta är man ju halvt död efter all stigning och dundrar på utför utan fokus.

Med lite elhjälp hade jag varit piggare på toppen och haft mer koll på läget när man skickar på utför.
Det kanske inte är cykling du skall hålla på med då?
Eller så bejakar du en av de stora fördelarna med cykling, att det ger träning och bättre kondition. Verkar rätt bakvänt att ta bort den aspekten.
Kör du bil ooms?
 

jonte987

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Tarkaz sa:
Jag hade nog varit mindre farlig med en elcykel. Mer pigg och ork kvar när man är uppe på toppen och ska utför. Ofta är man ju halvt död efter all stigning och dundrar på utför utan fokus.

Med lite elhjälp hade jag varit piggare på toppen och haft mer koll på läget när man skickar på utför.
Det kanske inte är cykling du skall hålla på med då?
Eller så bejakar du en av de stora fördelarna med cykling, att det ger träning och bättre kondition. Verkar rätt bakvänt att ta bort den aspekten.
Kör du bil ooms?

Du tror ooms kör bil pga dålig kondis?
 

jonte987

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Vad är definitionen av cyklist? Är man cyklist om man tycker är för jobbigt att cykla pga dålig kondis? Vidare, är detta ett forum för cyklar eller cyklister?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
jonte987 sa:
Vad är definitionen av cyklist? Är man cyklist om man tycker är för jobbigt att cykla pga dålig kondis? Vidare, är detta ett forum för cyklar eller cyklister?

Om man rakar benen är man cyklist.
Om man inte rakar benen är man en som cyklar.


SAOL.
 

jonte987

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Raggamuffin sa:
jonte987 sa:
Vad är definitionen av cyklist? Är man cyklist om man tycker är för jobbigt att cykla pga dålig kondis? Vidare, är detta ett forum för cyklar eller cyklister?

Om man rakar benen är man cyklist.
Om man inte rakar benen är man en som cyklar.


SAOL.
Aj fan. Kanske bäst att stänga eride och samsas här
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Tarkaz sa:
Jag hade nog varit mindre farlig med en elcykel. Mer pigg och ork kvar när man är uppe på toppen och ska utför. Ofta är man ju halvt död efter all stigning och dundrar på utför utan fokus.

Med lite elhjälp hade jag varit piggare på toppen och haft mer koll på läget när man skickar på utför.
Det kanske inte är cykling du skall hålla på med då?
Eller så bejakar du en av de stora fördelarna med cykling, att det ger träning och bättre kondition. Verkar rätt bakvänt att ta bort den aspekten.
Kör du bil ooms?
Inte i terrängen hoppas jag, det är faktiskt förbjudet.
 

sparhawk

Medlem
Synpunkter/ önskemål på laddsationer för elcyklar
Raggamuffin sa:
jonte987 sa:
Vad är definitionen av cyklist? Är man cyklist om man tycker är för jobbigt att cykla pga dålig kondis? Vidare, är detta ett forum för cyklar eller cyklister?

Om man rakar benen är man cyklist.
Om man inte rakar benen är man en som cyklar.


SAOL.
Det förklarar varför det knyter sig i magen på mig så fort jag ens överväger att kalla mig för cyklist.
Men jag cyklar i alla fall (ibland åtminstone ibland).
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer