Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?

Bele

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Köpte ett Shimano Professional Disc Brake Bleed Kit för att fylla på mineralolja i mina BR-RS785 bromsar. Enligt affären ska "The Professional Bleeding Kit offers everything it takes for an easy bleeding of hydraulic Shimano disc brakes with One-Way-Bleeding system." Blev konfunderad när jag öppnade bromsförpackningen och det där låg en lapp med en bild på en annan spruta, samtidigt som det på kartongen stod One-Way-Bleeding. Tyvärr visade det sig att det var fel spruta i luftningssatsen, men med hjälp och en hel del kladd lyckas jag till slut fylla cykelns bromssystem. Irriterad var bara förnamnet.

Idag kollade jag vilka av mina Shimano-bromsar som den leverade sprutan passar till och det visade sig vara BR-M8000 och BR-M395. Till BR-RS785 och BR-M410 verkar den andra sprutan behövas. Det hela underlättas inte precis av att det i Dealer's Manual LIST OF TOOLS TO BE USED för tex BR-M8000 överhuvudtaget inte skrivs något om sprutor.

Är det så att Shimano på senare årgångar av bromsar har gått över till modellen på bilden eller kan någon förklara vilken spruta som används till vilka bromsar?

DSC_1370.JPG
 

moros

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Jag har använt en spruta som den på bilden samt tratten till alla mina bromsar. Jag har haft/har m7000, m7100, m395, r8000 och m500 och säkert någon till. Det enda som skiljer i min uppsättning av shimanobromsar är adaptern för att få tratten att passa på r8000 reglagen samt vilket verktyg som man använder för att öppna nippeln. Slang och spruta har jag bara en.

Svarar inte på din fråga egentligen men visst kan kanske diametern skilja i slanganslutningen men jag har aldrig stött på det.

Hur ser sprutan ut som du har jämfört med den på bilden? 785 är väl flat mount? Det kom ju några varianter där precis i början innan man introducerade skivbromsar i serierna. Kanske skiljer det något
 
Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Jag har samma slang och spruta sedan 10 år tillbaka. Det som skiljer från din bild är att jag saknar ringen som träs på slangen, den har jag aldrig sett, eller kanske bara blivit av med.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Jag har samma slang och spruta sedan 10 år tillbaka. Det som skiljer från din bild är att jag saknar ringen som träs på slangen, den har jag aldrig sett, eller kanske bara blivit av med.
+1
Jag har en slangstump som passar utanpå nippeln bara.

Använder dock bara sprutan för att byta bromsvätska helt ibland. Har faktiskt lyckats byta både reglage och bromsok med bara tratten med gott resultat.
 

n3wton

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Jag har använt en spruta som den på bilden samt tratten till alla mina bromsar. Jag har haft/har m7000, m7100, m395, r8000 och m500 och säkert någon till. Det enda som skiljer i min uppsättning av shimanobromsar är adaptern för att få tratten att passa på r8000 reglagen samt vilket verktyg som man använder för att öppna nippeln. Slang och spruta har jag bara en.

Svarar inte på din fråga egentligen men visst kan kanske diametern skilja i slanganslutningen men jag har aldrig stött på det.

Hur ser sprutan ut som du har jämfört med den på bilden? 785 är väl flat mount? Det kom ju några varianter där precis i början innan man introducerade skivbromsar i serierna. Kanske skiljer det något
Instämmer med detta, min spruta passar "allt". Har aldrig sett olika diameter på nippeln i spektrat low-end-mtb-grejer till high-end-lvg-grejer.

TS, hur ser din spruta ut?
 

fhloston

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Hmm, menar du att nippeln I instruktionerna är försänkt, och därför behöver den extra lilla ringen för att klämma åt slangen på nippeln? På mitt bleed kit kan jag inte minnas att jag har en sådan, men på mina BR-M7000-bromsar sitter nippeln externt.
 

Bele

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Det är två helt olika nipplar, vilket man kan se med blotta ögot. På den ena (bild 1) är nippelns yttre diameter större och hålet mindre. På den andra är det tvärtom (bild 2). Man kan bli lite lurad av bilderna då bild 1 visar en friliggande nippel och bild 2 en försänkt. På varianten enl bild 1 passar sprutan bra, även om jag inte de facto har testat den så. På varianten enl bild 2 så glappar det både mot hålet och nippelns utsida. Bifogar även en bild på munstycket på min spruta (bild 3).

Länkar även till en video där ett BR-RS805 (tror jag att det är) ok luftas. Vid 9.13 syns det tydligt att slangen/munstycket sitter fast, vilket den inte gör med min spruta på mina BR-RS785.

Det verkar helt osannolikt att det bara är jag har som har olika nipplar på olika bromsok. Ni som alltid har använt samma spruta, har ni samma nipplar på alla bromsok?


Bild 1:
P1060273.JPG



Bild 2:
P1060274.JPG



Bild 3:
P1060275.JPG
 

n3wton

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Det är två helt olika nipplar, vilket man kan se med blotta ögot. På den ena (bild 1) är nippelns yttre diameter större och hålet mindre. På den andra är det tvärtom (bild 2). Man kan bli lite lurad av bilderna då bild 1 visar en friliggande nippel och bild 2 en försänkt. På varianten enl bild 1 passar sprutan bra, även om jag inte de facto har testat den så. På varianten enl bild 2 så glappar det både mot hålet och nippelns utsida. Bifogar även en bild på munstycket på min spruta (bild 3).

Länkar även till en video där ett BR-RS805 (tror jag att det är) ok luftas. Vid 9.13 syns det tydligt att slangen/munstycket sitter fast, vilket den inte gör med min spruta på mina BR-RS785.

Det verkar helt osannolikt att det bara är jag har som har olika nipplar på olika bromsok. Ni som alltid har använt samma spruta, har ni samma nipplar på alla bromsok?


Bild 1:
Visa bilaga 502483


Bild 2:
Visa bilaga 502484


Bild 3:
Visa bilaga 502485
Men, vad är det där för spruta? Min har bara en slang med två olika varianter av yttre glidande klämring som skjuts ned mot änden av slangen när slangen tryckts fast på nippeln. Behövs inget munstycke eller dylikt på slangen till sprutan. Jag har provat på diverse olika nipplar och allt har passat inom Shimano-familjen.

Intressant att du skriver att det passar men att du inte provat!😛
 

Bele

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Men, vad är det där för spruta? Min har bara en slang med två olika varianter av yttre glidande klämring som skjuts ned mot änden av slangen när slangen tryckts fast på nippeln. Behövs inget munstycke eller dylikt på slangen till sprutan. Jag har provat på diverse olika nipplar och allt har passat inom Shimano-familjen.

Intressant att du skriver att det passar men att du inte provat!😛

Lägg gärna upp en bild på din spruta. En uppmaning även till er andra, så jag kan se hur sprutorna skiljer sig åt.

Sprutan passar bra på den ena nippeltypen. Med det menar jag att röret i munstycket har god passform i nippelns hål och att slangen sitter ganska tajt runt nippeln. Jag har dock inte provat att verkligen fylla på bromsolja i ett sånt ok.
 

n3wton

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Lägg gärna upp en bild på din spruta. En uppmaning även till er andra, så jag kan se hur sprutorna skiljer sig åt.

Sprutan passar bra på den ena nippeltypen. Med det menar jag att röret i munstycket har god passform i nippelns hål och att slangen sitter ganska tajt runt nippeln. Jag har dock inte provat att verkligen fylla på bromsolja i ett sånt ok.
Jag tror du har en bastardspruta, med klämringen nedhalkad "för lång". Det där munstycket förstår jag inte, det behöver inte ansluta med mer än slang runt nippeln i oket.

Sprutan är oväsentlig, så länge slangen är korrekt. Man kan ta vilken spruta som helst i princip. Är inte hemma för att ta kort, men det är verkligen en basic grej (shimano original).
 

Bele

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Jag tror du har en bastardspruta, med klämringen nedhalkad "för lång". Det där munstycket förstår jag inte, det behöver inte ansluta med mer än slang runt nippeln i oket.

Sprutan är oväsentlig, så länge slangen är korrekt. Man kan ta vilken spruta som helst i princip. Är inte hemma för att ta kort, men det är verkligen en basic grej (shimano original).

Tack n3wton! Du ledde in mig på rätt spår. Klämringen som satt där skulle inte sitta där, åtminstone inte för försänkta nipplar. Jag testade skjuta upp den så nära munstycket som det gick, men det hjälpte inte. När jag tog bort den kunde jag få slangen att sitta tajt även på de försänkta nipplarna. Klämringen byggde så mycket att slangen inte kom ner tillräckligt med den på. På de friliggande nipplarna kanske den gör nytta, men troligen är den överflödig.

Jag kunde inte komma åt och mäta de försänkta nipplarna, men okulärt såg det ut som att de hade en mindre diameter. Så är nog inte fallet, skillanden i diameter i det inre hålet skapar nog en synvilla.

Sprutan levererades med slang, munstycke och klämring. Munstycket ska väl åtminstone i teorin underlätta för bromsolja att komma in i nippeln.

Du skriver "Min har bara en slang med två olika varianter av yttre glidande klämring som skjuts ned mot änden av slangen när slangen tryckts fast på nippeln.". Det behövs väl ingen klämring om slangen sitter tajt på nippeln? Är det svarta den ena? Var är den andra i så fall?
 

n3wton

Aktiv medlem
Systematik i Shimanos val av nipplar för luftning av bromssystem?
Tack n3wton! Du ledde in mig på rätt spår. Klämringen som satt där skulle inte sitta där, åtminstone inte för försänkta nipplar. Jag testade skjuta upp den så nära munstycket som det gick, men det hjälpte inte. När jag tog bort den kunde jag få slangen att sitta tajt även på de försänkta nipplarna. Klämringen byggde så mycket att slangen inte kom ner tillräckligt med den på. På de friliggande nipplarna kanske den gör nytta, men troligen är den överflödig.

Jag kunde inte komma åt och mäta de försänkta nipplarna, men okulärt såg det ut som att de hade en mindre diameter. Så är nog inte fallet, skillanden i diameter i det inre hålet skapar nog en synvilla.

Sprutan levererades med slang, munstycke och klämring. Munstycket ska väl åtminstone i teorin underlätta för bromsolja att komma in i nippeln.

Du skriver "Min har bara en slang med två olika varianter av yttre glidande klämring som skjuts ned mot änden av slangen när slangen tryckts fast på nippeln.". Det behövs väl ingen klämring om slangen sitter tajt på nippeln? Är det svarta den ena? Var är den andra i så fall?
Fortsätter vara skeptiskt till munstycket som jag inte ser funktionen med. Eftersom det dessutom fungerar ypperligt för min del i flera år och med en massa olika Shimano-bromsar så är jag ganska tveksam till att det behövs någonstans.

Ja, jag har en klämring (eller vad man nu ska kalla den) som ser ut som på bilden, men på min slang sitter även en tunn liten hylsa som ser ut som den du har på din. Osäker på om den följt med från början, men kan nog ha varit så att det skulle sitta i änden av slangen som ansluter till sprutan, så slangen inte lossnar där.

Nja, klämring behövs nog inte egentligen. Men jag upplever det som att sprutan kan hänga och slänga lite mer om den sitter fast, men den kan såklart lossna då också. Jag tror att jag någon gång kortat slangen för att då en fräschare slangbit mot nippeln så att den tätar bättre.

Annat tips är också att alltid lufta och byta olja med hjul avtaget och beläggen borta (med gul luftningskloss monterad) för att slippa olja på beläggen om man fipplar, men det kanske är en självklarhet.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer