Ta bort framdrev Specialized Sirrus

Snurvas

Ny medlem
Har en Sirrus som jag är nöjd med förutom att det är för många växlar och reglage. Jag skulle helst bara ha den stora kransen fram(som på Elit Sequoia) men eftersom den är bultad i mellankransen(som utgör själva vevpartiet) går det inte. Hela frampaketet måste därför bytas om jag ska bli kvitt växelförare och de två mindre dreven. Ringde och frågade Specialized och det skulle kosta en rejäl slant att få det gjort hos dom vilket känns lite svårt att motivera på en så billig hoj. Finns det någon här som har gjort detta eller kanske någon som har tips på lösning som inte kostar lika mycket som cykeln är värd?

Jag vet att det billigaste är att inte göra något alls men cykeln skulle bli lättare och cleanare utan de mindre dreven. Dessutom har växelföraren fram strulat till och från en längre tid trots att både jag själv(amatör) och cykelmekaniker justerat och servat.

darkforce

Aktiv medlem
skaffa beggat singel vevparti o köp nytt vevlager o se om nån kan hjälpa dej o byta
bor du i 08-land så finns de ju ett par cykelkök där du kan mecka själv med assistans o verktyg

velovin

Aktiv medlem
Vad är det för vev? I mina öron låter det som att det borde gå att ta bort alla befintliga kransar och ersätta mellankransen med en narrow wide i en för dig och vevpartiet lämplig storlek.

En bild på det hela skulle hjälpa.

liveforthis

Aktiv medlem
Om det är ett praxis vevparti så är det inga problem att plocka bort dreven köpa valfri nw klinga och nya bultar. Kör själv med ett praxis vev från en sirrus Elite hoj på min pendlare.

Snurvas

Ny medlem
Ursäkta otroligt sen respons, men tusen tack för tips! Tänkte att jag skulle köra slut på hela drivpaketet innan jag byter. Och nu sa en cykelmek att det var bland det värsta han sett(jag cyklar dagligen i Göteborgs saltade skitväder). Så nu ska jag ta tag i saken. Sen har jag också råkat skaffa mig en finare hoj med samma ”problem”. Så om/när jag lyckats på min commuter gör jag väl om det igen på motionshojen. Ska försöka ta lite bilder och lägga upp!

Snurvas

Ny medlem
Stiligt! Där har jag målbilden!
Jag har SR Suntour XCR fram och Acera-växlar. Tänkte beställa nytt ”drivpaket” igår men jösses vilken djungel av alternativ...
Tänker också att det kan vara en god idé att ha lite större spann mellan största och minsta kugghjul bak när jag bara ska ha ett fram. Sen började jag kolla vilka verktyg jag behöver... och då gick jag vilse helt på nätet 😀

Bilagor

Snurvas

Ny medlem
Nu har den stackars cykeln börjat ge upp helt så jag ska ta tag i detta på semestern (som börjar idag).
Blir till att beställa en klinga med rätt bultning till att börja med. Men jag hittar ingen NW-klinga som är rekommenderat till 8 kugg bak. Spelar det någon roll att jag bara har 8 växlar bak när klingan är rekommenderad till tex 10(eller är det till och med bättre för mig)?

Angående dreven bak så undrar jag om det går att kliva upp en dimension på största kransen? Eller bör jag bara byta till exakt det som sitter på nu? Tänkte att det kanske kunde gå att köpa komplett set lika det gamla men byta ut största kransen till en lite större för de brantaste backarna.

Ni får ursäkta de evt dumma frågorna, allt detta är nytt för mig 😀

rois

Aktiv medlem
Nu har den stackars cykeln börjat ge upp helt så jag ska ta tag i detta på semestern (som börjar idag).
Blir till att beställa en klinga med rätt bultning till att börja med. Men jag hittar ingen NW-klinga som är rekommenderat till 8 kugg bak. Spelar det någon roll att jag bara har 8 växlar bak när klingan är rekommenderad till tex 10(eller är det till och med bättre för mig)?

Angående dreven bak så undrar jag om det går att kliva upp en dimension på största kransen? Eller bör jag bara byta till exakt det som sitter på nu? Tänkte att det kanske kunde gå att köpa komplett set lika det gamla men byta ut största kransen till en lite större för de brantaste backarna.

Jag hade behållit nuvarande konfiguration. Fördelen är att det är billiga slitdelar som sitter på. 3-delade vevpartier med nitade klingor kostar omkring 250 kronor. Kassett + kedja ca 250-300 kronor. Om du cyklar året runt i salt och grus så sliter det hårt.
På din fråga om kassetten (dreven bak), så är det bakväxeln som styr det. På Shimano's hemsidor kan man hitta specar.
Enligt denna sida, https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/RD-M3000.html, så kan acera växeln hantera största drev upp till 36 tänder. Men Shimano är tydligen konservativa när de specar, så växeln kan kanske klara mer.
Din andra fråga kan jag bara spekulera i. Kedjorna blir smalare när man går från 8 till 9 till 10 delat etc. Och därmed borde även klingor och drev bli smalare. Så en 8-delad kedja går på en 10-delat klinga. Men om det i praktiken fungerar bra vet jag inte. Experter får svara.
Sen tror jag att Praxisvevpartiet som nämdes tidigare kostar en del. + att du troligen behöver byta till annan typ av vevlager. Så det kommer att kosta en del. Ett billigare alternativ är att leta efter en fyrkants singelklinga för 8-delat.

PS. Råkade skriva "annan typ av vevparti". Skall givetvis vara "annan typ av vevlager".

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem

Invändig bredd på kedjan är densamma så det ska fungera att köra en NW-klinga avsedd för 10- eller 11-delat med 8-delad bakväxel och kedja.

Ang. dreven bak så går det bra att byta till vad bakväxeln klarar, vilket är 36t enligt föregående inlägg. Dock verkar det svårt att hitta 8-delade kassetter med så stora största drev. Det finns lösningar för att sätta på ett större största drev men det blir ganska dyra lösningar om det ens finns för 8-delat:

Finns också kina-kassetter för 8-delat:

Men jag tror det är en bättre lösning att i så fall gå upp till 10- eller 11-delat för att få en lösning som är gjord att fungera ihop. Jag har själv gjort en liknande konvertering som @liveforthis men återanvände mitt gamla 3-delade vevparti där jag monterat ett NW-drev på mittenplatsen. Kostade ca 2000kr vilket förmodligen var mer än cykeln var värd, men jag gillade cykeln i övrigt så det kändes värt att kosta på den.

rois

Aktiv medlem
Invändig bredd på kedjan är densamma så det ska fungera att köra en NW-klinga avsedd för 10- eller 11-delat med 8-delad bakväxel och kedja.

Ang. dreven bak så går det bra att byta till vad bakväxeln klarar, vilket är 36t enligt föregående inlägg. Dock verkar det svårt att hitta 8-delade kassetter med så stora största drev. Det finns lösningar för att sätta på ett större största drev men det blir ganska dyra lösningar om det ens finns för 8-delat:

Finns också kina-kassetter för 8-delat:

Men jag tror det är en bättre lösning att i så fall gå upp till 10- eller 11-delat för att få en lösning som är gjord att fungera ihop. Jag har själv gjort en liknande konvertering som @liveforthis men återanvände mitt gamla 3-delade vevparti där jag monterat ett NW-drev på mittenplatsen. Kostade ca 2000kr vilket förmodligen var mer än cykeln var värd, men jag gillade cykeln i övrigt så det kändes värt att kosta på den.
Här finns några 8-delad med 34 tänder, https://www.bikester.se/shimano-claris-cs-hg50-kassett-8x-for-storing-M459116.html?cgid=37132, https://www.bikester.se/shimano-altus-cs-hg31-kassett-8x-for-storing-M315977.html?cgid=37132. Går att hitta hos några andra webb-butiker.

Som Daniel S skriver, så blir det en dyr ombyggnad. Om din cykel har 3x8, som jag tror, så har du en cykel med billiga komponenter. Om du bygger om till 1x(8+x) (x >= 1), så riskerar du att åka på många nya delar/komponenter. Nytt växelreglage, nytt vevlager, nytt vevparti, ny kassett, eventuellt ny body till bakhjulet. Det är inte vanligt att bygga om 3x8 till 1x(flera än 8). Normal är exempelvis 2x10 till 1x10. Då är det i princip bara vevpartiet som byts.

Snurvas

Ny medlem
Tack för alla bra svar! Nu har jag nog all info jag behöver. Jag får kolla upp vad de olika alternativen kommer kosta bara. Det är precis som ni säger en ganska billig (och dessutom risig) cykel. Men jag gillar den och den har tjänat mig väl hittills(i drygt 1000 mil) utan att jag gjort annat än justerat och smörjt😁

Per84

Medlem
Vad är det för vev? I mina öron låter det som att det borde gå att ta bort alla befintliga kransar och ersätta mellankransen med en narrow wide i en för dig och vevpartiet lämplig storlek.

En bild på det hela skulle hjälpa.

Precis, gjorde exakt det på min Sirrus, 1 drev fram 10 bak.

rois

Aktiv medlem
Precis, gjorde exakt det på min Sirrus, 1 drev fram 10 bak.
Specialized Sirrus finns i allt från billiga konfigurationer med 3x7, fyrkatsvevlager, V-bromsar etc, till dyrare varianter med 10 delad kassett, mer avancerade vevlager, 2-delade vevpartier, hydrauliska skivbromsar etc..
På billiga varianter blir det mycket att byta, som TS inser. TS har en billig cykel där klingorna är nitade. Mycket pengar på en billig cykel. På dyrare varianter kan man komma undan med att ta bort alla klingor och ersätta mittklingan. Lite pengar på en dyr cykel.
TS skall tydligen räkna på saken. Återkom gärna med resultatet!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer