Ta med 4st cyklar på bilsemester

Dirren

Medlem
Jag planerar en familjetripp med bil o 4st cyklar, (3st vuxen cyklar o en 20”).
Har någon nåt bra förslag, har själv kollat på olika Thule modeller men svårt o välja.
Hur löser man fastlåsning av hojarna vid övernattning på vägen till destinationen?
Kätting o larm eller?
Kanske gps på hojarna, eller bara skaffa ordentlig försäkring?
Kom gärna med lite förslag ni som har erfarenhet.

Stumpy

Aktiv medlem
Har kört med två på taket och två bak på kroken. Fincyklar tar man in i boendet. Andra kan man låsa ute med kätting.

marr

Moderator
Forumvärd
Lägger till en, lämna aldrig aldrig aldrig cyklarna utan uppsikt på bilen.

Rattnalle

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Lämna aldrig aldrig aldrig hojen på bilen! Aldrig! ALDRIG!

Ta in dem så slipper du bli av med dem.
Plus ett på den.

Annars föredrar jag kroken. Taket blir dels bullrigt dels agerar 4 cyklar segel och bilen blir både slö och törstig. Tänk dock på att en bil utan nivåreglering eller förstärkta bakfjädrar kan bli rätt konstig/otäck att köra med så mycket vikt på kroken, särskilt om man redan packat tungt i bilen.
(3 FS-MTB:er och en dirthoj på Julaställ på bilden. Förstärkta lastfjädrar bak.)

Bilagor

Senast ändrad:

toysc

Ny medlem
Vad är det för bil ? ska ni färja så kan det vara svårare med plats med cykel på taket,släpkärra kan ju vara ett alternativ men det drar ju mer bränsle det är också besvärligare på färja samt dyrare,sen så är det ju bara 80 i Sverige,det är ju ingen höjdare med fyra på taket i 130 heller,fyra cyklar på kroken är väl si så där, men bra om man blir på körd bakifrån ;)kanske hyra en typ folkabuss men det kostar ju det också Och ni SKA ha uppsikt på cyklarna hela tiden men skaffa vajerlås eller som du skrev kätting som är klädd med tyg eller gummi för att förhindra skav och lås runt alla hjulen samt ramarna sist men kanske viktigast i bilen också,låsen som är original på typ thule är helt värdelösa på vissa modeller,Gps är ju ingen höjdare det heller lite som att sätta frimärke på ett vykort utan adress och slänga på lådan.försäkring förmodar jag att du har,om man ska skaffa en extra är svårt att svara på

Öskar1

Ny medlem
Jag ställer in cyklarna i bilen (5-sitsig Transit). Hyr en bra bil eller se om du kan låna av någon i din bekantskapskrets.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fiskelina mellan cyklarna till stortån. Bo i bilen. Mer seriöst, se till att få in dem säkert så inte semestern mm blir förstörd.

Mini_me

Aktiv medlem
Tycker vi har varit liiiite oklara på en punkt så jag förtydligar:

Lämna aldrig aldrig aldrig super aldrig nånsin cyklarna på taket/bilen/utomhus bland andra människor.

Aldrig. Megabouta aldrig.

Är du sist på jordklotet och ska ut och cykla så är svaret aldrig aldrig skit mycket aldrig.

Vi hade 3 hojar med oss till fjällen för nåt år sen. 2 ställdes (och låstes) i ett förråd och 20” cyklen låg i bilen.

Var inte skit övertygad att hojarna skulle vara kvar när man vakna. Men klara vi klara oss.

Så inne i bilen / hotellet / väldigt låst utrymme på tänkt sovplats.

GoranS

Aktiv medlem
Tar ju inte så många minuter att lasta av och på cyklarna så det finns väl liten anledning att inte plocka in dem i boendet över natten med tanke på att det ökar sannolikheten att komma fram med cyklarna till resmålet.

Dirren

Medlem
Om jag förstått det rätt så ska man inte lämna cyklarna på bilen :-)
Kör en V70 o har tänkt o ha dem på kroken.
Men hyra en större bil är ju inte en dum idé.

skier

Aktiv medlem
Vi brukar iofs bara ha två cyklar med på europa-resa men de packar vi i en gammal packline takbox. Diskret och bra och cyklarna är skyddade från väder och vind.

elvin

Medlem
Tar alltid in cyklarna, men fick alla fyra Thule proride stulna från bilen. Ja vad säger man?
//Micke

Octagon

Aktiv medlem
Oavsett om man låser in cykeln på natten så är det bra med ett lås så att man kan köpa en glass utan att lasta om fullständigt.

Hur är det med inkompletta cyklar, är det större chans att få ha kvar hojen om framhjulet är avskruvat? Eller leder det bara till inbrott i bilen?

GoranS

Aktiv medlem
Känns som det är tveksamt om det går att få något tillförlitligt svar på frågan om det är bättre med eller utan hjul skulle jag säga. Har svårt att se vem som skulle sitta inne med den statistiken.

Min gissning är att det är klokt att i förväg tänka igenom vad man kan göra för att försvåra för tjuvarna, fundera igenom om man känner sig bekväm med återstående risk (maggropskänsla) om man genomför alla försvårande åtgärder som man tycker är hyggligt rimliga vad det gäller tidsåtgång/kostnad. Man kommer aldrig att vara hundraprocentigt garderad men om man får cyklarna stulna och man struntat i någon enkel åtgärd som kunde gjort att stölden inte skett så skulle i alla fall jag var rätt sur på mig själv (naturligtvis inte lika sur som på tjuvarna dock).

Svnprssn

Ny medlem
Vilken typ av cykling ska det bli på semester? Behöver ni "riktiga" cyklar eller ska ni bara ta kortare enklare utflykter?
Ni kanske klarar er med billigare begagnade cyklar som ingen tjuv vill ha.

toysc

Ny medlem
Svnprssn sa:
Vilken typ av cykling ska det bli på semester? Behöver ni "riktiga" cyklar eller ska ni bara ta kortare enklare utflykter?
Då kan jag tycka att det är bättre att hyra cykel ;)

staine

Aktiv medlem
Semestra i Sverige, folk snor cyklarna. Ute i Europa, ev lite mindre risk.
Jag har åkt med 2 cyklar bak på bilen och lämnat dem över natten i t.ex Belgien. Gick bra, men jag gjorde tricket att backa jättenära en husvägg...

Dirren

Medlem
Svnprssn sa:
Det blir riktiga hojar...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer