Ta med sig cykeln på tåg genom europa

Hej! jag vill ta tåget från sverige till Italien, närmare bestämt Rom. Jag blir inte redigt klok på om det går att ta med sig en cykel hela vägen eller om det ens finns en tågrutt som tillåter ett tillräkligt stort bagage där en nedmonterad cykel får plats i.
Jag undrar:

1: Kan man ta med cykeln hela vägen från Sverige till Italien?
2: Behövde man packa ner cykeln eller gick det att ha den som den är?
3: Vilken rutt tog ni?

Drömmen hade ju varit att packa ner skiten för att sen ta ett nattåg eller något. Så man slipper byten och ev flera dagar innan man ens kommer fram.

Tack på förhand!

Bikzz

Aktiv medlem
Det blir nog svårt, och det kommer att bli många byten. Ta flyget istället direkt till Rom, det funkar fint !

OlofSx

Aktiv medlem
Det är nog en rejäl utmaning att få med sig cykeln hela vägen dit och tillbaka via tåg. SJ kräver att den är nerpackad, men även då finns ju stöldrisken. Mälartåg m.fl. andra mindre regionala tågbolag tillåter cykel i Sverige, men om det kommer för många cyklister kommer inte alla med.

Flyga ner tillsammans med cykeln nerpackad och sen skicka hem cykeln med DHL eller liknande och ta tåget själv tillbaka?

Cykla hela vägen?!? ;-)

kontrapunkt

Aktiv medlem
Heja, och roligt du ska tåget, helt rätt! Både lägre klimatpåverkan och slipper flygbränsle från Ryssland.

Bara du kommer ner till Danmark / Tyskland är det inga större problem; jag har rest ofta med cykel med eller utan väska. I praktiken har jag ofta börjat med SJ:s nattåg Stockholm-Malmö och haft cykeln i en liten tygpåse (får plats i en vattenflaska hopvikt) i skidstället (finns i varje liggvagn). Har haft den i sovkupé också, men det är lite trångt, och passar bäst om hela sällskapet i kupén är med på saken. Annars kan du kolla på kartan jag satt ihop om vilka tåg som tar cykel direkt. Se https://rosnix.net/~per/tag/bike-train-sweden/

Om du åker lokaltåg utan platsbokning kan det vara idé att ta lite extra marginal så man inte missar nästa snabbtåg/nattåg med platsbokning om cykeln inte fick plats på först tåget.

Senast ändrad:

kontrapunkt

Aktiv medlem
I Danmark är platsreservation för cykel obligatorisk under sommaren, bokas på samma gång som vanliga biljetten. I Tyskland är den obligatorisk på fjärrtågen (IC, ICE, ÖBB:s NightJet nattåg); kostar 10-12€. Kan behöva telefonbokas (och kan sen hämtas ut i biljettautomat på tysk station). Åker du lokal-eller regionaltåg kostar en dagsbiljett för cykel 5€, köps i automat. Där behövs ingen platsreservation.

En väg till Italien är att ta ett eftermiddagståg från Köpenhamn, sen nattåg från Hamburg till Basel eller Innsbruck. Därifrån dagtåg till många ställen i IT (och vacker utsikt över till exempel Brennerpasset). Alternativt dagtåg till München eller något annat i söder, och sen NightJet till Rom / Milano eller vart du nu ska. Har provat båda alternativen - omväxling förnöjer.

Se också https://www.seat61.com/bike-by-train.htm

kontrapunkt

Aktiv medlem
Nu vet jag inte varifrån i Sverige, och vart i Italien. Men skulle inte säga att byten är särskilt mycket att oroa sig för - vare sig att resa eller boka. Man kan ha lite extra "luft" på vissa ställen, särskilt inför tåg som går sällan. Men det brukar fungera med rimliga byten, och om det går snett har DB / andra järnvägsbolag varit rätt OK på att boka in en på något annat tåg så man kommer fram.

En möjlig resa är till exempel
12:13 – 12:49 Malmö - Köpenhamn
13:26 – 18:02 Köpenhamn - Hamburg (extra tid för middag eller lite turism)
20:50 – 09:05 Hamburg - Zürich (NightJet)
09:33 – 12:50 Zürich - Milano (går en gång i timmen)

eller något i stil med
05:26 – 10:05 Köpenhamn - Hamburg (går åka senare också, med byte i Fredericia)
11:28 – 18:55 Hamburg - München
20:04 – 09:10 München - Rom (NightJet)

Senast ändrad:

Jannich

Ny medlem
Det går alldeles utmärkt!

Min dotter 19 och jag 51, tog med cyklarna på tåg och färja från Karlstad till Rom via Berlin sommaren 2020. Underbart - förutom paniken när jag vaknade mitt i natten i alla tunnlarna GENOM Alperna. Skulle ha cyklat istället... Vi hade med tält mm., men jag hade så ont i ryggen att det blev mycket tåg istället.

I Sverige och Tyskland tog vi av framhjulen + väskorna och stoppade ned cyklarna i Scott's tunna cykelfodral. Hur enkelt som helst... förutom SJ's otroligt obehagliga personal som inte var pålästa vad gäller cykel på tåg. De skrek åt oss! Fick ringa SJ och klaga tyvärr.

Helsingborg - Ystad rullade vi cyklarna på tåget. Lite trångt, men ok.
Vandrarhem i Ystad.

Vi rullade på färjan i Ystad till...? i Tyskland och tog med cyklarna i hissen upp till restaurangen.

Tåg till Berlin med cyklarna i fodralen. Enkelt.
Tåg Berlin till Munchen också i fodralen - enkelt och smidigt.

Nat(skräck)tåget Munchen - Rom hade vi cyklarna i fodraelen inne i sovkupeen. Väldigt trångt, men helt ok.

Tog flyget hem, med cyklar och hjälmar nedpackade i fodralen. Monterade av växeln bak + styret samt tejpade fast alltihop säkert inne i ramen.

Otroligt enkelt och kul faktiskt. Det var väldigt smidigt med min cykel på 10 kg och lite jobbigare/tyngre med dotterns som vägde något mer.

Hör gärna av dig om du vill veta mer 😀

Jannich

Ny medlem
Det var underbart att cykla runt i Rom mitt i sommaren.

1651568923637.jpeg

kontrapunkt

Aktiv medlem
Jag kan ge ett exempel från senaste resan innan pandemin: Från Uppsala till Paris för att köra PBP 2019. Inte helt direkt, utan gjorde också stopp på vägen - i det här fallet för att träffa lokala trafikpolitiker och studera bra cykelmiljöer framför allt i Nederländerna. Går också se som en fördel just med tåg - att det är lätt att göra stopp på vägen eller kombinera besök i flera städer, som man ofta rullar in mitt i centrum i.

IMG_20190812_065330.jpg

Ankomst till Malmö med SJ nattåg. Cykeln (en Volae Team liggcykel) i minimal på-tåget-påse, förvarad i skid- och bagagerummet. I stället för hjulväska har kassetten fått en liten skyddsmössa så den inte smutsar ner.

P8124536.JPG

Avgång från Köpenhamn H, efter finfrukost-buffet i Malmö och sen provcykling av "cykelslangen" och andra cykelvägar i Köpenhamn. Många cyklister på stationen, även uppe i stora hallen.

P8124554.JPG

Intercity Hamburg-Köln, med numrerade platser för cykeln. Cykelvagnen gick längst fram i detta tåg, och erbjöd till och med utsikt framåt i färdriktningen över axeln på lokföraren. Notera tandemcykel.

Sen övernattning i Münster, med studiebesök på bland annat deras stora och välordnade "Radstation", en bemannad cykelparkering med uthyrning, cykeltvätt, service och turistbyrå.

P8134789.JPG

Dagen därpå lokaltåg till 's Hertogenbosch, träff med lokal politiker, lunchpaus i gamla stan. Några lokaltåg till därpå, bland annat till Utrecht.

P8144885.JPG

Sen Belgiskt IC-tåg till Gent, en stad ganska lik Uppsala.

P8155110.JPG

Där träffade vi bland annat kommunalråd Tine Heyse, som berättade om hur de fått bort genomfartstrafik med bil och fått ett trevligare centrum (och större omsättning i handeln).

P8165250.JPG

Därefter lokaltåg till Lille i norra Frankrike. Inget tåg efter Münster var bokat i förväg, utan for bara omkring med lokal- och regionaltåg (alla med cykelplatser ombord) och stannade där det var intressant.

P8165263.JPG

Sen mer lokaltåg via lilla Aulnoye-Aymeries bara för att (för jag inte varit där tidigare).

P8165268.JPG

I Frankrike kan man fortfarande åka lok och vagn-tåg ibland i lokaltrafiken.

P8165273.JPG

Gare du Nord i Paris, framme mitt i stan.

P8165276.JPG

Paris, cyklar en bit.

IMG_20190817_114209.jpg

En mycket bekväm resa, med fler spännande stopp. Kul att kunna vara flexibel i schemat och lätt i packningen - skönt att slippa ta cykeln i en stor låda.

I Danmark är platsreservation för cykel obligatorisk under sommaren, bokas på samma gång som vanliga biljetten. I Tyskland är den obligatorisk på fjärrtågen (IC, ICE, ÖBB:s NightJet nattåg); kostar 10-12€. Kan behöva telefonbokas (och kan sen hämtas ut i biljettautomat på tysk station). Åker du lokal-eller regionaltåg kostar en dagsbiljett för cykel 5€, köps i automat. Där behövs ingen platsreservation.

En väg till Italien är att ta ett eftermiddagståg från Köpenhamn, sen nattåg från Hamburg till Basel eller Innsbruck. Därifrån dagtåg till många ställen i IT (och vacker utsikt över till exempel Brennerpasset). Alternativt dagtåg till München eller något annat i söder, och sen NightJet till Rom / Milano eller vart du nu ska. Har provat båda alternativen - omväxling förnöjer.

Se också https://www.seat61.
Kan du inte ta bussen Flixbus (?) till Tyskland o tåg sen?

Eller färjan till Polen o sen tåg därifrån
Måste kolla upp vad en Flixbuss är. Men låter som ett alternativ!
com/bike-by-train.ht

Se också https://www.seat61.com/bike-by-train.htm
Tack för riktigt bra tips! Köpenhamn till Hamburg. Hamburg till Rom via nattåg. Låter som ett genidrag. Hade du cykeln nerpackad när du åkte denna sträckan?

Nu vet jag inte varifrån i Sverige, och vart i Italien. Men skulle inte säga att byten är särskilt mycket att oroa sig för - vare sig att resa eller boka. Man kan ha lite extra "luft" på vissa ställen, särskilt inför tåg som går sällan. Men det brukar fungera med rimliga byten, och om det går snett har DB / andra järnvägsbolag varit rätt OK på att boka in en på något annat tåg så man kommer fram.

eller något i stil med
Startar i Malmö och slutar i Rom!

eller något i stil med

Båda alternativen låter bra! Jag kan ju såklart gå in och kolla själv. Men om du redan har genomfört åkturen som du beskriver ovan så undrar jag om man kunde ha cykeln stående utan att packa ner? kan tänka mig att nattåget kräver att man skickar in den i en låda eller något? tack för dina svar, du har redan varit till stor hjälp!

Min dotter 19 och jag 51, tog med cyklarna på tåg och färja från Karlstad till Rom via Berlin sommaren 2020. Underbart - förutom paniken när jag vaknade mitt i natten i alla tunnlarna GENOM Alperna. Skulle ha cyklat istället... Vi hade med tält mm., men jag hade så ont i ryggen att det blev mycket tåg istället.

I Sverige och Tyskland tog vi av framhjulen + väskorna och stoppade ned cyklarna i Scott's tunna cykelfodral. Hur enkelt som helst... förutom SJ's otroligt obehagliga personal som inte var pålästa vad gäller cykel på tåg. De skrek åt oss! Fick ringa SJ och klaga tyvärr.

Vandrarhem i Ystad.

Vi rullade på färjan i Ystad till...? i Tyskland och tog med cyklarna i hissen upp till restaurangen.

Nat(skräck)tåget Munchen - Rom hade vi cyklarna i fodraelen inne i sovkupeen. Väldigt trångt, men helt ok.

Tog flyget hem, med cyklar och hjälmar nedpackade i fodralen. Monterade av växeln bak + styret samt tejpade fast alltihop säkert inne i ramen.

Otroligt enkelt och kul faktiskt. Det var väldigt smidigt med min cykel på 10 kg och lite jobbigare/tyngre med dotterns som vägde något mer.

Båda alternativen låter bra! Jag kan ju såklart gå in och kolla själv. Men om du redan har genomfört åkturen som du beskriver ovan så undrar jag om man kunde ha cykeln stående utan att packa ner? kan tänka mig att nattåget kräver att man skickar in den i en låda eller något? tack för dina svar, du har redan varit till stor hjälp!

Vandrarhem i Ystad.

haha tack för bra svar och trevlig historia!

GoranS

Aktiv medlem
@johan Thomasson Hiller Ett liten upplysning i all välmening: Om du skriver ditt svar inne i den citerade texten så blir det ganska svårt att se vad du svarat. Det senaste inlägget ser t.ex. ut så häri default-läge:

1652543477134.png

För att se vad du skrivit måste man klicka för att se resterande del och sen leta igenom texten för att inse vad du skrivit då det inte framgår via formateringen. Om man istället skriver svaret i fältet längst ner, d.v.s. nedanför texten man citerar, så blir det enklare.

kontrapunkt

Aktiv medlem
På turen från reseberättelsen var det bara på nattåget Stockholm - Malmö som det krävdes väska; då åkte cykeln i en grön liten nylonpåse på kanske 200g. Se första bilden. I övrigt åkte den utan någonting.

Borde vara samma på förbindelserna i exemplet. På Night Jet finns bokningsbara cykelhållare, vilket var mycket civiliserat. Ett aber att det är rätt få platser på snabbtågen (ICE och Zürich - Milano), så de kan ta slut i högsäsong. Hittar man inte snabbtåg med cykelplats finns det IC- och inte minst regionaltåg med fler platser.

GoranS

Aktiv medlem
Om man hyggligt effektivt vill åka tåg ner genom Italien till Rom tror jag man bör inrikta sig på snabbare tågtyper. Regionaltågen är inte snabba då de typiskt stannar rätt frekvent och ibland också har stopp där de inväntar anslutande tåg. Dessutom är de inte alltid toppmoderna och om man åker på sommaren kan det bli varmt i en plåtlåda utan luftkonditionering.

Hej! Du är ingen miljötönt. Det är helt normalt (!) att bry sig om planeten och kommande generationer. Heja dig!
Tåg kan du t ex boka genom etctag.se Och även jämföra med pris för interrail.
Ang packa cykel i väska. Jag använder denna väska för tåg där cykel behöver packas som bagage. Ta av bägge hjul och ställ cykeln upp och ned med sadeln nedåt. Ställ i bagage utrymmet t ex första klass-utrymmena eller barnvagnsplats om möjligt. Väskan viks ihop till en liten kudde så den kan packas på cykeln sen. Obs att väskan inte direkt skyddar cykeln så var lite vaksam under färd. Hör av dig om du vill ha mer tips!

Jonatan F

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning - snälltågen kör ju nattåg till Berlin och om man packade en cykel tight (tog loss gaffeln etc) booorde man ju få med den? Men de hävdar bestämt att allt över bagagemåtten omöjligt får plats 80*50*30 typ.

Startar i Malmö och slutar i Rom!
Hej! Du är ingen miljötönt. Det är helt normalt (!) att bry sig om planeten och kommande generationer. Heja dig!
Ang packa cykel i väska. Jag använder denna väska för tåg där cykel behöver packas som bagage. Ta av bägge hjul och ställ cykeln upp och ned med sadeln nedåt. Ställ i bagage utrymmet t ex första klass-utrymmena eller barnvagnsplats om möjligt. Väskan viks ihop till en liten kudde så den kan packas på cykeln sen. Obs att väskan inte direkt skyddar cykeln så var lite vaksam under färd. Hör av dig om du vill ha mer tips!
@johan Thomasson Hiller Ett liten upplysning i all välmening: Om du skriver ditt svar inne i den citerade texten så blir det ganska svårt att se vad du svarat. Det senaste inlägget ser t.ex. ut så häri default-läge:

Visa bilaga 555210

För att se vad du skrivit måste man klicka för att se resterande del och sen leta igenom texten för att inse vad du skrivit då det inte framgår via formateringen. Om man istället skriver svaret i fältet längst ner, d.v.s. nedanför texten man citerar, så blir det enklare.
Hej! Känner mig as trög. Testar mig fram lite nu då!

GoranS

Aktiv medlem
Om jag trycker på Svara på ditt senaste inlägg får jag upp detta:
1652613933856.png

Det viktiga för att det ska framgå vad man skrivit är att man skriver sitt svar i det området jag markerat med ett rött (inte så rakt) streck snarare än inne i den gråmarkerade ruten (blått streck).

JPL

Aktiv medlem
Inget rakt svar på ts fråga, men alternativ:
Har tidigare tagit bilen med tåg, med cykeln inne i bilen/bak på bilen. Färja Gbg-Kiel och sedan biltåget Hamburg - Bolzano/München. Numer är nog Hamburg - Verona möjligt m biltåget, så man kommer en bit till. Men det är klart, det är en bit kvar ner till Rom då....

Bikzz

Aktiv medlem

HeHe, flyg Sth - Rom kostar så lite som 5-600, och tar 3h. Vet vad jag skulle välja. Retas lite. 😃

JPL

Aktiv medlem
HeHe, flyg Sth - Rom kostar så lite som 5-600, och tar 3h. Vet vad jag skulle välja. Retas lite. 😃
Nu tar säkert flyg sammantaget kortare tid, men flygtiden är ju ganska långt ifrån den restid man får räkna med. Sedan tillkommer risken med lågprisflyg och försvunnet bagage. (Just nu undersöker jag om det är polisanmälan som gäller för dotterns försvunna bagage med ryan air när de månad efter månad bara ignorerar frågan/anmälan som är gjord enligt deras rutiner).

I övrigt är ju tågåkande förbannat trevligt och njutningsfullt och mer praktiskt jämfört med flyg, så jag är helt med TS, att är det inte för eländigt/bedrövligt krångligt så är ju drömmen bra tågförbindelser neråt södra delarna av Europa.

Ligger det inte något regeringsuppdrag hos någon utredare gällande direkt-tåg-förbindelse från sverige och neråt Europa, sedan några år tillbaka? (Eller är det bara önskeinbillning i mitt huvud)

Bikzz

Aktiv medlem
Gillar oxå att åka tåg, men långdistanståg blev mkt sämre & krångligare när det kom lågprisflyg. På den gamla goda tiden kunde man lämna in cykeln på centralen i Sth och hämta den i Wien eller Amsterdam några dar senare, funkade fint.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Tåg, eftersom du inte vill ge pengar till Putin :-)? (en stor del av vårt flygbränsle kommer därifrån)
Och håller med tidigare talare om att både restid och ofta pris för flyget är högre än ovan.

Ligger det inte något regeringsuppdrag hos någon utredare gällande direkt-tåg-förbindelse från sverige och neråt Europa, sedan några år tillbaka? (Eller är det bara önskeinbillning i mitt huvud)
Jo. Det har till och med gått till upphandling. SJ vann, och kommer köra Stockholm - Hamburg dagligen från 1/9 [1]. Sen finns ett uppdrag också om tåg från Malmö - Bryssel [2].

[1] formellt på de dagar det inte går kommersiell trafik, dvs Snälltåget. En upphandling man kan tycka Snälltåget lätt hade tagit. Nu tog dock SJ den, och valde att också köra själva de dagar som inte ingår i upphandlingen.

[2] formellt Malmö - dansk-tyska gränsen, på tider lämpliga för att komma fram på morgonen i Köln, Aachen eller Bryssel. På grund av tyska regler kunde inte upphandlingen formellt gälla tyska sträckor. Danska går bra, och danska myndigheter har varit med i arbetet.

ooms

Aktiv medlem
Malmö-Berlin som Snälltåget kör, är det samma upplägg som SJ körde tidigare, med tåget på färja Trelleborg-Sassnitz?

Nä, ser nu att de kör via Danmark och Hamburg. Har SJ:s gamla sträckning med tåget på färja fimpats numer alltså?

kontrapunkt

Aktiv medlem

DH

Aktiv medlem
Tåg mellan CPH-Hamburg går med färja över Rödby-Puttgarden? Åkte den rutten m bil förra sommaren men såg inget tåg på den färjan. Är det olika bilfärjor o tågfärjor?

JPL

Aktiv medlem
Det där är ju inte så pjåkigt. Från Hamburg kan man väl i sin tur ta sig vidare utan byte ända neråt Verona, med möjlighet att hoppa av i Alperna naturligtvis.

ooms

Aktiv medlem
Tack, det var nytt jmfrt min ungdom för 100 år sedan.
Kanske smidigare ändå? Slipper stanna och baxa över vagnarna på en färja. Om jag minns rätt brukade färjan ta 1,5h. Vilket känns länge då bilfärjan tar 45min...
Enligt kontrapunkts inlägg högre upp verkar det ta ca 6 timmar Malmö-Hamburg. Sedan är det nog ytterligare 2-3 timmar till Berlin. Den enda gång jag åkt Berlin-Malmö (under askmolnet) har jag för mig det tog drygt 7 timmar (avgång ca 23.30, ankomst Malmö strax innan kl 7 om jag minns rätt). Starkaste minnet från den resan är när en tysk gränspolis på färjan sliter upp dörren till liggkupén, lyser mig i ögonen med ficklampa, och vrålar att han ska se pass/id…

Snyggt! verkar som att jag behöver packa ner cykeln åtminstone en gång. Ska kolla upp din!

GoranS

Aktiv medlem
Ska man ha den stående upp och ner lär man väl vara rätt noga med hur den står tänker jag. Känns inte superstabilt.

JPL

Aktiv medlem
Ska man ha den stående upp och ner lär man väl vara rätt noga med hur den står tänker jag. Känns inte superstabilt.
Känns inte det som ett mindre problem alt icke-problem? Jag tänker att man lutar väskan mot en vägg eller övriga väskor, stuvfack eller vad som nu avgränsar bagageytan på tåg.

Topp