Ta till flaskan! - vad har du i flaskstället?

borano20

Aktiv medlem
Att det är märkligt vad mkt vatten folk bälgar i sig på sina cykelturer. Referensen var tagen från att fysisk aktivitet går genomföra utan nappflaska.
Hej.. Visst, säg det till proffsen. Vattenbärarna kommer att tacka dig. Vatten? Dricka inget? Finns hur mycket publicerad forskning som helst i ämnet. Prova Google. mvh borano20

Drosa

Aktiv medlem
Kan vi få någon veteskaplig referens på att man inte behöver täcka vätskeförlust vid fysisk aktivitet så vore jag tacksam. Eller är det någon machogrej det där med vätsteintaget? Lite tuffare och coolare än andra att "klara" sig utan dricka? Klär du dig i kortbyxor och kortärmat också vid 10 grader för att det är "tufft"?

Bobslob22

Aktiv medlem
Jag vågar med god fog påstå proffscyklisters ansträngningsnivå är avsevärt högre än genomsnittlig happycyklists. Dvs knappast jämförbart.

Bobslob22

Aktiv medlem
Kan vi få någon veteskaplig referens på att man inte behöver täcka vätskeförlust vid fysisk aktivitet så vore jag tacksam. Eller är det någon machogrej det där med vätsteintaget? Lite tuffare och coolare än andra att "klara" sig utan dricka? Klär du dig i kortbyxor och kortärmat också vid 10 grader för att det är "tufft"?
Vattenryggsäckar och dubbla 650ml flaskor medans man glatt trampar runt i måttlig tempo är ingen ovanlig syn. Vi säger väl att det är jättemacho, jättenödvändigt och jag har jättefel. Over and out.

Drosa

Aktiv medlem
Vattenryggsäckar och dubbla 650ml flaskor medans man glatt trampar runt i måttlig tempo är ingen ovanlig syn. Vi säger väl att det är jättemacho, jättenödvändigt och jag har jättefel. Over and out.

Här är lite text om vätskeintag vid cykling från idrottonline. De har säkert helt fel men jag vill visa ändå.😁

Screenshot_20200712-213829_Chrome.jpg

Bilagor

Bobslob22

Aktiv medlem
Tror du att den genomsnittlige happycyklisten med dubbla flaskor väger 2-5 kg mindre efter ett cykelpass om hen inte bälgar i sig motsvarande mängd vatten?
I don’t think so....

Drosa

Aktiv medlem
Artikeln du länkade till anger proffscyklister som minskar 1-2,5 kg i timmen. Hoppas det hjälper dig begripa inlägget.

Jag antar att du menade bilderna jag lade in och det kanske är svårt men ta och läs texten igen och klura ut var det står att det skulle handla om proffs allena.

Bobslob22

Aktiv medlem
Ställ dig på vågen före efter nästa cykelträning och bedöm om du är 2-5 kg lättare borträknst vattnet du drack. Eller prova utan, du kommer inte dö.

borano20

Aktiv medlem
Ställ dig på vågen före efter nästa cykelträning och bedöm om du är 2-5 kg lättare borträknst vattnet du drack. Eller prova utan, du kommer inte dö.
Hej.. Läs den första meningen saaaakta för dig själv. Å så nästa, saaakta. Å så lägger du ihop dom... mvh borano20

Bobslob22

Aktiv medlem
Hej.. Läs den första meningen saaaakta för dig själv. Å så nästa, saaakta. Å så lägger du ihop dom... mvh borano20
Jag förklarar tydligt för dig.
1.Ställ dig på vågen och notera vikt
2. cykla
3. Ställ dig på vågen och notera vikt
4. Subtrahera
5. Addera vattnet du drack och bedöm om det tillförde samma mängd vätska / Mer vätska / Rimlig mängd vätskeavgång för fysisk aktivitet.
Det är inte farligt tappa vikt / vätska under träning. Människan har genom evolutionen skapats för klara det.
.

Drosa

Aktiv medlem
2. cykla
4. Subtrahera
5. Addera vattnet du drack och bedöm om det tillförde samma mängd vätska / Mer vätska / Rimlig mängd vätskeavgång för fysisk aktivitet.
Det är inte farligt tappa vikt / vätska under träning. Människan har genom evolutionen skapats för klara det.
.
Har du läst igenom och begripit vad det står i bilderna jag lade in ovan? Förstår att det kan vara svårt men gör ett försök. Svara sedan på det fördelaktiga med ditt resonemang. Man klarar vätskeförlust till en viss gräns-ja, men var hittar du det fördelaktiga i att inte dricka under träning? Vätskeförlusten du har måste du ändå kompensera och skulle det vara bättre att göra det när man kommer hem menar du? För att det är så ocoolt med 2 flaskor på hojen eller vad?

borano20

Aktiv medlem
2. cykla
4. Subtrahera
.
Hej.. Just så gör man. VAR du får 2-5 kilo ifrån är fullkomligt obegripligt. Vi antar att en genomsnittlig Happyit väger 80 kilo. 2% blir 1,6 kilo, där nånstans ligger en prestationssänkning på lut. Det är ingen nyhet, 20 år gamla uppgifter, stod bl.a. i Cycling Plus på den tiden. Då kan du själv räkna ut att en viktminskning på 5 kilo som du, av okänd anledning, drar upp motsvara en vätskeförlust på något mer än 6%. Då behövs inga mer av Bobslob22s träningsråd, då behövs en ambulans. Tanken att människan klarar en kraftig vätskeförlust, UTAN PRESTATIONSMINSKNING Bobslob22, testades på 60talet av skidåkare, bl. a. av svenskarna. Funkar inte, cellbiologin har sina spelregler. Det handlar inte om att KLARA AV det, det där är nog din stridspittsmentalitet ( "eldstrid.." ) som lyser igenom. 2-5 kilo, hahahaha.. mvh borano20

Bobslob22

Aktiv medlem
Drosa:
När jag cyklar MTB så kör jag ganska hårt och håller inte med vattenflaskor.
Bära med sig 2 flaskställ, 2 flaskor, 2 x650 ml vatten är ett utmärkt sätt bygga om en 10kg cykel till en 11,5kg cykel.
Genom just inte dricka vid fysikt ansträngning så vänjer man sig vid inte göra det och blir tåligare mot inte göra det. Jag anser det vara en fördel.

Vill man optimera sin fysik och träning så prova våg före och efter träning. Många skulle bli förvånade vad lite man minskar i vikt en svensk somnardag med 17 grader i luften.

Mvh

borano20

Aktiv medlem
Drosa:
När jag cyklar MTB så kör jag ganska hårt och håller inte med vattenflaskor.
Bära med sig 2 flaskställ, 2 flaskor, 2 x650 ml vatten är ett utmärkt sätt bygga om en 10kg cykel till en 11,5kg cykel.
Genom just inte dricka vid fysikt ansträngning så vänjer man sig vid inte göra det och blir tåligare mot inte göra det. Jag anser det vara en fördel.

Vill man optimera sin fysik och träning så prova våg före och efter träning. Många skulle bli förvånade vad lite man minskar i vikt en svensk somnardag med 17 grader i luften.

Mvh
Hej.. Länka gärna till dina källor och forskningsresultat när det gäller prestationsnivåer under vätskebrist. Troligen är fler än jag intresserade... Men kom ihåg, det gäller bibehållen prestation, inte överlevnad. Sånt intresserar möjligen stridspittar, inte konditionsidrottare. mvh borano20

Drosa

Aktiv medlem
Läs det Drosa länkade/screenshotade. Det var det jag refererade till. Mvh

Läs det noga och sakta så kanske även du förstår. Ingenstans står det att man skulle förlora 5 kg därmemot står det att man vid fysisk ansträngning förlorar mellan 1 till 2 och en halv liter per timme beroende på temp, nivå etc. Hur är det med läskunnigheten?

glitch

Aktiv medlem
Kan ni inte visa flaskor och flaskställ istället?
Ni kommer inte komma överens och för de flesta av oss gör det mer nytta att få i oss vätska på ett pass än att spara minimalt med vikt. 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♀️🚵‍♂️🚵‍♀️

borano20

Aktiv medlem
Kan ni inte visa flaskor och flaskställ istället?
Ni kommer inte komma överens och för de flesta av oss gör det mer nytta att få i oss vätska på ett pass än att spara minimalt med vikt. 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♀️🚵‍♂️🚵‍♀️
Hej.. Hänvisar till torsten-var-namnets pedagogiska bild på Fabricflaskan. Till alla happyitiska viktväktare så kan jag bara tillägga att den har en tomvikt på exakt 70 gram. Tunes flaskhållare ska väl väga 8 gram, so why look any further?? Frågor på det?? mvh borano20

P2m2

Ny medlem
En liten flaska för verktyg mm. En 1liters för vätska, klart, funkar för oss som tränar. Vikt gör dig starkare, när det är tävlingsdag tar vi fram carbon hjulen och Hux Flux Electrolux så blir vi proffs.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer