Täby kommun förbjuder cykling på vandringsleder!!!

• Trådstartare Trådstartare Ensta Danne
  • Start datum Start datum
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför finns det inte osynliga cyklar föresten?
> Det finns ju så mycket andra grejer som är
> osynliga.
> /J

De finns...

invisible-bike.jpg ht=431

Last fall I discovered Roslagsleden for MTB cykling and was very surprised, to find to guys on big enduros using it. Two enduros did more damage to the trail then 1000 bikers during XC08 could do. Is this the reason why a ban of MTBs is discussed?

Or because some bikes don't mind about slowing down when meeting hikers? Please guys (and girls): take care when meeting people on the trail, you are not i a competition. Some people don't believe that a biker doesn't like crashing in them, because then he will hurt himself, too.

"Wie man in den Wald hineinruft, so schallt es auch wieder heraus!" is a German saying, meaning, "What you shout into the forrest will echo out later!" (or so...). So slow down, be polite, say "Hej, god morgon, what a phantastic day out in the forrest!" and people will be happy and friendly also to you!.

Jag har nog pratat med 20 olika personer på Täby Kommun nu. Alla är lika förvånade och ovetande varför detta förbud har kommit upp. Igår fick jag tag på en tjej som sitter på kommunexpeditionen. Hon skulle kontakta den handläggare som skrivit tjänsteutlåtandet och som nu gått i pension. Det verkar vara det enda sättet att få reda på bakgrunden till förbudet..
/E

Mitt inlägg gäller inte specifikt täby, men ändå:
Jag har också sett spår efter enduros/crossar i skogen (Sörmlandsleden genom Tyresö och Haninge). Kanske har diskuterats förr - men som föregående skrivare undrar; vet beslutsfattarna att merparten av skadan på stigar kommer från motorfordon och inte från hojar..?

Foxis skrev:
> vet beslutsfattarna
> att merparten av skadan på stigar kommer från
> motorfordon och inte från hojar..?

Nej, säger mina erfarenheter. Gäller inte bara politiker, utan även en del markägare.

Skador av våra motorburna vänner på två hjul syns på flera ställen på Roslagsleden i samtliga kommuner den passerar. Såväl lerhål som spår efter bromsning och acceleration med dubbade däck på berghäll finns att skåda. Klart att det gör folk förbannade. Sedan om det är det som föranleder förbud mot även cykling kan man ju bara spekulera i tills man fått tag i ansvarig tjänsteman.

Lite varstans i Roslagen finns det mer eller mindre legala motorcrossbanor som ligger så långt från ära och redlighet att de promenerande friluftsmänniskorna inte kommer ikontakt med dem. Inte desto mindre ställer de till ordentlig skada på naturen.

Ecke du gör en föredömlig insats! Jag bor visserligen i Österåker men är ändock intresserad av att det kommer att gå att cykla Roslagsleden och andra trevliga stigar som korsar våra hemkommuner. Finns det något att göra som kan hjälpa dig i din "kamp"?

Ecke skrev:
> Jag har nog pratat med 20 olika personer på Täby
> Kommun nu. Alla är lika förvånade och ovetande
> varför detta förbud har kommit upp. Igår fick
> jag tag på en tjej som sitter på
> kommunexpeditionen. Hon skulle kontakta den
> handläggare som skrivit tjänsteutlåtandet och
> som nu gått i pension. Det verkar vara det enda
> sättet att få reda på bakgrunden till
> förbudet..
> /E

Jag förstår inte, om någon på Täby-kommun får för sig att han eller hon vill förbjuda något behöver dom bara skriva det då, typ så här på en servett JAG VILL FÖRBJUDA CYKLING PÅ ROSLAGSLEDEN.

Fan nog trodde jag att man behövde fylla i allafall två A4 med argument och att det bokfördes efter konstens alla regler. naiv som man är =P

Kommfullmäktige i Täby har beslutat att återremittera de lokala ordningsföreskrifterna. Så än så länge finns alltså inget förbud för cykling på vandringsleder i Täby. Det känns som en halv seger! Jag kommer att jobba vidare mot handläggare på kommunen och den politiska kontakt jag har i Täby för att det ska förbli så.

Bakgrunden till varför förslaget över huvudtaget kom upp i kommunstyrelsen är att en handläggare på kommunen fått klagomål på cykling. Denna handläggare hade då på eget initiativ tagit med det i de föreslagna ändringarna i de lokala ordningsföreskrifterna. Så får det inte gå till, ett förbud måste täcka ett behov och det måste vara mer uttalat än att det förekommit klagomål. Jag jobbar vidare med lite vind i ryggen nu..

/Erik

Ecke skrev:
> Jag jobbar vidare med lite vind i ryggen nu..
>
> /Erik

Skönt att det blåser i ryggen på någon när det gäller cyklingens vara eller icke vara i skogarna runt Sthlm.

Snyggt jobbat! Måtte detta bli prejudikat och förhindra att fler stigar hamnar i samma surdegssituation som Hellas hamnat i trots gott arbete från entusiaster. :)

Men det finns förbud mot cykling i motionsspår.
Oroande att de förtydligar "tex med mountainbike":

para.gif ht=150

bng: det förbudet har funnits ett par år nu. Det förbudet repekterar jag och jag har förståelse för det.
/E

Trevligt! verkar vara ett ämne som kommer på tal då och då, skulle det kunna plitas ner lite fakta i hur man går tillväga för att bemöta myndigheter i sådana här ämnen för framtida behov. Sverige är ju så stort och avlångt, men täcks av happy.

Jag motionerar också hellre på vandringsleden än i motionsspåret.
Men skillnaden är nog hårfin för vissa vandrare och motionärer.
Bäst utan förbud helt som vissa kommuner har det.

Bra jobbat för övrigt.

Aldrig har ordet "återremittera" varit så vackert förut.
Om du vill finns det litet folk i Nacka som du gärna får slå ett samtal till...

Grymt jobb Ecke!

Cyklar ganska ofta på just roslagsleden, iallafall som transport mellan singletrackstigarna.

Jag har dock funderat på det här med motionsspår och roslagsleden eftersom dom under ganska långa sträckor sammanfaller, är det någon som vet vad som gäller då?

Tillbaka
Topp