Tacksam för input - Ridley, Giant eller Scott

JPer

Ny medlem
Hej

Jag har tittat runt efter en ny cykel ett tag och nu har jag hittat 3 modeller/serier som jag känner att jag är lite mer intresserad av.

Ridley Helium X
Giant TCR advanced-serien, troligen TCR advanced 1 eller 0.
Scott Addict-serien: 10, 15 och 20-modellerna.

Mina tankar:
- Cyklar mest rundor som är antingen mer slätt, platt om jag tar norrut från mig eller relativt kuperat, mycket upp och er, men mer av kulligt och varierat. Inga berg eller långa branta stigningar. Ofta rundor på 1,5 - 4 timmar.
- Alla tre modellerna har jag ibland sett omnämnas som att de har visst fokus mot klättring, men på de tester/reviews jag läst får alla tre också onämnanden som bra allround cyklar , "good at keeping speed in the flat parts" , "easy to get up to speed" etc.
- Jag har hellre en cykel som är med mer "fokus" mot climbing än mot mycket aero då jag tror det passar min cykelstil mer, och kanske min rygg med ;)
- De två översta, Ridley och Giant har jag pratat med några butiker, De ger samma bild. Det är bra allround-cyklar, om än med lite skillda egenskaper då de inte riktigt har samma fokus och målgrupp.
- Ridleyn och Giant har jag sett några recensioner på som är väldigt positiva!! Dock inte så vanliga i Sverige och jag har ingen chans att testköra nära mig, så det är lite störande...
- Har bara testat någon Giant, men inte ens liknande modeller så kan kvitta. Scott addict är de cyklar jag själv prövat, och gillar, men de är också svårast att få grepp på tycker jag. Mest för modellsortimentet är så brett och varierat. Kan ju vara bra, men svårt ibland när man vill hitta tester, reviews etc och försöka läsa in sig på just den cykeln/modellen man vill.
- Jag har redan hjul, och de bör vara bättre en de flesta hjul som följer med, så alltså är hjulen inget avgörande. Sedan gör det så klart inget om de är bra ;)
- Jag är en tyngre cyklist, 100-105 kg (men på väg neråt) och har gärna en något mer stabil cykel, gärna också med en "rider weight limit" som finns specificerad för cykeln och är över min vikt. Lite nojig, känns tryggare så.

Därför har jag bland annat kollat på Scott, Giant och Trek där det ofta går att hitta den infon, och fastnat för de serierna jag nämnde med Scott och Giant. Ridleyn kommer med mer på kanonbra recensioner och att den finns till bra pris på flera sidor och ska vara lugnt för min vikt när jag hört mig för.

Tacksam för tankar, idéer och fortfarande även öppen för andra förslag antar jag...är man väl alltid kanske fram till köp ;)
Sedan tycker jag alltid det är tacksamt, bra och guld värt med input från andra, så "shoot" :)

Ha det gott! Johan

Senast ändrad:

Clark

Aktiv medlem
Om du kollar på Ridley så kan jag även rekommendera Fenix SL. Den är lite mer allround men absolut ingen dålig klättrarhoj. Jag har haft både en Fenix SL och en Helium SLX och varit mycket nöjd

JPer

Ny medlem
Aha, ja jag kikade lite på den med. Hade dock inte sett så mycket om hur den fungerar vid klättring etc.
Och tack för input, alltid bra och gott att höra från några som cyklat på modeller/ramar och är positiva :)

Topp