Tacksam för hjälp av er som kan!

yates

Ny medlem
Hejsan!
Jag skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp att välja cykel.
Har funderat fram o tillbaka ett tag på att börja cykla. Har dock kört Supermoto (mc) så tiden har inte riktigt funnits till.
Men efter en bruten tumme i juni och en bruten stortå igår så bestämde jag mig för att lägga ner mckörningen ett tag och istället börja cykla innan de går riktigt illa.

Cykeln ska användas till körning på stigar/ grusväg och till gymmet. Antar att det då får bli en mountainbike. Dock så vet jag inte vilken storlek jag ska ha eller vilken modell. Har försökt att läsa mig fram men hittar inte riktigt fram i denna djungeln.
Vill att cykeln ska vara utrustad med en vettig hydralisk skivbroms och stötdämpad fram.

Budgeten ligger på 8.000 - 10.000kr

80-85kilo fördelat på 182cm kropp=)

Mvh / Tobbe

Prova ett par cyklar på närmsta LBS(local bike shop) i storlekarna 18-20tum(ramstorlek alltså).
18" blir en livlig liten hojj som du kastar runt lätt i kurvorna medans en större ram är
trögare men stabilare utför(sen beror det ju på ramens geometri också).
Kona och marin är väl mest prisvärda i den prisklassen.

Jag kör på en 18,5" giant NRS och mäter 184, tycker att den kanske är något liten, men jävligt kul. =)

Ställer du en cykel för 8000-10000 kr i ett cykelställ utanför gymmet så lär den med ganska stor sannolikhet bli stulen.

"av er som kan"? Fet smörigt, men då är det nog ingen idé att jag skriver något i den här tråden.

yates skrev:
-------------------------------------------------------
> Skiljer sig priserna mkt om man handlar cykeln i
> Tyskland? Ngt speciellt företag som
> rekommenderas?

Ja! Titta under butiksrecensioner så hittar du massor.

Jag har själv precis börjat cykla lite lätt efter 10 års uppehåll. Jag köpte mig en kona caldera med 19 tums ram som jag tycker passar mig kanon (183 lång) Priset låg på 9500 dock hade dom 10% på sportsson så det gick lös på 8500:- och med skor och hjälm 10 lock!
Cykeln har även hydraliska skivbromsar och är dämpad fram.

Coax skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har själv precis börjat cykla lite lätt
> efter 10 års uppehåll. Jag köpte mig en kona
> caldera med 19 tums ram som jag tycker passar mig
> kanon (183 lång) Priset låg på 9500 dock hade
> dom 10% på sportsson så det gick lös på 8500:-
> och med skor och hjälm 10 lock!
> Cykeln har även hydraliska skivbromsar och är
> dämpad fram.

De låter ju inte helt fel. Lite surt att närmsta sportson ligger tio mil bort. Tänkte åka till Jibo i Karlshamn o kolla lite imorgon. Fick dock inte de bästa intrycket när jag va där sist o kolla=(
Men får la ge dem en ny chans!

Tillbaka
Topp