Tacx Flux T2900, OK eller dumsnålt?

n3wton

Aktiv medlem
Har fått erbjudande att köpa en oöppnad Tacx Flux från första generationen. Säljarens första havererade, varefter han fick en ny som aldrig kom till användning.

Man har ju hört mycket om att de var av dålig kvalitet i början, och jag har sett flertalet annonser där säljaren inte ens bemödat sig med att börja använda ersättningsmaskinen precis som i detta fall.

Tänkte uteslutande köra Swift är planen. Jag har säkert ingen vidare FTP att skryta med men höga maxwatt, vilket kanske talar emot just en Flux? Noggrannhet är inte prio så länge trainern är någorlunda konsekvent, men man vill ju samtidigt inte bli hånad på Swift för att man får glädjesiffror..:)

Det kloka valet verkar ju annars vara en Kickr Core vilken lockar avsevärt mycket mer, men mindre än halva priset lockar lite i detta fallet.

etnica

Aktiv medlem
Om det är Tacx flux S som är T2900? Så funkar iaf. våran bra, den har "gått" många mil nu.

Det är dock lite extra glädjewatt man får med denna gentemot vår neo2.

n3wton

Aktiv medlem
Tror det är modellen utan S, och som idag kostar ca 5500 kr ny. Inte fullt ut insatt i modellnamn, men det är inte en Flux 2 iallafall!

eiskall

Aktiv medlem
Om du för den till ett fantastiskt pris, så säger jag kanske...

Du får en ny för drygt 5000, och du har du garanti om (när?) den börjar strula.

Smarta trainers lär ju vara en av de cykelrelaterade prylar som havererar mest just nu.

n3wton

Aktiv medlem
Ja de verkar ju lite halvsvajiga av vad man läser. Samtidigt matar ju en hel del Strava-kontakter in Swift-pass på löpande band, så det verkar ju finnas fungerande system.

Måste man upp till 8-12 k för att få kvaliteten, eller är det bara mer funktionalitet men lika osäker driftsäkerhet?

earnstrom

Medlem
Enl. Ray så är sent tillverkade Flux helt ok, men de tidiga är nog kassa. Är det en bytt enhet kan man ju hoppas att den är sent tillverkad. Jag köpte i slutändan en Flux S (ej levererad ännu) för att slippa osäkerheten, men internt är en Flux S och en sen Flux precis samma tydligen.
Får väl se hur det går.

glitch

Aktiv medlem
Köpte en Flux för ett år sen, dvs. en som var sent tillverkad. Den havererade efter ett par veckor. Fick sedan en "S" tillbaka. Enligt vad jag fick veta är S ändrad invändigt enligt samma principer som Flux 2.
Sedan dess har den funkat fint.
Den ska vara bra billig för att jag hade vågat köpa en utan garanti.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Tack för info! Det lutar mer åt dumsnålt just nu känns det som. :) Med såpass överhängande risk för haveri är ju i princip allt man betalar för den dyrt om man inte har en väldigt tur.

earnstrom

Medlem
Ja, utan garanti ska man inte köpa en Flux, oavsett tillverkningstid. Men jag trodde nog att tillverkar-garantin kanske gällde även 2a-handsägaren, om man får med orginalkvitto? Men det kanske var fel.

Funkar väl, om jag jämför med elite muin är det samma känsla. Watträkninhen är dock tio gånger bättre men det är ju gör att elite suger på den biten.

För mig räknar den inom 3%. 209 riktiga watt blir 203 på zwift. Tänker ändå köra med dator snart. Frågan är.om den håller, det är en ren gissningslek det här med trainers.

Om den håller så ångrar jag inte den.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Att köpa en trainer utan garanti är rysk roulette.
Jag har reklamerat 4st Tacx Flux! Bland dessa har jag haft "vanliga" och även "S" och mot slutet fick jag tillbaka "vanliga" igen (köpte en "icke S initialt). Så att problemen bara gäller den gamla är inte sant.

Efter fjärde reklamationen fick jag nog och har nu en Elite Suito istället.
Återstår att de hur den håller, den hade en hel del problem i början med wobblande svänghjul mm.
Men jag har fulla garantier på den i alla fall.
Flux 2 har haft massor med problem, även Neo vad jag förstått osv.
Kickr Core som jag tänkte byta ut Fluxen med hade massor med problem med att den dog elektrostatiska döden bland annat.
Kontentan är att det tydligen är svårare än man tror att bygga en hållbar smart trainer.
Jag hade aldrig köpt utan garanti om den inte var sjukt billig.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har reklamerat 4st Tacx Flux! Bland dessa har jag haft "vanliga" och även "S" och mot slutet fick jag tillbaka "vanliga" igen (köpte en "icke S initialt). Så att problemen bara gäller den gamla är inte sant.

Återstår att de hur den håller, den hade en hel del problem i början med wobblande svänghjul mm.
Kickr Core som jag tänkte byta ut Fluxen med hade massor med problem med att den dog elektrostatiska döden bland annat.
Kontentan är att det tydligen är svårare än man tror att bygga en hållbar smart trainer.
Hur lyckas du?😁

Sam

Aktiv medlem

Hur upplever du skillnaden ljudmässigt mellan Flux:arna och din Suito?

glitch

Aktiv medlem
Inte hunnit köra suiton än. Premiär ikvälk hoppas jag. Men mina fluxar har varierat kraftigt i ljud. Den sista lät mest med ett djupt brummande stomljud, de tidigare var rätt tysta. Det lilla jag hunnit dra runt vevarna är Suiton rätt snarlik ljudmässigt medan Direton låter betydligt mer.

Sam

Aktiv medlem
Inte hunnit köra suiton än. Premiär ikvälk hoppas jag. Men mina fluxar har varierat kraftigt i ljud. Den sista lät mest med ett djupt brummande stomljud, de tidigare var rätt tysta. Det lilla jag hunnit dra runt vevarna är Suiton rätt snarlik ljudmässigt medan Direton låter betydligt mer.
Återkom gärna med ett utlåtande. Tack!

n3wton

Aktiv medlem
Låter ju som att det kan finnas en anledning till att trainers av denna typ är förhållandevis billiga medan en Monark kostar det dubbla eller något i den stilen (väl?). Jag har aldrig cyklat utan bara tittat på trainers i princip, och vid första anblick ser de ju lite leksaksmässiga ut. Verkar ju vara så när hör om vilka problem folk har också (även om det väl är de som har problem som också hörs).

glitch

Aktiv medlem
Jag tycker Fluxen var perfekt, NÄR den fungerade som den skulle.
Tillverkarna själva brukar säga att det endast är en liten liten del av alla sålda enheter som utvecklar fel, men baserat på mina egna erfarenheter så är det nog vanligare än man vill erkänna. Emellertid verkar alla stora haft sin beskärda del av problem så att köpa utan garanti är verkligen ett lotteri.
Sen är det viktigt att man har en ÅF som är smidig vid garantiärenden.
Jag köpte av mantel som har varit väldigt tillmötesgående i alla reklamationer men det är klart det är surt när man hela tiden får vänta på nya enheter.

Sam

Aktiv medlem
Jag tycker Fluxen var perfekt, NÄR den fungerade som den skulle.
Tillverkarna själva brukar säga att det endast är en liten liten del av alla sålda enheter som utvecklar fel, men baserat på mina egna erfarenheter så är det nog vanligare än man vill erkänna. Emellertid verkar alla stora haft sin beskärda del av problem så att köpa utan garanti är verkligen ett lotteri.
Sen är det viktigt att man har en ÅF som är smidig vid garantiärenden.
Jag köpte av mantel som har varit väldigt tillmötesgående i alla reklamationer men det är klart det är surt när man hela tiden får vänta på nya enheter.
Vad fick dig att välja Suito?

glitch

Aktiv medlem
Vad fick dig att välja Suito?
Att den är enkel att vika ihop och lyfta undan, verkade relativt tyst, en av de nyaste och kostade mig endast ett par hundralappar mer för att uppgradera till från Fluxen.
Tänkte först ta en Kickr Core men den hade kostat rätt mycket mer att byta till och verkade lika felbehäftad som nåt annat och är inte möjlig att stuva undan så enkelt som Suiton.

glitch

Aktiv medlem
Startade en egen Suitotråd istället och delar med mig av mina första intryck hittills här:

Så får du lite första intryck.

Har en ganska extrem grovhet över alla växlar, känns även grovt när jag trampar bakåt.

Ny kedja, ny kasett, ny växel och nytt reglage. Har inte provat cykla utomhus men satte över den och trampar hur smooth som helst bakåt.

Vad är egentligen det kända problemet med flux?

glitch

Aktiv medlem
Att den börjar kärva/ skrapa / väsnas / gny på grund av att drivremmen hamnar ur position vilket väl till sist kan leda till att saker går sönder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer