Tänkte försöka ge mig på min första cyckel färd med tält.

Immersion

Ny medlem
Ja... Jag har fått ett tält nu när jag fyllde är...

Tältet vägde dessvärre 3kg jag sa att jag önska mig ett billigt tält men det jag fick verkar kosta 1300 och väger 2 kg plats för 2 personer. Pga dess vikt ska jag försöka sälja det och köpa ett lättare har sett att biltema har ett mkt billigt som väger bara 1.5 kg..

Hur som helst det jag är mest orolig för hur ska man göra. Med maten?. Vilken mat är lättast att ta med
Jag har inget stormkök ännu.. Alla konservburkar Och mat kräver i stort sett uppvärmning..

Vad kostar ett stormkök det billigaste?

Vill inte satsa mkt pengar på detta.. Vill bara prova på att komma ut lite kanske 2 nätter... Det är främst batteriet till min mobil som sätter gränsen för blir väldigt tråkigt i tältet om jag inte kan surfa och lyssna på musik osv..

Tänkte köpa ett batteri pack så jag har batteri i åtminstone 3 dagar

Kung_Gustaf

Ny medlem
Var i landet bor du?

Mattips:

Öppen eld av skogsved:
1. Ställ en konservburk med gulashsoppa i glöden.
2. Grillkorv på träpinne med förkokt potatis i aluminiumfoliepaket
3. Soppa generellt på konservburk plus en brödbit.

Eller..
Köp ett aluminiumkärl och laga sedan pyttipanna, koka potatis med korv, allehanda frystorkade portioner etc. Köper du en lite djupare stekpanna kan du ju laga det mesta. Finns en billig och lätt panna på Jula (69:-).

Börja med en natt och gå inte ut för hårt :)

Kung_Gustaf

Ny medlem
Komplett stormkök 199:-
Http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...ol--och-stormkok/Stormkok-9-delar-2000019011/

Ännu billigare stormkök
http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/stormkok-770027/

Stekpannan
http://www.jula.se/catalog/fritid/f...icknick/kokkarl-och-bestick/stekpanna-956121/

Tips från UrTomas som han brukar servera mig är Kolbulle!

50% mjöl
50% vatten
Uppklippt bacon.

Stek lite bacon först i rikligt med smör. Häll sedan på lite smet. Klart! Äts helt som det är men är även gott med lingonsylt till. Spetsa smeten med lite grädde om du vill..

ratatosk

Aktiv medlem
Biltemas Roskildetält ser ut att vara ett vackertvädertält, med bara en duk. Du kanske nöjer dig med det men du bör veta om det. Jag skulle behållt fintältet, men så vet jag ju att jag gillar att vara ute o vill ha bra grejer.

Stormkök finns billigt på rusta o Biltema o ö b, eller på loppis.

Torkade sojaprodukter är som gjorda för friluftsliv. O på asiatiska butiker kan man ibland hitta torkade grönsaker. Man kan också torka själv i ugnen, lägsta värme o lite öppen lucka. Nästan allt kan torkas. Jag torkade linsgryta i strängar, bara att blanda med varmt vatten. Om du cyklar långt kommer du vara hungrig, ta energirik mat med. Hellre en tub tomatpuré för lite smaksättning än en hel burk krossade tomater, medan jordnötssmör o kokosmjölk brukar gå åt för mig. Havremjölk har bättre hållbarhet än vanlig mjölk, håller en vecka eller mer utan kyl. Ett annat rätt är att frysa ett mjölkpaket med skruvkork, och ha med en liten kylväska. Det kommer tina lite varje dag som du kan använda samtidigt som det håller kylan i väskan i Ca 5 dagar.

Minimera packningen. Inga onödiga grejer. Och ut med dig, får du mersmak har du ju märkt vad du saknat eller velat ha bättre.

Aliide

Ny medlem
Med Trangia får du ju iaf belagd stekpanna. Ett kök som blir litet. Nu gillade jag/vi inte att tälta ens när vi var 19 år gamla. Så på den punkten har jag inga tips. Sova gör man på b&b, vandrarhem, rum, etc vad som finns i närheten. (en nedlagd lite ombyggd kyrka någonstans i södra Skottland var inte optimal att sova i, akustik ;-))

Azog

Aktiv medlem
Behåll tältet.

Biltema har billiga spritkök. Vill du ha ett litet nätt gaskök så är de rätt billiga i valfri friluftsbutik.

Gas är bättre, men det blir nog lite dyrare om du inte har några grytor sen innan.

desmo

Aktiv medlem
Allt beror ju på var du ska cykla. Men rör man sig där det inte är överdrivet långt mellan orter så kan man klara sig utan storkök om man inte är noga med varm mat på kvällen.
Stanna för lunch på en pizzeria. Passa på att handla något för kvällsmat/frukost. Bananer, färdigmackor, juice etc..

PappaG

Ny medlem
3 kg för ett större tält är värt vikten i mina ögon. Gött att få in packningen och kunna röra sig i tältet. Du klarar dig utan kök om det är sverige du ska köra i. Köp lagad mat på dagen, spara rester och ät mackor och frukt. Där har du sparat in vikten på tältet.

rois

Aktiv medlem
Tips om kök:
Trangia är bättre än lågpriskopior. Trangia är bra om du skall göra mer än att värma vatten och konservburksmat. Kan hittas på ex Addnature, Outnorth etc. Bara att Googla, så får du prisuppgifter också. Kan köpas begagnat på Blocket, Tradera och Utsidan. Går att komplettera med gasbrännare. Begagnat Trangia är ett bättre alternativ än nya lågpriskopior.

Om du bara skall värma mat/vatten så fungerar en toppmonterad gasbrännare + gas. Billigare, lättare och mindre packutrymme. Finns billigt på Biltema.

Tips om tält:
Om vädret är dåligt, så är ett större tält att föredra. Köp inget festivaltält. Biltemas tält verkar tvivelaktiga. På XXL har man prisvärda tält från ca 1000 kronor.

Allmänt om friluftsfrågor:
På Utsidan.se samlas friluftsmänniskor. Dom kan troligen besvara dina frågor bättre.

Scotty10

Ny medlem
Cykla lite runt kvarteret och tälta hemma i trädgården, så fixar mamma mat till dej.
Glöm inte att ta med ett gosedjur, blir lite läskigt i tältet annars.

ficklampa

Medlem
köpte ett wild country zephyros förra sommaren, billigare kopia på terra novas solar comp tror jag gjort av samma företag.

tropfrog

Ny medlem
Hej

Jag har kört någon form av lågviktstouring ett par gånger. Konceptet har dock inte testats under dåliga förhållanden, har bara råkat ut för små regnskurar på morgonen och det gick bra.

Tält:
http://farm7.static.flickr.com/6020/5915293276_11e605624b.jpg. Det brukar förekomma på lidl för 199 kr och väger strax över ett kilo. Jag har kostat på det extra impregnering.

Kök: Gasflaska, liten brännare,spork, skärbräda och diskgrejor allt packat i en aluminiumkastrull.

Det finns inte plats för mat i min packning, men det går att spänna utanpå under kortare transporter. Tricket har varit att hitta en lägerplats med en butik inte alltför långt borta.

MVH
Magnus

diHib

Medlem
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> diHib skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Billigare och mer lättvikt kan det inte bli
> >
> >
> http://andrewskurka.com/2011/how-to-make-a-fancy-f
>
> > east-alcohol-stove/
>
> Här är en hel sida där densamma rackar ner på
> konstruktionen :)
> http://andrewskurka.com/2015/super-cat-fancy-feast
> -backpacking-alcohol-stove-flaws/

Hehe ja det krävs nog lite finess för att använda, den kanske inte är bästa tipset för just Immersion...

Mötte en lättviktsvandrare på förra årets fjällvandring som körde denna och var mycket nöjd. Han berättade att han började vandra med 20kg packning men med åren fått ner vikten till runt 12kg varav 4kg är mat som räcker 8 dagar.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Nu måste jag köpa plåt och börja experimentera
> :) Vikt är ju alltid kul att jaga. Återkommer!

Med dina matlagningstips finns nog många kilon att spara in ;-)
Både tung mat och tung utrustning. Orka bära potatis liksom.

Couscous och annat som inte kräver kokning är bra eftersom det betyder mindre bränsle.

Scotty10

Ny medlem
Alltid bra tips här, ta med bakpotatis haha.
Han kan ju ta med färdiglagad soppa också eller så lyder han ett annat tips och tältar på ica maxis parkering.
Är detta ett forum för svagt begåvade eller?

Pfaff

Aktiv medlem
Jack Wolfskin Gossamer 1 väger 1,5 kilo, är vattentät även mot skyfall - vet jag av erfarenhet - och fungerar bra bara man inte lider av klaustrofobi och lägger sig innan det blir mörkt, sen blir det svårt att hitta för man får åla sig in med fötterna först.
Men litet är det! Finns runt tusenlappen.

sikkel

Aktiv medlem
Så här packade jag på min tvådagarstur på gästrikeleden.
WP_20150630_19_19_42_Pro.jpg
WP_20150630_20_22_37_Pro.jpg

På styret hade jag
Lidl tält 1.6kg
liggunderlaget 0,6kg och underställ för natten i packpåse.

på sadelstolpen Sovsäck 1,2kg

ryggsäck regnkläder kastrull, mat, vatten, två PET flaskor Öl ca 4-5kg

ramväska och tankväskan.
WP_20150702_13_12_49_Pro.jpg

hoppas du fått lite tips.

//Ulf

json88

Ny medlem
Om det viktigaste är att kunna ligga och leka med telefonen så föreslår jag att du sätter upp tältet hemma i vardagsrummet. Nära till kyl o mat.

Varför ha mat med sig? Nu när hela naturen är full med blåbär, hjortron, lingon, äpplen, körsbär, plommon, äpplen, hallon, smultron, päron, svamp o fisk..

marr

Moderator
Forumvärd
Ta med en gryta, köp frystorkat. Lätt och enkelt. Konserver första och andra dagen.

Gör eld, koka antingen konserver eller vatten till frystorkat :)

jonja

Aktiv medlem
singletrack skrev:
> Varför ha mat med sig? Nu när hela naturen är
> full med blåbär, hjortron, lingon, äpplen,
> körsbär, plommon, äpplen, hallon, smultron,
> päron, svamp o fisk..

Har du verkligen själv provat att äta dig mätt på smultron, lingon, hjortron eller blåbär, genom att plocka dem själv? Det går åt lika mkt energi att plocka dem som de ger som föda. Lingon är oätliga utan massiv sockertillsats, samma sak med hjortron.

Pfaff

Aktiv medlem
jonja skrev:
> singletrack skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför ha mat med sig? Nu när hela naturen
> är
> > full med blåbär, hjortron, lingon, äpplen,
> > körsbär, plommon, äpplen, hallon, smultron,
> > päron, svamp o fisk..
>
> Har du verkligen själv provat att äta dig mätt
> på smultron, lingon, hjortron eller blåbär,
> genom att plocka dem själv? Det går åt lika mkt
> energi att plocka dem som de ger som föda. Lingon
> är oätliga utan massiv sockertillsats, samma sak
> med hjortron.

Då ska det väl funka att ta med ett kilo strösocker som skaffning. Kolhydrater ger det också.
Var nu lite positiv här. :)

HejPåDej

Ny medlem
singletrack skrev:
> Glömde skriva att man kan äta björnbär också,
> det är skitgott..

och påkörda bävrar. och snela hestar.

Härlig tråd.
Tält som är bra och lätta kostar tyvärr mycket pengar. Stora tält är överskattade. Jag tycker att mitt Hilleberg Enan ger en riktigt bra komfort och det väger 1,1kg.
Ska du ha lätt mat så satsa på ett toppmonterat gaskök, en minikastrull och frystorkat. Man kan också torka egen mat. Jag har recept på en supergod älgskavsgryta om du vill prova.
Att göra upp eld är mysigt men då kan man behöva en yxa och en sådan väger mer än mitt gaskök, kastrullsett och gas tillsammans.
Nötter, rapsolja och frön har högt energiinnehåll sett till vikten. Rapsolja brukar jag ha med i en liten flaska och slå i en skvätt i potatismoset, soppan, frystorkat eller vad man nu äter. Nötter, frön och russin funkar som mellanmål.
Kan lägga upp lite bilder på utrustningen senare.

staine

Aktiv medlem
json88 skrev:
> Om det viktigaste är att kunna ligga och leka med
> telefonen så föreslår jag att du sätter upp
> tältet hemma i vardagsrummet. Nära till kyl o
> mat.

+1
Byt ut mobilen mot en liten kikare. Eller en bra bok, obs Ej barnbok! Back to nature helt enkelt.

rois

Aktiv medlem
Hej,

Jag är intresserad av receptet på torkad älgskavsgryta. Kan du lägga ut det här?

Rattnalle

Aktiv medlem
Frystorkat är för övrigt rätt äckligt. Jag har ätit mer än jag egentligen vill och inga är bra. Då äter jag hellre couscous och jordnöttter typ.

emmer

Ny medlem
Förr tog man med sig ost och rökt sidfläsk (eller rökt korv).
Det tål att förvaras varmt några dagar och överlever regn lika bra.
Fast det var ju lite närmre mellan affärerna då, innan alla tog bilen till köpcentrat...

rois skrev:
> Hej,
>
> Jag är intresserad av receptet på torkad
> älgskavsgryta. Kan du lägga ut det här?

Ja det kan jag göra men jag har inte tillgång till receptet just nu.
Fritt ur huvudet
Skär tunna skivor ur en halvfrusen älgstek. Jag har bara provat med älg men ska prova hjort eller orre nästa gång. Funkar säkert lika bra med ren eller annat magert viltkött. Strimla en lök. Lägg på en plåt och kör i ugnen på 150 grader i 15 minuter. Sänk värmen till 75 grader, stoppa en pinne mellan luckan och kör på tills köttet är snustort.
Packa följande i en påse
Jag brukar lägga 30g torkat kött till en portion.
Lite lagom med lök
1msk mjöl
1msk torrmjölk
salt
svartpeppar
1/2 köttbuljongtärning

Till detta packar man med
Några skivor norsk mesost
En skvätt rapsolja
1 portion pulvermos
salt + kryddor till moset. Jag brukar ta provensaliska örter.

När man sedan är i fält blötlägger man köttblandningen i 20 minuter. Ca 2-3dl vatten. Skär ner bitar av mesosten
Tillred moset. Glöm inte att spetsa det med rapsolja
Låt köttgrytan putra ett tag på låg värme. Rör om så att inte mesosten bränner fast i botten.
Ätes helst med ett gott vin till.

Mesost har hyfsat energiinnehåll. Blir ett gott litet mellanmål tillsammans med en kopp choklad.
Köket är ett Soto. Väger 72g. En 100g gastub räcker ca 3 dagar för mej.

Bilagor

• DSCF5843.JPG
    DSCF5843.JPG
    193.4 KB · Besök: 49
  • DSCF5844.JPG
    DSCF5844.JPG
    123.9 KB · Besök: 15
  • DSCF5971.JPG
    DSCF5971.JPG
    190.7 KB · Besök: 31
  • DSCF6019.JPG
    DSCF6019.JPG
    150.1 KB · Besök: 30

Pepperazzi

Aktiv medlem
Någon som provat något liknande Hennesey Hammock istället för tält? Tänker att det borde vara smidigt, och kanske lättare att packa än ett tält?
Kräver iofs att man hajkar i närheten av träd, så kalfjället är ju uteslutet.

Snuten

Aktiv medlem
Köpte ett Trangia med gasol för flera år sedan. Har aldrig ångrat det även om det var halvdyrt.

svurr

Medlem
Snabbnudlar funkar bra att äta okokta, snabbmakaroner är sådär okokta men funkar om man inte har för bråttom.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer