John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan intressant sak, det är visat att
> cykelhjälm minskar riskmedvetandet:
>
> "The findings are consistent with the notion that
> those who use helmets routinely perceive reduced
> risk when wearing a helmet, and compensate by
> cycling faster."
>
>
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21418079
>
Det där tror jag inte på, helt enkelt.
Grejen är att det är så mycket prestige och metavärden investerade i det här att undersökningarna ofta mera liknar Jeopardy än nåt annat. Nåt ljushuvud hade t.ex. använt DH/dirt och BMX vert åkare som referens. Gissa vad han kom fram till - ju mer skydd de satte på sig, desto mer sannolikt var det att de skulle ramla.
Och det stämmer ju, på ett härligt vrickat sätt. Det händer mycket oftare att jag bränner mig när jag har svetshandskar, tjock overall och ansiktsmask på mig, än när jag luffar runt i badrock. Tror ändå att jag kommer att byta om innan jag ställer mig och svetsar även i fortsättningen.
I mina ögon verkar det ju troligare att man råkat kasta om orsak och verkan där. De här killarna hade redan bestämt sig för att göra ngt farligt/svårt, så de utrustar sig för ändamålet.
Jag kan MÖJLIGTVIS acceptera mekanismen då hjämarna först introducerades på bredd, men inte nu längre. Hjälmen är en del av vardagen helt enkelt, inget jag reflekterar över eller anpassar mitt beteende efter.
Tror du att nån kliver in i en bil och tänker "Sidoairbags, fint. Då kan jag ladda lite extra genom korsningarna, köra på gult."
Förresten, ska jag vara riktigt ärlig så finns det nog ETT tillfälle där hjälmen gör att jag tar större risker. Möter jag nedhängande kvistar så händer det att jag bara böjer undan ansiktet och låter hjälmen ta skrapet istället för att ducka eller svänga.
Finns ju en risk att jag missar en stöddig gren där inne i ruskan, och dör en ruskig död av en pinne inkörd i fontanellen...
Och om MER SKYDD gör att folk tar mer risker, varför skulle då inte MINDRE SKYDD göra att folk tog mindre risker? Vägverket kanske kan fixa nollvisionen genom att förbjuda ABS, airbags och bilbälten? Fordonstekniken har ju kommit så långt att förbättringarna i säkerhet går långsammare och långsammare, men jäklar vilken potential det finns i området skapade risker!