Täta kvalité lager?

JockeS

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
Rätt trött på att rengöra och byta lager som inte håller måttet.

Är det SKF som gäller?

På bild har vi originallager från Lapierre som rullat ca 30 mil. Låter mer som ett grustag. Går knappt att snurra på dom

Och nej, högtryckstvätt används inte

Bilagor

• 5170CC82-D588-44C7-9190-1EC10E86DD1A.jpeg
    5170CC82-D588-44C7-9190-1EC10E86DD1A.jpeg
    561.3 KB · Besök: 78

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
Jag testar sedan ett år SKF i mitt BB30 vevlager. Det funkar längre än något annat.
Jag har Endurolager i alla hjul numera. Inget av dessa har gett upp.

Rattnalle

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
I min Orbea har EnduroMAX-lagren faktiskt hållit typ 1,5 år. På DH:n monterade jag billigast möjliga som jag petade i extra fett i istället. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken approach jag tänkt tillämpa framöver..

Täta kvalité lager?
Köpte skf lager till min process när de andra gav upp, hela cykeln kändes styvare än med tidigare lager när dem var nya (de tidigare var rent skräp som kändes glappa när de var nya). Dem har fungerat väldigt bra för mig, då har jag även kört med en högtryckstvätt på dessa utan större problem. Kan absolut vart så att jag bara haft tur men skf har funkat bra för mig.

gustavgo

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
NTN och SKF är väl de som anses ha bäst kvalité. Schaeffler/FAG, Timken, NSK är väl ytterligare några seriösa lagertillverkare. Viktigt att köpa från en seriös återförsäljare eftersom det kryllar av förfalskningar. Sen kommer inte ett kvaliétslager hjälpa om cykeltillverkaren missat i dimensioneringen, vilket tyvärr händer...

Orwar

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
När originallagren (INA-lager, inga noname-kinalager) började kännas kass på förra cykeln efter ett års året runt-användning så bytte jag till SKF-lager med RSH-tätning som ska vara bra för maskiner som högtryckstvättas. Funkade i drygt två år innan det började knaka lite.
Bytte då till likadana igen som också funkade bra i drygt två år. Säger väl inte så mycket mer än att de funkade helt OK för just mig, men jag kommer i alla fall köpa samma sort igen när det är dags att byta lager.

JockeS

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
Fick hjälp av en bekant och nu är det på väg hem Enduro Bearings MAX.
Dessa ska tydligen vara optimala för just svingen mm då det är dubbeltätade lager och mer hållbara för stryk.
Priset var likvärdigt som SKF.

håller tummarna att dessa håller en säsong iaf.

skier

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
jag brukar köpa rostfria lager när jag byter, för min användning verkar det oftast vara rost som dödar lagren, inte att de egentligen nöts ut. Rostfritt är väl egentligen mjukare stål så lite sämre livslängd ur rent lagerperspektiv, men till cyklar tycker jag det funkar bra.

Sen finns ju SKFs variant med en oljefylld polymer istället för fett (https://www.bike24.com/p2283467.html?menu=1000,1868,1927), jag har inte provat själv men där borde ju iaf smörjningen fortsätta fungera trots tvätt, men de kanske rostar ändå.

hovis70

Ny medlem
Täta kvalité lager?
jag brukar köpa rostfria lager när jag byter, för min användning verkar det oftast vara rost som dödar lagren, inte att de egentligen nöts ut. Rostfritt är väl egentligen mjukare stål så lite sämre livslängd ur rent lagerperspektiv, men till cyklar tycker jag det funkar bra.

Sen finns ju SKFs variant med en oljefylld polymer istället för fett (https://www.bike24.com/p2283467.html?menu=1000,1868,1927), jag har inte provat själv men där borde ju iaf smörjningen fortsätta fungera trots tvätt, men de kanske rostar ändå.
Nu har jag testat dessa lager

slide 1 of 1

SKF online på Bikester

MTRX Solid Oil Deep Groove-kullager 30x42x7mm ISO 61806 silver​

Haft stora problem med mina BB30 lager som blir dåliga fort. Dessa har känts bra de första turerna. Helt fria från knak och känns grymt stadiga. Tyvärr hinner jag nog inte lång testa dem då vi går mot mörkare och kallare tider.
I

42Hz

Aktiv medlem
Täta kvalité lager?
Tråkigt men värt att kolla fettmängden i lagren trots ny cykel, inte ens stora märken verkar ha koll på leverantörerna. Min Giant Reign kom med princip torra lager i svingen, en liten plutt fett i varje lager från fabrik.
Kanske fungerar i normla fall men lagren i cykelsvingen ruller inte många varv....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer