Takfäste för trail/am cykel

D i U

Aktiv medlem
Vilket takfäste använder ni för att frakta era trail/am cyklar? Verkar finnas massa olika lösningar bättre å sämre för moderna mtb. Tänker mig kvalite, typ Thule.

etnica

Aktiv medlem
Jag har haft och beror väll på hur stark du är/tung cykel och hur hög bil du har.

Jag föredrar iaf. ställ på dragkrok om man har tillgång till det.

D i U

Aktiv medlem
Tyvärr fick jag inget drag på min kommande v90 förmånsbil så jag får skaffa takhållare istället. Bilen e ju inte jättehög, å jag inte heller jättelång (173), cykeln jag har ligger på runt 13,8.

HenryLee

Medlem
Jag använder också ett Thule ProRide på min bil och tycker det fungerar riktigt bra.
Cykeln väger strax under 14kg men då jag heller inte är speciellt lång så öppnar jag bakdörren och ställer mig på bilens tröskel för att hiva upp cykeln. Funkar för mig =)

EUNE

Medlem
Använder också Thule enligt länk. Jag har en badrumspall från IKEA liggande i bilen för att göra det lite enklare.

Boromir

Medlem

Jalon

Medlem
Thule Proride tycker jag gör jobbet bra! Har både proride 591 och proride 598. Den senare är att föredra då de nya spännena vid hjulen funkar mycket bättre. Oftast används stället med en Trek Fuel Ex 8 2020 på ca 14kg

weldion

Aktiv medlem
Själv så gillar jag modellen där man tar lös framhjulet för att sätta gaffeln i cykelstället. Får ner höjden på cykeln en hel del.
Känns även stabilt och inga problem vid eventuell pyspunka.
På bilden, min Vitus på drygt 14 kg.
1C330A95-FFDC-4F2C-847A-553D6900E0A5.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Själv så gillar jag modellen där man tar lös framhjulet för att sätta gaffeln i cykelstället. Får ner höjden på cykeln en hel del.
Känns även stabilt och inga problem vid eventuell pyspunka.
På bilden, min Vitus på drygt 14 kg.
Håller med, men hur monterar du cyklen med genomgående axel på den?
Jag har Thule Thruride som är jätteenkelt, funkar bra och är inte osnygg på taket utan cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
598 funkade bra med 15kg cykel. Skönt med glastak så att man kan se skiten bara.
Fick tips i annan tråd om att montera den bakåt, ska testa det nästa gång.

Största problemet är att jag fick smuts på bromsarna....

robwrnr

Aktiv medlem
Har ett Proride 598 som fungerar utmärkt men är det någon som vet ett ställ som klarar cyklar med rejäl hjulbas? Fick hem en On-One Hello Dave-ram idag och hjulbasen är 1345 mm. Mycket tveksam till att mitt 598 klarar det.

BuTTuS

Aktiv medlem
2x nån gammal Thule-variant varav det ena med en ful-förlängning för att få plats med min Pole Taiga. Det hade nog blivit på gränsen med Alphan annars också. Remmarna utbytta på båda för att få plats med fatbikes.

IMG_0462.JPG

weldion

Aktiv medlem
Det verkar jobbigt. Thule ThruRide är enkelt att man tar ut hjul och skruva i axlen med cyklen på marken, sätt cyklen på hållaren och stänger klämman.
Upplever det dock inte som jobbigt. Har 4 st sådana ställ, varav 2 st är anpassade för TA.
Nackdelen är väl mer att cykeln inte är låst med TA monterat. Fast lås stoppar väl ingen tjuv.

glitch

Aktiv medlem
Jag använder också ett Thule ProRide på min bil och tycker det fungerar riktigt bra.
Cykeln väger strax under 14kg men då jag heller inte är speciellt lång så öppnar jag bakdörren och ställer mig på bilens tröskel för att hiva upp cykeln. Funkar för mig =)
Samma för mig. Funkar kalas även med moderna långa hojar.

Berk

Aktiv medlem
Upplever det dock inte som jobbigt. Har 4 st sådana ställ, varav 2 st är anpassade för TA.
Nackdelen är väl mer att cykeln inte är låst med TA monterat. Fast lås stoppar väl ingen tjuv.
Med då måste man har dom med TA på utsidan för att man måste skruva i och ut axeln?

Ja, jag låser bara så att ingen kan tar cyklen från taket när jag väntar vid rödljus.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Har ett Proride 598 som fungerar utmärkt men är det någon som vet ett ställ som klarar cyklar med rejäl hjulbas? Fick hem en On-One Hello Dave-ram idag och hjulbasen är 1345 mm. Mycket tveksam till att mitt 598 klarar det.
Min XL Taiga har 1290 hjulbas enl Poles sida, och klarade sig med några cm över efter lite justering.

Edit: det är med 100mm/stel gaffel såg jag just, här med 120mm Mastodon på.
20200805_115618.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer