Tål detta vevlager att rengöras?

lagrave

Medlem
När jag ändå har skruvat isär allting kunde jag ju göra saker ordentligt rena.

1. Tål detta lager (se bilden) att rengöras med varmt vatten och diskmedel? Tänkte först lägga det i blöt några timmar och sedan skrubba med en gammal tandborste. Spontant känns det ju som att de bör tåla vatten rätt bra eftersom det, när de sitter på sin plats, inte är särskilt skyddat.

2. Efter rengöringen, behöver det smörjas in på något sätt? Var och med vad?

Tack!

Uppdatering: det är alltså utsidan jag vill göra rent. Och följaktligen är frågan om att smörja något efteråt begränsad till just utsidan.

IMG_20201026_130630.jpg

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Torka med en trasa. Du lär inte komma åt kullagren med nytt fett.
Men saknar du sysselsättning går det ju med visst tålamod att plocka av tätningsringarna även på de maskinlager som antagligen har använts.
Ett nytt vevlager av denna typ är fö inte särskilt dyrt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Köp ett phil nästa gång...

lagrave

Medlem
Torka med en trasa. Du lär inte komma åt kullagren med nytt fett.
Men saknar du sysselsättning går det ju med visst tålamod att plocka av tätningsringarna även på de maskinlager som antagligen har använts.
Ett nytt vevlager av denna typ är fö inte särskilt dyrt.

Jag var lite otydlig, jag tänkte mest på utsidan.

Bengt-re

Aktiv medlem
Men man behöver väl något fettlösande? Dåligt idé med vanligt handdiskmedel och vatten?
Ta lite fett på trasan och torka rent. Tänk vapenvård med vapenfett. Fett löser fet smuts och mekaniska torkningen gör prylarna väl så rena. Finns ingen mening med någon avfettning där.

Pfaff

Aktiv medlem
Men man behöver väl något fettlösande? Dåligt idé med vanligt handdiskmedel och vatten?

Det är ju inte frågan om roterande delar här utan om, ja som en bult och en mutter som ska kunna skruvas isär igen nångång i framtiden.
Räcker nog långt med att torka ordentligt och fetta sparsamt. Håll diskmedlet i diskhon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer