Tankar om hjul till tempohoj

Mats65

Aktiv medlem
Har precis köpt en tempohoj som jag har tänkt att använda till småtävlingar typ Smack-serien och har tänkt att börja lite med triathlon också.
Med cykeln följde ett par Fulcrum 7 som ju inte är så aero. Sedan tidigare har jag ett par Cosmic Carbone SR. De är med Campa-body, men på temposcykeln sitter det SRAM. Så jag behöver åtminstone köpa ett nytt bakhjul. Har inte lust att betala mer än ca 10000 kr.

Efter mycket velande har jag två huvudalternativ:

1) Köpa ett disc-hjul och använd Cosmic Carbone hjulet fram. Just nu mest sugen på ett sånt här:
http://www.edencycles.com/Citec-Disc-8000-Carbon-Clincher-Rear-Wheel-p/citecdisc8000crw.htm
Det fick toppbetyg i Tours test 11-04. Lätt för att vara disc och hyfsat aero.

2) Köpa ett hjulset med ca 80-90 mm profil. Här funderar jag på Campagnolo Bullet Ultra 80. Campa's hjul brukar vara bra och det fick bra totalbetyg i Tour-test, dock inte i topp vad gäller aerodynamik, men troligen lite bättre än Cosmic Carbone.

Skulle uppskatta kommentarer på ovanstående.
Vilket alternativ är snabbast?
Min egen tanke är att om det är oavgjort vid svaga vindar så är alt.1 att föredra för det funkar även i kraftigare vind medan för alt.2 så får jag då byta till lägre profil.

A

Anders H

Guest
Om cykeln ska låta som en seriös tempocykel så måste du absolut ha diskhjul. Lycka till, vi ses vid Norrsunda i vår!

Mats65

Aktiv medlem
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Alt 3. Byt body på dina Cosmic hjul?

Det är inget alternativ eftersom jag har Campa på min andra cykel. Då byter jag hellre till Campa på tempohojen.

Är det någon som kanske är intresserad av att köpa oanvända SRAM Red bakväxel, framväxel och temporeglage för 10-delat?

Dr.Spoke

Medlem
Mats65 skrev:
-------------------------------------------------------
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alt 3. Byt body på dina Cosmic hjul?
>
>
> Det är inget alternativ eftersom jag har Campa
> på min andra cykel. Då byter jag hellre till
> Campa på tempohojen.
>
> Är det någon som kanske är intresserad av att
> köpa oanvända SRAM Red bakväxel, framväxel och
> temporeglage för 10-delat?

Alt. 3.1: flytta body'n med flytt av hjul. 3-5 minutes jobb med två insex, kan lämna kassette på bodyn, och ypperligt ursäkt att kontrollera/servar frihjul. Kanske som komplement till disk, när den blåsa lite för mycket.

Mats65

Aktiv medlem
För att förtydliga:
Jag har inget emot att skaffa nya hjul men vill att det skall bli bra då.

Störst flexibilitet blir det ju med att köpa hjulset med högprofil. Det som är knäckfrågan är egentligen hur mycket bättre disc är jämfört med högprofil bak. Om det inte gör så stor skillnad så kanske det är viktigare att ha högprofil fram.
Prismässigt så kostar Campa Bullet hjulset bara aningen mer än disc-hjulet.

Fast egentligen har väl Anders H rätt, det är ju disc som gäller för tempo. Får väl hellre köpa högprofil fram senare i fall det blir så att jag kommer att köra mycket tempo.

bllx

Aktiv medlem
Jag skaffade en corimadisk för några månader sen. Hur mycket man tjänar på att byta hjul är ju alltid svårt att säga, men jag lyckades slå mitt PR på en av de lokala tempobanorna med 40s med samma snitteffekt (31:46 till 31:05 på 23.4 km plattplatt bana). Men då vet jag inte om det gamla bakhjulet med 46 mm-profil var så värst aero till att börja med.

Topp