Tappade pedalen - Behöver ny vevarm

Hasse#7

Aktiv medlem
Det finns egentligen bara två sätt att lösa detta. Det första är, ta ur vevpartiet eller lämna hela cykeln, och få i en helicoil. Det andra är ta ur vevpartiet och sätt i ett nytt, lämna eventuellt in det gamla för en reparation med helicoil. Fördelen med helicoil , förutom att det blir helt, är att insatsgängan blir i stål.

Belse

Aktiv medlem
Är det vevarmen som har vanlig högergänga så finns det helicoil på t ex Biltema så då är det busenkelt att fixa, är det den vänstergängade som är trasig så är der nog värre att hitta rätt gänginsats.

jonte987

Aktiv medlem

Annars är det bara att sälja dem skitbilligt till nån som vill fixa dem. Till mig om det är dub

kais01

Aktiv medlem
Pedalen ser alltså prima ut, det var en bit av vevarmens gänga som fastnade i pedalen.

Både den och en annan pedal hamnar på samma ställe när jag skruvar i dem, ingen kommer så att säga längre in än den andra.
ja då har du gjort ditt eget bästa i fulmek-väg. GurraG har säkert kunna presentera dig en mer professionell lösning:)

PH.

Medlem
Uppdatering: Jag löste det! 😎

Skruvade in mina gamla pedaler från fel sida av vevarmen. Det funkade hela vägen in. När jag sen tog ut pedalen kunde jag med en tandborste få bort lite, lite alu ur vevarmen. Tog sen ut pedalen för att skruva in den tappade, nya pedalen från rätt håll. Den kom inte långt in och det var hårt och ojämnt motstånd. Gjorde om samma procedur, dvs stoppade in gammelpedalen från fel håll och fick bort lite till. Efter ett antal omgångar lyckades jag få pedalen att gå hela vägen in i mål. Tog ut, fettade in, skruvade ihop. Happy

Hasse#7

Aktiv medlem

Skruvade in mina gamla pedaler från fel sida av vevarmen. Det funkade hela vägen in. När jag sen tog ut pedalen kunde jag med en tandborste få bort lite, lite alu ur vevarmen. Tog sen ut pedalen för att skruva in den tappade, nya pedalen från rätt håll. Den kom inte långt in och det var hårt och ojämnt motstånd. Gjorde om samma procedur, dvs stoppade in gammelpedalen från fel håll och fick bort lite till. Efter ett antal omgångar lyckades jag få pedalen att gå hela vägen in i mål. Tog ut, fettade in, skruvade ihop. Happy
Minsta lilla det glappar är du körd. Prova den utan att ge dig av alltför långt hemifrån tills du känner dig trygg med att den sitter fast och stadigt.

PH.

Medlem
Synd du fettade in, hade du tagit en skvätt av den elakaste Loctite som du funnit så hade sannolikheten för lyckad reparation ökat. Med rödsprit på gängverktyget, i detta fallet gamla pedalen, så blir snittet mycket renare och snyggare. Rödsprit är praxis vid gängning i Alu.
Mvh
Och andra sidan blir det rätt mycket jobb om jag skulle vilja byta pedalen om den är fastlimmad. Annars skulle det inte vara några problem att ta ut pedalen igen. Var jag tvungen att göra många gånger under monteringen. Iofs är det väl bra att undvika att plocka av de alltför ofta nu.

Rödsprit vid gängning i alu hade jag inte koll på. Nu vet jag! 🙂

Miracle

Aktiv medlem
Jo, men nu ville du ju bevara de gamla gängorna å inte förstöra dem. Med rödsprit hade risken varit stor att du skurit ny gänga å gjort sallad av de ursprungliga, så din metodik var rätt. Även att fetta in gängan var ett korrekt val enligt min erfarenhet. (Väldigt många spinningcyklar)

frid!

Senast ändrad:

Bobslob22

Medlem
Jo, men nu ville du ju bevara de gamla gängorna å inte förstöra dem. Med rödsprit hade risken varit stor att du skurit ny gänga å gjort sallad av de ursprungliga, så din metodik var rätt.
Nej. Börjar man bakifrån från andra ändan så går man i befintlig gänga och kan inte skära ny. Med rödsprit blir det exakt samma gänga som utan fast renare snitt.
Fett på en gänga gör att det infästa ämnet lättare lossnar vi demontering, det är ofta önskvärt men kanske inte just vid en dålig gänga man knapphändigt räddat.

SLI

Medlem

Man ska inte använda fett överhuvudtaget. Det var därför du tappade pedalen från första början. Loctite eller något annat blått gör jobbet, och det är inte omöjligt att lossa förbandet om det skulle behövas i framtiden.

PH.

Medlem
Man ska inte använda fett överhuvudtaget. Det var därför du tappade pedalen från första början. Loctite eller något annat blått gör jobbet, och det är inte omöjligt att lossa förbandet om det skulle behövas i framtiden.
Ok... Är det inte konstigt då att jag (och många med mig) som har fett på gängorna inte tappat pedaler stup i kvarten tidigare?

Hur gör du när du vill ta av de fastlimmade pedalerna utan att skada gängor på vevarm eller pedal?

moros

Aktiv medlem
Eller så gör man helt enkelt så som komponenttillverkaren rekommenderar och så har man förhoppningsvis torrt på fötterna när problem uppstår

1593506768237.png

Hemulen-74

Ny medlem
Har i tiderna gjort gängtappar av ett par gamla pedaler. Man gör ett spår med vinkelslip på bägge sidor av axlarnas gänga i axelns riktning. Fungerar bra som rengörare av gängan. Såklart kan man inte använda dem för att göra en ny gänga.

Aldrig sett det tidigare men en pappa hade fått skruvat in pedalerna på fel sida på sin pojkes BMX. De höll i ca 30min före den ena lossnade. Både vävar och pedaler blev skrot.

Bobslob22

Medlem
Hur gör du när du vill ta av de fastlimmade pedalerna utan att skada gängor på vevarm eller pedal?
Loctite skruvlåsning finns i olika styrkor, vissa bidrar till minska skruvförbands benägenhet skruva upp sig och andra är att betrakta som permanent fastlimning. Man väljer efter önskad effekt.

Mvh

SLI

Medlem
Ok... Är det inte konstigt då att jag (och många med mig) som har fett på gängorna inte tappat pedaler stup i kvarten tidigare?

Det händer nog ibland, men inte "stup i kvarten".

Du ska använda gängsäkring, inte superlim. Loctite har både och.

Eller så gör man helt enkelt så som komponenttillverkaren rekommenderar och så har man förhoppningsvis torrt på fötterna när problem uppstår

Visa bilaga 426672
Jag vet inte om man ska översätta "grease" direkt till smörjfett. Oavsett vilket så tappar ett skruvförband i styrka om man tillsätter friktionsreducerande fett. Jag tror mer på monteringspasta / gängsäkring.

jonte987

Aktiv medlem
Shimano säljer grease och anti seize paste så finns det nån rättvisa i världen så skriver de det de menar.

Eftersom jag inte läser manual för att skruva i pedaler och aldrig har tappat en så använder jag varken loctite eller fett. Utan just anti seize paste.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har använt fett sen 1992 (Kona Explosif) och aldrig tappat en pedal. Däremot har jag varit med om flera pedaler som varit ett h-e att få loss - men inga som jag monterat själv. En pedal åtdragen med lagom moment lossnar inte, fett eller ej.

Däremot finns det andra ställen jag använder loctite på, vanlig blå.

kais01

Aktiv medlem
särskilt gäller det att ha obs på titanaxlade pedaler, de kan ärga fast som tusan.

använder helt självklart fett vid montering av pedaler. gänglåsning betraktar jag här som för 'starkt'. det är däremot jättebra på smalare skruvar, som inte tål samma åtdragning. typexempel bromsskivor.

xyz-saft

Aktiv medlem
Har alltid fett när jag monterat pedaler. Skulle aldrig få för mig att ha på loctite, oavsett sort. Drar man bara fast pedalen så lossnar den inte, däremot har jag satt knogarna i stora klingan mer än en gång när jag har monterat loss pedaler som varit monterade utan fett.

Bobslob22

Medlem
Tror de allra flesta är överens om att gänglåsning inte är nödvändigt på pedal i frisk oskadad gänga. Däremot kan det vara skillnaden mellan fungera och inte fungera i en skadad vevarmgänga där material bevisligen avlägsnats och fått rensas bort från pedalgängan.
Mvh

lådis

Ny medlem
Precis detta hände mig med mina nya One-up pedaler förra året! Jag fick då veta att jag skulle ha haft en bricka mellan vevarmen och pedalen. Hittade ingen lbs som kunde/ville göra en helicoil, det slutade med helt ny drivlina. Så även om du fått det att funka nu kanske detta är värt att kolla upp!

(Jag är en teknisk idiot så kan inte förklara närmare, men det finns ju andra som kan. Tror t o m att det finns en gammal tråd som handlar om detta ...)

PH.

Medlem
Precis detta hände mig med mina nya One-up pedaler förra året! Jag fick då veta att jag skulle ha haft en bricka mellan vevarmen och pedalen. Hittade ingen lbs som kunde/ville göra en helicoil, det slutade med helt ny drivlina. Så även om du fått det att funka nu kanske detta är värt att kolla upp!

(Jag är en teknisk idiot så kan inte förklara närmare, men det finns ju andra som kan. Tror t o m att det finns en gammal tråd som handlar om detta ...)
Det var ju ett märkligt sammanträffande!
Fick du inte med den bricka som skulle användas då? Kommer inte ihåg på rak arm om det följde med någon i paketet eller inte. Sannolikt inte. Har köpt skruvlåsning nu, så kan jag slita ett tag till på nuvarande drivlina.

Berk

Aktiv medlem
Det var ju ett märkligt sammanträffande!
Fick du inte med den bricka som skulle användas då? Kommer inte ihåg på rak arm om det följde med någon i paketet eller inte. Sannolikt inte. Har köpt skruvlåsning nu, så kan jag slita ett tag till på nuvarande drivlina.
På nya cyklar fick jag med bricken i hälften av fallen. På lösa Sram vevparti fick jag med dom. Vet inte hur viktigt brickorna är.

PH.

Medlem
Suck. Köpte gänglåsning häromdagen för att pedalerna inte ska skruva ut sig. Skruvade ut pedalen, gjorde rent överallt med aceton och droppade på låsningsvätskan. När jag sen ska skruva tillbaka spelar det ingen roll hur jag gör, det går inte. Det enda som händer är att det tar stopp och att små delar av gängorna i vevarmen lossnar.
Tanken var god, men jag skulle bara ha låtit pedalen sitta kvar och skruva åt den lite efter varje tur.
Så nu har jag lärt mig en läxa och samtidigt svurit upp årets pott av svordomar
😄😵

Bobslob22

Medlem
Trösta dig med att det ändå inte hade hållt om det var så dåligt med gods kvar i gängan, låter som den satt på nåder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer