Tappat en växel...

SkogsJocke

Ny medlem
Tappat en växel...
Hej,
Har stött på växelproblem... Jag har 11-delat SRAM GX med SRAM NX reglage. Växelföraren är ca ett år gammal, reglaget original sedan cykeln köptes för 3 år sedan.

Växlarna började strula på senaste turen. Inte omöjligt att jag slagit i något men inte självklart heller. Nu när jag försöker ställa in växlarna kan jag bara få 10 lägen att fungera. Jag har tappat en växel... Har försökt ställa in både vajer och ändlägen. Har också bytt växelörat men gör ingen skillnad.

Ska jag tolka detta som att reglaget har gett upp? Eller kan en smäll på växeln orsaka att den beter sig så här? Andra funderingar...

Stort tack!
Joakim

P.R

Ny medlem
Tappat en växel...
Hej,
Har stött på växelproblem... Jag har 11-delat SRAM GX med SRAM NX reglage. Växelföraren är ca ett år gammal, reglaget original sedan cykeln köptes för 3 år sedan.

Växlarna började strula på senaste turen. Inte omöjligt att jag slagit i något men inte självklart heller. Nu när jag försöker ställa in växlarna kan jag bara få 10 lägen att fungera. Jag har tappat en växel... Har försökt ställa in både vajer och ändlägen. Har också bytt växelörat men gör ingen skillnad.

Ska jag tolka detta som att reglaget har gett upp? Eller kan en smäll på växeln orsaka att den beter sig så här? Andra funderingar...

Stort tack!
Joakim
Har du prövat byta vajer o hölje?

DanielS

Aktiv medlem
Tappat en växel...
Vilken växel är det som inte fungerar? Är det någon som hoppas över? Några saker att kolla:

1. kan du få upp kedjan på största drevet?
2. kan du få ner kedjan på minsta drevet
3. Har du 11 lägen i reglaget?
4. Hur är skicket på kedja och kassett?

Även om du bytt växelörat så kan ju själva växelföraren vara sned. Men även om det är problemet så brukar man ju kunna få i alla lägen (även om inte allt hela tiden går helt rent).

Edit: som @P.R skriver vajer och höljen kan ju också ställa till det men i mekställ bör man kunna få i alla lägen även med dålig vajer/hölje.

Berk

Aktiv medlem
Tappat en växel...
När det händer med min sons cykel är växelörat böjd. Stick en insexnyckel i infästningen av bakväxeln och tittar om den är fortfarande rakt. Om inte, böj den rakt med insexnyckeln.

SkogsJocke

Ny medlem
Tappat en växel...
Hej - och tack för svar!

När jag ställer in växeln så att den går som renast är det högsta växeln som inte vill. När jag klickat från lägsta växeln och kommer till den näst högsta finns inget läge kvar, inget sista klick.

Växelörat är det som sagt inte. Har bytt till ett helt nytt och problemet kvarstår.

Till frågorna ovan:

1. Ja, jag kan få upp kedjan på största drevet
2. Ja, jag kan få kedjan till minsta drevet. Men det är där jag upplever problemet, när växeln känns rätt inställd är det högsta växeln som inte fungerar.
3. Lite osäker här men jag upplever att jag saknar ett läge, att det är ett klick som saknas... Men jag har ju aldrig haft det här problemet förut och vet inte om det är något annat som ger upphov till det. Vore retligt att köpa ett nytt reglage och stå kvar med samma problem. Det är lite det jag fiskar efter, om de vanliga felen med en växelförare som fått en smäll el dyl kan ge upphov till ett sådant här problem eller om det mest sannolikt är reglaget som helt enkelt slitits ut.
4. Kassetten är nästan i nyskick och kedjan helt OK.

Vajer och höljen har jag inte bytt. Det skulle säkert vara bra att göra det men känns inte riktigt som det är där det klämmer nu. Har som sagt problemet även när cykeln hänger i mekställ.

Kanske blir att köpa ett nytt reglage helt enkelt...

Per73

Medlem
Tappat en växel...
Hej - och tack för svar!

När jag ställer in växeln så att den går som renast är det högsta växeln som inte vill. När jag klickat från lägsta växeln och kommer till den näst högsta finns inget läge kvar, inget sista klick.

Växelörat är det som sagt inte. Har bytt till ett helt nytt och problemet kvarstår.

Till frågorna ovan:

1. Ja, jag kan få upp kedjan på största drevet
2. Ja, jag kan få kedjan till minsta drevet. Men det är där jag upplever problemet, när växeln känns rätt inställd är det högsta växeln som inte fungerar.
3. Lite osäker här men jag upplever att jag saknar ett läge, att det är ett klick som saknas... Men jag har ju aldrig haft det här problemet förut och vet inte om det är något annat som ger upphov till det. Vore retligt att köpa ett nytt reglage och stå kvar med samma problem. Det är lite det jag fiskar efter, om de vanliga felen med en växelförare som fått en smäll el dyl kan ge upphov till ett sådant här problem eller om det mest sannolikt är reglaget som helt enkelt slitits ut.
4. Kassetten är nästan i nyskick och kedjan helt OK.

Vajer och höljen har jag inte bytt. Det skulle säkert vara bra att göra det men känns inte riktigt som det är där det klämmer nu. Har som sagt problemet även när cykeln hänger i mekställ.

Kanske blir att köpa ett nytt reglage helt enkelt...
Det du beskriver är exakt det som händer när det är dags att byta vajer och hölje. Jag skulle börja där!

ponx

Aktiv medlem
Tappat en växel...
På mina cyklar är det alltid vajer och ibland hölje som skapar problem. Särskilt om det är problem med minsta drevet bak. Vajern kärvar och det blir inte tillräckligt med slack.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer