Tar man någonsin av hakskyddet på Convertible FF?

Fundadores

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en lätt FF. Har blivit sugen på att testa lite endurospår tex i Falun efter Swede Shreds serien. Nu verkade ju de flesta köra med vanlig stighjälm där så FF kanske är overkill, men jag är medelålders, feg och klantig.

Men om man nu skaffar en lätt FF är det någon ide överhuvudtaget att ha avtagbart hakskydd? Tar man av det om man cyklar lite blandat trail o enduro? Valet står mellan Bell Super 3r som inte är DH certad och IXS trigger som är det, men utan avtagbart hakskydd och lättare.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag kör Bell Super DH både i park och på stig. Avtagbart hakskydd är en funktion som jag uppskattar mycket. Men tar aldrig av det när jag är ute och kör, antingen har jag det på eller så lämnar jag det hemma. Innan hade jag en Super 3r och tyckte den var väldigt lätt, luftig och trevlig. Lite känslan av att det blåser på huvudet. Men bytte för jag ville ha lite bättre skydd.

jonte987

Aktiv medlem
Det förekommer men inte ofta. Främst på semester om man ska rulla xc med barnen. När de börjar orka lite längre så blir det kanske mer nytta med det. Skogsmusen kan man klara bra med hakskyddet kvar...

EDIT. Har övervägt att ta av det på skåneleden också för att inte skrämma slag på folk.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag kör Bell Super DH både i park och på stig. Avtagbart hakskydd är en funktion som jag uppskattar mycket. Men tar aldrig av det när jag är ute och kör, antingen har jag det på eller så lämnar jag det hemma. Innan hade jag en Super 3r och tyckte den var väldigt lätt, luftig och trevlig. Lite känslan av att det blåser på huvudet. Men bytte för jag ville ha lite bättre skydd.

Ja då känns det ju som att man lika gärna kan ha en renodlad FF och vid behov en vanlig hjälm i bilen.

nisseson

Aktiv medlem
Ja då känns det ju som att man lika gärna kan ha en renodlad FF och vid behov en vanlig hjälm i bilen.
Hjälm att ha i bilen.
Bilhjalmens_inforande.jpg

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Jag tycker det är väldigt smidigt, har en Bell super 3r, och tar ofta av den nedre delen vid transportcykling/klättring. Brukar sätta fast den på ryggan eller hänga över styret om jag kör utan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja självklart kan man det men då missar man det fina med avtagbart hakskydd - det räcker med en hjälm.

Har man gott om plats och gärna har två hjälmar, kör på det. Själv uppskattar jag som sagt mycket att kunna använda samma hjälm till allt.

Fundadores

Aktiv medlem
Ja självklart kan man det men då missar man det fina med avtagbart hakskydd - det räcker med en hjälm.

Har man gott om plats och gärna har två hjälmar, kör på det. Själv uppskattar jag som sagt mycket att kunna använda samma hjälm till allt.

Jo absolut det är ju smart. De gånger jag åker iväg för den typen av cykling har jag en V90 för mig själv så platsbrist är inte problemet, snarare om man aktivt tar av och på hakskydd när man cyklar. Och det verkar ju lite olika.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tjena!

Hur liten bil har man om man inte får plats med en extra hjälm? 🤔
Åker man någonstans med familjen är det väldigt mycket värt att slippa ha med 2 st hjälmar. Jag har en stor kombi och den packas från golv till tak. Ska jag ha med en till hjälm får någon ha den på sig.

Åker jag själv i lokala cykelparken är det förstås gott om plats i bilen men då behöver jag å andra sidan inte mer än en hjälm ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har en med avtagbart hakskydd, använder det aldrig. Däremot använder jag hjälmen utan hakskyddet ibland.

Jag har iofs ohälsosamt många hjälmar
Poc coron air spin
Tectal spin
Bell super 2r
En bontrager av något slag
509 i coolfiber, det är visserligen en skoterhjälm men lättare än coron så den kan få tjänstgöra vid liftåka också.

Men om jag behöver en FF använder jag en "riktig". Tyckte aldrig att bellen fyllde någon funktion för mig.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag har en med avtagbart hakskydd, använder det aldrig. Däremot använder jag hjälmen utan hakskyddet ibland.

Jag har iofs ohälsosamt många hjälmar
Poc coron air spin
Tectal spin
Bell super 2r
En bontrager av något slag
509 i coolfiber, det är visserligen en skoterhjälm men lättare än coron så den kan få tjänstgöra vid liftåka också.

Men om jag behöver en FF använder jag en "riktig". Tyckte aldrig att bellen fyllde någon funktion för mig.

Nej det är ju alternativet att använda DH-krukan. Känns spontant varmt om man ska trampa runt.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag använder främst min Super 3R som två hjälmar i en där jag kör antingen eller. I skogen kör jag med hakskyddet, även om det såklart blir lite varmare. Hakskyddet är tyvärr rätt stort att knö ner i ryggsäcken så då måste jag ta den "stora". Hade jag transportcyklat långt till skogen kanske det skulle få åka i ryggan.

implor

Aktiv medlem
Jag har en Bell Super DH.

I princip så blir 3 olika scenario.

1. FF vid start och kör så hela turen
2. hakskydd med på väskan men sätts aldrig på
3. hakskydd lämnas hemma.

På varma sommardagar blir det bra drygt vid klättring med FF med så länge det går rimligt fort funkar det vid när det är platt/utför.

Nu på hösten/vintern har jag kört med FF konstant och verkligen gillat att känna den ökade säkerheten.

Håller på att kolla efter en luftigare FF som kanske inte är DH ratad för vanlig stigcykling/enduro. Bell super DH är lite för tung med sina 850gram. Känner av vikten efter 2h stigcykling. Skala av 100-150gram gör nog mycket.

implor

Aktiv medlem
Ska man bara köra Enduro/trail så kika på IXS Trigger FF mips. Bara 600-660gram beroende på storlek.

Fundadores

Aktiv medlem
Lurar också på om man ska slå till. Dock är det ingen panik med rådande snödjup här i Dalarna.

Tar du dig till Dalarna/Falun så finns det även en hel del väldigt roliga stigar i Borlänge.

Bra tips, här i Uppsala är det platt som en pannkaka så åka är jag inställd på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer