Tekniska material och vad är bäst? Nanoflex, PI, Sheld? Perfetto?

Prophet

Aktiv medlem
Hej!
Det finns ju en del nya material på marknaden, Nanoflex, Pearl Izumi PI, och Craft Sheld.

Funkar de och vilken av dem tycker ni är bäst? och då tänker jag främst på arm och benvärmare.

Sedan är det Castelli Perfetto långärmade tröjan/Jackan.
Är den helt vindtät och vad tycker ni om den? Vilken temperatur kör ni med den och vad finns det för alternativ?

Tack!

ani

Medlem
Kör jobbpendling med Perfetto (julklapp till mig själv) sedan i julas. Uppfattar den som helt vindtät och såpass vattenavvisande att det efter en dryg timme i äkta skånskt januaripissregn bara fuktat igenom fläckvis. Jag har hittills testat den ner till kombinationen 0 och 10 m/s med lånmgärmad brynja samt ullmax-tröja under, det var mest kallt om öronen.

Hittills klart nöjd!

Prophet

Aktiv medlem
ani sa:
Kör jobbpendling med Perfetto (julklapp till mig själv) sedan i julas. Uppfattar den som helt vindtät och såpass vattenavvisande att det efter en dryg timme i äkta skånskt januaripissregn bara fuktat igenom fläckvis. Jag har hittills testat den ner till kombinationen 0 och 10 m/s med lånmgärmad brynja samt ullmax-tröja under, det var mest kallt om öronen.

Hittills klart nöjd!
Det låter lovande. Har du en storlek som är tajt?

Nanoflex fanns (finns) ett stål som heter från Sandvik. Extremt motståndskraftigt mot utmattning :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Perfetto är mycket bra. Jag har nästan slutat att använda jackorna. Den är (upplevs vara) i stort sätt helt vind och vattentät - med tunn merinoulls tröja under fungerar den ner till någon minus. Med armvärmare under ner till någon plus och ren ner till kanske 5-7 plus. Blir det varmare så kan man öppna upp för ventilation och få den att fungera till kanske 15-17. Varmare än så föredrar jag kortärmat.

Mycket bra plagg enligt mig. Bra ryggfickor. Jag kör upp en storlek gentemot min normala storlek - blev bra fit.

ani

Medlem
Prophet sa:
ani sa:

Hittills klart nöjd!
Det låter lovande. Har du en storlek som är tajt?
Japp. Kör M vilket är en storlek upp mot vad jag brukar men ändå ordentligt tajt med underställ under. Jag mäter då 172 cm och ca 71 kg, kör lite för mycket kajak och rullskidor för att ha cyklistarmar/bröstkorg.

Prophet

Aktiv medlem

Prophet

Aktiv medlem
Men är det ingen som har erfarenhet av de där lyckra tygen med vind och vattenavstötande funktion?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är perfetto fortfarande grejen om man vill ha en vindtät tröja?
Är den vindtät på armarna med?

kais01

Aktiv medlem
har inte en perfetto, men däremot en annan jacka 7mesh resistance som har ett liknande gore windstopper membran.

kan bara intyga att detta material är ett luftigt och faktiskt svettfritt alternativ som är riktigt bra mot regn. inte hundra procent, men tillräckligt för ett par timmars regncykling.

och förstås även ett bra vindskydd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer