Tekniska träningstillbehör

Conradzon

Ny medlem
Är medioker cyklist men vill förbättra den delen av min träning (ffa mtb) och beslutat mig för att byta upp mig från min 12 år gamla hardtail till en heldämpad Specialized Epic EVO Comp och tänkte samtidigt införskaffa cykeldator, pulsband mm (som även MÅSTE fungera till längdskidåkning och gärna all annan träning såklart, även Skierg inomhus). Kikat på bekantas Garmin-utrustning och imponeras över hur klockan kan läsa hur stressigt det varit på jobbet, hur du sovit mm mm och rekommenderar då "rätt" träningspass för dig.
Butiken saluför nu endast Wahoo, vad säger ni som kan detta om det märket?

Det jag ska köpa är klocka, bälte och cykeldator. Kanske kadens- och fart sensor men är ev överkurs för mig. Tips och råd mottages tacksamt då det inte är billiga grejer och man vill köpa rätt :)

jonte987

Aktiv medlem
Sen funkar väl pulsband med det mesta men bra att ta ett med både ant+ och dubbla bt. Rätt som det är vill man logga på klockan och ändå se pulsen på erg

nieves

Aktiv medlem
Klocka ersätter väl dator ganska väl? Sen med pulsband för bättre noggrannhet, ska man navigera så kanske ngt att fästa på styret.

d_anders

Aktiv medlem
Fartsensor klarar man sig utan om man kan leva med nonsesvärden när man kör genom bokskog t ex. Kadenssensor är onödigt i och med att du ändå snart kommer att köpa effektmätare. Vill du ha korrekt puls när du cyklar så behövs nog ett pulsband.

K

Aktiv medlem
Jag tycker Garmin Connect är bra, skaffar du senare cykeldator, klocka etc… så vill du ha en och samma plattform.

Jag körde Stages Dashboard som dator, en Garmin Marq klocka och pulsband från Wahoo ett tag.
Pulsbandet är egalt - de är kompatibla. Men det blev rätt bökigt med synk för att få datorn att prata med Garmin Connect/Strava och inomhus loggar jag med klockan som då bara ska synka vissa pass…

Idag kör jag Garmin på allt utom pulsband.

Keep it simple med en plattform/ekosystem är mitt tips.

Har ingen erfarenhet av Wahoo klocka själv men de jag känner som köpte deras klocka har idag en Garmin på armen.

Conradzon

Ny medlem
Tack för svaren och tipset om Dcrainmaker, enligt honom är Wahoo inte det jag ska ha vad jag kunde utläsa... Får nog bli Garmin ändå!

HåkanC

Aktiv medlem
beslutat mig för att byta upp mig
...
tänkte samtidigt införskaffa cykeldator, pulsband mm (som även MÅSTE fungera till längdskidåkning och gärna all annan träning såklart, även Skierg inomhus). Kikat på bekantas Garmin-utrustning och imponeras över hur klockan kan läsa hur stressigt det varit på jobbet, hur du sovit mm mm och rekommenderar då "rätt" träningspass för dig.
...
Det jag ska köpa är klocka, bälte och cykeldator.
Det verkar då som om det för dig är bästa att lägga krutet på en klocka och att det gärna bör vara en Garmin,
i början är det alltid en hel del att lära sig och även om det finns bra instruktioner online är det ju enklare om du kan fråga dina kompisar
Jag har tidigare tipsat om Garmin Forerunner 645 för 1.575 SEK, men även om den fungerar bra och det är ett riktigt bra pris, är det en äldre nu utgången modell. Garmin är dessutom inne i ett generationsskifte vad gäller själva GPS-mottagaren, de senast har multiband vilket ffa ger större noggrannhet, bästa köpet bland de nya klockorna verkar Forerunner 255 från 3.427 SEK vara. Ray (DC Rainmaker) har skrivit(testat) dessa + många fler + kolla även vad dina kompisar använder.
Samma pulsband som funkar till Garmins Edge cykelGPSer funkar även till FR645 och (antar jag) FR255. Den inbyggda pulssensorn i GPS-klockorna funkar ofta dåligt vid träning.

Vill gärna kunna navigera, ladda in slingor från andra mm då det ibland är svårt att "sy ihop" slingor i området
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår särskilt i skogen
Om du använder träningsfunktionerna i din GPS-klocka tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett bra och prisvärt val för just navigering.
Eller varför inte en beg Edge 1000 för 1.000 SEK. Edge 1000 och Edge Explore har likadana skärmar.
(Inte min annons, jag vet inte ens vem säljaren är)

s

Aktiv medlem
Jag tycker det är smidigt med en klocka som kan logga alla typer av aktiviteter och även ger dygnskoll på vilopuls m.m.. Har en Forerunner 245 ständigt på armen och för cykling kompletterar jag med en gammal Edge 810 på styret. Den duger för en enkel kartöverblick och få lite mätvärden lätt tillgängliga under cyklingen men träningslogg tar jag enbart från klockan.
Är man mer seriös vill man förmodligen ha en modernare cykeldator med fler finesser men jag tror ändå på konceptet med en klocka som loggar hela dygnet och en cykeldator som komplement på rundorna.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Vill gärna kunna navigera, ladda in slingor från andra mm då det ibland är svårt att "sy ihop" slingor i området
Nu vet jag inte vad du har för budget men Edge 1030 Plus har precis ersatts av 1040 Plus.
Jag vill nog påstå att 1030 plus har allt man behöver och mycket mer som vanlig cyklist.
Håll lite koll på om den kommer på utförsäljning.
Själv valde jag 1030 Plus pga stor skärm vilket iaf jag vill ha vid navigering.
Resten av alla funktioner ser jag som bonus.

Batavus

Aktiv medlem
Provade bara några gånger med pulsband över bröstet, till min Polarklocka: Tyckte bara det var bökigt. Om det funkar på andra mottagare kan du gärna få mitt.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Provade bara några gånger med pulsband över bröstet, till min Polarklocka: Tyckte bara det var bökigt. Om det funkar på andra mottagare kan du gärna få mitt.
Om det är ett polarband funkar det med allt som kan prata blåtand och ant+
Polar är väl f.ö bland de bästa om inte det bästa pulsbandet.

glitch

Aktiv medlem
Jag hade satsat på att separera cykel från övrig sport om du ska ha den för navigation också. De "enkla" klockorna är grymt kompetenta numera och sen kan du köra t.ex. en Edge Explore som cykeldator / för navi.
Men sen beror mycket på din budget. Finns också många klipp man kan göra på bättre begagnat om man inte alltid villhöver det senaste :)

Conradzon

Ny medlem
Tack för input, blir kanske inte det optimala men går på linjen att separera cykeldatorn från övrig träning och skaffar en Wahoo cykeldator+pulsband för navigation ffa. Sen blir det nog en Garminklocka av någon typ för att mäta all träning, året om...

Fredrik Å

Aktiv medlem
Tack för input, blir kanske inte det optimala men går på linjen att separera cykeldatorn från övrig träning och skaffar en Wahoo cykeldator+pulsband för navigation ffa. Sen blir det nog en Garminklocka av någon typ för att mäta all träning, året om...
Jag skulle välja ett ekosystem och inte två .
Det blir alltid minsta gemensamma nämnare när man kombinerar olika tillverkare.

NLC

Aktiv medlem
Tänk på att FR-klockorna för löpning (och inte XT/Triathlon) brukar sakna stöd för att logga effekt - bäst att läsa på innan mao

Fredrik Å

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag körde med Polar som cykeldator och Garmin som klocka.
Numera har jag bara Garmin för att få allt på samma ställe och slippa hamn i app och synkträsket.

Conradzon

Ny medlem
Låter klokt att köra samma "system" rakt igenom, anledningen att jag tvekar är att själva affären på Wahoo blir extremt mycket bättre. Därigenom funderar jag ändå på att kanske köra Wahoo som ren cykeldator (för ffa navigation) och sen skaffa en bra Garmin-klocka (då det ändå verkar vara den bästa om man håller på med flera sporter) för all träningslogg och koppling mot app. Kan detta fungera vettigt tro?

HåkanC

Aktiv medlem
Tänk på att FR-klockorna för löpning (och inte XT/Triathlon) brukar sakna stöd för att logga effekt - bäst att läsa på innan mao
Det skall finnas möjlighet att åtminstone visa effekt på klockan och i Garmin Connect
Enl Ray skall det finnas en IQ App för att visa ANT+-effektmätare (på alla klockor som klarar IQ Appar) men den skall även ha en del begränsningar. Kan kanske vara intressant att kolla upp åtminstone

Freddie L

Aktiv medlem
Låter klokt att köra samma "system" rakt igenom, anledningen att jag tvekar är att själva affären på Wahoo blir extremt mycket bättre. Därigenom funderar jag ändå på att kanske köra Wahoo som ren cykeldator (för ffa navigation) och sen skaffa en bra Garmin-klocka (då det ändå verkar vara den bästa om man håller på med flera sporter) för all träningslogg och koppling mot app. Kan detta fungera vettigt tro?
Jag är Wahoo-nörd, och har en stark aversion mot allt det står Garmin på.

Eftersom du ska ha en klocka är du nästan tvingad att välja en Garmin (Wahoos är inte tillräckligt bra ännu). Och då hade jag valt en Garmin-dator också för att ha allt på samma webbsida (Wahoo har en riktig app).

En workaround är att du skaffar en tredje app eller hemsida som loggar allt från dina olika apparater oavsett fabrikat, som ett paraply typ. Ett bra exempel där är Strava (eller typ Golden Chetah eller vad den heter/hette).

Och en parantes, om du har fått en ”fantastisk deal” på en Wahoo Roam är det för att alla väntar på den nya. Den gamla är, ärligt talat, rätt långt efter Garmins enheter. Det enda jag skulle köpa från Wahoo i dagsläget är den nyaste Bolten, och det oavsett hur stora rabatter jag får.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag är Wahoo-nörd, och har en stark aversion mot allt det står Garmin på.

Eftersom du ska ha en klocka är du nästan tvingad att välja en Garmin (Wahoos är inte tillräckligt bra ännu). Och då hade jag valt en Garmin-dator också för att ha allt på samma webbsida (Wahoo har en riktig app).

En workaround är att du skaffar en tredje app eller hemsida som loggar allt från dina olika apparater oavsett fabrikat, som ett paraply typ. Ett bra exempel där är Strava (eller typ Golden Chetah eller vad den heter/hette).

Och en parantes, om du har fått en ”fantastisk deal” på en Wahoo Roam är det för att alla väntar på den nya. Den gamla är, ärligt talat, rätt långt efter Garmins enheter. Det enda jag skulle köpa från Wahoo i dagsläget är den nyaste Bolten, och det oavsett hur stora rabatter jag får.
Jag använde Strava som samlingsapp men det blir "yxigt"
Det är säkert inget fel på Wahoo på samma sätt som min Polar dög till.

Liknande trådar

Topp