Temperaturändring

Pqz

Medlem
Har funderat på om växelwire blir märkbart kortare utomhus i kyla. Tycker ofta att växlar beter sig på vintern, även vid torrt väglag. Gäller både utanpåliggande och navväxel.

ejma

Aktiv medlem
Om luftfuktigheten är hög i garaget kanske kondens kan skapa fukt i rör etc som leder till rost eller annan oxidation. Har dock aldrig hört talas om att någon lagt märke till detta problem.

HåkanC

Aktiv medlem
Ett mer vanligt förekommande problem är att man behöver pumpa däcken, om man har cykeln förvarad i t.ex. 22 grader inne med lagom däcktryck, och sen sticker ut i t.ex. minus 15 grader och cyklar...
Det beror på hur noggrann du är med trycket och är enkelt att räkna ut mha allmänna gaslagen: p V = n R T
där
p = gasens tryck (i Pa)
V = gasens volym (i m3)
n = substansmängd eller molantal (i mol)
R = gaskonstanten (8,3145 J/(mol⋅K) )

Där ser man att skillnaden i tryck är den samma som skillnaden i absolut temperatur
22 C = 295 K
-15 C = 258 K
Det ger: 258/295 => ~12,5% lägre tryck
Dvs pumpar man inne i 22 grader till 5 Bar, och sen sticker ut i minus 15 grader sjunker trycket till ~4,4 Bar
Inte en tillräckligt stor skillnad för mig att bry mig om åtminstone

TS
Har du bil? För en bilmotors temperatur ändras både mer och snabbare än hos din cykel när du tar den inifrån en normal inomhustemperatur ut till minus
Dvs du behöver inte oroa dig om metallen, däremot kan annat påverkas, tex blir plast styvt och fett trögt,
det och annat kan påverka sådant som växlingar o säkert annat.

/Håkan

Larsifer

Medlem
Med bilar brukar det anses vara dåligt att vintertid regelbundet parkera i varmgarage. Man kör omkring och samlar upp snö och vatten på bilen. Sen in i garage där den lufttorkar och utsatt metall oxiderar. Kan vara bättre med carport. Med cykel har jag upplevt samma problem med snömodd på t ex drivlinan och förvaring över natten i varmt förråd. Självklart kan man motverka problemet genom att borsta av hojen och torka rent med våtservetter varje kväll samt ofta ta hand om drivlinan..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer