Testa hybridcyklar innan köp?

jojosurf

Medlem
Jag funderar på att köpa en hypbrid cykel mest för att pendla med jobbet och ibland träna med.

De cyklar jag tittat på är
Nishiki PRO Air
Nishiki SLD
Specialized Sirrus 3.0
Specialized Sirrus Men Sport

Är det något mer cykel jag borde titta på?

Det verkar vara svårt att hitta en ställe där man kan testa innan köp.
Törs man bara beställa på nätet och få hem det utan att ha testat?
Jag är 183 och ska ha storlek L / 55 / 22” på cykel.

Vilken av dom skulle ni välja?

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en hypbrid cykel mest för att pendla med jobbet och ibland träna med.

De cyklar jag tittat på är
Nishiki PRO Air
Nishiki SLD
Specialized Sirrus 3.0
Specialized Sirrus Men Sport

Är det något mer cykel jag borde titta på?

Det verkar vara svårt att hitta en ställe där man kan testa innan köp.
Törs man bara beställa på nätet och få hem det utan att ha testat?
Jag är 183 och ska ha storlek L / 55 / 22” på cykel.

Vilken av dom skulle ni välja?
Det kan ju vara en idé att tala om var du bor ifall du vill ha reda på ställen där man kan testa cyklar.

Det är alltid bra att testa naturligtvis, alt läsa på ordentligt innan köp online.

jojosurf

Medlem
Jag bor i Stockholm. Sträcka är på ca 1,3 mil enkel till jobbet så det blir 2,6 mil dagligen.
Gärna hela året. När det är som värst med väder så tar jag nog tåget. :-)

Underlag är nästan bara asfalt och en bit grusväg som jag passerar dagligen. (valhallavägen)

Budget upp till 15.000 (ink stänkskärmar och pakethållare som kan köpas i efterhand)

jojosurf

Medlem
Jag har nu mailat runt till butiker och frågat efter dessa cyklar om man skulle kunna få testa hos dem.
Får se vad de svarar. Var hos Sportson Södermalm och de har ingen Specialized cyklar där och inte heller Pro Air där just nu. Den kommer i April. Lite för sent för mig. Vill gärna skaffa snart som möjligt när jag bestämt vilken cykel det blir.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tyvärr har jag inga kontakter på ostkusten. Men det borde ju inte vara omöjligt att hitta några butiker där man kan testa cyklar i Sthlm?

DarkMatter

Aktiv medlem
Hos Sigge Cykel i Vällingby kan man prova att rulla runt i butiken. Tror dock de inte har de modeller (eller märken) som du listat.

Edit: Hade fel, verkar ha Nishiki.

Pfaff

Aktiv medlem
Då jag köpte min dedicerade pendelcykel för (en del...) år sedan köpte jag den hos Länna Sport. Då gick det hur bra som helst att testa cykeln även utomhus. Lämnade antagligen körkortet som säkerhet.

jojosurf

Medlem
Tack alla för tips! Jag kommer att testa cyklar innan jag köper.
Det är bara att åka till olika affärer och testa. 👌

andersson.n

Aktiv medlem
Har du lyckats få hjälp där?
Här försökt att handla där flertalet gånger men mer ignorant personal går nog inte att hitta
Jag har blandade erfarenheter. Min sambo köpte cykel där förra våren och det var fullständigt kaos: Svårt att få service, leveransen dröjde tills det visade sig att hojen hade stått i källaren länge, och säkert tusen andra småsaker som jag har förträngt. Vissa verkstadsarbeten hade kanske kunnat vara utförda bättre, men om nåt varit sådär har de å andra sidan alltid löst det perfekt efter att man på ett trevligt sätt påpekat det. Shit happens men då fixar man det, inga konstigheter.

När jag var där förra veckan fick jag riktigt bra service. Tror på enkla förklaringar: Jag kom under lågsäsong på vardagkväll nu i denna coronavinter när folk slutat vara i affärer, de sa att det hade varit typ totalt 10 pers i butiken under hela den dagen. Min sambo köpte istället förra våren när hela Sverige skulle vårhandla en coronacykel. De verkade överbelastade och superstressade då.

Det är nog helt enkelt väldigt svårt att driva en så pass stor cykelbutik vars målgrupp är en blandning av folk som vill ha en okej cykel och entusiaster. Entusiasterna förväntar sig väldigt hög personlig service, men det känns inte helt kompatibelt med idén att serva många för konkurrenskraftiga priser. Min uppfattning av exempelvis Cykelcity är istället att de är mycket mer inriktade på entusiasten (alternativt de som bor i stan och har en tjockare plånbok) eller till och med tävlingscyklisten: Bättre service, större kunnande, men också ett mer premiumbetonat sortiment med tillhörande prislapp.

Jag skulle både handla och lämna in min hoj för service igen på Cykloteket. Jag skulle vara redo på ett visst kaos under våren. Men om pengar inte var någon begränsning skulle jag välja Cykelcity eller annan entusiast-LBS.

Absolut att du ska åka och testa. Scs i Stockholm borde väl ha modeller att testa kan man tycka? "finns i butikslager" säger hemsidan men sen om det innebär att de står redo för test ska jag låta vara osagt.. Jag själv kör sirrus på pendlingshojen (dock X-varianten) och är nöjd. 180 cm och kör M.

Majbjörn

Medlem
Absolut att du ska åka och testa. Scs i Stockholm borde väl ha modeller att testa kan man tycka? "finns i butikslager" säger hemsidan men sen om det innebär att de står redo för test ska jag låta vara osagt.. Jag själv kör sirrus på pendlingshojen (dock X-varianten) och är nöjd. 180 cm och kör M.
Ber om ursäkt för trådkapningen men måste få fråga.
Jag är mycket intresserad av att köpa en sirrus x för pendling i Sthlm samt lite äventyr på grus/ finare skogsstig.Känns hojen kapabel för det eller är det en ren gatucykel?

Ber om ursäkt för trådkapningen men måste få fråga.
Jag är mycket intresserad av att köpa en sirrus x för pendling i Sthlm samt lite äventyr på grus/ finare skogsstig.Känns hojen kapabel för det eller är det en ren gatucykel?
Det känns som att den ska fixa det. Dock så har jag aldrig testat grus/skogsstig utan enbart cyklat på snö hittills, mestadels hårpackat så kan inte svära på hur den upplevs när det blir lite stökigare. Lite beroende på hur långt/hur pass kuperat så hade jag nog dock valt åtminstone 3.0 för att få lite bredare utväxling. Jag köpte 2.0 då jag egentligen bara ville ha enklast möjliga att ta mig till och från jobbet med, samt att jag vill kunna lämna den utanför mataffären etc. utan att behöva vara orolig för stöld. För den pendling jag har så funkar det med 1x8, men då är det också väldigt platt de 7,5 km jag har till jobbet. Vid mer kuperat och lite längre utflykter så hade jag som sagt velat ha några fler växlar att välja mellan :)

Har en Nishiki PRO Air som jag är nöjd med som hybrid. Kört med både slicks, "CX"-däck o nu dubbat. Bor i gbg så lite långt att åka för att prova..
Provade runt en hel del innan bl.a. Nishiki SLD vid samma tillfälle som Pro Air och tyckte mkt bättre om Pro Air:en.

Majbjörn

Medlem
Det känns som att den ska fixa det. Dock så har jag aldrig testat grus/skogsstig utan enbart cyklat på snö hittills, mestadels hårpackat så kan inte svära på hur den upplevs när det blir lite stökigare. Lite beroende på hur långt/hur pass kuperat så hade jag nog dock valt åtminstone 3.0 för att få lite bredare utväxling. Jag köpte 2.0 då jag egentligen bara ville ha enklast möjliga att ta mig till och från jobbet med, samt att jag vill kunna lämna den utanför mataffären etc. utan att behöva vara orolig för stöld. För den pendling jag har så funkar det med 1x8, men då är det också väldigt platt de 7,5 km jag har till jobbet. Vid mer kuperat och lite längre utflykter så hade jag som sagt velat ha några fler växlar att välja mellan :)
Låter bra, det är 3an jag kikat på.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Behöver du lägga dig strax under 12000? Jag är jävligt nöjd med min Crescent Zetta som jag tog på bruttolöneavdrag från jobbet, men som bör kosta runt 8000 i fysisk butik.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer