Testa på flats, rekommendationer och tips önskas

theBrand

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Här ska det inte finnas någon autismspektrumskam. Era kvalitetssystem är en fjäder i hatten!
Jag tror inte jag har träffat någon med autismspektrumdiagnos som skäms över den, varför skulle någon göra det?

(Däremot verkar de flesta få kämpa ganska hårt för att klara av vardagen och de är nog inte hjälpa av att bli karikatyriserade.)

jofahjalm

Aktiv medlem
Det brukar vara som så att om man har en autismspektrumdiagnos så har man fått en sådan genom att man själv eller kanske t.ex. föräldrarna har kontakt vården. Ofta så är sådant kopplat till sociala problem. Då kan den drabbad uppleva skam kring detta. Det är naturligtvis onödigt och förvärrar bara situationen, men ganska vanligt och inte så svårt att förstå.

liveforthis

Aktiv medlem
Körde själv stamp 7 innan men efter att axeln gick av . Så testade jag ett par chromag synth pedaler och är mycket nöjd med dom än så länge. Kör med oneal plattdojor och även med 2fo 2.0.

Gillei

Medlem
jofahjalm sa:
Det brukar vara som så att om man har en autismspektrumdiagnos så har man fått en sådan genom att man själv eller kanske t.ex. föräldrarna har kontakt vården. Ofta så är sådant kopplat till sociala problem. Då kan den drabbad uppleva skam kring detta. Det är naturligtvis onödigt och förvärrar bara situationen, men ganska vanligt och inte så svårt att förstå.

Väldigt OT men av min personliga erfarenhet genom familjemedlemmar så vill jag nyansera lite. En annan sida av det är att en person som alltid känt sig annorlunda, utan att förstå varför, äntligen får en förklaring till varför och hur man ska hantera det.

Sen finns det ju givetvis folk som skäms också, plus att det ena inte måste utesluta det andra. Jag skulle dock argumentera för att få diagnosen på det stora hela är något positivt för en persons utveckling.

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
Skor - Freerider Pro, det där Pro:et gör mycket för tåligheten mot väta.

Pedaler: Oneup plastpedaler, blir perfekta när man hunnit dunka i dem några gånger så inte piggar greppar fullt så bra som nya.
Pro har också väldigt smal passform och en mindre greppig sula än vanliga Freerider eller Contact.

Jag har rätt breda fötter, de är som vilka Bike dojor som helst. US10 / EU44.
Så smala skulle jag verkligen inte säga att de är. Vinner alla flatstester.
Givet att de vinner varenda test och alla andra jämförs med deras grepp som ingen matchar skulle jag inte vara orolig för greppet :)
Lite alternativ:
https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-mountain-bike-shoes-322000
Jag provade Pro, Contact och Freerider samtidigt när jag handlade senast och Pro satt väldigt trångt på mina breda fötter i samma storlek som de andra. Men ryktet säger att Contact fått samma smala läst sedan dess.

Min egen erfarenhet är att de är mindre greppiga. Har också läst det i flera recensioner. Men skon kanske är omgjord senast två åren.

Jag hade impact vxi innan, de var något rymligare men smala skulle jag inte kalla Pro. Mina är nog ca.2 år gamla.
Sidi, Northwave, vissa Shimano spd skulle jag kalla smala :)
Greppmässigt har jag inte testat Contact/ Freerider, mem vad jag läst är de mjukare i sulan vilket om inte annat bidrar till känslan av bättre grepp då skon formar sig mer efter pedalen.
Mina fötter kallar de flesta skor för smala :-) Freerider och Contact funkar bra. Pro är märkbart smalare iaf om än kanske inte smala som en traditionell landsvägssko.

Det mjukare gummit suger fast skruvarna bättre. Sen om det är signifikant eller inte låter jag vara osagt. Känslan finns där. Brukar om något ha problemet att det krävs en rätt skriv handling att positionera om foten.

Kört Contact och har nu Pro, tyckte Contact hade skönare grepp men själva skon på Pro är bättre (ja dom är smalare men jag har smala fötter), blir nog Contact nästa gång det är dags för nya skor men det dröjer nog några år igen så kanske kommit något nytt att prova.

zinkpasta

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Vilken inspirationstråd. Jag kör samma på mitt bibliotek då jag tröttnade på att köpa böcker jag redan hade men på cykelprylar....

Ah, ja, hade nog hamnat där jag med om jag inte nu till 90% gått över till e-läsare. Där är problemet snarare att det är alldeles för enkelt att börja på en ny bok, så nu läser jag ~7 böcker parallellt..

Raggamuffin sa:
Hur är det uppbyggt? Vilka sheets mm, tanten ska på utbildning i dagarna tre, har några håltimmar :)

Nu är jag på jobbet och minns inte flikar och rubriker exakt, kan återkomma ikväll. Men från minnet, typ:
- Drivlina
- Styren, handtag, styrstammar
- Fälgar/hjul
- Sadlar, (sänk)stolpar
- Verktyg
- Reservdelar (typ vilka lager krävs för ibis-svingen, vilka krävs till nav, vilka bromsklossar..)
- Misstänkta kommunister på happyride
- Misstänkta elcyklister på happyride
- Vem är Örj*n L*x?
..

zinkpasta

Aktiv medlem
Gillei sa:
Detta är helt underbart! Känns dock som att det skulle behövas en "skick" kolumn?

Vid behov skriver jag nåt om skick i "övrig info"-kolumnen, gäller väl främst slitna däck men även om jag plundrat nån bakväxel på nån del eller liknande.

Gillei sa:
Önskar att jag hade så mycket cykelprylar att excel behövdes... Men sen jag tog examen i somras har det minst sagt regnat in paket så jag är nog snart där!

Ja, att gå från en högst begränsad studentinkomst till ett någorlunda välbetalt jobb har inte varit bra för min samlarmani iaf. ;-)

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
1. DMR Vault tycker jag är trevliga. Rätt stora och med en bra form mot sulan. Har för mig att någon klagat om hållbarhet men det är inget jag märkt ngt av.
2 Gillar du att köpa grejer är det finfint att gå över till plattisar. 5-10 är väl greppigast och bäst men iaf mina freerider brukar spricka upp i sulan rätt fort.

Raggamuffin

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Raggamuffin sa:
Vilken inspirationstråd. Jag kör samma på mitt bibliotek då jag tröttnade på att köpa böcker jag redan hade men på cykelprylar....

Ah, ja, hade nog hamnat där jag med om jag inte nu till 90% gått över till e-läsare. Där är problemet snarare att det är alldeles för enkelt att börja på en ny bok, så nu läser jag ~7 böcker parallellt..

Raggamuffin sa:
Hur är det uppbyggt? Vilka sheets mm, tanten ska på utbildning i dagarna tre, har några håltimmar :)

Nu är jag på jobbet och minns inte flikar och rubriker exakt, kan återkomma ikväll. Men från minnet, typ:
- Drivlina
- Styren, handtag, styrstammar
- Fälgar/hjul
- Sadlar, (sänk)stolpar
- Verktyg
- Reservdelar (typ vilka lager krävs för ibis-svingen, vilka krävs till nav, vilka bromsklossar..)
- Misstänkta kommunister på happyride
- Misstänkta elcyklister på happyride
- Vem är Örj*n L*x?
..

Första dagen efter ledigheten idag och inte ska arbetsgivaren få ut mycket av denna dag - jag har redan påbörjat mitt:

- Cyklar
- Drivlina
- Hjul/däck
- Cockpit
- Misstänkta XC-svetto på happy
- Hope-fanatiker
- Antal ramar Jofa knäckt.
- Gafflar
- Pedaler

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur ska man då få uppleva glädjen i att hitta ett par extra däck man hade glömt bort för att de låg i fel bra-att-ha-låda?

Gillei

Medlem
zinkpasta sa:
Gillei sa:
Önskar att jag hade så mycket cykelprylar att excel behövdes... Men sen jag tog examen i somras har det minst sagt regnat in paket så jag är nog snart där!

Ja, att gå från en högst begränsad studentinkomst till ett någorlunda välbetalt jobb har inte varit bra för min samlarmani iaf. ;-)

Ja, minst sagt!

Varje dag man inte väntar på ett paket känns fel...

yonsson

Aktiv medlem
Jag kör UpeUp Composite i kombination med 5 10 Freerider Pro eller 5 10 Freerider EPD Mid beroende på väder. PRO är kanon när det är varmare ute men de tar in vatten ganska snabbt och blir lätt kalla. EPS Mid funkar mycket bättre för min smak, förutom att de i princip är vattentäta så ger de bättre stöd för vristen vilket jag gillar.

Tycker inte skorna är så jäkla smala faktiskt, fick dock gå ner i storlek. Kan tipsa om att beställa flera storlekar på Adidas hemsida och returnera de som inte passar (fri frakt och retur) om du inte kan prova olika storlekar i butik. Tror jag landade på US10 och har US11 på Nike.

Vad gäller pedaler så jämför lite olika storlekar. Har du stora eller små fötter så är det ju bra med en stor/liten kontaktyta. Vissa mått är dock missvisande, om du exempelvis kollar på Kona WahWah så har de lika stor trampyta som OneUps trots mycket större mått, på Konan ligger kontaktytorna förskjutna likt ett parallellogram.

zinkpasta

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Hur ska man då få uppleva glädjen i att hitta ett par extra däck man hade glömt bort för att de låg i fel bra-att-ha-låda?

Man får väga det mot hur less man blir när man letat i De Viktiga Lådorna På Vinden i nån timme efter en sadelstolpeshim för att sedan ge upp, och senare hitta den i Ena Viktiga Lådan Under Sängen..

Rattnalle

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Rattnalle sa:

Man får väga det mot hur less man blir när man letat i De Viktiga Lådorna På Vinden i nån timme efter en sadelstolpeshim för att sedan ge upp, och senare hitta den i Ena Viktiga Lådan Under Sängen..
Jag äger för lite prylar helt enkelt. Det där är ett ganska litet problem :-)
Till exempel bara ett par spd och ett par plattisar.

Rattnalle

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Jag trodde att det som gällde var:
Antal cyklar man ska ha: n+1
Antal pedaler man ska ha: (n+2)*2
Orka. :-P

Jag mättar bevisligen rätt snabbt behovet av prylar och lägger pengarna på att åka och cykla istället. Det leder i och för sig till trasiga prylar men då växer inte mängden saker iaf.

Gillei

Medlem
Om det är någon som är intresserad så blev det stamp 7 strl L och freedrider EPS mid!

Det blev givetvis även massa "onödiga" merköp också, såsom absoluteblack bash guide, två par handtag samt en åttonde sorts lube och sist men inte minst en knog oi...

Senast ändrad:

BackT

Medlem
Bästa kombon för galet fäste:

- OneUp Alu pedal
- Fiven Ten Freerider Pro

Bästa rivjärnet också...

Bilagor

• 4236182B-7B28-4B1E-B4E2-CD19087A07F6.jpeg
    4236182B-7B28-4B1E-B4E2-CD19087A07F6.jpeg
    166.4 KB · Besök: 39

Rattnalle

Aktiv medlem
Det var ingen örgel det där. Till och med så mina stygn ser lite coola ut ;-)

Men hur gör du för att riva upp baksidan? Jag har bara lyckats med framsidan.

zinkpasta

Aktiv medlem
En proffsrekommendation är att investera i en stelkrampspruta, särskilt om det ska cyklas i lera.

En annan proffsrek är att sår helst ska sys efter max 5 (eller 6?) timmar. Du kan alltså lugnt cykla vidare några timmar efter skada innan du rullar till akuten, för att på så sätt få prio på akuten och minimera den extremt själadödande väntetiden där.

Ytterligare ett tips är att ha med sårstripes och desinficeringsmedel. Eller cykla med vänner som har..

#teambrokenbodies

Rattnalle

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
En proffsrekommendation är att investera i en stelkrampspruta, särskilt om det ska cyklas i lera.

En annan proffsrek är att sår helst ska sys efter max 5 (eller 6?) timmar. Du kan alltså lugnt cykla vidare några timmar efter skada innan du rullar till akuten, för att på så sätt få prio på akuten och minimera den extremt själadödande väntetiden där.

Ytterligare ett tips är att ha med sårstripes och desinficeringsmedel. Eller cykla med vänner som har..

#teambrokenbodies
Alltså ditt sätt att hantera dina sår i Frankrike ger ju inte direkt förbättrat förtroende för dina sjukvårdsråd :-)

jofahjalm

Aktiv medlem
zinkpasta sa:

#teambrokenbodies

Haha! Lycka till med att bli prioriterad och snabbt sydd på akuten. I bästa fall får man en rulle tejp för att lösa det själv...

zinkpasta

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Alltså ditt sätt att hantera dina sår i Frankrike ger ju inte direkt förbättrat förtroende för dina sjukvårdsråd :-)

Gör som jag säger/skriver, inte som jag gör. :-) Jag har min signatur av en anledning..

Dock, senaste vadskadan gav jag fan i att åka till akuten med och tejpade hemma. (Som i Frankrike, men sämre..) Den tog förbannad tid att läka ihop.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Haha! Lycka till med att bli prioriterad och snabbt sydd på akuten. I bästa fall får man en rulle tejp för att lösa det själv...

Ovanstående baserades faktiskt på en sann, lycklig historia från i somras då jag cyklade vidare några timmar för att jag inte såg fram emot misärväntan.. men blev sen glatt överraskad över min positiva särbehandling (alldeles för lite sånt för medelålders vita män annars tycker jag).

Fö finns det även vissa akutmottagningar/sjukhus iaf i Göteborg som numera utbildar sjuksköterskor så att de får sy enklare skador, dvs man behöver inte vänta på läkare.. vilket också förkortar dom väntetiderna en del.

/Sign. Erfaren klant.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag fick vänta på kvällsskiftet senast. Men då gick det fort. Väldigt glad läkare som fick börja sitt pass med något hands on hon kunde fixa direkt. Mycket tur att komma vid rätt tillfälle känns det som.

Men är det mindre hack, det jag sydde var ju typ 5 cm, tvättar jag ur det själv med tvål och vatten och tejpar ihop. Brukar ha läkt färdigt efter nån vecka när tejpen släpper.

glitch

Aktiv medlem
Kan man köpa sånt lim de använder istället för att sy själv? Hade varit smutt för mindre grejer tillsammans med strips.

Rattnalle

Aktiv medlem
glitch sa:
Kan man köpa sånt lim de använder istället för att sy själv? Hade varit smutt för mindre grejer tillsammans med strips.
Helt vanligt snabblim, cyanoakrylat. Det där man kan limma ihop allt möjligt med av misstag för att det torkar så snabbt. Det är utvecklat för att limma människodelar från början.

Men jag tycker strips eller motsvarande tejp på rulle brukar räcka för mina behov.

zinkpasta

Aktiv medlem

Valhalla_

Aktiv medlem
glitch sa:

Cyanoakrylatlim, vanligt "superlim" är från början framtaget just för detta ändamål. Så åk till classe och tjacka en tub vetja. Har själv använt med stor framgång när jag inte vill bloda ner allt men ändå fortsätta meka med det jag höll på med.

Gillei

Medlem
zinkpasta sa:
Gillei sa:
Om det är någon som är intresserad så blev det stamp 7 strl L och freedrider EPS mid!

Det blev givetvis även massa "onödiga" merköp också, såsom absoluteblack bash guide, två par handtag samt en åttonde sorts lube och sist men inte minst en knog oi...

"We had access to too much money, too much equipment, and little by little, we went insane."

(referens: https://drafthouse.com/show/hearts-of-darkness-a-filmmakers-apocalypse)

Hahaha! Tack för att du bifogade referens till din referens, kan villigt erkänna att den gick rakt över huvudet... Filmen är trots allt äldre än jag!

somebody

Medlem
Lyfter tråden, pedaler med riktigt hög q-faktor för ordentligt bred stance vad ska man välja? Jag vet att chromag har släppt ett par men jag kommer aldrig betala 2k för ett par pedaler. Kör ett par nukeproof horizon nu och är nöjd med greppet men hade gärna stått rätt mycket bredare. Ser gärna att det är endel konkav i plattformen också och inte bara löst med lägre pins i mitten.

Ustzeust

Aktiv medlem
Har ett par fiveten men tycker dom är varma när solen gassar och det är 30 grader ute.
Hur är greppet på ett par vanliga vans jämfört med stealthsulan?
Tänker inte ha dom till något avancerat, bara lätt stigåka och lite okynnescyklande i byn med trialscykeln.

Valhalla_

Aktiv medlem
Lyfter tråden, pedaler med riktigt hög q-faktor för ordentligt bred stance vad ska man välja? Jag vet att chromag har släppt ett par men jag kommer aldrig betala 2k för ett par pedaler. Kör ett par nukeproof horizon nu och är nöjd med greppet men hade gärna stått rätt mycket bredare. Ser gärna att det är endel konkav i plattformen också och inte bara löst med lägre pins i mitten.
Crank Brothers stamp large är stora som fan

Topp