The Gravel tråd

kroem

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nya gräveln klar och fått testa lite grus.
7334B342-C713-47BF-99C2-600069D31E6C.jpeg

Waltly Ti med Di2-mix beroende på hjulset. Här med 650B och 9-46 kassett, så XT bakväxel. På 700c med 10-36 så GRX bakväxel.
Nöjd!

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Var läser jag om det där om högre rullmotstånd i navet?
Fler klackar som korsas, mer friktion? I praktiken tror jag det är försumbart. Jag, som mest cyklar lvg/grus känner annars inte skillnad på de hjul jag har med 18, 36 och 45 poe.

Sen är det väl dt-swiss vi pratar om här också? En anledning att byta ratchet är väl annars att 54'an låter minst förjävligt

Lingon

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fler klackar som korsas, mer friktion? I praktiken tror jag det är försumbart. Jag, som mest cyklar lvg/grus känner annars inte skillnad på de hjul jag har med 18, 36 och 45 poe.

Sen är det väl dt-swiss vi pratar om här också? En anledning att byta ratchet är väl annars att 54'an låter minst förjävligt
Fast det är väl när man rullar isf? Så länge man trampar tror jag knappast det blir mer friktion av fler poe.

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fast det är väl när man rullar isf? Så länge man trampar tror jag knappast det blir mer friktion av fler poe.
såklart nej. Jag gillar att rulla annars. En blir ju trött av att trampa!

Annars tycker jag inte dt-nav hör hemma på en grus-cykel. I skogen ska det vara tyst men just den synpunkten är väl lite väl OT kanske...

izar

Aktiv medlem
The Gravel tråd
såklart nej. Jag gillar att rulla annars. En blir ju trött av att trampa!

Annars tycker jag inte dt-nav hör hemma på en grus-cykel. I skogen ska det vara tyst men just den synpunkten är väl lite väl OT kanske...

Alltså trampar man jämnt, då blir det tyst. DT Swiss naven påpekar bara cyklistens lathet och uppmuntrar till att trampa hela tiden :)

Rompa

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Fler som korsas ja, men jag tror friktionen ligger i när klacken ligger i botten på ratcheten, inte pga när den byter klack.
Ja självklart talar vi dtswiss ratchet :)

erkkn

Medlem
The Gravel tråd
Provade på en del av rutten idag, fram till Kärsödraget. Med start/mål i Beckomberga, Bromma blev det ändå 72 km totalt.
Kul runda, riktigt bra grusväg och lagom trixiga skogsstigar på sina håll.
Hur upplever du storleken på din Cube? Jag är 184cm och normalbyggd och tycker jag alltid hamnar på large ramar/56 men Cube rekmått blev 58s ram.

Sudden19

Medlem
The Gravel tråd
Är jäkligt sugen på en Gravel/cyclocross.. dock hittar jag inga begagnade i strl XL...

Vad tycker ni man ska satsa på? varit inne på en MB31 gravel men dem verkar ju aldrig kolla in i lager..

Har ni nå tips :)?

BuTTuS

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har svår beslutsångest vilka däck jag ska köra på, Cinturato Gravel H, 40 vs 45mm, asfaltsrull vs gruskomfort på lite sämre vägar… Svårt att vara objektiv mot sig själv också då det trots allt tar lite tid att byta gummi och ut och testa igen med samma förhållanden och utan att glömma känslan från förra turen. Sen faktumet att 45orna faktiskt tar i ramen lite med asfaltstryck när jag trycker på ordentligt. Inte för att det händer ofta, men… :-)
Vilka skulle ni valt för 50/50 asfalt/grus? Blir oftast jag kör asfalt ut, släpper ut lite tryck och så grus hem igen.

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har svår beslutsångest vilka däck jag ska köra på, Cinturato Gravel H, 40 vs 45mm, asfaltsrull vs gruskomfort på lite sämre vägar… Svårt att vara objektiv mot sig själv också då det trots allt tar lite tid att byta gummi och ut och testa igen med samma förhållanden och utan att glömma känslan från förra turen. Sen faktumet att 45orna faktiskt tar i ramen lite med asfaltstryck när jag trycker på ordentligt. Inte för att det händer ofta, men… :-)
Vilka skulle ni valt för 50/50 asfalt/grus? Blir oftast jag kör asfalt ut, släpper ut lite tryck och så grus hem igen.
Jag hade lätt valt 45 men om det faktiskt tar i ramen så är det väl bara 40 som gäller.
Har själv gått från 38 (via 32) till 43 och ser inga nackdelar.

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Dagens runda på 85 km var i grunden planerad som en landsvägsrunda men den bjöd ändå på en hel del grus. Det kanske jag borde ha haft koll på eftersom Komoot berättar sådant för mig men dels kollade jag inte det innan och dels ändrade jag rutten lite ad hoc i slutet vilket gav mer grus än urspruingsplanen.

Blir ingen lång RR men kortfattat tog jag en sväng runt Fysingen (Almungevägen, Skånela) och svängde sedan västerut till Rosersbergs Slott. Det var här nånstans grusäventyret började. Tog vägen söderut genom Kalhäll och Jakobsberg och avslutade med Hummelmora Hage.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Avslutningsvis den obligatoriska bilden med Sandvikseken.

8.jpg

The Gravel tråd
Dagens runda på 85 km var i grunden planerad som en landsvägsrunda men den bjöd ändå på en hel del grus. Det kanske jag borde ha haft koll på eftersom Komoot berättar sådant för mig men dels kollade jag inte det innan och dels ändrade jag rutten lite ad hoc i slutet vilket gav mer grus än urspruingsplanen.

Blir ingen lång RR men kortfattat tog jag en sväng runt Fysingen (Almungevägen, Skånela) och svängde sedan västerut till Rosersbergs Slott. Det var här nånstans grusäventyret började. Tog vägen söderut genom Kalhäll och Jakobsberg och avslutade med Hummelmora Hage.

Visa bilaga 560889

Visa bilaga 560890

Visa bilaga 560891

Visa bilaga 560892

Visa bilaga 560893

Visa bilaga 560894

Visa bilaga 560895

Avslutningsvis den obligatoriska bilden med Sandvikseken.

Visa bilaga 560896
Borde vara obligatoriskt med rutt när man postar så fina bilder 🙂

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Borde vara obligatoriskt med rutt när man postar så fina bilder 🙂
Tack! Och ja, du har rätt.

Här är en pyttelite modifierad (ändrad start/slut-punk) sträckning.
Man kunde göra rundan bättre genom att vid Kalhäll ta väst och cykla förbi Görvelns slott och bad men det här är den vägen jag tog. Den är lite tråkig genom Jakobsberg och Viksjö men det beror på att jag avvek från den planerade rutten för att få lite extra grus.

The Gravel tråd

Man kunde göra rundan bättre genom att vid Kalhäll ta väst och cykla förbi Görvelns slott och bad men det här är den vägen jag tog. Den är lite tråkig genom Jakobsberg och Viksjö men det beror på att jag avvek från den planerade rutten för att få lite extra grus.

Tack, alltid kul med tips på nya vägar. Har aldrig kört runt Fysingen så det måste provas.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Försökte byta batteri i min gamla Garmin Edge 130-GPS till ett större jag köpt på Ebay. Det gick bra. Förutom att jag slant med verktyget och spräckte skärmen 😨. Men då "fick" jag ju en ny 530 istället, och det var väl ok. Till skillnad från Edge 130 har 530 färgskärm och kan visa kartor. Tydligen är Garmins standardkartor rätt så kassa, men även det är ju bra för då fick jag till slut personlig användning av all energi jag lagt ned på OSM-kartläggning senaste åren. Laddade ner färdiggjorda Sverigekartan från http://www.freizeitkarte-osm.de/. La upp en 8-milsrutt och gav mig ut. En riktigt härlig tur, men en av "vägarna" visade sig vara en skoterled över mestadels blötmyr. Inte så cyklingsbart. Så det blev lite klassisk myrlöpning inbakat mitt på passet.

Väl hemma kollade jag in vem som varit skyldig till att lura ut mig på myren 😋, misstänkte att det skulle vara jag själv, men det visade sig vara en annan flitig kartläggare. Han hade fått rådatat för vägen från lantmäteriet så vi får väl säga att det är lantmäteriets fel 😊. Nåja nu är kartan korrigerad i alla fall efter inventering på plats.

bild1.jpeg bild2.jpeg bild3.jpeg

Håkan1

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Hade du åkt ”rätt” väg från Kallhäll till Hummelmora Hage så hade du haft grusväg större delen av vägen och du hade sluppit de tråkiga partierna förbi Jakobsberg och Viksjö. Just sayin’ ;-)

nisseson

Aktiv medlem
The Gravel tråd

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Bra rutt (även om jag inte kollat alltför noggrant), har kört det mesta av den själv. Rekommenderas, och klart mer grus än den Darkmatter kört. @DarkMatter ut och prova denna också och återkom med betyg! 😃
Ja, "felet" med min runda var ju att den var planerad med LVG i åtanke. Rundan som @Mats65 tagit ser förträfflig ut.
Jag körde nästan den sträckan till Ed på min förra runda, med något annan sträcking över Järvafältet, men svängde sedan ner via Harva/Ängsjön så det blev lite kortare. Den vägen är för övrigt riktigt trevlig.

Jag ska prova vägen förbi Oxundasjön nästa gång men om den håller samma klass som resten så är det klart 5 av 5 gyllene gruskorn.

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tar i kväll färja till Polen ( Ystad ) , och 6.30 imorgon börjar cykla 288 km från Swinoujscie
till Lagow Lubuski . Och precis som förra året ( jag cyklade ner SAMMA helg !!! ) , kommer nån värmebölja över västra Polen ( upp til 36 grader på söndag ) !!!
Om nån vill ansluta , så väntar jag i Ystad ( färjeterminal ) i kväll (y)
Tillbaka blir det nattfärja söndag 22.30 från Swinoujscie.

Lagow Lubuski : https://www.google.com/search?q=lag...7UAI0Q_AUoAnoECAIQBA&biw=1199&bih=651&dpr=1.5

Senast ändrad:

Rompa

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Körde nästan samma runda som sist, dock lite kortare då det såg väldigt mörkt ut på himlen. Jag klarade mig från allt vatten ovanifrån men det var ofantligt lerigt och enorma vattenpölar på grusvägarna hemåt.
Najs runda iaf!
A2D14116-0536-4A1E-B426-C2311688BAF4.png

Bilagor

• 065D9E6F-3FA5-43BF-A625-65957BF17388.jpeg
    065D9E6F-3FA5-43BF-A625-65957BF17388.jpeg
    1.7 MB · Besök: 37

Eddy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ett litet heads up från sjuksängen...om ni som jag gillar att testa koms så kan det vara klokt att cykla hela sträckan lite lugnt först. Gjorde ett försök på ett från mitt jobb, det visade sig att de grävt ner några kablar på ett ställe, fyllt grävningen slarvigt så det var både löst och en rejäl grop, tappade kontrollen över cykel i ca 45km/h, har nu världens lårkaka och sydd armbåge.

Det är ju en häst och traktorväg så de har ju förstås mindre krav för återfyllning och utjämning, cyklade sträckan två dar innan och då var det inga grävningar utförda.

Det hade kunnat gå riktigt illa, så ta det lugnt först och gasa järnet sen!

Topp