Vilket behov har man av 54 poe?
Inget. Du får lite högre rullmotstånd i navet också. Ska du köra mtb med hjulet är det nog annars en bra ideVilket behov har man av 54 poe?
Var läser jag om det där om högre rullmotstånd i navet?Inget. Du får lite högre rullmotstånd i navet också. Ska du köra mtb med hjulet är det nog annars en bra ide
Fler klackar som korsas, mer friktion? I praktiken tror jag det är försumbart. Jag, som mest cyklar lvg/grus känner annars inte skillnad på de hjul jag har med 18, 36 och 45 poe.Var läser jag om det där om högre rullmotstånd i navet?
Fast det är väl när man rullar isf? Så länge man trampar tror jag knappast det blir mer friktion av fler poe.Fler klackar som korsas, mer friktion? I praktiken tror jag det är försumbart. Jag, som mest cyklar lvg/grus känner annars inte skillnad på de hjul jag har med 18, 36 och 45 poe.
Sen är det väl dt-swiss vi pratar om här också? En anledning att byta ratchet är väl annars att 54'an låter minst förjävligt
såklart nej. Jag gillar att rulla annars. En blir ju trött av att trampa!Fast det är väl när man rullar isf? Så länge man trampar tror jag knappast det blir mer friktion av fler poe.
såklart nej. Jag gillar att rulla annars. En blir ju trött av att trampa!
Annars tycker jag inte dt-nav hör hemma på en grus-cykel. I skogen ska det vara tyst men just den synpunkten är väl lite väl OT kanske...
Fler som korsas ja, men jag tror friktionen ligger i när klacken ligger i botten på ratcheten, inte pga när den byter klack.Fler klackar som korsas, mer friktion? I praktiken tror jag det är försumbart. Jag, som mest cyklar lvg/grus känner annars inte skillnad på de hjul jag har med 18, 36 och 45 poe.
Sen är det väl dt-swiss vi pratar om här också? En anledning att byta ratchet är väl annars att 54'an låter minst förjävligt
Nån gång skulle jag och kompis dricka 0,5 l vodka , men det blev 0,7 per skalle !Vi skulle köra 60km men det blev 126km!
Hur upplever du storleken på din Cube? Jag är 184cm och normalbyggd och tycker jag alltid hamnar på large ramar/56 men Cube rekmått blev 58s ram.Provade på en del av rutten idag, fram till Kärsödraget. Med start/mål i Beckomberga, Bromma blev det ändå 72 km totalt.
Kul runda, riktigt bra grusväg och lagom trixiga skogsstigar på sina håll.
Jag är 172 cm och trivs bra med min 53, min brorsa är 178 och har en Cross Race i 56 som passar honom bra. Utifrån det låter det inte helt orimligt med 58 skulle jag säga.Hur upplever du storleken på din Cube? Jag är 184cm och normalbyggd och tycker jag alltid hamnar på large ramar/56 men Cube rekmått blev 58s ram.
Jag hade lätt valt 45 men om det faktiskt tar i ramen så är det väl bara 40 som gäller.Jag har svår beslutsångest vilka däck jag ska köra på, Cinturato Gravel H, 40 vs 45mm, asfaltsrull vs gruskomfort på lite sämre vägar… Svårt att vara objektiv mot sig själv också då det trots allt tar lite tid att byta gummi och ut och testa igen med samma förhållanden och utan att glömma känslan från förra turen. Sen faktumet att 45orna faktiskt tar i ramen lite med asfaltstryck när jag trycker på ordentligt. Inte för att det händer ofta, men… :-)
Vilka skulle ni valt för 50/50 asfalt/grus? Blir oftast jag kör asfalt ut, släpper ut lite tryck och så grus hem igen.
Borde vara obligatoriskt med rutt när man postar så fina bilderDagens runda på 85 km var i grunden planerad som en landsvägsrunda men den bjöd ändå på en hel del grus. Det kanske jag borde ha haft koll på eftersom Komoot berättar sådant för mig men dels kollade jag inte det innan och dels ändrade jag rutten lite ad hoc i slutet vilket gav mer grus än urspruingsplanen.
Blir ingen lång RR men kortfattat tog jag en sväng runt Fysingen (Almungevägen, Skånela) och svängde sedan västerut till Rosersbergs Slott. Det var här nånstans grusäventyret började. Tog vägen söderut genom Kalhäll och Jakobsberg och avslutade med Hummelmora Hage.
Visa bilaga 560889
Visa bilaga 560890
Visa bilaga 560891
Visa bilaga 560892
Visa bilaga 560893
Visa bilaga 560894
Visa bilaga 560895
Avslutningsvis den obligatoriska bilden med Sandvikseken.
Visa bilaga 560896
Tack! Och ja, du har rätt.Borde vara obligatoriskt med rutt när man postar så fina bilder![]()
Tack, alltid kul med tips på nya vägar. Har aldrig kört runt Fysingen så det måste provas.Tack! Och ja, du har rätt.
Här är en pyttelite modifierad (ändrad start/slut-punk) sträckning.
Man kunde göra rundan bättre genom att vid Kalhäll ta väst och cykla förbi Görvelns slott och bad men det här är den vägen jag tog. Den är lite tråkig genom Jakobsberg och Viksjö men det beror på att jag avvek från den planerade rutten för att få lite extra grus.
![]()
Fysingen runt + Rosersbergs slott | gravel ride | Komoot
DarkMatter planned an outdoor adventure with komoot! Distance: 81.8 km | Duration: 05:34 hwww.komoot.com
Hade du åkt ”rätt” väg från Kallhäll till Hummelmora Hage så hade du haft grusväg större delen av vägen och du hade sluppit de tråkiga partierna förbi Jakobsberg och Viksjö. Just sayin’ ;-)Tack! Och ja, du har rätt.
Här är en pyttelite modifierad (ändrad start/slut-punk) sträckning.
Man kunde göra rundan bättre genom att vid Kalhäll ta väst och cykla förbi Görvelns slott och bad men det här är den vägen jag tog. Den är lite tråkig genom Jakobsberg och Viksjö men det beror på att jag avvek från den planerade rutten för att få lite extra grus.
![]()
Fysingen runt + Rosersbergs slott | gravel ride | Komoot
DarkMatter planned an outdoor adventure with komoot! Distance: 81.8 km | Duration: 05:34 hwww.komoot.com
Har du en bättre rutt? :) Verkar låta fin!Hade du åkt ”rätt” väg från Kallhäll till Hummelmora Hage så hade du haft grusväg större delen av vägen och du hade sluppit de tråkiga partierna förbi Jakobsberg och Viksjö. Just sayin’ ;-)
Har du en bättre rutt? :) Verkar låta fin!
Japp, om jag hade planerat lite bättre från början hade jag nog tagit den vägen.Hade du åkt ”rätt” väg från Kallhäll till Hummelmora Hage så hade du haft grusväg större delen av vägen och du hade sluppit de tråkiga partierna förbi Jakobsberg och Viksjö. Just sayin’ ;-)
Bra rutt (även om jag inte kollat alltför noggrant), har kört det mesta av den själv. Rekommenderas, och klart mer grus än den Darkmatter kört. @DarkMatter ut och prova denna också och återkom med betyg!Så här brukar jag köra den sträckan.
Visa bilaga 561091
Sen om man vill undvika asfalt så är den här rundan i mitt tycke bättre. Dvs väster om E4an.
Visa bilaga 561092
Oftast inga större problem. Men framförallt mellan Görvelnsbadet och Görvelns slott får man vara beredd på att ta det lite försiktigt eftersom där är mer folk i rörelse.Hur är sträckan längst vattnet, med folk (tanter/gubbar/hundar) som inte gillar cyklister?
Ja, "felet" med min runda var ju att den var planerad med LVG i åtanke. Rundan som @Mats65 tagit ser förträfflig ut.Bra rutt (även om jag inte kollat alltför noggrant), har kört det mesta av den själv. Rekommenderas, och klart mer grus än den Darkmatter kört. @DarkMatter ut och prova denna också och återkom med betyg!![]()
Med någon dags bättre framförhållning och en vecka utan barn så kanske :). Låter som en najs weekend. Kanske blir lite svettigt dockÄr nån på väg till Ystad ? Var träffas vi ?