The Gravel tråd

n_andersson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
En bild från dagens runda. Har kört ca 60 mil med min nya mb31 gravel och är hur nöjd som helst. Den gör inte bort sig på asfalt heller. Har tagit flera pb segment med den nu som jag satt med min lätta kolfiberacer🤘
20220911_130006.jpg

JennyXan

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Igår var det fantastiskt cykelväder, så det blev en femmilsrunda på riktigt fina grusvägar.

FEB954C5-920C-4C65-B5B1-622269CE9BEF.jpeg

Testade en genväg.
F8CDF3F2-12AA-4285-8BE6-EBD5B9BB3F7D.jpeg

Den ska jag inte ta igen!
3A0DD8C4-916F-4756-88C5-84643D9E8253.jpeg

Annars mest riktigt fint grus.
800B5318-4C82-4E50-A70A-A25752894B06.jpeg

23EDBFE0-10E5-4575-B71F-91D026E2BFBD.jpeg

Här var det en bro över järnvägen när jag cyklade sist. Insåg att det nog var tio år sedan, och bron är borta. Blev att cykla tillbaka och fortsätta till nästa övergång (som fanns kvar) för att ta mig till vägen mittemot.
4574686B-4F2E-43F8-AC36-B6052EFBD3EE.jpeg

Värt besväret!
BB16845D-56BF-488C-B5D8-39CE7876EB5E.jpeg

90BB523C-9E2D-4B47-8D42-A94E1551FA84.jpeg

Finns en hel del pärlor mellan Forshaga och Molkom.

Framfall

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hej! Är lite småsugen på en Gravel.
Är hydrauliska skivbromsar ett måste?
Kollar på Cannondale Topstone, budgetmodellen och den kommer med inte med hydrauliska bromsar? Kan man leva med den ändå?
Annars är Canyon Grizl intressant men lack och färgval är såååå tråkiga.

degis

Medlem
The Gravel tråd
Idag blev det 61 km på mestadels grusvägar norr om Lygnern. Många riktigt snabba och fina partier med inslag av sprängsten och stig på sina ställen, och så lite asfalt för att binda ihop det hela.
Ser riktigt fint ut. Du råkar inte ha en GPX fil man får kika på? Bor i Fjärås och är på jakt efter nya grusrundor att svettas på.

KjellF

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kollar på Cannondale Topstone, budgetmodellen och den kommer med inte med hydrauliska bromsar? Kan man leva med den ändå?
Fälgbromsar har fungerat bra i hundra år, mekaniska skivbromsar är mycket bättre. Klart det kommer fungera med mekaniska bromsar. Jag har mekaniska på mina två pendelcyklar och jag märker ingen stor skillnad mot fincyklarna med hydrauliska bromsar. Skillnaden som många ondgör sig över ligger nog till viss del i att cyklar med mekaniska bromsar har snikkomponenter genomgående.

salle

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fälgbromsar har fungerat bra i hundra år, mekaniska skivbromsar är mycket bättre. Klart det kommer fungera med mekaniska bromsar. Jag har mekaniska på mina två pendelcyklar och jag märker ingen stor skillnad mot fincyklarna med hydrauliska bromsar. Skillnaden som många ondgör sig över ligger nog till viss del i att cyklar med mekaniska bromsar har snikkomponenter genomgående.
+1.

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
+2 på det men den snyggaste topstonen är väl den lila glittriga som har hydrauliska bromsar?

Men spela roll. Jag skulle ångra mig mer om jag köpte en cykel i fel färg än om jag köpte en med fel bromsar

xyz-saft

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ser riktigt fint ut. Du råkar inte ha en GPX fil man får kika på? Bor i Fjärås och är på jakt efter nya grusrundor att svettas på.
Det var en riktigt bra runda. Här är länk till aktiviteten på RWGPS https://ridewithgps.com/trips/102622875

Den är väldigt inspirerad av Ramborundan som finns på TUGs rutwebb, men förlängd från/till Kungsbacka. Jag tror att man hade kunnat få in ytterligare lite grus på några ställen så jag lär köra den igen.

moros

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Leva med det kan man. Polaren som är stor och tung har i alla fall inga problem att stoppa sitt bikepackinglastade stålgravel trots meknisk skivbroms (TRP Spyre-c). Själv kör jag bara hydrauliskt men det är bara så det blivit

Nu vet jag inte vilka ok som sitter på men det är ju skillnad på mekaniska och mekaniska ok samt om man använt kompressionsfritt hölje eller inte. Skulle nog våga påstå att det på mekaniska uppsättningar är större skillnad än hydrauliska. De cyklar jag har med hydrauliska ok så skiljer det inte så sjukt mycket mellan prisnivå modell. Känns viktigare att det är bra ok/belägg/hölje på mekaniska

Men har man ingen egen känsla eller erfarenhet så är det ju svårt att bestämma kanske. Prisskillnaden är ju påtaglig, och nog ännu värre som uppgradering då framförallt reglagen är dyra.

dogday

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hade mekaniska på min första gravel och det gick bra. Tyckte dock klivet till hydrauliska var stort och härligt – hade svårt att få tillräcklig kraft på hoodsen och uppskattade underhållsfriheten (behöver bara byta belägg istället för att justera bromsarna och byta vajerhöljen). Med bra vajerhöljen och belägg får mekaniska förstås bättre bromskraft och känsla, men har svårt att se att bli jämförbara med hydraulik utan att man får köpa konnässör-bromsar typ Paul Klamper, och plötsligt är det ganska dyrt.

degis

Medlem
The Gravel tråd
Det var en riktigt bra runda. Här är länk till aktiviteten på RWGPS https://ridewithgps.com/trips/102622875

Den är väldigt inspirerad av Ramborundan som finns på TUGs rutwebb, men förlängd från/till Kungsbacka. Jag tror att man hade kunnat få in ytterligare lite grus på några ställen så jag lär köra den igen.
Tusen tack! Ser ut som en fin runda. Blir nog perfekt att köra Hallandleden mellan Fjärås och Hjäm sen haka på din runda.

desmo

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är det nån som är sugen på kort ( 3 dgr ) gravelresa till Albanien ?
Jag flyger från Malmö ( flyget går lördagar 22.40 , hemma på tisdag 22.00 ) Biljetter kostar nu 149 kr + 450 kr cykel ( x 2 så klart ) . Jag är ganska flex (men ca om 2-3 v ) . Plan är ( som vanligt ) 120 -150 km om dan , med 2000 - 3000 höjdmeter ( 80 % grus ) . Det ända du ska INTE göra , är att börja gnälla runt 11.30 , att det är snart dags för lunch. Annars tål jag det mesta (kanske förutom illaluktande strumpor ). Har varit nere minst 5 ggr , så vet hur cykling i landet fungerar. Kan tom Albanska ( räkna till 10 , + 5 andra ord ) :LOL: . Rekommenderar att ha MINST 42-42 utväxling ( jag cyklar med låg kadens ) , eller 38-42 om du cyklar med hög. Är du intresserad , skicka PM
P.S du ska gärna älska ÖL 😉
P.S 2 : förutom cykel , lite verktyg , slangar ( kör slang ) och cykelkläder , tar jag med mig BARA flip-flops , T-shirt och shorts. Klarar mig i ramväska + liten sadelbag ( 9 l ) .
Jag vill bara säga att jag blir glad av det du delar med dig av. Både berättelserna och att du bjuder in till dina resor. Just nu passar det inte mig att följa med, men en dag vore det fantastiskt att få följa med till Polen eller Albanien.

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det blir är INTE bara Albanien !
Älskar alla balkanländer + mycket annat. Har en plan att flyga till Georgien ( det blir min 3 resa ditt ) , och sen cykla till Armenien ( har aldrig varit i Armenien ) . Har planerat det länge och t.o.m. "ritat" alla cykeldagar. Måste bara finslipa lite. Planerar ca 10 dagar ( 8 dagar i sadeln ) . Flyg från Gdansk till Kutaisi. Är du intresserad ? Det vore trevlig med sällskap.

Polen behöver man inte planera.

Nu är vi två till Albanien iaf . Det ser bra ut med vädret ( 23-25 grader ) , vi har redan pratat lite om resan och några boende är bokade. Det blir MÅNGA höjdmeter och MÅNGA öl :love:
När vi landar på söndag 01.15 , har vi bara 150m från flygplatsterminalen till slottet ( Hotel Vila Zeus ) , var sover vi lite innan vi börjar trampa. Där lämnar vi också vara cykelväskor.

4646921s.jpg

Senast ändrad:

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tittade precis po WIZZAIRs sida, och det går direkt flyg från Gdansk till Tbilisi !!!
Innan landade de bara i Kutaisi ( östra Georgien) . Det underlättar hela resan. Biljetter (om en vecka) kostar ca 500 kr ( enkel) + cykel.

SpaceTraffic

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nån här som var med å körde Halmstad Grit, Grind n Gravel i augusti!? Har två filmer på youtube från eventet under titeln ”Every ride is a gift”. Kanalen heter Sparvnätter. Fint event! Bra kört! ;-)

HasseL

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tja

min tjej tog min gravel så jag måste dessvärre köpa en ny. Men då min gamla var gammal så har jag liten dum fråga eventuell.

Skillnad på Sram Apex 1 och Shimnao GRX grupperna?

Väljer nämligen mellan dessa just nu:

https://borascykelfabrik.se/bcf-gravel-standard/
fast med uppdaterad hjul och stolpe.

De är ungefär i samma pris läge med frakt.

Vad säger de vise mannen här?

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om en generaliserar från höften är SRAM lättare men sämre kvalitet än Shimano. Speciellt GXP vevarna som förmodligen sitter på Apex cykeln anses av många som särskilt usla. Srams kedjor har rykte om sig att vara skräp också. I slutändan spelar det ingen större roll. Köp den cykeln du gillar mest

moros

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tja

min tjej tog min gravel så jag måste dessvärre köpa en ny. Men då min gamla var gammal så har jag liten dum fråga eventuell.

Väljer nämligen mellan dessa just nu:

https://borascykelfabrik.se/bcf-gravel-standard/
fast med uppdaterad hjul och stolpe.

De är ungefär i samma pris läge med frakt.

Vad säger de vise mannen här?
Vet inte om länken till Rockridern var avsiktlig, den verkar också gå till BCF. Om Rockriderna är i Danska så är den ju asdyr. Har bara 10-delat och sämre hjul än Allebiken

kroem

Aktiv medlem
The Gravel tråd
"Allt" är bättre på Allebiken, utom materialet på ramen. Därmed sagt inte ramen i sig. Du får kvalitetshjul, nav, och "topp" GRX (mekanisk). Men BCF är bara en ombrandad kinaram, där Allebike isf har nåt finger med i spelet.

Alltså jag skulle ALDRIG köpa av en "tillverkare" som skyltar med en så fruktansvärt ful+okompatibel styrkombo som BCF gör. Herregud.

Om du ens funderar på BCF så snälla köp direkt från Kina och bygg själv, då lär du dig nåt iaf 😅

Rockrider, ingen kommentar då den är.så mycket dyrare, och sämre. Samt fruktansvärt ful. 😬

Topp