The Gravel tråd

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Lite till Albanien :
IMG_1198.JPG
IMG_1199.JPG
IMG_1206.JPG
IMG_1208.JPG
IMG_1209.JPG
IMG_1210.JPG
IMG_1211.JPG
IMG_1212.JPG
IMG_1213.JPG
IMG_1214.JPG
IMG_1216.JPG
IMG_1244.JPG
IMG_1259.JPG
IMG_1260.JPG
IMG_1272.JPG
IMG_1283.JPG

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om vi får så mycket GILLA , hoppas att vi är fler nästa år !
Vi landade i Sturup med alla njurar och hörnhinnor , inte hunbitna , inte förgiftade eller bestulna.
Cyklade FANTASTISKA grus( STEN)vägar i orörd natur . Tittade på mest skitiga städer i hela Europa med underbara , trevliga och hjälpsamma människor. Det var min 5 gång i landet , men 100% inte sista (y)
P.S. och det var billigt också :love:

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Yr lovade skiftande molnighet och 8° *brrr* på morgonen idag söndag, och över 4 m/s , men jag trotsade vädrets makter och gav mig ut. Långärmat underställ, kortärmad jersey, korta bibs och knävärmare, räknade med att tempen skulle stiga efterhand. 7 mil ut, planen var att käka pizza med en kompis, och sedan 7 mil hem samma väg.

Kändes skönt och lagom till en början, 6-7°, solen lyste lite klent men värmde en del. Började så smått fundera på byta det långärmade understället mot något mindre varmt.
20221009_082214.JPG

Stannade och tog ett foto, sedan var det kallt! Solen i moln, morgondimma och som lägst 3°, skulle kanske tatt med den där jackan ändå...
20221009_082253.JPG

Här hade jag börjat tina upp igen, så pass att jag stannade och tog en bild, fint nu på hösten.
20221009_090052.JPG

Några hästar stod och hade det bra.
20221009_101112_ed.JPG

Nu blev det ingen pizza p.g.a. anledning, så efter att ha käkat 2 himmagjorda kanelbullar och druckit lite kaffe så vände jag hemåt igen. Hästarna hade flyttat på sig en bit.
20221009_133702_ed.JPG

Ahh, dessa vindlande små vägar som förmodligen byggts bara för att glädja cyklister.
20221009_133831.JPG

Alltså, kossan till höger. Bara stirrade och stirrade, sköt du ditt så sköter jag mitt tänkte jag, och skrek sedan "Vad glor du på?! Aldrig sett en cyklist innan eller." Men ingen respons alls. Dagens kossor, ingen hyfs, men jag släppte det och cyklade vidare.
20221009_140536_ed.JPG

Energin var på väg att ta slut, 2 kanelbullar på nu nästan 11 mil, skönt med lite nedför.
20221009_144211.JPG

Stannade och fikade mina 2 sista kanelbullar. 25K to go, kommer jag att bonka, kommer jag att sluta i ett dike och hittas till våren? Kan tänka mig att det var så här Columbus kände det när han åt den sista skeppsskorpan utan land i sikte, och undrade om dom skulle klara sig till nästa gång dom siktade land.
20221009_150935.JPG

Nu så, några kilometer kvar bara. Verkar ha fått igång fettmotorn hyfsat, kunde hålla ett lagomt zon 2-tempo. Dock hade jag ingen energi över mot slutet för att värma kroppen, frös mer i 14° än jag gjorde i början när det var ner mot 3°.
20221009_162504_ed.JPG

Stumpy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Yr lovade skiftande molnighet och 8° *brrr* på morgonen idag söndag, och över 4 m/s , men jag trotsade vädrets makter och gav mig ut. Långärmat underställ, kortärmad jersey, korta bibs och knävärmare, räknade med att tempen skulle stiga efterhand. 7 mil ut, planen var att käka pizza med en kompis, och sedan 7 mil hem samma väg.

Kändes skönt och lagom till en början, 6-7°, solen lyste lite klent men värmde en del. Började så smått fundera på byta det långärmade understället mot något mindre varmt.
Visa bilaga 586552

Stannade och tog ett foto, sedan var det kallt! Solen i moln, morgondimma och som lägst 3°, skulle kanske tatt med den där jackan ändå...
Visa bilaga 586553

Här hade jag börjat tina upp igen, så pass att jag stannade och tog en bild, fint nu på hösten.
Visa bilaga 586554

Några hästar stod och hade det bra.
Visa bilaga 586555

Nu blev det ingen pizza p.g.a. anledning, så efter att ha käkat 2 himmagjorda kanelbullar och druckit lite kaffe så vände jag hemåt igen. Hästarna hade flyttat på sig en bit. Visa bilaga 586556

Ahh, dessa vindlande små vägar som förmodligen byggts bara för att glädja cyklister.
Visa bilaga 586557

Alltså, kossan till höger. Bara stirrade och stirrade, sköt du ditt så sköter jag mitt tänkte jag, och skrek sedan "Vad glor du på?! Aldrig sett en cyklist innan eller." Men ingen respons alls. Dagens kossor, ingen hyfs, men jag släppte det och cyklade vidare.
Visa bilaga 586558

Energin var på väg att ta slut, 2 kanelbullar på nu nästan 11 mil, skönt med lite nedför.
Visa bilaga 586559

Stannade och fikade mina 2 sista kanelbullar. 25K to go, kommer jag att bonka, kommer jag att sluta i ett dike och hittas till våren? Kan tänka mig att det var så här Columbus kände det när han åt den sista skeppsskorpan utan land i sikte, och undrade om dom skulle klara sig till nästa gång dom siktade land.
Visa bilaga 586560

Nu så, några kilometer kvar bara. Verkar ha fått igång fettmotorn hyfsat, kunde hålla ett lagomt zon 2-tempo. Dock hade jag ingen energi över mot slutet för att värma kroppen, frös mer i 14° än jag gjorde i början när det var ner mot 3°. Visa bilaga 586561
Märkligt. Jag ser bara tarmac på bilderna. Var är graveln?

MEL F.AT

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Semester idag torsdag. Tråkigt att jobba., men roligt att ta en rejäl Gravel runda. Lite kyligt och kallt om händer och tår. Blev till att värma upp med ett riktigt motlut. Med en lutning på 22% en kort bit. Höll mig borta från alla förpliktelser i 2 1/2 timme. Blev 55km grusväg .
Ett flertal backar upp 840hm och nerför850hm.

Bilagor

• IMG_20221020_133858.jpg
    IMG_20221020_133858.jpg
    830.2 KB · Besök: 60
  • IMG_20221020_135313.jpg
    IMG_20221020_135313.jpg
    780.4 KB · Besök: 59

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Vilka här rullar på 35or?
Jag har de senaste åren haft, och har, åtminstone tre olika 35-36 mm däck på min gruscykel
De har alla mätt lite mer än den nominella bredden, om nu just 35mm måttet skulle vara viktigt för dig
nymonterat_gravelking_slick_plus_35_lbi22-jpg.580016

Nymonterade Panaracer GravelKing + slick 35-622LB i22 TLR-fälgar

Men mina favorit 35mm däck är Jan Heines René Herse däck, mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20), men jag har numer endast framdäcket kvar.

Bellyboy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har de senaste åren haft, och har, åtminstone tre olika 35-36 mm däck på min gruscykel
De har alla mätt lite mer än den nominella bredden, om nu just 35mm måttet skulle vara viktigt för dig
nymonterat_gravelking_slick_plus_35_lbi22-jpg.580016

Nymonterade Panaracer GravelKing + slick 35-622LB i22 TLR-fälgar

Men mina favorit 35mm däck är Jan Heines René Herse däck, mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20), men jag har numer endast framdäcket kvar.
Okej, kul att höra! Ramen jag är intresserad av tar max 36mm enligt tillverkaren så siktet blev inställt på 35mm. Kör du tubeless?

Bellyboy

Aktiv medlem
The Gravel tråd
36 mm kommer fungera men det finns ingen marginal. Det är 40 mm mellan kedjestagen. Jag kontrollmätte på min.
Okej. Kör du endast lvg med din eller får den smaka på grus? För jag är totalt ointresserad av möjligheten av att montera väskor på gaffeln och få in mtb volym på en cykel som ska rulla på grusvägar. Därför är strael mer lockande än secan.

ranger rob

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Köpa bättre hjul!?
Tröttnat på att hjulen som min cykel levererades med blir skeva alldeles för ofta och är svåra att rikta upp (handhavande är absolut en faktor). Jag har en Kona Sutra LTD med 29" som jag kör 2,25-or av olika slag på.
Det är ett par WTB Kom med Formula nav.
Vilka hjul är asbra och är kolfiber bra eller bara sexigt?

kroem

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Köpa bättre hjul!?
Tröttnat på att hjulen som min cykel levererades med blir skeva alldeles för ofta och är svåra att rikta upp (handhavande är absolut en faktor). Jag har en Kona Sutra LTD med 29" som jag kör 2,25-or av olika slag på.
Det är ett par WTB Kom med Formula nav.
Vilka hjul är asbra och är kolfiber bra eller bara sexigt?
Bygg själv, och man ska ha kolfiber ;)

ranger rob

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Njae vete fan om jag bygger ett par egna. Men iofs kanske den utrustning jag behöver köpa ryms i budgeten mot att köpa färdiga eller betala någon annan för att bygga.

Topp