The Gravel tråd

j12d342

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja eller nån jävla flis dom sandar med. Fick punktering på mtbn förra året denhär tiden med på sandad astfalt😡
Förjävligt, varför sandpapprar dom inte stenen innan dom lägger ut den🤦
Sandpapprar alla sten gör dom i detta land innan dom lägger ut stenen/flisen för hand👌
Pothole.jpg

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
The Gravel tråd
(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)

Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.
Jag köpte några billiga hos fransmännen eftersom dom bara används sporadiskt för samma ändamål som ditt tilltänkta. Nu lite dyrare tyvärr. Men delar ut 4/5 🥖 när pris, kvalite, funktion, snygghet, watt per krona, möjlighet att fästa styrväska och andra viktiga kpi:er sammanställts.

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja eller nån jävla flis dom sandar med. Fick punktering på mtbn förra året denhär tiden med på sandad astfalt😡
På asfalten kan inte det vassa objektet förflytta sig från däcket lika enkelt, medans på grus kan det tryckas ner eller förlyttas i sidled så att inte däcket får ta hela kraften per kvadrattum. Här hjälper även ett lägre däcktryck, dvs bredare däck.

...anser JAG!

KjellF

Aktiv medlem
The Gravel tråd
På asfalten kan inte det vassa objektet förflytta sig från däcket lika enkelt, medans på grus kan det tryckas ner eller förlyttas i sidled så att inte däcket får ta hela kraften per kvadrattum. Här hjälper även ett lägre däcktryck, dvs bredare däck.

...anser JAG!
Troligen finns det inte lika många vassa stenar på grusvägen. Antingen är det naturligt grus (med runda stenar) eller så har det slipats ovasst.

KjellF

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om du söker på clip on tempo bar finns det massor :) men lite svårt eftersom man ofta hamnar väldigt långt fram och långt ner om man kör klip on på bock. Då får man köpa clip on som kan kompletteras med distanser.
Jag hade ganska oprövade tempopinnar på UTU i somras, oj vad jag fick lida pga att jag hamnade lite lägre än vad jag var van vid.

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ni som kör med SRAM XPLR, vad tycker ni om utväxlingen?
Funderar på att byta till det från Eagle på min ena gravel.

Jag vet inte hur och var du cyklar, men eftersom du vill byta från Eagle så kanske du vill ha en lite tätare kassett? Kanske Rotors kassetter kan vara intressanta?

Själv på gång att byta upp mig till AXS här så jag läser ju in mig på området:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag vet inte hur och var du cyklar, men eftersom du vill byta från Eagle så kanske du vill ha en lite tätare kassett? Kanske Rotors kassetter kan vara intressanta?

Själv på gång att byta upp mig till AXS här så jag läser ju in mig på området:

Det stämmer att jag vill tighta till registret lite på den ena hojen. Tycker att XPLR-serien ser ut att vara okej i omfånget tycker jag + att den kör på XDR-bodyn.

Lingon

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja, den utväxlingen skulle jag inte trivas med. Lite för backigt där jag cyklar för att jag skulle tycka det vore roligt.
Det som är lite synd med xplor kassetten är att det blir ett dubbelsteg i dom farter där man ligger och matar på platten. Vilket gör att man lätt hamnar på fel kadens och ligger och växlar upp och ner hela tiden. Jag vill,enkelsteg 12-13-14 på platten.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
jag bytte till HG body och 11-34 kassett.
Det som är lite synd med xplor kassetten är att det blir ett dubbelsteg i dom farter där man ligger och matar på platten. Vilket gör att man lätt hamnar på fel kadens och ligger och växlar upp och ner hela tiden. Jag vill,enkelsteg 12-13-14 på platten.
Har du 12-delat då? För den 11-delade 11-34 kassetten har ju inte enkelsteg 12-13-14.
Shimano 11-delad: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T

Av samma anledning bytte jag från 1x till 2x på cross/graveln....
För att få både tillräckligt tätstegat och ändå tillräckligt omfång valde jag 2X och 11-delat 12-32,
jag byggde om en 11-32 => 12-32

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja kan man inte cykla så kan man ju passa på att byta däck. Kan va lagom med dubb till man kan cykla igen. Fram va ju inga problem med utrymme däcket mäter 50mm. Ska byta bak imon se om det funkar. Står att 45mm är max men kört 47or med tillräckligt utrymme.
IMG_20221203_232141_557.jpg

Edit : bak satt lagom med däcken mäter 52mm nu. Gränsen för tajt på sidorna men gott om utrymme på höjden så värt att testa.
IMG_20221204_114903_087.jpg
IMG_20221204_114923_978.jpg
IMG_20221204_114930_725.jpg

Senast ändrad:

jasbru

Medlem
The Gravel tråd
(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)

Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.
Som sagt den finns massor att välja mellan, men jag gillar "Sonic Ergo 45AR" från "Profile Design":
De är lätt och enkelt att sätta på och ta av, och man kan adjustera hur långet ner eller upp man vill ha de:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
ah ok. Frågan är väl om flattop behövs någonsin... :D
Så kan det vara. Har inte satt mig in närmre om hur pass mycket bättre (om det är någon skillnad) med att köra en Flattop på en kassett avsedd för just Flattop.
Nu så blir det byte av hela drivlinan på min hoj (om sakerna kommer in i lager) och då är RED Flattop-kedjan billigare än XX1-kedjan som jag brukar köra. Så det är väl en till anledning till kedjebytet.

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Den platta toppen borde inte inverka någonting. Är det bara för att markera vilken sida som skall mot dreven, eller fyller den ingen funktion alls? Sälj-BS?
Sälj bs. Jag har läst någonstans att de där kedjorna är extra kassa jämför med konkurrenterna på liknande nivå:

FLATTOP​

What if you could add range to your drivetrain while also smoothing the gear progression with smaller differences in tooth count between neighboring gears? And what if you could gain that without losing drivetrain efficiency or having to replace your chain more frequently? Our unique Flattop chain link design is a key element that makes all of these improvements possible.

To gain a wider gear range with smaller gearing steps, the chain has to get narrower. With Flattop, we’ve added material on the flat side of the chain plates to strengthen every link. The Hard Chrome surface treatment on the pins, inner plates, and rollers also extends the life of the chain and keeps it shifting precisely over the long haul. Additionally, Flattop chains feature longer wearing large diameter rollers that help deliver the same drivetrain efficiency as our 11-speed drivetrains. All of these technologies together have enabled us to engineer a narrower 12-speed chain that lasts 36% longer than our 11-speed chains.

With the Flattop chain design it’s like having your cake and eating it too… except this cake actually helps you to be faster on the bike… and you don’t have to buy cake as often… There might be a better metaphor to explain it, but we like cake, so we’re sticking with it.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Någon som har ett tips på ett ramkit? Färgen skall vara rosa eller lila och kolfiber, xs/s.
Tänkte fruns gravel skall uppdateras något. Den rosa ramen hos Canyon Grizl CF passar bra, men den finns bara som komplett hoj.

erolwi

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Någon som har ett tips på ett ramkit? Färgen skall vara rosa eller lila och kolfiber, xs/s.
Tänkte fruns gravel skall uppdateras något. Den rosa ramen hos Canyon Grizl CF passar bra, men den finns bara som komplett hoj.
Ok, det är inte en kolhoj men jag är en sucker för stålhojar och jag råkade stöta på denna vackra skapelse så jag slänger in den med, BAAM.

441CE21D-A78E-4045-97BA-8ED9620A4CC3.jpeg

Topp