Jag köpte några billiga hos fransmännen eftersom dom bara används sporadiskt för samma ändamål som ditt tilltänkta. Nu lite dyrare tyvärr. Men delar ut 4/5 🥖 när pris, kvalite, funktion, snygghet, watt per krona, möjlighet att fästa styrväska och andra viktiga kpi:er sammanställts.(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)
Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.
På asfalten kan inte det vassa objektet förflytta sig från däcket lika enkelt, medans på grus kan det tryckas ner eller förlyttas i sidled så att inte däcket får ta hela kraften per kvadrattum. Här hjälper även ett lägre däcktryck, dvs bredare däck.Ja eller nån jävla flis dom sandar med. Fick punktering på mtbn förra året denhär tiden med på sandad astfalt😡
Troligen finns det inte lika många vassa stenar på grusvägen. Antingen är det naturligt grus (med runda stenar) eller så har det slipats ovasst.På asfalten kan inte det vassa objektet förflytta sig från däcket lika enkelt, medans på grus kan det tryckas ner eller förlyttas i sidled så att inte däcket får ta hela kraften per kvadrattum. Här hjälper även ett lägre däcktryck, dvs bredare däck.
...anser JAG!
Jag hade ganska oprövade tempopinnar på UTU i somras, oj vad jag fick lida pga att jag hamnade lite lägre än vad jag var van vid.Om du söker på clip on tempo bar finns det massor :) men lite svårt eftersom man ofta hamnar väldigt långt fram och långt ner om man kör klip on på bock. Då får man köpa clip on som kan kompletteras med distanser.
Ni som kör med SRAM XPLR, vad tycker ni om utväxlingen?
Funderar på att byta till det från Eagle på min ena gravel.
Det stämmer att jag vill tighta till registret lite på den ena hojen. Tycker att XPLR-serien ser ut att vara okej i omfånget tycker jag + att den kör på XDR-bodyn.Jag vet inte hur och var du cyklar, men eftersom du vill byta från Eagle så kanske du vill ha en lite tätare kassett? Kanske Rotors kassetter kan vara intressanta?
![]()
Graphical Gear Calculator for Bicycles
The bicycle gear calculator displays graphically the gearing of derailleur gears and gear hubs. It can be used to compare different setups to find the optimal gearing for all kinds of bicycles.ritzelrechner.de
Själv på gång att byta upp mig till AXS här så jag läser ju in mig på området:
![]()
Best 1x gearing options for gravel
99 out of 100 times when people ask us about the best gearing options for gravel, they really mean "how can I get a big enough gear range". So here we wilblog.3t.bike
![]()
Gravel Bike Tech: Hacking SRAM Force/Red/Eagle AXS drivetrains
When SRAM launched their new electronic Force & Red road groups and Eagle mountain bike group, an additional moniker appeared: AXS. It's pronounced "accesblog.3t.bike
Tyckte den också var för gles + lättaste växlarna trampade man bara luft, så jag bytte till HG body och 11-34 kassett. Men jag cyklar i platt-stockholm.Ni som kör med SRAM XPLR, vad tycker ni om utväxlingen?
Funderar på att byta till det från Eagle på min ena gravel.
Ja, den utväxlingen skulle jag inte trivas med. Lite för backigt där jag cyklar för att jag skulle tycka det vore roligt.Tyckte tvärtom att den var alldeles för gles, så jag bytte till HG body och 11-34 kassett. Men jag cyklar i platt-stockholm.
Det som är lite synd med xplor kassetten är att det blir ett dubbelsteg i dom farter där man ligger och matar på platten. Vilket gör att man lätt hamnar på fel kadens och ligger och växlar upp och ner hela tiden. Jag vill,enkelsteg 12-13-14 på platten.Ja, den utväxlingen skulle jag inte trivas med. Lite för backigt där jag cyklar för att jag skulle tycka det vore roligt.
Av samma anledning bytte jag från 1x till 2x på cross/graveln....Det som är lite synd med xplor kassetten är att det blir ett dubbelsteg i dom farter där man ligger och matar på platten. Vilket gör att man lätt hamnar på fel kadens och ligger och växlar upp och ner hela tiden. Jag vill,enkelsteg 12-13-14 på platten.
jag bytte till HG body och 11-34 kassett.
Har du 12-delat då? För den 11-delade 11-34 kassetten har ju inte enkelsteg 12-13-14.Det som är lite synd med xplor kassetten är att det blir ett dubbelsteg i dom farter där man ligger och matar på platten. Vilket gör att man lätt hamnar på fel kadens och ligger och växlar upp och ner hela tiden. Jag vill,enkelsteg 12-13-14 på platten.
För att få både tillräckligt tätstegat och ändå tillräckligt omfång valde jag 2X och 11-delat 12-32,Av samma anledning bytte jag från 1x till 2x på cross/graveln....
Jag kör 48 fram och sram 11-28, undantagsvis kör jag lilla klingan fram.Har du 12-delat då? För den 11-delade 11-34 kassetten har ju inte enkelsteg 12-13-14.
Shimano 11-delad: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T
För att få både tillräckligt tätstegat och ändå tillräckligt omfång valde jag 2X och 11-delat 12-32,
jag byggde om en 11-32 => 12-32
Läste först fel att du tänkte byta från xplr till eagle. :)Okej, då kör jag på det. Ett tightare steg från Eagle blir 11-34t för det är bäst på platten.
Håller med. Därför jag rekommenderade Rotor.För övrigt är det ju synd att sram fortsätter envisas med det lilla 10t drevet. Det gör ju att deras kassetter i praktiken är 11-delade.
Som sagt den finns massor att välja mellan, men jag gillar "Sonic Ergo 45AR" från "Profile Design":(Testar att fråga i denna tråd istället för att skapa ny.)
Tips på tempopinnar, barends, spinaci eller något liknande som man kan sätta på inför långturer? Någorlunda billigt och som går att ta av och på utan att flytta något annat på styret.
Så kan det vara. Har inte satt mig in närmre om hur pass mycket bättre (om det är någon skillnad) med att köra en Flattop på en kassett avsedd för just Flattop.ah ok. Frågan är väl om flattop behövs någonsin... :D
Den platta toppen borde inte inverka någonting. Är det bara för att markera vilken sida som skall mot dreven, eller fyller den ingen funktion alls? Sälj-BS?Yes, jag tror det är rollers som är "specifika" för flattop.
Sälj bs. Jag har läst någonstans att de där kedjorna är extra kassa jämför med konkurrenterna på liknande nivå:Den platta toppen borde inte inverka någonting. Är det bara för att markera vilken sida som skall mot dreven, eller fyller den ingen funktion alls? Sälj-BS?
Risken är att 52 kan bli stort. Annars så ser det ut som färgen är en blandning av rosa och lila, det måste väl ändå vara optimalt?Visa bilaga 597173 En Stigmata kanske? Om 52 inte är för stort.
En Ridley Kanzo Fast, kanske?Någon som har ett tips på ett ramkit? Färgen skall vara rosa eller lila och kolfiber, xs/s.
Då blir nog bara jag avundsjuk, för den funderar jag på att köpa själv. Fast jag är mer inne på orange och grönt.En Ridley Kanzo Fast, kanske?
Visa bilaga 597177
Perfekt! Varsin då alltså. Nästan som husvagnsoverall.Då blir nog bara jag avundsjuk, för den funderar jag på att köpa själv. Fast jag är mer inne på orange och grönt.
Ok, det är inte en kolhoj men jag är en sucker för stålhojar och jag råkade stöta på denna vackra skapelse så jag slänger in den med, BAAM.Någon som har ett tips på ett ramkit? Färgen skall vara rosa eller lila och kolfiber, xs/s.
Tänkte fruns gravel skall uppdateras något. Den rosa ramen hos Canyon Grizl CF passar bra, men den finns bara som komplett hoj.
Den där lär få godkänt av frun när det kommer till färgvalet.Dolan
![]()