The Gravel tråd

Manurhin2

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det är avsaknaden av dämpningen framför allt. Köpte en för några år sen men den sitter endast på trainer.
Inbillar mig (hoppas) att en gravel kan funka. Har dock ingen möjliget att låna för att testa.
Ok, allt kommer att bli stor negativ skillnad jämfört fs iaf.
Efterlys en testrunda på Happy och skriv vart du bor och hur stor du är så löser det sig nog.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Vilka två cyklar är det om man får fråga :) nyfiken
IMG_4681.jpeg

IMG_4182.jpeg

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om man vill slippa stötar så en gruscykel med stora däck och cykla den på vägar man normalt cyklar en landsvägscykel kommer hjälpa en hel del. Detta med fjädrande sadelstolpe och styrstam (jag har båda på min gruscykel som egentligen är en ombyggd/uppgraderad cyclocross) hjälper om man kör ned i ett rejält gupp eller om man kör där man inte borde köra (rotiga stigar mm), men cyklar man på rimligt oguppiga vägar (grus eller asfalt) är det däcken som gör mest för komforten är min upplevelse.

(Svårt att vänja mig med "gräääääävel", tycker det är lika fult som "karbååååååån". Grus är ju dessutom kortare och enklare att säga än gravel.)

Ubbe73

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fast en cannoncale topstone med lefty skulle ju kunna vara nästa steg isåfall.
Har landat i att försöka hitta något som tar större däck. Lefty är utanför min prisbild och Canyon verkar inte komma in förrän i höst. Vill också ha dubbelklinga fram för att ta mig upp för alla backar. Tips mottages gärna och budgeten är satt till 25'. Nytt eller begagnat.

Ubbe73

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har landat i att försöka hitta något som tar större däck. Lefty är utanför min prisbild och Canyon verkar inte komma in förrän i höst. Vill också ha dubbelklinga fram för att ta mig upp för alla backar. Tips mottages gärna och budgeten är satt till 25'. Nytt eller begagnat.
eller en 10-52 med singelklinga. Hittar dock endast Allebike med 10-52, dock 10' till :rolleyes:
Tips på andra modeller med 10-52?

xzbatt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
eller en 10-52 med singelklinga. Hittar dock endast Allebike med 10-52, dock 10' till :rolleyes:
Tips på andra modeller med 10-52?
Cube Nuroad C:62 finns i olika konfigurationer.
Jag själv har beställt en Pro, den kommer med GRX 1x11 och jag avser att köra Sram 10-42 kassett och en 48t framklinga.

Nu vet jag inte vilken typ av fart du vill anpassa utväxlingen för men en 11-42 eller 10-42 kassett ger ju en god bredd för svensk terräng.

Leffe

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Om man vill slippa stötar så en gruscykel med stora däck och cykla den på vägar man normalt cyklar en landsvägscykel kommer hjälpa en hel del. Detta med fjädrande sadelstolpe och styrstam (jag har båda på min gruscykel som egentligen är en ombyggd/uppgraderad cyclocross) hjälper om man kör ned i ett rejält gupp eller om man kör där man inte borde köra (rotiga stigar mm), men cyklar man på rimligt oguppiga vägar (grus eller asfalt) är det däcken som gör mest för komforten är min upplevelse.

(Svårt att vänja mig med "gräääääävel", tycker det är lika fult som "karbååååååån". Grus är ju dessutom kortare och enklare att säga än gravel.)
Grusracer låter bättre imo

ViktorBL

Medlem
The Gravel tråd
Sakta börjar snön smälta i Stockholm tack vare enstaka plusgrader och solsken dagtid. Lär dröja innan det är helt borta dock.
Men igår släppte mitt Soumi Routa TLR plötsligt ut massa luft igen, har hänt ett par gånger under säsongen. Tror att jag kommer köra dem med slang nästa vinter.

Det i kombination med att vi är inne i april så fick de däcken och skärmarna åka av till förmån för nya Pirelli Cinturato Gravel M 45’or som tätade fint direkt.

4AB098CA-E7B2-43A8-BCA6-1DF39CD0077A.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tog en tur på min Crux efter att ha cyklat white gx ltd sedan cxsäsongen. Märks så stor skillnad på cykel så egentligen kanske man borde sälja bort aset från white. Även om den rullar så är det ju den absolut tråkigaste cykeln jag har ägt.

cykloton

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Blev sugen på denna när jag såg att xxl fått in lite nya hojar. Rätt bra spec för pengen gissar jag men vet inte om hjulen är bra eller dåliga. Känns stor i storlekarna, är 194cm så xl brukar vara givet men här skulle ju L funka utan problem. Värd att köpa nu eller vänta på rea, vad säger happyexpertisen?

NickPick

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Blev sugen på denna när jag såg att xxl fått in lite nya hojar. Rätt bra spec för pengen gissar jag men vet inte om hjulen är bra eller dåliga. Känns stor i storlekarna, är 194cm så xl brukar vara givet men här skulle ju L funka utan problem. Värd att köpa nu eller vänta på rea, vad säger happyexpertisen?

Googlar man hjulen plus weight så får man fram 1670g vilket kan stämma… man får forska lite.
Snygg färg men tung! 10kg med pedaler…
Den billiga ser ju också ok ut om man kan leva med 2x10.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Ser ut att vara samma ram som jag har. Om det är det, då skall du inte ha large till dina 194 cm. Kör large själv på 185 cm och det känns inte som man kan klämma in sig på den som 194 cm lång.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Var hittar du att den är stor i strl?
För enl den geotabell jag hittar är XL onödigt kort med en reach på endast 39,4 cm och även relativt låg med en stack på 60,9 cm
Men det är ju inte säkert att det är ram av samma modell som XXL säljer.

<REDIGERAT>
Jag hittade även Ridley Kanzo C här, det verkar vara samma geo som i länken ovan

Senast ändrad:

cykloton

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Googlar man hjulen plus weight så får man fram 1670g vilket kan stämma… man får forska lite.
Snygg färg men tung! 10kg med pedaler…
Den billiga ser ju också ok ut om man kan leva med 2x10.
Jo inte lätt precis väger ett kilo mindre än min heldämpade mtb, men frågan är om det finns något bättre för pengen (om vi säger att det skulle bli rea på denna så att den kostar ~24)

cykloton

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Var hittar du att den är stor i strl?
För enl den geotabell jag hittar är XL onödigt kort med en reach på endast 39,4 cm och även relativt låg med en stack på 60,9 cm
Men det är ju inte säkert att det är ram av samma modell som XXL säljer.

<REDIGERAT>
Jag hittade även Ridley Kanzo C här, det verkar vara samma geo som i länken ovan
Detta står i beskrivningen.

Bilagor

• Screenshot_20230410_144715_Chrome.jpg
    Screenshot_20230410_144715_Chrome.jpg
    33 KB · Besök: 30

glitch

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ser ut att vara samma ram som jag har. Om det är det, då skall du inte ha large till dina 194 cm. Kör large själv på 185 cm och det känns inte som man kan klämma in sig på den som 194 cm lång.
Det där är väl en Carbonda? Har själv en 56 Carbondaram, sen om det är L hos Ridley vet jag inte men jag är 181 så den hade blivit väldigt liten på en 1,90+.
Polaren är 1,87 och har en 58.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Detta står i beskrivningen.
Den tabellen skulle jag inte lägga så stor betydelse vid.
Om du har en XXL-butik i närheten så tycker jag att du bör försöka prova just den modell och strl du funderar på att köpa. Om du beställer för hemleverans så har ju XXL generösa regler för öppet köp
Men om de geometridata jag hittade stämmer så är min gissning att även om köper en XL kommer du att behöva byta styrstam till en längre, det skulle åtminstone jag behöva göra (till ~140 mm) och jag är (en aning) kortare än vad du är.
Men det är du som skall bli nöjd med det du köper.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Grymt fin dag ute idag.
Grusvägarna som ligger under trädkronorna kommer behöva ett tag värme till för att torka upp men annars var det ren njutning i solen idag.

Och Gripgrabs gravelöverdrag är bara så galet bra. :love:

Bilagor

• AC3AA48E-3DF4-4E34-9960-87881E2F04AC.jpeg
    AC3AA48E-3DF4-4E34-9960-87881E2F04AC.jpeg
    1.6 MB · Besök: 69
  • BD80AABF-6F26-45D5-B93D-5E02A0C2AFF1.jpeg
    BD80AABF-6F26-45D5-B93D-5E02A0C2AFF1.jpeg
    861.2 KB · Besök: 71
  • 9EB9DBE5-F4CE-49D0-A40B-E689698A68F5.jpeg
    9EB9DBE5-F4CE-49D0-A40B-E689698A68F5.jpeg
    1.2 MB · Besök: 71
Topp