There can be only one! [Byggtråd]

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Varning lång tråd!

Deviate-Highlander-review-test-enduro-mtb0XX-025-1140x760.jpg


Nu är det snart dags! Min ram har skickats från Scotland och därför känns det lämpligt att starta en byggtråd.


Del 1) Ett annat bygge? Igen?
Yes. De sista två åren har jag byggt upp några heldämpade cyklar, en Marino (faktiskt två pga QC), en YT jeffsy och en Sonder Cortex och ingen av de var en besvikelse (bortsett från QC problem). Men all de ramar saknade nånting extra, den där "je ne sais quoi" faktorn. Marinon var häftig men ändå en simpel single pivot svetsad i någons garage (funkade mycket bra, 10/10 would ride again, kanske blir en till sån i framtiden). Jeffsyn var definitvt en bra mångsidig stig/enduro cykel men vissa små saker irriterade mig (liten vattenflaska, pressfit bb, ganska kort mm) och Cortexen var egentligen ett spontanköp som blev förvånandsvärt bra tills jag behövde vänta några månader på ett nytt länkage (ramen är ju också inte den vakraste, kanske cykelvärldens Skoda Yeti).
Jag bestämde mig då för att köpa en ram som jag verkligen ville ha, en eftersträvansvärd ram, nånting som en tandläkare skulle inte vara skamsen att visa upp (skojar, alla vet ju att de bara cyklar på Yetis). Den ramen är en Deviate Highlander (THERE CAN BE ONLY ONE, hur kunde pinkbike missa rätta quoten i deras recension?).


Del 2) WTF är en Deviate Highlander?
När jag svarar "Deviate Highlander" på frågan "vad blir nästa då?", blir det alltid bara blanka miner. Deviate är ett litet outfit från Scotland som har två ramar till salu, båda high pivots med så kallade idler pulleys (extra jockey hjul typ). Deras första ram, Guide, är en high pivot 27.5 enduro(ish) cykel med Pinion växellåda. Har för mig att recensionerna för den var lite sisådär men att positiva aspekter var att ramkvaliteten var hög och att länkaget funkade mycket bra. Det mesta negativa hadde med Pinion växellådan att göra. Deras andra ram, Highlandern, har ung. samma layout men har ingen växellåda, vilket ifs kommer att påverka länkaget till en stor grad, lite mindre slag och ett betydligt vackrare utseende, enligt mig. Nyckel anledningar för att ramvalet blev en Highlander:

* High pivot = cool. Vem vill inte ha en stigcykel med samma dämperidesign som Amaury Pierron, nuff said! (Eller inte), jag är en "armchair engineer" deluxe. Gillar att kolla på länkage kurvor mm och fundera på hur de funkar. Jag har oftast ingen idée om vad fan Steve på Vorsprung pratar om i sina Youtube videos men jag tittar på de ändå. Givet detta, så finns det ändå en princip som helt enkelt är logisk enligt mig; när cykeln åker framåt är det bättre att bakaxeln åker bakåt och över stök än över och framåt över samma stök. Det enklaste sättet att fixa denna bakåtgående axel (utan att det blir för mycket kickback) är med en high pivot plus idler. It just makes sense.

* Geometrin är rimlig. Jag har köpt en XL ram med 510 reach. Head angle är inte crazy (fortfarande en stigcykel, 65.5° med 160mm gaffel, 66.3° med 140mm) och seat angle (SA) är 76 med 160mm gaffel och 77.3 med 140mm. Det som är nice med SA på Deviaten är att den är effektiv vid alla sadelhöjder (sadelstaget är i linje med bbn). Kedjestaget är lite kort (440mm) men hjälper vid att hålla hjulbasen ganska rimlig för plattcykling. Den kommer dela delar med min Marino HT som fortfarande levererar!

* Cykeln verkar vara mångsidig. Jag kommer köra 2 uppsättningar gafflar/dämpare och hjul. En 140/140 variant för almän stigcykling i plattsala och 160/140 när det ska cyklar utför. Man kan också köpa ett 150mm länkage som gör ramen något mera flack men jag låter det vara tills jag provat med stock länkaget.

* Smarta lösningar. Extern kabeldragning (som ser ut som intern) och grease ports är en stor plus enligt mig. Ser också ut som man kan montera lite verktyg och grejer under top tube.

* Ramen är vacker. Högst subjektivt, men jag tycker att den är riktigt fin. Kanten vid head tube är inte min favorit, men det är ok givet att resten ser så jäkla bra ut (mycket bättre än Ather 9C iaf och lite snyggare än den andra high pivot stigcykeln, Forbidden Druid). Det blir en gul ram, för att jag vill inte bli skjuten när det är jaktsäsong.


Del 3) Mycket snack inget bygge.

Nei, jag har som sagt ingen ram ännu. Om posten levererar (haha) så kommer det en ram på Fredag. Men byggen kommer iaf se så ut:

byggen.JPG


Dvs det lättare bygget kommer förhoppningsvis hamna på ung. 14 kg och det tyngre på ung. 15 kg. Inte att vikten spelar så mycket roll, jag borde gå ner i vikt heller en cykeln. Komponenterna är kända delar (förutom dämparna, har inte provat något annat än Fox, RS eller Manitou) och mycket av komponenterna är använda (på HTn). Tror inte att något här klassas som särskillt fancy, förutom XTR reglaget, men jag vet att det mesta är bra grejer som funkar utan större problem. Har precis servat båda gafflarna (Piken fick också en ramp control cartridge, smart grej!) och jag tror att allt som jag behöver är hemma, förutom ölen då (tips tack)!

Smygpremiär:

20200915_214827.jpg

20200915_214741.jpg

20200915_214908.jpg

20200915_223543.jpg
Ja det blir mycket svart, eller i princip bara svart (black on black on black on yellow?). Tror att det kommer matcha ramen fint. Köper förresten aldrig pedaler som inte har ett service kit tilgängligt, mina gamla One Up pedaler ser fortfarande fräscha ut efter 2 säsonger tack vare service kittet.

Del 4) Bygget då?

Pågår! Jag fick ramen idag (21 Sept) och håller på. Har inte kommit hela vägen (kommer i mål imorgon) men kan bjuda på en liten teaser. Imorgon kommer mina tankar runt bygget.

PSX_20200921_213132.jpg
 
Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Kul bygge! Många rätt på den hojen och precis som du skriver så har den det där lilla extra.

Om du ändå kör två uppsättningar hjul, är det inte lika bra att köra ännu rejälare casing på nedförsvarianten?
 

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Kul bygge! Många rätt på den hojen och precis som du skriver så har den det där lilla extra.

Om du ändå kör två uppsättningar hjul, är det inte lika bra att köra ännu rejälare casing på nedförsvarianten?

Jo! Men köpte däcken begagnade för bra pris. Blir en insert bak iaf. Ska prova FCK FLATS från Marsh Guard. Kör just nu Nukeproof ARD i "lätta hjulen", tycker att den funkar väldigt bra på hardtailen.
 

Berk

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Actofive finns ju, halvstål iaf. Den är bara lite utanför budgeten :)

Tyvärr tror jag att jag inte behöver mer än 130/120 slag. Actofive är snyggaste stigcykel jag känner till och dessutom high-pivot. Men mer än 1 kg tyngre och samma 1000 euro per kg som Highlander är lite för mycket.
 

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Idag kom det en kartong!

20200921_211217.jpg


6ff2a4e57511f5beb4064349a68d37b8.jpeg


Jo det var en otroligt välinpackad cykelram...

PSX_20200921_211140.jpg


Som ser så ut:
PSX_20200921_211041.jpg


Färgen är svår att fota, men den är grym! Verkar som jag fick också mitt första val som dämpare (dessa var slut när jag beställde) som är bara bra. Då blir Topazen för utförsbygget.

Initialt så känns ramen som ett riktigt kvalitetsstycke, med många smarta små lösningar (älskar kablarna externt men under top tuben). Lite besviken på torquen i länkaget, det var lite för lite på de två nedersta bultarna men det var lätt åtgärdat.

Ramen är inte direkt lätt, 3.7 kg ink. axel, headset koppar, klämma och dämpare, men helt klart ok för en så krallig ram. Den ser rätt "tjock" ut, dvs ganska grova rör som jag kommer inte vara så rädd om. Jaja, nu kan iaf bygget börja! Kommer uppdatera första posten med hur det går.
 
Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Jäkla snygg ram! Måste ju nästan cykla lite så man kan råka stöta på dig i skogen 😄
Tycker du borde byta plats på I och R på dämparen 😉
 

Erik O

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Cool ram... För en som inte är insatt, vad är syftet med kugghjulet däruppe? Det kanske är skrivit ovan med andra termer?

Beskrivs lite i ursprungsinlägget. Citat:

"High pivot = cool. Vem vill inte ha en stigcykel med samma dämperidesign som Amaury Pierron, nuff said! (Eller inte), jag är en "armchair engineer" deluxe. Gillar att kolla på länkage kurvor mm och fundera på hur de funkar. Jag har oftast ingen idée om vad fan Steve på Vorsprung pratar om i sina Youtube videos men jag tittar på de ändå. Givet detta, så finns det ändå en princip som helt enkelt är logisk enligt mig; när cykeln åker framåt är det bättre att bakaxeln åker bakåt och över stök än över och framåt över samma stök. Det enklaste sättet att fixa denna bakåtgående axel (utan att det blir för mycket kickback) är med en high pivot plus idler. It just makes sense."
 

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Exakt, sen finns det potentiellt andra bra (och mindre bra) saker med high pivot.

1) Kedjstaget blir längre detså djupare du kommer i slaget...vilket kan leda till en stabilare cykel när det spelar mest roll, men jag är osäker om man märker nått där givet att det bara gäller nån enstaka cm.
2) I princip inget pedal kickback, dvs stök kommer inte att kännas lika mycket genom fötterna (beror lite på vilken kugg man sitter i på kassetten). Detta är en potentiellt stor fördel för mig iom att jag alltid kör platta pedaler.

Dåliga saker:

1) Mera friktion. Man har ett extra kugghjul som kommer innebära mera friktion i drivlinan. Detta kommer man inte ifrån.
2) Mera friktion = mera ljud från drivlinan.
3) Extra underhåll (förmodligen).
 
Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Ok. Äntligen är bromsarna luftade och jag tror att allt är klart innan premiärturen. Kan glatt meddela att ramen är en fröjd att bygga på, bortsett från att gängorna för bashen är rätt grunda, så jag fick hitta spacers för bultarna. Min OneUp stolpe (helt ny) har irriterande mycket spel jämfört med de Crank Bros som jag kört sen några år tilbaka, men ok, den går upp och ner iaf och allt annat verkar vara ok.

Kommer cykla imorgon, och då tar jag bättre bilder utomhus, men till dess:

Bild (2).jpg


Bild (3).jpg


Bild (4).jpg


Bild (5).jpg


Bild (1).jpg
 

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Premiärturen avklarad (dock bara en timme, hinner inte med så mycket mera just nu). Tror att jag och highlandern kommer bli bra kompisar. Skriver lite mera om hur den funkar i helgen.

2020_0923_12111800.jpg


2020_0923_12112700.jpg


Vikten är det säkert nån som undrar över: 14.3 kg med pedaler, nästan precis som förväntat. Bor hamna under 15 med de tunga prylarna.

Väldigt märklig (på ett mkt. bra sätt) känsla vid stök, definitivt en så-kallad hoverbike.
 
Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Liten uppdatering. Efter första turnen kom hösten på riktigt och det är ganska risigt därute. Därför har jag inte hunnit cykla så mycket på Highlandern eftersom hardtailen tar över när det ser ut som det gör just nu. Nån enstaka tur har det dock blivit och den kommer nog bli grym. Inte kanske den rappaste cykeln i världen (jag har blivit lite bortskämd av effektiviteten av en hardtail i år) men absolut ingen stor otymplig sak, trots den 510mm långa reachen. Tror kanske att det här med den relativt korta hjulbasen att göra (och inte för flack gaffelvinkeln).

Jag monterade ett högre rise styre i princip direkt iom att jag tycker att fronten var lite låg och sen är bbn också rätt låg med 140 gaffeln... Men det kommer ändras.

Jag har också varit lite nojig iom att mitt invisiframe kit har inte kommit och jag orkar inte få en massa stenskott innan, kanske lite dumt (det är ju en mountainbike, vem bryr sig?) men jag har ju en annan cykel som funkar alldeles utmärkt... Eller?

Jo nu är du ju så att HTn har fått extragaffeln, en Marzocchi z1 coil med 160 slag. Tyvär, så suger den med 160 gaffel fram (HTn är ritad för 130, funkar väldigt bra med 140 men med 160 så har geometrin blivit för flack).

Hmm, det innebär att coilen måste på highlandern och Piken på HTn... Men jag vill egentligen också inte dra runt extra 700 gram om jag inte behöver på Highlandern, det är fortfarande en "stigcykel".

Nu satte jag mig ner en Fredag kväll och började tänka på dilemmat med några öl. Några timmar (och öl) senare så hade jag av nån anledning köpt en Fast Yari Up V2 för en tusenlapp på Pinkbike och bestämt mig for att köra en upphottad Yari med 160 slag dagligen på Highlandern. Nu har jag en Yari 2021 samt SKF seals (de extra fula gröna) på väg och dessa två ska monteras i den:

PSX_20201002_193304.jpg


Det blir nog bra.

Lite roligt att bygget har ändrats efter bara några mil på cykeln...men jag vill ha två cyklar som jag trivs på. Zocchin säljer jag eller behåller för "FULL ENDURO BRO".

Några fler bilder av cykeln:

2020_1003_11280200.jpg


2020_1003_11272500.jpg


Edit: en annan sak, ni som kör Oneups Dropper, skramlar den också? Inte nog med att det är lite mycket spel så kan man höra den skramla... Det tycker jag är irriterande och jag kanske måste bygga om den. Vill bara veta om det är nått som nån annan märkt.
 

Rockingman

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Min oneup-dropper skramlar också. Jag gjorde tejp-fixen” med två varv eltejp en bit ner på cartridgen och då blev det lite bättre men inte helt tyst tyvärr
 
P

Paco

Guest
There can be only one! [Byggtråd]
Hur fan kan jag ha missat den här tråden?!😮

Brukar ha svårt för svart/gult(AIK) men den där gör det inte ont att titta på. Bra bygge, Ari!
 

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Min oneup-dropper skramlar också. Jag gjorde tejp-fixen” med två varv eltejp en bit ner på cartridgen och då blev det lite bättre men inte helt tyst tyvärr

Öppnade precis upp stolpen och gjorde tejp "fixen". Blev bara något bättre, fortfarande inte helt bra. Får köra denna tills den dör och sen uppgradera till nån europeisk stolpe som kostar en njure.

Edit: anledningen för att jag köper från OneUp: har ett nytt oversized pin kit på väg...gratis. Som vanligt levererar de bra kundservice. Har ocksa fått nya pedaler när jag förstörde mina gamla och de svarar alltid snabbt på mail. Helt enkelt bra.
 
Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Liten uppgradering:

Oversized pin kit funkade till en viss grad. Hör inte längre stopen skramla i ramen, men det är fortfarande en del spel. C'est la vie.

Invisiframe har installerats. Gick ganska bra tycker jag, men man bör nog avmontera allt från ramen eller utgå från något som inte redan är byggt. Tog mig nog 4 timmar...men jag är rätt nöjd. Önskar att det inte var min första installation av inivisframe, delarna som sattes på i slutet blev ju perfekta jämfört med de första delarna.

Hoppas på en längre tur i helgen för att ställa inn gaffeln/dämparen, men tills dess (gårdagens botd):

s1600_highlander_FB.jpg
 

WSB

Aktiv medlem
There can be only one! [Byggtråd]
Den är satans fin Ari! Vi måste köra en tur snart så jag får se den in action.. Har vi några bra rotmattor häromkring så den får jobba lite? ;)
 

Köp & Sälj

Topp