Thruaxlen bak gängar ur sig...

Thruaxlen bak gängar ur sig...
Under de senaste veckorna har jag börjat få problem med att thruaxlen gängar ur sig medan jag cyklar. Allt sitter som det ska, sedan känns det plötsligt som att bakhjulet håller på att vika sig i en kurva och då visar det sig att hela spänningen är borta och bakhjulet glappar.
Problemet verkar oftast komma i uppförsbackar, ibland håller det flera turer och ibland måste jag dra åt flera gånger på samma tur.
Jag har demonterat baksving, nav och växel/växelöra men inte hittat något uppenbart fel.

Någon som känner igen problemet och har något förslag på lösning eller vad jag borde kolla närmare på? Loctite i gängorna och gaffatejpa spaken mot ramen kanske kan hjälpa, men det måste ju finnas något bakomliggande problem?
 

AX3L

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Hur hårt drar du? En sån axel ska dras med runt 15Nm om jag inte missminner mig, vilket är ganska så jäkla hårt på en liten 4cm spak. Hur vet du att du drar tillräckligt? För att spaken är i "rätt läge" i förhållande till ramen? Det kan oftast justeras, eventuellt genom att bara dra ut handtaget och vrida på den.

En bild säger ofta mycket.
 

welovewei

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jag har upplevt att mitt framhjul (lvg) gängar ut sig. Uptäckte det först att bromsskivan gick emot bromsklossarna och stannade och märkte att hela framhjulet glappade och att axeln satt löst. Drog åt ordentligt, men då rullar hjulet sämre. Nu drog jag åt ordentligt så det har inte lossat på ett tag. Jag är "teknik-analfabet".
 

bikerX

Medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jag har varit med om det flera gånger på min YT Jeffsy, visar sig ofta genom att växlingen blir rejält påverkad. Lösningen är som någon redan nämnt att dra axeln bra mycket hårdare, jag har inga problem sedan dess.
 

ejma

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Kan vara bra att kontrollera snabbkopplingar innan varje tur. Har hänt att jag inte dragit en bult tillräckligt vilket resulterat i sladdrigt hjul.
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Min axel har oxå gängat ur sig, främst vid väldigt stökig cykling. Men allt var dränkt i fett så jag torkade rent allt å droppade på lite gänglåsning?
 

etnica

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jag kollar innan varje tur. Risken med att skruva för hårt är att man har sönder den när man skall skruva upp. Gäller iaf Maxle. Har hänt mig och sett trådar om det här på happy tidigare.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Köp en axel där du drar momentet direkt i spaken, dom med efterspänning i spaken ger bara mer felkällor och verkar som sagt gå sönder om man drar så att dom sitter.

M
 

Makten

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Gissar att hjullager eller lager i frihjulsbodyn är sopslut. Inte för att den lilla normala friktion som då uppstår skulle gänga ur axeln, men när cykeln kränger kommer belastningen inte fördelas ordentligt mellan respektive lager utan tas upp av enstaka stackars kulor som inte alls vill rulla, utan drar med sig hela innerbanan, som i sin tur sitter "byrålåda" mot hjulaxeln, som gängas loss.

Byt kullager.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
 

s

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Makten sa:
Gissar att hjullager eller lager i frihjulsbodyn är sopslut. Inte för att den lilla normala friktion som då uppstår skulle gänga ur axeln, men när cykeln kränger kommer belastningen inte fördelas ordentligt mellan respektive lager utan tas upp av enstaka stackars kulor som inte alls vill rulla, utan drar med sig hela innerbanan, som i sin tur sitter "byrålåda" mot hjulaxeln, som gängas loss.

Byt kullager.

Har mycket svårt att tro att du kan forcera runt en korrekt inspänd axel med det moment som ett trasigt kullager kan överföra. Gissar att kullagret måste vara i det närmaste stelopererat för att lyckas med det. Dessutom måste friktionen mellan kullager och axel vara större än den mellan axel och ram, vilket inte heller känns rimligt. Det krävs inte jättemycket kraft för att pressa i eller ur hjullager. Axeln däremot siter inspänd med en sjuhellsikes kraft. Jag sätter en Snickers på att lagret kommer glida mot axel eller nav innan axeln vrider sig i ramen. Under förutsättning att axeln är korrekt inspänd då givetvis.
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.
 

Makten

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
s sa:
Har mycket svårt att tro att du kan forcera runt en korrekt inspänd axel med det moment som ett trasigt kullager kan överföra. Gissar att kullagret måste vara i det närmaste stelopererat för att lyckas med det. Dessutom måste friktionen mellan kullager och axel vara större än den mellan axel och ram, vilket inte heller känns rimligt. Det krävs inte jättemycket kraft för att pressa i eller ur hjullager. Axeln däremot siter inspänd med en sjuhellsikes kraft. Jag sätter en Snickers på att lagret kommer glida mot axel eller nav innan axeln vrider sig i ramen. Under förutsättning att axeln är korrekt inspänd då givetvis.
Jag tror inte att lagret drar med sig axeln bara sådär, utan att det sker "knådning" på grund av att det inte rullar helt fritt vid snedbelastning. Något måste det ju vara som får axeln att gänga ur sig och det är liksom inget annat som drar i den riktningen heller.
 

Makten

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.
Nu överdriver du nog lite:-) Har du haft något hjul med justerbara lager nån gång? Då vet du antagligen att man faktiskt trycker ihop hela navet och ökar förspänningen när man drar fast hjulet i ramen, trots att det finns låsmuttrar innanför som inte rör sig.

Det behövs inte jättestora spänningar för att även ganska grova grejer ska ändra form, och kullager har väldigt små glapp. Så visst kan man få det att knasa om man drar tokhårt. Däremot lär grejerna inte plasticera, så det spelar nog ingen roll hur många gånger man drar. Bara hur hårt.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
Jo tack, jag förstår mycket väl att det du säger inte stämmer. Skruva upp axeln så huben har 0 tryck på sig (fast fortfarande fast i dropouten), snurra igång hjulet & medans hjulet snurrar så drar du åt axeln för kung & fosterland, med ditt påstående så skulle då hjulet/navet börja klämmas ihop & hjulet bromsas in pga friktionen, det gör det inte med den typen av nav, kommer rulla precis lika lätt oavsett om axeln är lös som extremt hårt fastskruvad, så nej, det är inget i ett dt240 nav som komprimeras om man råkar skruva åt för hårt, såvida man inte är hulken dvs.

Vissa nav, som Makten beskrev så stämmer det, men jag tycker inte att man/du skall lära ut fel när det gäller nav som är nästan helt opåverkade av den genomgående axelns spänning.
 

s

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Makten sa:
s sa:
Har mycket svårt att tro att du kan forcera runt en korrekt inspänd axel med det moment som ett trasigt kullager kan överföra. Gissar att kullagret måste vara i det närmaste stelopererat för att lyckas med det. Dessutom måste friktionen mellan kullager och axel vara större än den mellan axel och ram, vilket inte heller känns rimligt. Det krävs inte jättemycket kraft för att pressa i eller ur hjullager. Axeln däremot siter inspänd med en sjuhellsikes kraft. Jag sätter en Snickers på att lagret kommer glida mot axel eller nav innan axeln vrider sig i ramen. Under förutsättning att axeln är korrekt inspänd då givetvis.
Jag tror inte att lagret drar med sig axeln bara sådär, utan att det sker "knådning" på grund av att det inte rullar helt fritt vid snedbelastning. Något måste det ju vara som får axeln att gänga ur sig och det är liksom inget annat som drar i den riktningen heller.

Sen har vu ju gränssnittet mellan hjulaxel och thruaxlen, hur skulle momentet föras över där? De löper ju fritt i förhållande till varandra.
Jag säger inte att det är omöjligt bara att det är många delar som måste fallera kapitalt för hjulets rotation skall föras över till thruaxeln.

Normala sidokrafter plus skaket vid cykling räcker för att gänga ur en skruv som är dåligt åtdragen. Jag tror att TS helt enkelt inte dragit år hårt nog.
 

Jensen

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
Jo tack, jag förstår mycket väl att det du säger inte stämmer. Skruva upp axeln så huben har 0 tryck på sig (fast fortfarande fast i dropouten), snurra igång hjulet & medans hjulet snurrar så drar du åt axeln för kung & fosterland, med ditt påstående så skulle då hjulet/navet börja klämmas ihop & hjulet bromsas in pga friktionen, det gör det inte med den typen av nav, kommer rulla precis lika lätt oavsett om axeln är lös som extremt hårt fastskruvad, så nej, det är inget i ett dt240 nav som komprimeras om man råkar skruva åt för hårt, såvida man inte är hulken dvs.

Vissa nav, som Makten beskrev så stämmer det, men jag tycker inte att man/du skall lära ut fel när det gäller nav som är nästan helt opåverkade av den genomgående axelns spänning.

Tror rätt många har kortare livslängd på sina lager i tex dt240 nav just pga att de drar fast hjulet för hårt. Om du syftar på att man drar åt så hårt att lagrena går direkt, så har du säkert rätt. Men eftersom du justerar lagerspänningen på naven genom att spänna åt hjulet så påverkar du även livslängden om du drar för hårt. Sen får su ju tro vad du vill. Men ändpluppen på ett par dt240 nav sitter inte stumt mot kanten på den genomgående axeln inne i navet.
 
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Cykeln är en Lapierre Zesty från 2014 och axeln är en Formula xqr-12-la. Jag har inte haft problemet tidigare, men sedan det började härom månaden så har det blivit ett konstant gissel. Om jag drar åt axeln så hårt att jag måste slå in spaken så dröjer det lite längre innan den släpper, men släpper gör den lik förbannat. Kullagrena har jag kollat och de verkar vara i bra skick, men kollar igen ikväll för säkerhets skull. Fler förslag? Kan en axel "slitas ut" så att den inte låser lika bra längre?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
Jo tack, jag förstår mycket väl att det du säger inte stämmer. Skruva upp axeln så huben har 0 tryck på sig (fast fortfarande fast i dropouten), snurra igång hjulet & medans hjulet snurrar så drar du åt axeln för kung & fosterland, med ditt påstående så skulle då hjulet/navet börja klämmas ihop & hjulet bromsas in pga friktionen, det gör det inte med den typen av nav, kommer rulla precis lika lätt oavsett om axeln är lös som extremt hårt fastskruvad, så nej, det är inget i ett dt240 nav som komprimeras om man råkar skruva åt för hårt, såvida man inte är hulken dvs.

Vissa nav, som Makten beskrev så stämmer det, men jag tycker inte att man/du skall lära ut fel när det gäller nav som är nästan helt opåverkade av den genomgående axelns spänning.

Fakta i målet är att jag bytt en axel som varit ngt defekt och påverkat rull i dt240, kommer inte riktigt ihåg hur.
Det dom lättast deformeras är distansen mellan body och navlager och det ät vanligare, jag har bytt flera stycken.
Tro vad du vill.

Om inte den genomgående axeln får hjulet att sitta med angivet moment så är något annat fel.
Ta reda på vad och dra inte sönder prylarna.

Dom som inte tror på ovanstående kan fortsätta dra allt vad dom orkar.

M
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jensen sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
Jo tack, jag förstår mycket väl att det du säger inte stämmer. Skruva upp axeln så huben har 0 tryck på sig (fast fortfarande fast i dropouten), snurra igång hjulet & medans hjulet snurrar så drar du åt axeln för kung & fosterland, med ditt påstående så skulle då hjulet/navet börja klämmas ihop & hjulet bromsas in pga friktionen, det gör det inte med den typen av nav, kommer rulla precis lika lätt oavsett om axeln är lös som extremt hårt fastskruvad, så nej, det är inget i ett dt240 nav som komprimeras om man råkar skruva åt för hårt, såvida man inte är hulken dvs.

Vissa nav, som Makten beskrev så stämmer det, men jag tycker inte att man/du skall lära ut fel när det gäller nav som är nästan helt opåverkade av den genomgående axelns spänning.

Tror rätt många har kortare livslängd på sina lager i tex dt240 nav just pga att de drar fast hjulet för hårt. Om du syftar på att man drar åt så hårt att lagrena går direkt, så har du säkert rätt. Men eftersom du justerar lagerspänningen på naven genom att spänna åt hjulet så påverkar du även livslängden om du drar för hårt. Sen får su ju tro vad du vill. Men ändpluppen på ett par dt240 nav sitter inte stumt mot kanten på den genomgående axeln inne i navet.
Lager kan möjligen få något kortare livslängd men tvivlar starkt på att det är mätbart om man drar åt truaxeln några newtonmeter för hårt, skillnaden i friktion är knappt mätbart mellan ospänd axel & en som är spänd allt vad du orkar, testa själv. Men läs originalinlägget, handlade inte om kortare livslängd på lager utan om påståendet att någon skulle råka dra för hårt så att denne lyckas komprimera delar såpass i navet att det uppstår ett kritiskt fel, vilket otroligt osannolikt såvida man inte är hulken. Tror man drar sönder gängorna i droppen före man komprimerar komponenter.
 

Jensen

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Jensen sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Ytterligare en sak är att det ska funka med liknande angivet moment.
Drar man upprepade ggr stenhårt finns risken att komprimera delar i navet med samma resultat som i Maktens inlägg, att något går trögt.

M
Vilket nav snackar du om? Du får nog spänna upp med några tusen newtonmeter om du först vill komprimera hubens interna axel (omöjligt med mänsklig kraft) för att sen kunna komprimera övriga interna komponenter.

Ex dt240

M
Okej, då blir jag mäktigt imponerad om du lyckas förstöra interna komponenter genom att med handkraft spänna åt en thruaxlen.

Du behöver inte förstå, fortsätt som vanligt.

M
Jo tack, jag förstår mycket väl att det du säger inte stämmer. Skruva upp axeln så huben har 0 tryck på sig (fast fortfarande fast i dropouten), snurra igång hjulet & medans hjulet snurrar så drar du åt axeln för kung & fosterland, med ditt påstående så skulle då hjulet/navet börja klämmas ihop & hjulet bromsas in pga friktionen, det gör det inte med den typen av nav, kommer rulla precis lika lätt oavsett om axeln är lös som extremt hårt fastskruvad, så nej, det är inget i ett dt240 nav som komprimeras om man råkar skruva åt för hårt, såvida man inte är hulken dvs.

Vissa nav, som Makten beskrev så stämmer det, men jag tycker inte att man/du skall lära ut fel när det gäller nav som är nästan helt opåverkade av den genomgående axelns spänning.

Tror rätt många har kortare livslängd på sina lager i tex dt240 nav just pga att de drar fast hjulet för hårt. Om du syftar på att man drar åt så hårt att lagrena går direkt, så har du säkert rätt. Men eftersom du justerar lagerspänningen på naven genom att spänna åt hjulet så påverkar du även livslängden om du drar för hårt. Sen får su ju tro vad du vill. Men ändpluppen på ett par dt240 nav sitter inte stumt mot kanten på den genomgående axeln inne i navet.
Lager kan möjligen få något kortare livslängd men tvivlar starkt på att det är mätbart om man drar åt truaxeln några newtonmeter för hårt, skillnaden i friktion är knappt mätbart mellan ospänd axel & en som är spänd allt vad du orkar, testa själv. Men läs originalinlägget, handlade inte om kortare livslängd på lager utan om påståendet att någon skulle råka dra för hårt så att denne lyckas komprimera delar såpass i navet att det uppstår ett kritiskt fel, vilket otroligt osannolikt såvida man inte är hulken. Tror man drar sönder gängorna i droppen före man komprimerar komponenter.

Fast får du kortare livslängd så beror det ju på högre friktion. Hur kommer den friktionen om inget komprimeras?

Men ja det kanske inte är det som är lösningen på ta problem. Nu verkar ju inte att dra åt för kung och fosterland vara lösningen heller.
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Manurhin2 sa:
Det dom lättast deformeras är distansen mellan body och navlager och det ät vanligare, jag har bytt flera stycken.
M
Nr4 i denna bilden allts:

DT240-a.jpg


Du säger alltså att du deformerar denna som sitter mellan race & body genom att spänna truaxel för hårt? Vid nästa service skall jag dra åt truaxel med momentdragare (högre än vad jag orkar med handkraft) & se om jag lyckas komprimera för detta låter fortfarande osannolikt att göra med handkraft.

Edit: Vet inte svaret på detta men kan man dra åt för löst så att denne ligger & glider & skaver & glappar så det ser ut som den deformerats av kompression om den i själva verket har gnuggat sig trasig? (låter också osannolikt)
 
Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Bunnywizard sa:
Cykeln är en Lapierre Zesty från 2014 och axeln är en Formula xqr-12-la. Jag har inte haft problemet tidigare, men sedan det började härom månaden så har det blivit ett konstant gissel. Om jag drar åt axeln så hårt att jag måste slå in spaken så dröjer det lite längre innan den släpper, men släpper gör den lik förbannat. Kullagrena har jag kollat och de verkar vara i bra skick, men kollar igen ikväll för säkerhets skull. Fler förslag? Kan en axel "slitas ut" så att den inte låser lika bra längre?

Kan det vara smuts i mekanismen som gör att den kärvar och upplevs hårt åtdragen fast du egentligen bara övervunnit friktionen?
Jag har inte en sådan axel själv men av bilder att döma borde den gå att ta isär, likt andra. Ta isär, gör rent och smörj är mitt tips.
 

Doctor C

Medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Bunnywizard sa:
Cykeln är en Lapierre Zesty från 2014 och axeln är en Formula xqr-12-la. Jag har inte haft problemet tidigare, men sedan det började härom månaden så har det blivit ett konstant gissel. Om jag drar åt axeln så hårt att jag måste slå in spaken så dröjer det lite längre innan den släpper, men släpper gör den lik förbannat. Kullagrena har jag kollat och de verkar vara i bra skick, men kollar igen ikväll för säkerhets skull. Fler förslag? Kan en axel "slitas ut" så att den inte låser lika bra längre?
Ok. Det finns inte en skruv (insex?) i mitten av låsningsmekanismen att ställa in förspänningen med?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Det dom lättast deformeras är distansen mellan body och navlager och det ät vanligare, jag har bytt flera stycken.
M
Nr4 i denna bilden allts:



Du säger alltså att du deformerar denna som sitter mellan race & body genom att spänna truaxel för hårt? Vid nästa service skall jag dra åt truaxel med momentdragare (högre än vad jag orkar med handkraft) & se om jag lyckas komprimera för detta låter fortfarande osannolikt att göra med handkraft.

Edit: Vet inte svaret på detta men kan man dra åt för löst så att denne ligger & glider & skaver & glappar så det ser ut som den deformerats av kompression om den i själva verket har gnuggat sig trasig? (låter också osannolikt)

Verkligen inte .
Den ser till att cykeln rör sig framåt när du trampar .

M
 

Jensen

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Det dom lättast deformeras är distansen mellan body och navlager och det ät vanligare, jag har bytt flera stycken.
M
Nr4 i denna bilden allts:



Du säger alltså att du deformerar denna som sitter mellan race & body genom att spänna truaxel för hårt? Vid nästa service skall jag dra åt truaxel med momentdragare (högre än vad jag orkar med handkraft) & se om jag lyckas komprimera för detta låter fortfarande osannolikt att göra med handkraft.

Edit: Vet inte svaret på detta men kan man dra åt för löst så att denne ligger & glider & skaver & glappar så det ser ut som den deformerats av kompression om den i själva verket har gnuggat sig trasig? (låter också osannolikt)

Den du ritat rött streck till är ju själva kuggringen för frihjulsmekanismen, den är metall och lär inte komprimeras. Men nummer 7 och 4 tex.
 

JesperA

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jag har inte ritat något, random bild på nätet, som jag sa nr4 på bilden å nej den har inget med trampningen att göra Manu
 

Jensen

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Jag har inte ritat något, random bild på nätet, som jag sa nr4 på bilden å nej den har inget med trampningen att göra Manu

Men nummer 7 har. Eller rättare sagt, den ligger o tar tryck mellan lager i body och lager i nav. Att dt (och många med dem) använder genomgående axeln för lagerspänning är ju knappat en nyhet eller något okänt.
 
P

Paco

Guest
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Har oxå varit med om detta fenomen och min lösning var att byta till en axel utan qr-lösning.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
JesperA sa:
Jag har inte ritat något, random bild på nätet, som jag sa nr4 på bilden å nej den har inget med trampningen att göra Manu

Fel av mig, tänkte bara på röda strecket som går till drivmuttern.
5an är en stålbricka och lär klara sig bra.

M
 

Sajo

Medlem
Thruaxlen bak gängar ur sig...
Jag har samma problem med min trek fuel. Jag brukar vika in spaken på axeln och vrida ordentligt. Det känns som jag får bättre moment då än när jag använder armen och viker in den för att förspänna. Då sitter axeln fast. Men jag har blivit nojig och kollar att den sitter som den ska innan varje tur. En kompis hade samma problem och löste det genom att linda lite gängtape på gängan. Jag har inte testat det själv men det funkar enligt honom.
/sajo
 

Köp & Sälj

Topp