Thule Hangon 972 passar til MTB

Hej,

Funderar på att köpa en Thule Hangon 972. Jag är osäker på om en MTB ram passar in i hållarna och även om inte kablar under ramen kommer bli förstörda när cykeln hänger?
Slår cyklarna in i varandra när man kör?
Tack för input!

Med vänlig hälsning,

Esben

lysmask

Ny medlem
Har ett sånt själv och det funkar fint till tre mtb. Det finns urtag för vajrar i fästena så det är ingen fara.

Cyklarna sitter lagom från varandra men lite beroende på ramdesign och styren osv så kan man behöva kila emellan nåt skydd eller så om man inte vill ha skav.

Senast ändrad:

e120guru

Ny medlem
Funkar bra. Men beroende på utförande på ram och storlek så kan man behöva vara lite kreativ på att hitta lämpligt sätt att hänga...

Har dock aldrig varit i närheten av att få på tre cyklar, då behöver man nog ha tur med cykelmodell och/eller vrida på styren... Så räkna inte med att kunna ha tre cyklar på det...

lysmask

Ny medlem
Ja det är nog lite flyt med modeller för att klämma på tre utan pyssel.

Kör varannan med framhjulet åt respektive håll och rycker sadelstolpen på den mittersta cykeln så går det ihop i mitt fall utan att skruva mer.

Klassisk damcykel kan vara en utmaning, men går att få till. ;)

Bilagor

• DSC_7060.JPG
    DSC_7060.JPG
    182.8 KB · Besök: 145
Senast ändrad:

Bulldog76

Medlem
Hej,
hur är gummistropparna och gummifästen på en hangon? Är de justerbara? Tänker om en tjock MTB ram får plats? Vi har ett gammalt noname ställ med stroppar men där får man bara plats med ytterst smala ramar i och de går inte att göra större.

Funderar på att skaffa en att snabbt ibland kunna ta en eller 2 cyklar med mig och slippa sätta på stora Velocompacten.

Jag har 2 st Thule Proride ouppackade i garaget som jag först tänkte använda till snabba korta turer när cykel ska tas med till barnens skola eller liknande. Men tänkte kolla på om detta vore ett alternativ istället och lämna tillbaka Proride?

Bulldog76

Medlem
e120guru sa:
Ja, det får vara duktigt feta ramar för att gummistropparna inte ska räcka till...
Ok, stropparna går säkert runt, men jag var mest orolig för att de inte ska få polats i de där klämmorna. Har en variant med klämmor och gummistropp. (tror det är någon noname från Mekonomen) men där går ju inte ramarna ner i fästet även om stropaprna är hyfsat långa. Då vilar cykeln bara ovanpå de där gummiplopparna. Vilket inte är så stabilt precis.
Tänkte det kanske är samma sak med Thules. Då måste själva fästet där ramarna ska ner i expandera?

e120guru

Ny medlem
Snarare kan det vara problem med att om du har väldigt klena ramar att den ligger för lågt i hållaren så att gummistroppen in kan spänna över ramen... Händer med grannens Cannondale då enda sättet att hänga den vettigt är på ett stag mellan sadelstolpe och toppröret. Den sitter ju kvar, men kan röra sig en aning...
Min Grand Canyon sitter som en smäck (gummihållarna går att vrida på så att de stämmer med vinklar på rör etc). Kan ta ett par bilder ikväll på hur det ser ut i närbild när cykeln hänger på om du vill...

Bulldog76

Medlem
e120guru sa:
Snarare kan det vara problem med att om du har väldigt klena ramar att den ligger för lågt i hållaren så att gummistroppen in kan spänna över ramen... Händer med grannens Cannondale då enda sättet att hänga den vettigt är på ett stag mellan sadelstolpe och toppröret. Den sitter ju kvar, men kan röra sig en aning...
Min Grand Canyon sitter som en smäck (gummihållarna går att vrida på så att de stämmer med vinklar på rör etc). Kan ta ett par bilder ikväll på hur det ser ut i närbild när cykeln hänger på om du vill...

Ta gärna några kort.
Som sagt gummiplopparna på min är inte tillräckligt breda även om de formar sig något. Gå

e120guru

Ny medlem
Här är den smala delen av toppröret...
image.jpeg

Diagonalröret som är tjockare...
image.jpeg

Som synes kan man vrida gummihållarna att passa vinkeln...
image.jpeg

Och trots att ramen är ganska tjock finns det mycket marginal kvar för att få plats med tjockare...
image.jpeg

Bulldog76

Medlem
TAckar för detta. Nu blev det ett snabbt inköp av en sådan nu när det var lite nedsatt pris.
Är bra o ha när man snabbt ska ha med hoj och inte har Proride monterat på taket eller orkar dra fram Velocompact. Nu har jag lite många cykelställ känner jag. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer