Thule Proride 591 + Volkswagen takräcke

Gatuzzo

Medlem
Hej,

Letar efter tips, kanske någon av er som råkat ut för samma.
Jag har en Passat B8 kombi (-15 och nyare).
Till denna har jag volkswagens egna takräcke som om jag förstått det hela rätt är Thule i grund och botten.
Idag fick jag hem mina nya Proride 591 hållare. Döm om min förvåning när grejerna inte passar.
Mitt takräcke är för grovt så T-skruvarna är för korta samt att bygeln är liiite kort då det blir en vinkel på skruven dessutom.
Jag har försökt hitta om det finns någon adaptersats eller liknande men hittar inget och Thules support är inte enkel att få tag i...

Någon som råkat ut för samma?

weldion

Aktiv medlem
Gatuzzo sa:
Hej,

Till denna har jag volkswagens egna takräcke som om jag förstått det hela rätt är Thule i grund och botten.
Idag fick jag hem mina nya Proride 591 hållare. Döm om min förvåning när grejerna inte passar.
Mitt takräcke är för grovt så T-skruvarna är för korta samt att bygeln är liiite kort då det blir en vinkel på skruven dessutom.
Jag har försökt hitta om det finns någon adaptersats eller liknande men hittar inget och Thules support är inte enkel att få tag i...

Kan du inte ta en bild på hur det ser ut? Frugan säljer Thule, så hon kan säkert ge tips.

carlf

Ny medlem
Gatuzzo sa:
Hej,

Jag har inte råkat ut för det med cykelhållare men har samma (snygga) takräcken. De är så grova att min takbox nätt och jämnt passar. Sjukt irriterande.
Be Thule fixa längre T-skruvar, funkar det då?

Freddie L

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem. Äldre Passat och Thules egna Wingbars. Klämmorna räckte inte runt och T-skruven var för kort. Tyckte jag. Men sen såg jag att det var två längder på T-skruven och med rätt skruv på rätt ställe gick det fint.

Kolla så inte du gjort samma tabbe.

Gatuzzo

Medlem
Mjo jag kan försöka ta bilder, men lösningen vore längre t-skruvar, typ 72mm långa bak minst och 102mm långa till fram eller längre.. Detta är fruktansvärt irriterande.

Vet någon om detta finns? Jag söker men hittar inget..

Gatuzzo

Medlem
Jag har inte gjort samma tabbe, endast en längd t-skruv bak och en längd t-skruv fram, de andra är kortare som ska passa wingbar och de andra tunnare.. :/

Crex

Medlem
Skumt, jag har Passat och VWs egna takräcken (inköpta februari -16) och Proride 591. Funkar perfekt (med de medföljande t-skruvarna).

Gatuzzo

Medlem
Hehe ja det är jag väldigt säker på, hade gamla mont blanc tidigare som jag bytt ut nu mot,bra mycket bättre variant från Thule..
Jag behöver längre t-skruv, annars går det här åt skogen, hittar endast 92mm längder, vilket jag har.

Gatuzzo

Medlem
Crex sa:
Skumt, jag har Passat och VWs egna takräcken (inköpta februari -16) och Proride 591. Funkar perfekt (med de medföljande t-skruvarna).

Det säger du?
Får ge mig ut imorgon igen och prova, men jag är i princip bombsäker på att jag gjort, det går knappt göra fel vid monteringen..?

Gatuzzo

Medlem
Oups, det här blev jäkligt pinsamt.. Men kanske någon annan någon gång som gör samma miss som jag så jag uppdaterar läget här.
Cykelhållarna passade väldigt bra på volkswagens orginal takräcken.
När jag drog bort gummilisten ovanpå takräcket så ser jag ett t-spår som de andra skruvarna passade förvånansvärt bra i.
Jag försökte montera dessa med adapter-kitet, det vill säga bygel och t-skruv som klämmer runt hela takräcket, så ska man inte göra.. ;)

Så, skämsmössan på..!

Botis

Medlem
Gjorde precis samma sak för någon vecka sedan, men blev upplyst här på Happy om att jag hade räcken med T-spår och skulle använda andra skruvar. Fick beställa nya då jag supit bort mina sådana, och 95 kr senare så sitter stället perfekt.

ceel

Aktiv medlem
Gatuzzo sa:
Oups, det här blev jäkligt pinsamt.. Men kanske någon annan någon gång som gör samma miss som jag så jag uppdaterar läget här.
Cykelhållarna passade väldigt bra på volkswagens orginal takräcken.
När jag drog bort gummilisten ovanpå takräcket så ser jag ett t-spår som de andra skruvarna passade förvånansvärt bra i.
Jag försökte montera dessa med adapter-kitet, det vill säga bygel och t-skruv som klämmer runt hela takräcket, så ska man inte göra.. ;)

Så, skämsmössan på..!

Glöm inte att stoppa i gummilisterna igen efter att ha satt dit Proride:n. Det kan vissla rätt rejält annars. :)

Köp & Sälj

Topp