Tights racer

Bengt-re

Aktiv medlem
Tights racer
Tror att Gore har. Körde något ifrån dem förr under baggyshortsen när jag cykla mtb, men lessnade på det och körde sedan med vanliga bibs då det var bekvämare. G5, C5 eller något tror jag att de hette de jag hade. Okej produkt, men ändå.... njam

n3wton

Aktiv medlem
Tights racer
Enkel frågeställning men ändå uppenbarligen supersvår av tråden att döma!

Du vill ha cykelbyxor med chamoix men utan hängslen? Det är nog ganska många tillverkare som har. Men det går liksom inte att rekommendera det man själv kör - det är väldigt individuellt vad som passar.

För egen del tror jag att cykelbyxor utan hängslen hade glidit ner på ett oönskat sätt. Ska man gå på toaletten mer än att pinka i diket kanske det hade varit smidigt, men 99,9 % av tiden man cyklar finns inte riktigt det behovet och då ser jag inte anledningen till att köra hängslen som garanterar att allt sitter som det ska.

Du får nog chansa på ett märke som du känner förtroende för och hoppas på det bästa. Att gå på vad någon random forumskribent råkar ha köpt kommer inte ge dig någon vettig vägledning.

AtEase

Aktiv medlem
Tights racer
Ja, Assos kommer garanterat passa TS! Hundra procent bra tips. Det är ju helt universalt vad som passar, oavsett om man är 184 cm lång och väger 100 kg eller om man är 184 cm och väger 67 kg.

Eller hur var det nu igen...?
Nåt som är värt att kolla om det handlas från nätet är kommentarerna. På de populära modellerna finns alltid många som rapporterar sin längd och vikt och ger sin dom om passformen på den storlek som valt.

Sen är det som sagts tidigare, man får lära sig vilka som passar och inte.

Edit: mötet => nätet

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Tights racer
Om du tänkt ha dom att cykla i några år så gå in på rätt prisnivå direkt. Sannolikheten ökar mångdubbelt att du blir nöjd om du kan tänka dig att betala från ca 1000 kr.
Själv kör jag uteslutande ASSOS på turer längre än några timmar.
Billigt blir dyrt i längden då du sannolikt inte shoppat färdigt med 1a paret.

Bele

Aktiv medlem
Tights racer
Om du tänkt ha dom att cykla i några år så gå in på rätt prisnivå direkt. Sannolikheten ökar mångdubbelt att du blir nöjd om du kan tänka dig att betala från ca 1000 kr.
Själv kör jag uteslutande ASSOS på turer längre än några timmar.
Billigt blir dyrt i längden då du sannolikt inte shoppat färdigt med 1a paret.

Det beror hur de ska användas, men också på vad man har vant kroppen vid. För pendelcykling kan man använda bibs ur mellansegmentet. De allra enklaste bör man undvika. Jag har cyklat ett flertal 15-mila rundor i en tridress från Saucony. Den hade bara ett tunt lager skumgummi som padding. Gick hur bra som helst.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tights racer
Det beror hur de ska användas, men också på vad man har vant kroppen vid. För pendelcykling kan man använda bibs ur mellansegmentet. De allra enklaste bör man undvika. Jag har cyklat ett flertal 15-mila rundor i en tridress från Saucony. Den hade bara ett tunt lager skumgummi som padding. Gick hur bra som helst.
Va bra, då kan ts börja med skumgummi.

NiklasL

Aktiv medlem
Tights racer
Köpte en Castelli trisuit på kul vilken har väldigt tunn stoppning. Det visade sig fungera väldigt bra eftersom jag har en sadel som passar mig utmärkt. Finns det vanliga bibshorts med så tunn stoppning? En del har ju väldigt mycket vilket gör mer skada än nytta för mig.

NiklasL

Aktiv medlem
Tights racer
Tyska SQlab har tunn stoppning.
De verkar ha samma filosofi som @kais01 ...
"The SQLab philosophy is to design comfort into the saddle with proper fit and padding placement. The company felt riders with ill-fitting shorts or with shorts that have improper padding undermined good saddle design. To SQLab, that often meant too much padding which created pressure points that it was trying to eliminate with saddle design."

Bele

Aktiv medlem
Tights racer
Va bra, då kan ts börja med skumgummi.
Det duger uppenbarligen till att simma 4 km, cykla 180 km och springa 42 km med, så det får nog anses väl utprövat.

Vill man så kan man missförstå det mesta. Budskapet var att hur bra bibs man behöver beror på vad och hur man ska cykla. Det är stor skillnad på 5, 50 eller 500 km. Om man undviker de billigaste bibsen så finns det ingen entydig korrelation mellan hur bra bibsen funkar och prislappen. Det handlar mer om vad som passar den egna kroppen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tights racer
Det duger uppenbarligen till att simma 4 km, cykla 180 km och springa 42 km med, så det får nog anses väl utprövat.

Vill man så kan man missförstå det mesta. Budskapet var att hur bra bibs man behöver beror på vad och hur man ska cykla. Det är stor skillnad på 5, 50 eller 500 km. Om man undviker de billigaste bibsen så finns det ingen entydig korrelation mellan hur bra bibsen funkar och prislappen. Det handlar mer om vad som passar den egna kroppen.
Jag håller huvudsakligen med.
Däremot har jag mkt dålig erfarenhet av instegsbyxor med enbart "skumgummi"
Jag antar att ta inte har speciellt mkt erfarenhet och rekommenderar därför byxor ur segmentet jag själv landat i efter att ha gjort snålmisstag som alla andra i början.
Men som sagt, ts kanske bara ska cykla till affären....

NiklasL

Aktiv medlem
Tights racer
Kul. Kör med SQ lab sadel på grushojen och det hade varit kul att prova deras bibs också men garderoben är fylld med andra byxor.
Har blivit en del bibs här med. Funderar nu på SQlabs sadel… finns ju två Ergowave på K&S, den i min storlek där jag bor. Vore spännande om man kunde få prova den. Du är nöjd, förmodar jag?

thomalin

Aktiv medlem
Tights racer
De verkar ha samma filosofi som @kais01 ...
"The SQLab philosophy is to design comfort into the saddle with proper fit and padding placement. The company felt riders with ill-fitting shorts or with shorts that have improper padding undermined good saddle design. To SQLab, that often meant too much padding which created pressure points that it was trying to eliminate with saddle design."
Av samma anledning kör jag inte med cykelhandskar med padding, om tillräckligt varmt kör jag alltid utan vid racer och gravelcykling. När det gäller cykelbyxor är tillvänjning av sadeln absolut viktigast. Min gamla racer hade originalsadeln kvar efter 13år, stenhård och i stort sett utan stoppning, funkade utmärkt med triathlonbyxor, utan bibs. Med det sagt, jag använder i stort sett enbart Rapha och då med bibs. De kostar mycket att köpa men håller i många år, har flera som är 10-12 år och som används frekvent fortfarande.

C-dale

Aktiv medlem
Tights racer
Har blivit en del bibs här med. Funderar nu på SQlabs sadel… finns ju två Ergowave på K&S, den i min storlek där jag bor. Vore spännande om man kunde få prova den. Du är nöjd, förmodar jag?
Hyfsat, men en liten nackdel är att jag tycker att den är känslig för att man sitter precis rätt i längsled på den.

Topp