Tips angående cykelskor för landsväg

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Hejsan! Håller på och tittar på ett par skor som jag är eventuellt sugen på. Dock skulle jag önska lite tips ifall någon har haft dessa eller liknande.
Här är skorna:

Jag har väl två frågor
1. Hur är storlekarna på dom?
2. SPD funktionen, hur fungerar den på dessa skor? Jag har SPD pedaler på bäde pendlar och LVG cykeln så skulle gärna ha kvar bara ett typ av fäste.

Tackar på förhand!

Rholm

Aktiv medlem
De har ju hål för både SPD och SPD-SL, så de funkar med vanliga SPD-pedaler (men du behöver köpa till klossar om du inte har hemma).

.evall

Medlem
Inte svar på din fråga, har själv ingen erfarenhet av skon, men hade jag varit du och velat ha spd på landsvägscykel hade jag köpt en nättare mtb-sko med spd-fäste. Då får du den största fördelen med spd gentemot spd-sl, det vill säga, att du kan gå hyfsat obehindrat med dem.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Inte svar på din fråga, har själv ingen erfarenhet av skon, men hade jag varit du och velat ha spd på landsvägscykel hade jag köpt en nättare mtb-sko med spd-fäste. Då får du den största fördelen med spd gentemot spd-sl, det vill säga, att du kan gå hyfsat obehindrat med dem.
Det är väl något liknande som jag är ute efter. Tack för tipset!

.evall

Medlem
Går nämligen själv i tankarna på att lägga ner spd-sl och köra spd på alla cyklar. Just för att kunna gå med dem bättre.

Problemet är bara att det ser snyggare ut med landsvägsskor på landsvägscykeln. Jag är ju tyvärr fåfäng också...

nisseson

Aktiv medlem
Yes, dock så ser jag inga skruvhål i sulan för SPD, undra ifall det är något mer som behövs eller om det räcker med att bara köpa klossarna.
Screenshot_20220114-170947679 (1).jpg

De två vertikala spåren är öppningar för SPD. Men vill du kunna gå och köra SPD, köp skor som har en bättre sula för det. Raciga MTB-skor funkar bra.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Beroende på hur stark du är och hur långa rundor du tar så kan spd trycka på för liten yta och du få smärta på den punkten, spd-sl lägger kraften över ett större område. Observera att det kan ta ett tag innan det dyker upp, för mig dök det upp efter ett par år med lvg.
Då är det utmärkt med en sko som har fästen för båda.

me.I.am

Aktiv medlem
Kanske är så på alla bättre MTB-skor, men se till att sulan är styv. Jag kör endast LVG men har bara SPD. Skorna jag har har riktigt styv sula, tror att enda skillnaden mot "riktiga LVG-skor" är att dom är lite klumpigare, men det stör inte mig.

glitch

Aktiv medlem
Beroende på hur stark du är och hur långa rundor du tar så kan spd trycka på för liten yta och du få smärta på den punkten, spd-sl lägger kraften över ett större område. Observera att det kan ta ett tag innan det dyker upp, för mig dök det upp efter ett par år med lvg.
kan varit en miljon andra grejer också som gett de problemen.

Generellt är Northwaves skor långsmala så har du normala/breda fötter kan det vara svårt med passningen och fotproblem är nästan garanterade.

Pfaff

Aktiv medlem
Det ser ut som Specialized har uppfunnit ett helt nytt och revolutionerande system att spänna fast skon på foten. Man använder ett långt snöre som träs genom ett antal öljetter utmed plösen vilket skall ge en jämn belastning över foten och att skon sitter kvar.
Dock ser det ut som denna sko inte finns med SPD än, men det kommer kanske?
De är kluriga, amerikanerna!

me.I.am

Aktiv medlem
Det ser ut som Specialized har uppfunnit ett helt nytt och revolutionerande system att spänna fast skon på foten. Man använder ett långt snöre som träs genom ett antal öljetter utmed plösen vilket skall ge en jämn belastning över foten och att skon sitter kvar.
Dock ser det ut som denna sko inte finns med SPD än, men det kommer kanske?
De är kluriga, amerikanerna!

Läste länken, har svårt att säga om bikeradar är seriösa i artikeln. Känns som att den kunde varit skriven 1/4

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag har ett par av de där. Gillar dem. Sitter bra på mina fötter, men det är ju extremt individuellt det där när gäller skor. De ligger ca +1 i storlek. Har ett par 44:or, normal storlek 43.
Men som så många redan sagt, om ändå ska köra SPD så finns det ju ändå fler fördelar med ett par MTB-skor

BengtG

Aktiv medlem
Jag har cyklat tusentals kilometer, med försänkta SPD-klossar, under mer än fyrtio år och har aldrig upplevt smärta i fötterna orsakad av för liten kontaktyta mellan skon och pedalen! Shimamoskor är vad jag använt. Sulan på dessa skor är så styv att jag inte tror att problemet kan uppkomma.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har cyklat tusentals kilometer, med försänkta SPD-klossar, under mer än fyrtio år och har aldrig upplevt smärta i fötterna orsakad av för liten kontaktyta mellan skon och pedalen! Shimamoskor är vad jag använt. Sulan på dessa skor är så styv att jag inte tror att problemet kan uppkomma.

+1

Bengt-re

Aktiv medlem
+1

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har en variant av NW en lite äldre Extreme 3000 med bara ett spänne.
Mina är styva (15) och smala. Ena skon har jag fått snöra om då spännremmarna som går i yttertyget drog över öm punkt. Nu hoppar jag över ett par hällor i vänsterskon. Då får jag plats. Har tagit ur innersulorna och kör med formgjutna inlägg.

Fördelen är att de är styva och svinlätta. Gillar att mina är svarta. För mig som kör Speedplay är det en fördel då jag inte behöver shimsa
Nackdelar finns för mig som saknar tårem att det är ett snöre som ska stå för allt tryck. Går inte att frikoppla trycket som med Boa i farten. Spännet är mer begränsat än Boas.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har en MTB, en racerhybrid, en CX och två LVG/Racer och alla har SPD-pedaler. Jag har ett gäng olika skor, från touring till MTB och racerskor och det fungerar ypperligt. Det är rätt praktiskt att kunna blanda skor och cyklar helt fritt inbördes.

kais01

Aktiv medlem
har bara snörning på mina 10+ par spd-skor, tagit bort några onödiga kardborreband, och med framgång konverterat ett par från tre kardborreband till snörning.

det är klart värdefullt och bra om sulan är styv i sidled vs den lilla ytan på klossen. om skon ger vika sas i sidled skapar det onödig belastning på knäts insida.

skulle du ändå komma att vilja använda en sådan sko, lägg gärna en kil under främre skoinläggets yttre del.

i längsled spelar styvheten mindre roll, och den brukar vara tillräcklig.

ponerat bra utsides stöd när man trampar ned hårt är jag annars ingen vän av att sitta stenhårt fast varken i skon eller mot pedalen. det räcker att det inte glappar. med en bra hälkappa följer skon med i rundtrampet även om den är bekvämt knuten. så enligt mig inget behov av slalompjäxehårda spännen.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag skrev inte att det händer alla med alla skor Det uppkom för mig när jag började pressa 10milsrundor inför VR, med ett par Shimano lvgskor med dubbla fästen.
De skorna kanske var mjukare än andra skor med dubbla fästen, vad vet jag.
Uppenbarligen *kan* det uppkomma.

d_anders

Aktiv medlem
För mina knäns skull så vill jag foten ska sitta stabilt i sidled och höjdled vilket förstås underlättas av vridstyv sula och skor som sitter tight mitt på foten. Kör helt klart med kortare och mindre skor än vad jag vill gå runt i. Jag har fått för mig att det hjälper.

Det är svårt att veta hur mycket skorna påverkar (trasiga) knän. I mitt fall är det stor spridning. Vissa dagar kan jag cykla långt och hårt i vad som helst. Andra dagar känns det konstigt i början men ger aldrig några svårare problem. Ibland går det hur bra som helst och sen efter några timmar så bara smäller det till med stora problem.

Manurhin2

Aktiv medlem
Kanske är så på alla bättre MTB-skor, men se till att sulan är styv. Jag kör endast LVG men har bara SPD. Skorna jag har har riktigt styv sula, tror att enda skillnaden mot "riktiga LVG-skor" är att dom är lite klumpigare, men det stör inte mig.
Tycker lika, bra sko så gör inte lilla kontaktyta avtryck i foten.
Mjuk sko och 1a Vätternrundan blev riktigt dåligt i mitt fall.
Däremot så är spd mycket sladdrigare generellt mot spd-sl och liknande system och därför föredrar jag dom senare till lvg.

Batavus

Aktiv medlem
TIll den första frågan, är min erfarenhet av NorthWave att de är rätt små i storlekarna. Korta, inte smala. Den modell du är intresserad av vet jag dock inte något om. Mät din fotlängd! 'Kan du ha nytta av även framgent. https://www.northwave.com/it/bike/scarpe/strada/core-plus-2-wide säger att storlek 42 = 27 cm, 43 = 27,7 cm, 44 = 28,4 cm. För mätning tar du av skor och strumpor och sätter hälen intill en vägg, slappnar av och mäter. ...Cyklister är så oviga, så ett alternativ kan vara att ställa sig på ett papper och rita av foten, hihi!

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
cm-måttet som anges på skorna, den så kallade japanska storleken, är inläggets längd i skon, inte fotens längd.

för en sko med stel sula som t ex cykelskor räcker det att det måttet är 5-10 mm längre än foten, med en normal sko som böjs kortare i varje steg behövs snarare bortåt 15 mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer