Tips efter köp av ny cykel

Sernevi

Aktiv medlem
Ja, nu gäller inte detta mig, då jag inte köpt någon ny cykel på väldigt länge, men säsongen börjar dra igång och det är med största sannolikhet så att det finns en eller annan som precis fått sin första riktiga mtb (eller lvg-cykel för den delen) levererad.

Min tanke var som följer: Det finns väldigt många, väldigt bra trådar här på happy om vad man skall tänka på när man skall köpa sin första riktiga cykel, vad gäller storlek, komponenter, åkstil etc. Men, jag har inte sett någon tråd ännu om vad man bör göra när man fått den levererad. Väldigt ofta kommer det upp trådar om att olika saker gått sönder eller inte fungerar som det ska på cyklar som folk inte haft särskilt länge, och väldigt ofta är svaret "Det är ju sådant man alltid måste göra när man köpt en ny cykel". Därför tänkte jag att vi kunde göra en liten lista eller liknande med saker man bör göra när man äntligen packat upp den älskling man väntat på, för att slippa bekymmer och onödiga tårar.

Jag är själv ganska grön och har egentligen bara köpt en cykel helt ny, resten begagnade, under de år jag cyklat "på riktigt", så jag tänkte att ni som är lite mer gamla i gemet väldigt gärna får fylla på och rätta där det behövs.

Alltså, saker att tänka på och göra INNAN du ger dig ut på din första långrunda med din nya cykel:

Kontrollera alla skruvar
Väldigt ofta är cyklar endast ihopsatta snarare än riktigt monterade. Skruvar kan mest vara isatta för att sitta på plats, men sitter lösare än det är tänkt, vilket kan göra att de trillar ut efter en eller ett par turer, eller ännu värre går av eller i värsta fall drar sönder någon annan gänga på grund av felaktiga belastningar. Därför bör man alltid efterdra eller åtminståne kontrollera att alla skruvar är riktigt åtdragna direkt när man får cykeln: allt från klingbultar till styrstam. Man skall också tänka på att gängor "sätter sig" i varandra, så även om de är bra dragna när man ger sig ut första gången måste man kontrollera dem kontinuerligt i början och efterdra allteftersom.

Länkage på heldämpade cyklar
Detta faller delvis under att kontrollera att skruvarna är ordentligt åtdragna, men är en så pass viktig punkt att jag tyckte den förtjänade en egen rubrik. Dra i alla delar i länkaget, tryck på cykeln och känn efter så att det inte finns något glapp i någon del av länkaget, det är sådant som sliter väldigt mycket på bussningar och lager. I vissa fall kan det till och med vara bra att plocka isär hela länkaget och fetta in alla bussningar redan från början, så ökar man livslängden på dem och dämpningen arbetar smidigare. Se till att alla skruvar är lagom hårt åtdragna och att inga delar fastnar.

Kontrollera bromsarna
(Detta gäller hydrauliska skivbromsar, det är det jag har mest erfarenhet av)
Tar bromsarna jämnt på båda sidor? Om inte behöver förmodligen oken centreras över skivan. Skivan skall ej böjas åt något håll när man bromsar med cykeln stillastående.
Känns bromsarna svampiga eller tar långt in? Även om cykeln skall levereras med luftade bromsar är det inte alls säkert att så är fallet, och om något av de ovanstående är sant och inte kan avhjälpas med eventuella justerskruvar kan det mycket väl bero på luft i systemet.

Ställ in växlarna
Kanske en självklarhet, men att se till att växlarna är korrekt inställda innan man ger sig iväg är alltid en bra idé. Det är speciellt viktigt att kontrollera ändlägena för växeln, om den går för högt upp vid lättaste växeln bak kan kedjan trilla innanför kassetten och sliter då på både ekrar och kedja, och om den går utanför på tyngsta växeln bak kan den hoppa ut och skava mot den nya vackra lacken. Samma sak gäller naturligtvis fram, om växelföraren går för långt in mot ramen kan kedjan hoppa ner och skava lack.

Kontrollera lagerspänningar
Det kan vara en god idé att se över de lager som finns på cykeln innan man ger sig ut. Risken finns att de är för löst dragna och då kan glappa, eller är för hårt dragna och blir trögroterade. Resultatet är i båda fallen onödigt mycket slitage och delar som ej håller så länge som de borde. Detta kan gälla styrlager, vevlager(?) och hjullagren i naven. Dessa behöver dessutom kontinuerligt kontrolleras allteftersom delar sätter sig och slits in.

Ekerspänning
(Här finns det förmodligen de som har saker att tillägga, då jag själv aldrig byggt några hjul)
Hjul är inte alltid så välbyggda som man kan önska, speciellt inte maskinbyggda. Dra lite i ekrarna på hjulen och känn efter att de verkar jämnt spända och inte är slaka eller stenhårt dragna.

Justera sag
Detta är ett ämne som avhandlats gång på gång både här på forumet, på andra ställen på internet och i bruksanvisningar, varför jag inte går in på detalj om hur mycket man skall ha eller hur man ställer sag i olika typer av dämpare, men det är en viktig detalj att tänka på innan man avgör vad man tycker om sin nya cykel och för att dämparna skall fungera som det är tänkt.

Smörja och fetta
(Fyll gärna på med tips på bra oljor och fetter för olika ändamål)
Det man naturligtvis skall göra är att smörja kedjan innan man ger sig ut på sin första tur. Den smörja som sitter på kedjan när man köper den är endast till för att skydda den när den är förpackad och är ej nog för att fylla funktionen vid användning.
Något jag sett en del tipsa om är att byta fettet i en del olika hjullager, vevlager och frihjulsbodys för att öka livslängden. Detta skall man inte behöva göra, men ibland är inte det fett som finns där från början riktigt så bra som man kunde önska.
Personligen tycker jag om att smörja sadelrör/sadelstolpe något också, så den glider lättare och inte skavs lika mycket och därför håller sig snygg längre.

Så, nu har jag säkert missat en massa saker men det känns som att jag skrivit på detta i en hel evighet och är helt tom i huvudet. Fyll gärna på med vad ni brukar tänka på när ni köpt nya prylar!

Senast redigerad av en moderator:

Tomtefar

Ny medlem
Mycket bra initiativ och bra skrivet!
Vad gäller bromsarna ska man väl egentligen åka på säkert ställe och nypa åt rätt bra (utan att snurra runt), för mig jag läste och gjorde det med min cykel.
Undrar hur många som kan hålla sig och kolla allt enligt ovan när den nya cykeln står där och väntar, (nästan) redo för en tur?!

Sernevi

Aktiv medlem
Tomtefar skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket bra initiativ och bra skrivet!
> Vad gäller bromsarna ska man väl egentligen åka
> på säkert ställe och nypa åt rätt bra (utan
> att snurra runt), för mig jag läste och gjorde
> det med min cykel.
> Undrar hur många som kan hålla sig och kolla
> allt enligt ovan när den nya cykeln står där
> och väntar, (nästan) redo för en tur?!

fast jag antar att tråden mest syftade till postordercyklar, köper man hos lbs ser man ju till att få hjälp i butiken innan man tar hem cykeln. Och min tanke var att om man ändå håller på och sätter dit hjul etc som man brukar få göra kan man ju lika gärna spendera en halvimme till med att se till att allt är som de ska.

Simpanovic

Ny medlem
Sernevi skrev:
> man blir ju lite bitter när man lagt tid på att
> skriva världens jävla inlägg och ingen
> uppskattar det. :P :)

Lugn, bara lugn. Jag lusläste hela rasket och är mycket nöjd! Nog för att jag inte köpte på postorder och alltså fick en färdigmonterad hoj, men man kan ju ta fasta på en del av sakerna ändå. Som att efterdra lite skruvar och så t.ex.

Tack tack!

plumse

Aktiv medlem
In på läsvärt och sen ut på printern och tejpa upp på Siba ;-)

Bra Sernevi! Det finns nog behov av att samla ihop sådana där "självklarher". Har själv drabbats av slarviga mekaniker som stressat lite för mycket innan jag lärde mig att skruva själv.

Leo

Ny medlem
+1, kanonbra tips! Ett annat självklart tips är att även kolla däckstrycket med jämna mellanrum. På racer pumpar man varje gång innan en runda, på mtb lite mer sällan. Vilket tryck det ska vara får man prova sig fram på mtb, men på racer är det nära nog maxtryck som gäller - står på däckssidan.

Sen kan man ha för vana att kolla sina klossar på skorna, om man inte har använt Loctite till skruvarna - då sitter skruvarna kvar utan problem.

/Leo

Tomtefar

Ny medlem
Almis skrev:
> Bra skrivet, jag bör nog kontrollera alla
> skruvar....När du väl säger det!

Ja, egentligen bör man ju göra det. Kom precis på att jag faktiskt tappade en skruv/mutter till bashguarden/framklingorna på min nya hoj i somras.

Så jag tycker: in med denna under läsvärt och hjälp till att fylla på med mer vettiga grejor!

Topp