Tips för att bli starkare eller bättre på att cykla

ejma

Medlem
För varje kilogram kroppvikt du blir av med kommer det bli lättare att röra på dig. Är själv 175 cm kort och varit uppe och sniffat på 90 kg och det är brutalt tungt att röra på sig med den ryggsäcken även om lungkapaciteten finns. Ändra kosten med minskat intag av läsk och skräpmat så kommer du se att vikten minskar och det blir roligare att motionera.

SGS

Medlem
Själv anser jag att backintervaller kan vara det sämsta man kan göra som oerfaren löpare. Hög skaderisk och mest bara jobbigt i största allmänhet.

Vill du bli bra på att cykla så är det hursomhelst en omväg att ta det via löpning. Tycker istället den föreslagna linjen kring att helt enkelt cykla mer i största allmänhet verkar passa bäst. Det handlar inte om en elitsatsning eller några skyhöga krav direkt så finns ingen egentlig orsak att överanalysera. Resultaten kommer med tiden.

sanfar

Medlem
SGS sa:
Själv anser jag att backintervaller kan vara det sämsta man kan göra som oerfaren löpare. Hög skaderisk och mest bara jobbigt i största allmänhet.
Det är väl framförallt löpningen utför som är farligt?

Ett tag fick jag för min sjukgymnast bara springa uppför. På flacken och nedför fick jag snällt gå.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Och jag vill moderera mitt förslag lite med mer kunskap om ts startform.
Nämligen med att tydligt hålla med om att du bör jobba med vikten, både inför nästa mönstring och i allmänhet, om jag inte missförstått och du är kroppsbyggare så borde du gå ner 10-20 kilo generellt och åtminstone 5 inför nästa mönstring (jag kan inget om ork-effekter på viktnedgång men tror att snabbare nedgång kan påverka orken att få bättre kondition och styrka inför den mönstringen).
Längre konditionspass med tydlig ansträngning, som 1-3 timmars cykelpass, tillsammans med stopp för godis, chips o.d., alkohol och utbyte av tillbehör som pommes frites o.d. mot sallad kan göra stor skillnad.
Unna dig ett bra liv! 🙂

grondahl

Aktiv medlem
Jajjas sa:
Ffa mer konditionsträning.

Istället för att köra något ramp program till total utmattning så kör intervaller istället.
Istället för att få få totalt 5min med hård belastning, som i slutet av din ramp, så kan du få ihop mer tid med hög puls om du kör din träning i intervallform istället.
T.ex 5 min hårt 5 min lätt, upprepa 5 gånger dom jag skrev i ett tidigare inlägg.
Såna där backprogram på motionscykel, crosstrainer etc är intervaller. Kanske inte optimala men ändå intervaller.

Jajjas

Medlem
grondahl sa:
Jajjas sa:
Ffa mer konditionsträning.

Istället för att köra något ramp program till total utmattning så kör intervaller istället.
Istället för att få få totalt 5min med hård belastning, som i slutet av din ramp, så kan du få ihop mer tid med hög puls om du kör din träning i intervallform istället.
T.ex 5 min hårt 5 min lätt, upprepa 5 gånger dom jag skrev i ett tidigare inlägg.
Såna där backprogram på motionscykel, crosstrainer etc är intervaller. Kanske inte optimala men ändå intervaller.
Tyckte inte att det verkade så på hans beskrivning av passet, ökar varannan minut tills han inte orkar mer.
Kör man till total utmattning så krävs mer än 5min vila för att orka köra en intervall till, ffa om den ska vara lika hård.

SGS

Medlem
sanfar sa:
SGS sa:
Det är väl framförallt löpningen utför som är farligt?

Ett tag fick jag för min sjukgymnast bara springa uppför. På flacken och nedför fick jag snällt gå.
Jag vet inte hur din sjukgymnast tänkte, men kan anta att det har att göra med idén om att man i uppförsbacke tvingas öka frekvensen snarare än längden på stegen när man öser på lite. Samtidigt landar man inte lika mycket på hälarna vid fotnedsättning. Både dessa grejer är typiskt bra och trendiga saker att hålla på med. (Enligt en del).

Tänker snarare på att all form av högintensiv intervallträning ställer mycket höga krav på både kroppen och psyket. Ju hårdare belastning och närmare gränsen man ligger desto större är risken för att något går fel, eller att vederbörande helt enkelt tappar lusten omgående. I synnerhet när det kommer till löpning som tenderar att vara en dålig sysselsättning för den som vill hålla sig skadefri.

Sasquatch2018

Ny medlem
Ja jag håller med om att gå ner i vikt 😄
E ganska kraftig och behöver få bort några kilo. Jag var tre siffrig och vägde 100 kilo
4-5 månader innan jag sökte till mönstringen.
Efter att jag sökte insåg jag att jag måste träna kondition och styrka. Jag trodde att jag var okej på kondition eftersom bland alla mina vänner kändes det som att jag hade bäst kondition. Jag simmade i tävlings inriktad sport club på Valhallabadet i Göteborg när jag var liten, så jag var ganska slim innan jag fick mitt Playstation 3 och köpte massa chips och drack cola.

Så jag förlorade ett par kilo när jag kom till mönstringen. Men jag tränade nog fel eller fokuserade på fel träning. Skulle ha fokuserat på kondition och cykling istället för massa axel,rygg och bänkpress träningar. Det var nog bara dom sista 3-4 veckorna jag "maxade" cyklingen.
Men jag har kollat up efter några PT hos nordic och hoppas dom kan hjälpa mig med allting. Och jag planerar iallafall gå ner kanske 8-10 kg när jag kommer till mönstringen.

Man känner sig så värdelös om man inte klarar av testet om 3 månader annars...
Kommer uppdatera ifall någon vill veta hur det gick😊

Hasse#7

Aktiv medlem
Sasquatch2018 sa:
Ja jag håller med om att gå ner i vikt 😄
E ganska kraftig och behöver få bort några kilo. Jag var tre siffrig och vägde 100 kilo
4-5 månader innan jag sökte till mönstringen.
Efter att jag sökte insåg jag att jag måste träna kondition och styrka. Jag trodde att jag var okej på kondition eftersom bland alla mina vänner kändes det som att jag hade bäst kondition. Jag simmade i tävlings inriktad sport club på Valhallabadet i Göteborg när jag var liten, så jag var ganska slim innan jag fick mitt Playstation 3 och köpte massa chips och drack cola.

Så jag förlorade ett par kilo när jag kom till mönstringen. Men jag tränade nog fel eller fokuserade på fel träning. Skulle ha fokuserat på kondition och cykling istället för massa axel,rygg och bänkpress träningar. Det var nog bara dom sista 3-4 veckorna jag "maxade" cyklingen.
Men jag har kollat up efter några PT hos nordic och hoppas dom kan hjälpa mig med allting. Och jag planerar iallafall gå ner kanske 8-10 kg när jag kommer till mönstringen.

Man känner sig så värdelös om man inte klarar av testet om 3 månader annars...
Kommer uppdatera ifall någon vill veta hur det gick😊
Om det är till någon tröst så är vi ganska många farbröder och tanter här som tagit med oss rätt atletiska figurer ut på cykeltur och fått vänta på dem och cykla sakta. Varför? De är bra på andra saker. Man blir bara bra på att cykla genom att cykla. Skall du klara testet, gå ned i vikt och inte gå sönder är det mycket cykling som gäller. Jag skulle hellre varva det med simning än med löpning. Löpning och cykel har inte särskilt mycket gemensamt. Att vara bra på marathon betyder inte automatiskt en bra tid på Vättternrundan. Mest vikt tappar du på rätt kost i strikta små men tillräckliga portioner utan annat småätande eller drickande.

Atlas

Aktiv medlem
Skaffa en fixed och ge dig ut i skogen. Det fostrar.

[EDIT] löjliga jag trodde det handlade om att bli bättre på att cykla... :)

Senast ändrad:
Men cykeltestet på mönstringen är väl ett ramptest? Och motståndet har väl inget med ens vikt att göra? Isf att gå ner i vikt nära inpå kommer ha motsatt effekt.

Sasquatch2018

Ny medlem
andreasjoh sa:
Men cykeltestet på mönstringen är väl ett ramptest? Och motståndet har väl inget med ens vikt att göra? Isf att gå ner i vikt nära inpå kommer ha motsatt effekt.
Jag tror det har något med hur mycket Kg man väger desto mer watt börjar man på. Tror det stod på papperna att jag skulle börja på 100watt? Jag är inte helt säkert på hur det funkar men jag tror att ju mer man väger desto mer behöver man cykla

Sasquatch2018

Ny medlem
Aa Jävlar! Min kompis som är med i armén sa att han skulle hjälpa mig med konditionen.
Han ville testa min kondition först genom att köra intervall ute i skogen.

Började med att springa hög intensivt 1 min och sen vila 1 min, sen igen fast 2 minuter och vila 2 minuter, sen blir det 3 minuter fast vilar på 2 min och så fortsätter det till 5 minuter. Efter 5 minuter så går det bakåt. Så springa 4 sen vila 2 sen springa 3 o vila 2.

Och hur det gick? Aa fan kändes som att min hals skulle gå ut och in. De va tufft o jag började redan få problem efter 3 minuter. Kämpade fram tills sista minuten där jag var tvungen att springa så snabbt jag kunde tills jag kände att jag ville nästan kräkas...
Skämmit att ha så dåligt kondition kände jag, men de va kul 👍

Jag har bestämt mig att cykla 3 gånger och springa intervall 1 gång i veckan.
Att käka rätt mat var svårt 😂 men jag har börjat lära mig att göra nyttig mat som inte e alldeles för dyrt med bara pengar från lönen jag fick för att ha jobbat på Liseberg 1 månad bara...

GoranS

Aktiv medlem
För mig skulle löpträning i form av uteslutande intervaller en gång i veckan vara ett säkert sätt att bli skadad. Å andra sidan är ju du väsentligt yngre än jag är.

rödblå

Ny medlem
Upplever att jag har blivit en starkare cyklist av att träna med kettlebells. Kör 1-2 helkroppspass i veckan utöver cyklingen. Goblet squat och 2-handssvingar är bra för ben, core och flåset.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer