Tips för att få loss skruv som fastnat

bvs

Medlem
När jag skruvade av skärmarna från CXen i våras så satt den här skruven fast som berget. Resultatet blev att drog sönder insexhålet som numera är helt runt :). När den sen inte lossnade efter lite 5-56 och försök med en tång så tröttnade jag och bände av skärmen. Skruven fick sitta kvar.

Nu däremot skulle jag behöva få loss den för att få dit nya skärmar. Försökte igen med att dränka den i 5-56 och tång men det är svårt att få något grepp. Spontant så tänkte jag att man kanske skulle försöka fila till toppen så den blir enklare att få grepp med tången men jag hittade så klart ingen fil. Något som har något annat bra tips?

skruvjavel.jpg

InlineOla

Aktiv medlem
Det ser också ut som den gängade niten lossnat från ramen..? Snurrar den med när du försöker lossa skruven eller skruven sitter som berget i niten?

bvs

Medlem
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ser också ut som den gängade niten lossnat
> från ramen..? Snurrar den med när du försöker
> lossa skruven eller skruven sitter som berget i
> niten?

Den ser ut sådär bara. Inget snurrar med utan allt sitter fast.

Kommer inte åt att borra med det jag har hemma, sen är det väldigt liten diameter på skruven så jag vettefan.

Får testa att såga ett litet spår.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Borra o grispitt är lösningen, fungerar för ytterst små diametrar också, typ SPD-kloss-skruvarna i skon.

En dremmel borde få plats.

Lucky you som både får köpa grispitt och en Dremel på samma dag. :)

InlineOla

Aktiv medlem
Jag tycker fil + tång eller ännu hellre fast nyckel (blocknyckel) låter som en bra plan. Om du kan fila de vertikala sidorna parallellt kanske du kan få in ex en 10mm blocknyckel o dra med...?

bojsänke

Ny medlem
Bankad Torx är minst jobb och borde räcka. Insex är djävulens påfund. De blir ju runda bara man tittar på dem.
Numera doppar jag alla skruvar i kullagerfettburken innan de skruvas på...

bvs

Medlem
Sågade och körde skruvmejsel. Nu sitter jag här med en nit som lossnat från ramen och inget sätt att få ut skruven :)

bvs

Medlem
Uppdatering. Jag fick ut niten och skruven och har nu ett mycket större oanvändbart hål :) Vad gör jag nu? :)

Misärpendlaren

Aktiv medlem
bvs skrev:
> Uppdatering. Jag fick ut niten och skruven och har
> nu ett mycket större oanvändbart hål :) Vad
> gör jag nu? :)

Byter ram såklart. Eller så googlar du lite på insatsgänga och helicoil

dabac

Aktiv medlem
Mitt favorittrick är att lägga en liten mutter ovanpå skruven som trilskas, och sen lägga en pärla invändigt med elsvetsen som svetsar fast muttern ovanpå skruven. Nya färska ytor för ett verktyg att greppa, och chockvärmen brukar göra gängorna medgörliga med väldigt begränsad värmepåverkan runtom.

Grispittar tycker jag är sådär. De är väl OK när det är främst verktygsfästet som är skadat snarare än att skruven har fastnat. Grispittar går nämligen inte att borra ur, ifall den skulle gå av innan skruven lossnar.

Alternativ du kan ta till nu:
-skaffa en islagsmutter med lämplig gänga. Tryck in lite Plastic Padding, kemisk metall, eller ngn annan härdande smet i röret. Tryck in din islagsmutter(du kanske måste fila ner flänsarna lite). Fyll upp med mer smet så den blir rejält inbäddad. Ha en skruv i gängan så att den inte sätter igen medan du håller på. Låt härda. Bättringsmåla för extra OCD-poäng. Klar!

Eller:

Skaffa en slangklämma i lagom storlek. Borra ett hål genom bandet. Löd fast en mutter över hålet. Montera slangklämma så att hål och mutter hamnar över/i hålet i ramen. Klart!

Ubu

Ny medlem
bvs skrev:
> Uppdatering. Jag fick ut niten och skruven och har
> nu ett mycket större oanvändbart hål :) Vad
> gör jag nu? :)

Tryck in en bit knådepoxy som du sätter en infettad skruv i innan kittet har härdat. Se till att ha avfettat och rent på ramen bara.

swetrixie

Ny medlem
Problemet är "löst", men lämnar några tips eftersom det är en bra titel som kanske återfinns vid någon senare sökning.

Värme, funkar oanat bra. Ofta behöver man inte särskilt hög temperatur, bara så länge stor del av godset runt hålet blir varmt. Hårtork kan funka, värmepicka är bättre. För lite mindre okänsliga gods har jag en liten gaslödpenna (inhandlad för en relativt billig penning på Bauhaus tror jag) som värmer riktigt bra. Bäst är gassvets, men det är inte allom givet att ha en sån hemma, eller ha värmetålig lack på cykeln...

Ingenjörsmässigt våld, dvs knacka på skruven med en hammare. Kan lösa spänningar/oxideringar.

Dra lite åt "fel" håll, samma princip, kan lösa spänningar/oxideringar.

Grispittar av konisk modell, är billiga, och går garanterat sönder. Alterntivt drar man bara av skallen på skruven. Det finns lite proffsigare variant som inte är konisk, men de kostar, och förutsätter att man kan borra ett hål.

Modifiera skruvskallen:
-fila spår för vanlig spårskruvmejsel
-slipa utsidan av skallen för att kunna dra med täng, blocknyckel, skiftnyckel
funkar i mån av plats, men när man dragit sönder spåret/den nya profilen börjar alternativen sina. Måste jag göra nåt sånt så kör jag alltid med värme, och efter att ha knackat på skruvj-velen

Knacka i Torx:
Funkar ofta för mig, men det ska inte vara några billiga Torx-bits, då kan de brytas av och plötsligt har du större problem. Se till att ta en bit som är tillräckligt stor, annars mosas den bara sönder.

Svetsa fast något annat på den trilskane skruven är ett bra tips och brukar alltid funka, men förutsätter ju dels plats och dels svets. Sista utvägen...

bvs

Medlem
Jag är ju inte så snabb av mig men nu närmar sig snart snön och jag var tvungen att ta tag i det.

Kanske inte det snyggaste jag gjort men jag ska i alla fall slipa det lite jämnare sen. Lacka känns som lite överkurs.

Dagens verktyg
padding.jpg

Dagens resultat
resultat.jpg

Peth

Aktiv medlem
Forntida Happy levererar! Exakt samma problem med skruv till stänkskärm som vägrar röra sig. Filat spår och kämpat med tång innan jag googlade och hamnade här. Tog till mig tipset att banka in en torx-bit i det runddragna insexhålet. Funkade kalas!!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer