Tips för att få på däck på hjul Får PANIIIIK!

Healons

Aktiv medlem
Försöker kränga på ett Scwalbe Addix soft Big Betty på min Bontrager Line 30.
krängt i ett par timmar med såpa och försökt haft gummit i mitten av fälgen. Men det är ta mig fan helt omöjligt!!!! Snart får jag ett psykbryt!!!! Nån som har mer tips? Hur mkt våld tål en fälg egentligen? Stått på gummit men det är ju för fan minst en decimeter kvar

Healons

Aktiv medlem
Har det i mitten. Tanken är tubeless så ingen slang... känns som att ventilen är boven. Där kan man ju inte ha däcket exakt i mitten...

Healons

Aktiv medlem
Vad är bäst?
För hand eller verktyg?
Såpa eller inte?
Silikonsspray?
Jag blir gaaaaaaaaaaalen

ingen idé attt släpa på slang o däckavtagare i skogen för det här löser man ju inte ens hemma :-(

Åkerskog

Medlem
Du råkar inte ha fått tag i ett 27,5 däck? ;) Låter konstigt att det skulle va sååå svårt? Vad har du för järn?

jjjj

Aktiv medlem
Jag kommer aldrig mer köpa ett Schwalbedäck i mitt liv efter att ha försökt på ett Schalbe Nobby Nic på ett par Stans Flow fälgar åt sonen ett par somrar sen.

Jag bröt jag av varenda däckjärn jag hade innan jag till slut fick på däcket efter flera timmars slit och alla trick i boken. När jag sen skulle pumpa upp däcket så ville inte beaden gå på ens med såpvatten, så det slutade med att jag pumpade på lite väl friskt tills slangen sprängdes och krängde av halva däcket igen, resten fick jag klippa av med avbitare.

Så efter tillfällig tinnitus, rejäla blåsor på ena handen, och en blånagel köpte jag Maxxis däck som jag kunde kränga på för hand, utan verktyg, det var sann lycka det!

Jag mår fortfarande lite illa när jag ser ett Schwalbe-däck.

Healons

Aktiv medlem
Jag kommer aldrig mer köpa ett Schwalbedäck i mitt liv efter att ha försökt på ett Schalbe Nobby Nic på ett par Stans Flow fälgar åt sonen ett par somrar sen.

Jag bröt jag av varenda däckjärn jag hade innan jag till slut fick på däcket efter flera timmars slit och alla trick i boken. När jag sen skulle pumpa upp däcket så ville inte beaden gå på ens med såpvatten, så det slutade med att jag pumpade på lite väl friskt tills slangen sprängdes och krängde av halva däcket igen, resten fick jag klippa av med avbitare.

Så efter tillfällig tinnitus, rejäla blåsor på ena handen, och en blånagel köpte jag Maxxis däck som jag kunde kränga på för hand, utan verktyg, det var sann lycka det!

Jag mår fortfarande lite illa när jag ser ett Schwalbe-däck.
Känner med dig! Skurit upp handflatan och kramp i händerna. Ger det en liten chans till sen drar jag och köper ett Maxxis däck

Manurhin2

Aktiv medlem
Bontragerfälgarna brukar kunna ha original plasttubelessband som bygger onödigt mycket.
Om du har sånt så ta bort skiften och tejpa fälgen istället med en riktig tejp.
Avsluta alltid montage vid ventilen.

Vizual54

Aktiv medlem
Att få ner däcket i mitten på fälgen är key to success, har man inte däcket rätt spelar det knappt någon roll hur mycket man än tar i. Börja mitt emot ventilen och tryck in däcket i mitten och sen på var sin sida run tills det börjar bli spänt. Gå hela tiden tillbaka tryck in däcket runt om. Tillslut så brukar det glida över kanten.

Pfaff

Aktiv medlem
Schwalbe har anpassat sina däck till den kommande ETRtO- normen. Det har däremot inte alla fälgtillverkare....

Healons

Aktiv medlem
Bontragerfälgarna brukar kunna ha original plasttubelessband som bygger onödigt mycket.
Om du har sånt så ta bort skiften och tejpa fälgen istället med en riktig tejp.
Avsluta alltid montage vid ventilen.
Ja jag tänkte på det. Kan bli en sista utväg! Riktigt störigt material på tejpen oxå. Har mucoff tejp liggandes...

Healons

Aktiv medlem
Att få ner däcket i mitten på fälgen är key to success, har man inte däcket rätt spelar det knappt någon roll hur mycket man än tar i. Börja mitt emot ventilen och tryck in däcket i mitten och sen på var sin sida run tills det börjar bli spänt. Gå hela tiden tillbaka tryck in däcket runt om. Tillslut så brukar det glida över kanten.
Det går liksom inte att rubba däcket då Bontragers tejp är av nån sorts silikon dvs blir friktion mot gummit. Vanlig tejp gör att det går att rubba däcket men här klibbar det liksom ihop.

Vizual54

Aktiv medlem
Mucoff har jag användt på mina hjul och rekommendera.
Den är tunn och bra och har en glättig yta.
Verkar ju idioti att göra tejpen så att däcket inte glider lätt på den, kommer ju bli svårare att poppa upp däcket då också.

Maakus

Aktiv medlem
Har en polare som har råkat ut för samma, repade sönder sin nya Bontrager fälg när han skulle ha på ett Scwalbe däck för ett tag sen.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Krängde nyligen på nya Schwalbe Magic Mary / Hans Dampf på ett par nya DT Swiss hjul med Pepi's Tire Noodle. Några dagars slit med några avbrutna däckjärn senare fick jag hjälp av min far med snickarhänder, vi tog i för allt vi hade med fyra händer och tillslut gick det.

När det blir däckbyte nästa gång blir det till att hitta däck av annat fabrikat som motsvarar "Magic Dampf".

Healons

Aktiv medlem
Krängde nyligen på nya Schwalbe Magic Mary / Hans Dampf på ett par nya DT Swiss hjul med Pepi's Tire Noodle. Några dagars slit med några avbrutna däckjärn senare fick jag hjälp av min far med snickarhänder, vi tog i för allt vi hade med fyra händer och tillslut gick det.

När det blir däckbyte nästa gång blir det till att hitta däck av annat fabrikat som motsvarar "Magic Dampf".
Lutar mer och mer åt att jag tejpar om det och åker o köper ett maxxis...

vilket maxxis ska jag ha som motsvarar Hans Dampf?

manneblask

Aktiv medlem
Har ett par Magic Mary SuperGravity som jag krängt på två olika hjulset utan någon hassle eller däckjärn. Det måste vara Däck/Fälg-kombo i detta fall som är väldigt opassande tyvärr.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
På mina Spank-hjul har jag kunnat kränga på "Magic Dampf" utan problem, så jag tror halt klart att det är stor skillnad på Däck/Fälg-kombo.

benzok

Medlem
När jag krängde på ett par Hans Dampf på mina Line Pro 30 fick jag ett antal tokbryt. Utan konkurrens den värsta kombo jag någonsin krängt. Jag sympatiserar verkligen med dig, men tyvärr kan jag inte komma med några speciella tips. Dock utan verktyg skulle jag säga att det är helt omöjligt att få på däcket. Jag använde Pedros "däckplast", sneglade på däckjärnen till mc'n, men då jag har kolfälgar vågade jag inte använda dessa.
Nästa gång får det bli något annat än Schwalbe, misstänker att jag kommer klippa bort däcken då det är dags att byta.
Satan, mår dåligt bara av att skriva dessa rader och återuppleva helvetet det var att få på däcken

Senast ändrad:

Healons

Aktiv medlem
Ja så var fallet

Slutade med att jag inte fick av däcket. Klippte till slut sönder det.
Sen klippte jag sönder Bontragers jävla piss tätning som var astjock och hade massa jox runt ventilhålet.
Tejpade på muc off och så gick reservdäcket (samma som jag försökte med innan) i lätt som en plätt
Nu återstår o se om jag får det tätt med ventiler o gucka.

Så summa sumarum
Schwalbe + Bontrager Line Comp 30 är en jävlig kombination...

Synd på ett nytt däck men sååååååå skönt för mina nerver (och händer) när jag klippte loss det

Octagon

Aktiv medlem
Lutar mer och mer åt att jag tejpar om det och åker o köper ett maxxis...

vilket maxxis ska jag ha som motsvarar Hans Dampf?
Du kan skaffa Maxxis Minion DHR, det både rullar bättre och greppar bättre än HD, i alla fall är det min egen erfarenhet. TR och EXO om du kör normalt, DD om du bombar i bikeparken.

Healons

Aktiv medlem
När jag krängde på ett par Hans Dampf på mina Line Pro 30 fick jag ett antal tokbryt. Utan konkurrens den värsta kombo jag någonsin krängt. Jag sympatiserar verkligen med dig, men tyvärr kan jag inte komma med några speciella tips. Dock utan verktyg skulle jag säga att det är helt omöjligt att få på däcket. Jag använde Pedros "däckplast", sneglade på däckjärnen till mc'n, men då jag har kolfälgar vågade jag inte använda dessa.
Nästa gång får det bli något annat än Schwalbe, misstänker att jag kommer klippa bort däcken då det är dags att byta.
Satan, mår dåligt bara av att skriva dessa rader och återuppleva helvetet det var att få på däcken
Hahaha ja fyfan. Nära på att slänga allt i skogen och bränna upp skiten.
Men min lösning var att ta bort Bontragers egna ”tejp”. Fruktansvärt tjock om man jämför m muc off tejp. Inte lika kul på ett PRO däck kanske...
efter det gick det hur bra som helst.
Träningsvärk i fingrarna imorgon skulle ja tro

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer