Tips för att smussla med cykeln hos SJ

Nya regeringen har sagt att de är villiga att ge SJ "sociala" ägardirektiv; mer än enda tidigare krav "maximal avkastning".

Jag föreslår att alla som är aktiva i frågan skriver ett *artigt* brev och uppmanar regeringen att ta fram ett sådant direktiv : att SJ:s region-, intercity- och snabbtåg anpassas så att det är möjligt ta ombord cyklar - och specifikt att det görs några (bokningsbara) cykelplatser i den snart kommande ombyggnaden av X2000-tågen.

Påpeka gärna att det är möjligt i stort sett alla andra europeiska länder att ta med hela cyklar, och det viktiga för både besöksnäringen och ett hållbart resande (alternativet blir ju som ofta påpekat här att ta bil för att cykla eller åka skidor).

Skriv till exempel till infrastrukturminister Anna Johansson :
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/naringsdepartementet/anna-johansson/

Jag vet att trafikutskottets Karin Svensson Smith (mp) är aktiv i frågan, men det skadar nog inte att fler vänligt talar om för hennes socialdemokratiska (och borgerliga) kollegor både i riksdag och regering hur mycket SJ ligger efter jämfört med övriga Europa.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Du är inte klok kontrapunkt! Föreslå att man ska göra något konkret för att åstadkomma förändring/förbättring - vad ska vi då sitta och gnälla om här på happy? ;-)

Det kan ju även vara värt att ta upp frågan med typ Svenska turistföreningen och andra turistorgansiationer. Men STf är ju i många fall beroende av tåget för att deras gäster ska komma till stationerna (inte hetl beroende men en väldigt stor del av gästerna åker tåg till de stora stationerna, Abisko/Storuvlån/Vålådalen osv).

De borde också kunna sätta lite press på SJ.

Är ni i fjällvärden; gå gärna in på Turiststation Abisko (förmodligen fler ställen) och fyll i enkäten om "åkte du tåg hit" och "vad skulle få dig att välja tåget?" Fint ställe påpeka om cykel.

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan förstå hur det kommer sig att SJ inte inför en speciell avdelning för cyklar på sina tåg. Om man ger en ekonom i uppdrag att räkna på det är jag nämligen rätt övertygad om att beskedet blir att det är en förlustaffär. Ekonomen beaktar förmodligen hur mkt utrymme en cykel tar i förhållande till en vanlig stol och försöker skaffa sig en uppfattning om förväntad beläggningsgrad vid olika prissättningar på cykelplatserna. Den kalkylen kommer troligen att påvisa att det inte är ekonomiskt försvarbart. Dessutom tillkommer en kostnad om man ska bygga om existerande tåg. Jag säger inte att detta är korrekt, men jag gissar att det är någon beräkning i stil med detta som ligger bakom att SJ inte vill införa cykelplatser på tågen. Eller så har de (än värre) inte ens försökt analysera situationen.

JLarsson

Aktiv medlem
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> ...ekonomiska kalkyler...

Det är här ägardirektivet kommer in. Och EU

GoranS

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...ekonomiska kalkyler...
>
> Det är här ägardirektivet kommer in. Och EU

Jag är inte ens säker på att det egentligen behövs, men jag sitter inte på tillräcklig och tillförlitlig data för att kunna avgöra det. Ett problem är att sådan data nog kan vara nära nog omöjlig att få till. Och då är det klart att ett ändrat ägardirektiv är en enklare väg att gå.

Henrik83

Aktiv medlem
lundatok skrev:
> Det kan vara så att jag mailade
> infrastrukturministern.

Jag tycker det här är så fantastiskt korkat (framförallt på nattågen) att jag gjorde det samma.

NLC

Aktiv medlem
SJ (och dess konkurrenter) behöver ju inte införa bokningsbara cykelplatser på alla tåg, men det hade ju varit fint om det åtminstone fanns några avgångar (inte minst till Åre, Riksgränsen) som var anpassade för att folk ska få ha med sig lite mer bagage än en plastpåse i handen (t.ex. vandringsryggsäckar, skidor, cyklar). Om man nu vill att folk ska ta tåget isf att köra bil, men det kanske man inte vill.

GoranS

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att om det vore hyggligt smidigt att plocka med cykel på tåget så skulle jag göra någon kortare cykelsemester (typ långhelg) i Sverige emellanåt. Vore rätt trevligt att kunna ta tåget med lätt packning en bit bort. Sen rulla några mil till något boende dör man kan lämna sitt bagage på dagarna och bara köra med vad fickorna rymmer. Även om det går att köra med lätt packning för några dagar och dra det med sig på heldagsetapper är det inte lika inspirerande.

Fältprästen

Ny medlem
Jag tolkar SJ direktiv som att normalbagage skall/bör ha en viss storlek (grundregeln) och sedan finns det specialbagage av diverse sorter. Varför skulle det annars finnas specialbagage?

Azog

Aktiv medlem
Om ni kollar in Facebook-inlägget igen så velat det som att SJ backat/förtydligat sig.

Naugas

Aktiv medlem
GoranS skrev:
> Ah, du är inte dum du! Leder en in till
> tankegången att man faktiskt kan ta det ett steg
> längre och hävda att hela cykeln är ett
> musikinstrument!
>

Zappa! Fantastiskt klipp!

Jag sålde faktiskt en skrotcykel för ett par år sedan som en slagverkare skulle ha till en konsert i Göteborg. Glömde bort att kolla upp honom, och nu minns jag inte namnet tyvärr.

facebooklänken ifall fler liksom jag bläddrade runt och sökte: https://www.facebook.com/garryljones/posts/10153120855267989

Detaljerad beskrivning av hur en touringcykel paketeras för rinko i Japan: Visa bilaga rinko-ENGv1 from Omae studio.pdf

Untitled.jpg

Eller på en racer utan skärmar - bara lös med framhjulet och ett formsytt överdrag: http://fairmean.com/collections/store

pink.jpg

Senast ändrad:

Dudster

Aktiv medlem
Jag arbetar på SJ och efter att ha skummat igenom tråden kan jag kanske räta ut några frågetecken.

Bagageutrymme blir lite av en utmaning när några väljer att tex flytta med tåget eller ta tåget när de köpt möbler osv. Tar någon med så mycket bagage påverkar det upplevelsen för andra resenärer och det påverkar också säkerheten. Därför behövs det någon form av regler. Samtidigt finns det ofta en hel del plats på tågen så att göra reglerna allt för strikta och begränsande är onödigt. Jag tro det är därför de upplevs som lite oexakta och subjektiva. Det innebär dock att har du cykeln i en väska och packar in den på tåget på ett bra sätt kommer personalen ombord troligen inte tycka att de stör andra eller påverkar säkerheten (vilken de har ansvar för).

De största hindret för en större förändring är att det tyvärr inte är så stor efterfrågan på att ta med cykel (utanför Happy). Vi har haft med det i olika studier, tex inför att specificera hur X2000 ska byggas om, och av många undersökta behov kom "att ta med cykel" sist. Att bygga cykelplatser hade tagit bort ett antal stolar vilka generar mer intäkter, och ägarna styr SJ som ett kommersiellt företag med ekonomiska mål. Men även om det hade styrts utifrån samhällsnytta hade kanske fler sittplatser prioriterats framför cyklar?

På vissa linjer finns förstås ett lite större behov. En utmaning med att bygga om några vagnar för tex linjen Stockholm - Östersund/Åre är att vagnarna körs i omlopp på flera linjer och det blir en extra sak att stoppa in i en redan ganska komplex planering. Risken är att det blir ett kundlöfte som kommer brytas då och då eller att många vagnar som oftast går på andra linjer också måste byggas om.

Att koppla på godsvagnar som någon skrev är mer komplicerat än det kanske låter när det tex bara går att göra på vissa tågtyper. Ska du till Falun med velodrom och fina stigar skulle det enbart gå på avgångar där de lite äldre tågen körs och inte de nyare X3000 som också kör dit. Man råkar även ut för utmaningar kring vem som ansvar för sakerna i godsvagnen och hur utlämningen ska ske. Blir det en process där tåget ska vänta på att kunder köar medan personalen lämnar ut saker mot något kvitto blir stoppet och totala restiderna längre och då kommer färre att välja tåget.

Det finns alltså en del utmaningar och det är ingen enkel fråga. Den diskuteras dock allt som oftast men det finns många andra saker som är mer efterfrågade att arbeta med. Jag hade själv älskat att enkelt kunna ta med cykeln på tåget, och en dag kanske det händer.

staine

Aktiv medlem
En dag kanske det händer, ja kanske det, det har redan hänt, för lääänge sen, i Danmark, England, Frankrike, You name it!
I storstädernas pendeltåg borde det hänt för länge sen också för den delen. Men det sköts ju inte av SJ.

lundatok

Aktiv medlem
Nej, det känns som ganska trött retorik. Varför inte vara lite progressiva? Längs västkusten tar man 4 cyklar per avgång, då med separat cykelbiljett. Samma tåg får ta "hur många cyklar som helst" när det gått över sundet till Danmark.

Det är inte tåg som saknas, det är vilja, Dudster.

emmer

Ny medlem
staine skrev:
> En dag kanske det händer, ja kanske det, det har
> redan hänt, för lääänge sen, i Danmark,
> England, Frankrike, You name it!
> I storstädernas pendeltåg borde det hänt för
> länge sen också för den delen. Men det sköts
> ju inte av SJ.
Västtragik tillåter ju sex cykelplatser per pendelavgång mot cykelbilett.
Yttermera är det alltid okay med en ihopfälld cykel på bussar och spårvagnar i mån av plats, utan speciell biljett.
Utomlands är det ju inte heller alltid okay på expresståg, utan mest på "bonnatåg".

HåkanB

Medlem
Nu har jag inte kollat på SJ men jag fattade som att Gary Jones hade fixat detta. Det var en intervju i senaste avsnittet av cykelradion med honom angående detta.

Peter_K

Ny medlem
Dudster skrev:
> De största hindret för en större förändring
> är att det tyvärr inte är så stor efterfrågan
> på att ta med cykel (utanför Happy). Vi har haft
> med det i olika studier, tex inför att
> specificera hur X2000 ska byggas om, och av många
> undersökta behov kom "att ta med cykel" sist. Att
> bygga cykelplatser hade tagit bort ett antal
> stolar vilka generar mer intäkter, och ägarna
> styr SJ som ett kommersiellt företag med
> ekonomiska mål. Men även om det hade styrts
> utifrån samhällsnytta hade kanske fler
> sittplatser prioriterats framför cyklar?

Har du någon teori om varför det är så många andra järnvägsbolag i andra länder som har kommit fram till att det faktiskt är vettigt att erbjuda plats för cykel på tåg? Jag antar att även dessa styrs som kommersiella företag med ekonomiska mål...

staine

Aktiv medlem
Kan iof ha den enkla förklaringen att cyklandet är mer frekvent i sydligare länder.
Obs dock att avgift för cykel självklart inte tas ut. Sånt kommer bara Ryanair och SJ på.
Samt Destination Gotland.

Hogren

Aktiv medlem
Kolla med MRT express nya tåget bolaget i Sverige kör väl mest mellan Gbg o sthm men dom hade mycket plats på tåget för bagage

emmer

Ny medlem
Hogren skrev:
> Kolla med MRT express nya tåget bolaget i Sverige
> kör väl mest mellan Gbg o sthm men dom hade
> mycket plats på tåget för bagage

Kolla längre upp i tråden så är det länk till deras infosida - och NEJ.

Dudster

Aktiv medlem
Peter_K skrev:
> Dudster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De största hindret för en större
> förändring
> > är att det tyvärr inte är så stor
> efterfrågan
> > på att ta med cykel (utanför Happy). Vi har
> haft
> > med det i olika studier, tex inför att
> > specificera hur X2000 ska byggas om, och av
> många
> > undersökta behov kom "att ta med cykel" sist.
> Att
> > bygga cykelplatser hade tagit bort ett antal
> > stolar vilka generar mer intäkter, och ägarna
> > styr SJ som ett kommersiellt företag med
> > ekonomiska mål. Men även om det hade styrts
> > utifrån samhällsnytta hade kanske fler
> > sittplatser prioriterats framför cyklar?
>
> Har du någon teori om varför det är så många
> andra järnvägsbolag i andra länder som har
> kommit fram till att det faktiskt är vettigt att
> erbjuda plats för cykel på tåg? Jag antar att
> även dessa styrs som kommersiella företag med
> ekonomiska mål...

Det är endast i Storbritannien som trafiken är avreglerad, om än inte fullt ut om jag minns rätt. Om det körs på kommersiella villkor men inom monopol i de andra länderna vet jag inte.

För pendeltåg tror jag det är vanligare att det man får ta med en cykel som den är än på fjärrtåg och då skulle det kunna vara beslut av någon vettig person som ser till hela trafiksystemet och fångat upp att resenärer där har behov av att cykla till/från stationerna i båda ändarna av resan. Det är också ganska mycket politiska beslut i den här branschen så någon kan ju också bara ha bestämt det.

Det går ju att ta med cyklar även för pendling hos SJ om de är hopfällbara (för nedpackad är inget alternativ då). Dock kan jag tänka mig att det inte är ett alternativ för så många när man nog behöver vara lite av en cykelnörd för att skaffa en hopfällbar.

Dudster

Aktiv medlem
lundatok skrev:
> Nej, det känns som ganska trött retorik. Varför
> inte vara lite progressiva? Längs västkusten tar
> man 4 cyklar per avgång, då med separat
> cykelbiljett. Samma tåg får ta "hur många
> cyklar som helst" när det gått över sundet till
> Danmark.
>
> Det är inte tåg som saknas, det är vilja,
> Dudster.

Nu är det ju inte jag som bestämmer på SJ och det kan mycket väl vara så att viljan inte finns men jag skulle tror att det i så fall beror på att behovet inte är så stor jämfört andra behov som kunder har samt att det är svårt att räkna hem det när man inte utformade tågen för det från början. Det skulle också kunna bero på att man överskattar eventuella problem, det kommer nog inte var mängder med cyklar som ska med utan någon enstaka.

lundatok

Aktiv medlem
Du missar poängen helt. Samma tåg, samma vagnar går både i Sverige och i Danmark. I ett land säger de "i mån av plats" och i det andra säger man "4".

När jag har åkt i ett av länderna var det lätt 25 cyklar i den lågbyggda delen av tåget, i det andra är det så krångligt så ingen orkar ens försöka.

Gissa vilket land som är vilket.

Dudster

Aktiv medlem
lundatok skrev:
> Du missar poängen helt. Samma tåg, samma vagnar
> går både i Sverige och i Danmark. I ett land
> säger de "i mån av plats" och i det andra
> säger man "4".
>
> När jag har åkt i ett av länderna var det lätt
> 25 cyklar i den lågbyggda delen av tåget, i det
> andra är det så krångligt så ingen orkar ens
> försöka.
>
> Gissa vilket land som är vilket.

Det gjorde jag. Antar att det är Öresundståg (modell X31) du syftar på, de med en stor öppen yta. Jag tror inte SJ har sådana tåg men det ser ut som en smart lösning för ett pendeltåg där ytan kan avnändas både till barnvagnar, cyklar, rullstolar osv. Och som du skriver visar det på skillnaden i vilja när de är lika på båda sidorna av Öresundsbron...

TBone

Aktiv medlem
Dudster skrev:
> Jag arbetar på SJ och efter att ha skummat igenom
> tråden kan jag kanske räta ut några
> frågetecken.
>...

Nonsens. Kan man få med sig cyklar på flygplan så är det självklart att det går på tåg. Det handlar helt enkelt om att viljan saknas. Viljan att lösa problem. Allt annat är trams och undanflykter.

Fredrik Z

Medlem
Hade planer på att boka biljett till Åre till på Torsdag, men börjar kännas som att bil är ett enklare alternativ. Bra jobbat SJ.

Spacekitty

Aktiv medlem
Dudster skrev:

> De största hindret för en större förändring
> är att det tyvärr inte är så stor efterfrågan
> på att ta med cykel (utanför Happy).

Det tror jag inte alls på. Du borde ta en titt på hur det ser ut på Öresundstågen och Pågatågen i Skåne under framför allt sommaren. Det är fullt med vanliga gubbar och kärringar som tar med sin cykel, och tyskar med touringcykel. Ibland får en vänta på nästa tåg för att alla cykelplatserna är upptagna. Det är alltså folk som köper cykelbiljett. Sen finns det en bunt folk som skruvar av hjul och tar med den gratis, för att inte bli stående.

Senast ändrad:

Hogren

Aktiv medlem
Fredrik Z skrev:
> Hade planer på att boka biljett till Åre till
> på Torsdag, men börjar kännas som att bil är
> ett enklare alternativ. Bra jobbat SJ.

Om du bor i Gbg området så har jag en cykelväska att låna ut

Fredrik Z

Medlem
Bor i Sthlm. Har en väska jag kan låna här också, men det verkar ju som att vissa konduktörer verkar gnälla ändå?

Äh, jag tar bilen istället, så är det bara att slänga in allt man kan tänkas behöva.

Men tackar ändå för erbjudande om lån av väska.

Fredrik Z skrev:
> Hade planer på att boka biljett till Åre till
> på Torsdag, men börjar kännas som att bil är
> ett enklare alternativ. Bra jobbat SJ.

Du kan ju plocka upp andra på vägen. Din bil rymmer väl ett par nyllen. Du kan låna mitt ställ så får du på tre hojar till :)

Angående efterfrågan : Jag tror *ingen* skulle ha något emot att det fanns något mer utrymme på X2 för cyklar, barnvagnar och annat skrymmande gods. Inte ens "portföljresenärer" som slipper den något reglementsvidriga högen som ibland uppstår vid vestibuler och framför brandsläckaren.

Så om ett flexutrymme (troligen med bokningsbara cykelplatser) kan ordnas på bra sätt borde rätt många kunna ha nytta av det. Och titta på cykelplatserna i fjärr- och snabbtågen på kontinenten (TGV i Frankrike, de CNL som fortfarande går) - nog används de.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer